Marquez ďalej kraľuje, vyhral aj VC Španielska

Pondelok, 05 máj 2014

Ani štvrté preteky tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov v triede MotoGP nevyhral nikto iný ako mladý Španiel Marc Marquez na motocykli Honda. Druhý na prekvapenie skončil Talian Valentino Rossi na Yamahe a tretí ďalší Španiel a Marquezov partner z továrenského tímu Honda Dani Pedrosa. Španiel Jorge Lorenzo, jeden z najvážnejších kandidátov na titul majstra sveta, sa ani na domácej veľkej cene na okruhu v Jereze nepresadil a v cieli bol až štvrtý.

Rossi - Marquez - Pedrosa
Netradičná zostava na stupni víťazov Rossi – Marquez – Pedrosa. Rossi tu vystriedal Lorenza, ktorý akoby nemal formu, alebo jeho Yamaha nemá výkon a rýchlosť.

Štvrtá veľká cena, štvrté pole position na štarte a štvrté víťazstvo v pretekoch v triede MotoGP je bilancia španielskeho mladíka, ktorý iba druhý rok preteká v najsilnejšej triede. Ak sa mu nič mimoriadne neprihodí a Yamaha nepridá viac koní a vyššiu rýchlosť do svojho motocykla, potom Marquez bude ktovie ako dlho v tejto sezóne kraľovať.

Prekvapením v Jereze bolo, že počas celého prvého kola a približne aj do polovice druhého sa Marquez vo vedení striedal s Rossim, pričom to miestami vyzeralo, že Talian má nádej udržať sa vo vedení. Keď však potom Španiel znovu prevzal vedenie a po desatinkách zvyšoval svoj náskok, bolo jasné, že ovládol preteky.

Rossi si pred dvojicou Lorenzo – Pedrosa udržiaval mierny približne sekundový náskok, z ktorého ho jeho tímový partner z Yamahy ani Pedrosova Honda nemohli ohroziť. Keď však sedem kôl pred koncom Pedrosa úspešne zaútočil na tretiu pozíciu Lorenza a nebezpečne sa začal približovať Rossimu, vyzeralo to na veľký boj medzi Rossim a Pedrosom o druhú priečku na stupni víťazov. Rossi si však majstrovskou jazdou ako z čias svojej najväčšej slávy druhé miesto udržal. Tretí skončil Pedrosa a Lorenzo bol až štvrtý.

Piatu priečku od štartu až po cieľ si držal Talian Dovizioso, aj keď v závere na neho nepríjemne dobiedzali Španieli Bautista s Aleixom Espargarom i Brit Smith, ktorí prešli cieľom v jednej polsekunde. Tvrdo bojovali o ďalšie pozície Pol Espargaro, Stafan Bradl a Nicky Hayden, ktorí prešli cieľom na deviatom, desiatom a jedenástom mieste.

Brit Call Crutchlow po absencii v predchádzajúcich pretekoch kvôli zlomenému malíčku ruky mal tentoraz problémy s technikou svojho motocykla a už v treťom kole z pretekov odstúpil. Preteky nedokončil ani český zástupca Karel Abrahám, ktorý po páde v druhom kole jazdil ešte ďalších osem kôl, ale potom tiež odstúpil. Kvôli haváriám so šťastným koncom preteky nedokončili ani Američan Edwards, Talian Iannone, Francúz di Meglio a ďalší Talian Pirro.

Pozíciu priebežného lídra triedy MotoGP si suverénne drží s maximálnym počtom sto bodov za štyri víťazstvá Marc Marquez pred druhým Pedrosom (72 bodov) a tretím Rossim (61 b).

V kategórii Moto2 zvíťazil fínsky pretekár Mika Kallio (Kalex), v triede Moto3 bol najlepší Talian Romano Fenati na KTM.

Jazdci sa v seriáli majstrovstiev sveta cestných motocyklov najbližšie predstavia 18. mája na VC Francúzska na okruhu v Le Mans.

Výsledky Veľkej ceny Španielska

Trieda MotoGP

1. Marc MarquezŠpan./Honda45:24,134 min
2. Valentino RossiTal./Yamaha+1,431 s
3. Dani PedrosaŠpan./Honda+1,529
4. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha+8,541
5. Andrea DoviziosoTal./Ducati+27,494
6. Alvaro BautistaŠpan./Honda+27,606
7. Aleix EspargaroŠpan./Yamaha+27,917
8. Bradley SmithV. Brit./Yamaha+27,947
9. Pol EspargaroŠpan./Yamaha+29,419
10. Stefan BradlNem./Honda+32,872
11. Nicky HaydenUSA/Honda+35,490
12. Hiroshi AoyamaJap./Honda+40,083

Priebežné poradie (po 4 pretekoch z 18)

1. Marc Marquez100 bodov
2. Dani Pedrosa72
3. Valentino Rossi61
4. Andrea Dovizioso45
5. Jorge Lorenzo35
6. Stefan Bradl30
7. Aleix Espargaro30
8. Bradley Smith28
9. Andrea Iannone25
10. Pol Espargaro25
11. Nicky Hayden23
12. Hiroshi Aoyama19

Trieda Moto2

1. Mika KallioFín./Kalex44:56,004 min
2. Dominique AegerterŠvaj./Suter+2, 434 s
3. Jonas FolgerNem./Kalex+3,668

Priebežné poradie

1. Esteve RabatŠpan.83 bodov
2. Mika KallioFín.67
3. Maverick ViňalesŠpan.49

Trieda Moto3

1. Romano FenatiTal./KTM41:28,584 min
2. Efren VazquezŠpan./Honda+0,144 s
3. Alex RinsŠpan./Honda+0,147

Priebežné poradie

1. Jack MillerAustr.79 bodov
2. Romano FenatiTal.74
3. Efren VazquezŠpan.62

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.