Marquez kolíziou v Aragónsku prekazil Pedrosovi zvíťaziť

Pondelok, 30 september 2013

Dvadsaťročný mladík zo Španielska si svojou dravosťou, sebavedomým a aj značnou dávkou sebeckosti vybojoval už šieste víťazstvo v tohtoročnom seriáli majstrovstiev sveta cestných motocyklov v kráľovskej triede MotoGP. Vo Veľkej cene Aragónska na severe Španielska pokoril svojho najväčšieho konkurenta v boji o titul majstra sveta Jorge Lorenza po tom, čo po ostrom a neľútostnom súboji a kontakte so svojim tímovým partnerom z Hondy spôsobil ťažký pád Daniho Pedrosu. Jeho krajan Lorenzo skončil druhý a Talian Valentino Rossi tretí.

Marquez - Lorenzo
Marquezovi sa predbiehací manéver na Lorenza vydaril a až do cieľa si vedenie udržal

V Aragónsku to po štarte a po pár absolvovaných okruhoch vyzeralo, že Lorenzo po dvoch predchádzajúcich víťazstvách našiel konečne recept ako poraziť Marqueza. Najlepšie odštartoval a svoj náskok pomaly zvyšoval. Jeho tempu nestačil víťaz kvalifikácie Marquez ani Pedrosa s Rossim, ktorí jazdili za ním. Súperi sa však nevzdávali a silnú motiváciu mal najmä Pedrosa, ktorý chcel svoje dvadsiate ôsme narodeniny osláviť víťazstvom.

Obaja Španieli zvýšili tempo a zavesili sa za vedúceho Lorenza. Medzi oboma to však vyzeralo, akoby hondy nebojovali proti Lorenzovej yamahe, ale sami medzi sebou. Emóciami nabudený Marquez i Pedroza jazdili akoby išlo o život. Veď Marquez by si prípadným víťazstvom viac priblížil titul majstra sveta, čo by bol nevídaný úspech nováčika v najsilnejšej triede. Veď to sa v histórii kráľovskej triedy podarili iba raz, a to v roku 1978 Američanovi Kennymu Robertsovi. Pedrosovi išlo zasa o to, aby porazil svojho partnera z továrenského tímu Hondy a aj takto oslávil dnešné narodeniny.

Prianie sa Pedrosovi nesplnili kvôli kolízii s partnerom Marquezom. Pri jednom z pokusov dostať sa pred Lorenza sa Marquez mierne dotkol zadnej časti Pedrosovho motocykla, sám musel do výbehovej zóny a Pedrosa neudržal rovnováhu, podkĺzlo mu zadné koleso (po kontakte s hondou Marqueza došlo k utrhnutiu vodiča vedúceho k čidlu trakcie, takže po pridaní plynu dostal Pedrosa highsider) a motocykel ho vyhodil zo sedla. Po ťažkom dopade na dráhu ho museli previesť do miestneho lekárskeho centra, kde najprv konštatovali pomerne ťažké zranenie nohy (kolena). Neskôr to preklasifikovali iba na ľahšie zranenie, otázkou však zostáva, či bude do ďalších pretekov fit.

Lorenzo sa kolízii dvoch hond Marquezovi, ktorý sa na trať rýchlo vrátil, mierne vzdialil a videlo sa, že o víťazovi je rozhodnuté. Do konca pretekov však chýbalo odjazdiť ešte pätnásť okruhov (z 23 celkových) a Marquez sa nevzdával. Naopak, začal razantne pridávať a náskok lídra pretekov sa stenčoval. Deväť okruhov pred cieľov sa Marquez šikovným manévrom dostal pred Lorenza a až do cieľa si pozíciu vedúceho jazdca bez problémov udržal a zvíťazil. Lorenzo skončil druhý.

Veľký boj bol o tretie miesto na stupni víťazov. Tesne za Rossim, ktorý sa po vypadnutí Pedrosu dostal na tretiu priečku, tvrdo súperili Nemec Bradl, Španiel Bautista a Brit Crutchlow. Po viacerých rošádach, keď si jazdu na tretej priečke vyskúšali Bradl i Bautista, sa v dramatickej koncovke podarilo Rossimu dostať sa pred Bautistu a prísť do cieľa po prvý raz v tejto sezóne ako tretí a vystúpiť aj vďaka svojej rýchlej yamahe na stupeň víťazov.

Doterajší líder seriálu Marc Marquez si víťazstvom zväčšil náskok pred druhým Lorenzom na 39 bodov. Tretí Pedrosa stráca už 59 bodov a štvrtý Rossi 93 bodov. Piaty v priebežnom poradí je Bautista a šiesty Bradl.

Do záveru seriálu zostáva odjazdiť ešte štvoro pretekov. Najbližšie sa budú konať už na ázijskom kontinente, kde sa 13. októbra pôjde Veľká cena Malajzie.

Výsledky Veľkej ceny Aragónska

Trieda MotoGP

1. Marc MarquezŠpan./Honda42:03,459 min
2. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha+1,356 s
3. Valentino RossiTal./Yamaha+12,927
4. Alvaro BautistaŠpan./Honda+13,787
5. Stefan BradlNem./Honda+13,973
6. Cal CrutchlowV. Brit./Yamaha+14,662
7. Bradley SmithV. Brit./Yamaha+31,220
8. Andrea DoviziosoTal./Ducati+40,671
9. Nicky HaydenUSA/Ducati+53,413
10. Andrea IannoneTal./Ducati+55,067

Priebežné poradie (po 14 pretekoch z 18)

1. Marc Marquez278 bodov
2. Jorge Lorenzo239
3. Dani Pedrosa219
4. Valentino Rossi185
5. Cal Crutchlow156
6. Stefan Bradl135
7. Alvaro Bautista125
8. Andrea Dovizioso112
9. Nicky Hayden102
10. Bradley Smith80

Trieda Moto2

1. Nicolas TerolŠpan./Suter40:15,232 min
2. Esteve RabatŠpan./Kalex+1,736 s
3. Pol EspargaroŠpan./Kalex+3,530
4. Scott ReddingV. Brit./Kalex+3,783
5. Mika KallioFín./Kalex+4,049
6. Jordi TorresŠpan./Suter+11,602

Priebežné poradie (po 13 pretekoch z 18)

1. Scott Redding215 bodov
2. Pol Espargaro195
3. Esteve Rabat171
4. Mika Kallio143
5. Takaaki Nakagami130
6. Dominique Aegerter122

Trieda Moto3

1. Alex RinsŠpan./KTM40:04,214 min
2. Maverick ViňalesŠpan./KTM+0,426 s
3. Alex MarquezŠpan./KTM+12,377
4. Luis SalomŠpan./KTM+16,416
5. Miguel OliveiraPortug./Mahindra+16,496
6. Philipp ÖttlNem./KTM+21,539

Priebežné poradie (po 13 pretekoch z 18)

1. Luis Salom259 bodov
2. Alex Rins250
3. Maverick Viňales247
4. Alex Marquez149
5. Jonas Folger129
6. Miguel Oliveira115

Marquez - Lorenzo Marquez - Rossi Rossi - Bradl - Bautista
Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.