Marquez kolíziou v Aragónsku prekazil Pedrosovi zvíťaziť

Pondelok, 30 september 2013

Dvadsaťročný mladík zo Španielska si svojou dravosťou, sebavedomým a aj značnou dávkou sebeckosti vybojoval už šieste víťazstvo v tohtoročnom seriáli majstrovstiev sveta cestných motocyklov v kráľovskej triede MotoGP. Vo Veľkej cene Aragónska na severe Španielska pokoril svojho najväčšieho konkurenta v boji o titul majstra sveta Jorge Lorenza po tom, čo po ostrom a neľútostnom súboji a kontakte so svojim tímovým partnerom z Hondy spôsobil ťažký pád Daniho Pedrosu. Jeho krajan Lorenzo skončil druhý a Talian Valentino Rossi tretí.

Marquez - Lorenzo
Marquezovi sa predbiehací manéver na Lorenza vydaril a až do cieľa si vedenie udržal

V Aragónsku to po štarte a po pár absolvovaných okruhoch vyzeralo, že Lorenzo po dvoch predchádzajúcich víťazstvách našiel konečne recept ako poraziť Marqueza. Najlepšie odštartoval a svoj náskok pomaly zvyšoval. Jeho tempu nestačil víťaz kvalifikácie Marquez ani Pedrosa s Rossim, ktorí jazdili za ním. Súperi sa však nevzdávali a silnú motiváciu mal najmä Pedrosa, ktorý chcel svoje dvadsiate ôsme narodeniny osláviť víťazstvom.

Obaja Španieli zvýšili tempo a zavesili sa za vedúceho Lorenza. Medzi oboma to však vyzeralo, akoby hondy nebojovali proti Lorenzovej yamahe, ale sami medzi sebou. Emóciami nabudený Marquez i Pedroza jazdili akoby išlo o život. Veď Marquez by si prípadným víťazstvom viac priblížil titul majstra sveta, čo by bol nevídaný úspech nováčika v najsilnejšej triede. Veď to sa v histórii kráľovskej triedy podarili iba raz, a to v roku 1978 Američanovi Kennymu Robertsovi. Pedrosovi išlo zasa o to, aby porazil svojho partnera z továrenského tímu Hondy a aj takto oslávil dnešné narodeniny.

Prianie sa Pedrosovi nesplnili kvôli kolízii s partnerom Marquezom. Pri jednom z pokusov dostať sa pred Lorenza sa Marquez mierne dotkol zadnej časti Pedrosovho motocykla, sám musel do výbehovej zóny a Pedrosa neudržal rovnováhu, podkĺzlo mu zadné koleso (po kontakte s hondou Marqueza došlo k utrhnutiu vodiča vedúceho k čidlu trakcie, takže po pridaní plynu dostal Pedrosa highsider) a motocykel ho vyhodil zo sedla. Po ťažkom dopade na dráhu ho museli previesť do miestneho lekárskeho centra, kde najprv konštatovali pomerne ťažké zranenie nohy (kolena). Neskôr to preklasifikovali iba na ľahšie zranenie, otázkou však zostáva, či bude do ďalších pretekov fit.

Lorenzo sa kolízii dvoch hond Marquezovi, ktorý sa na trať rýchlo vrátil, mierne vzdialil a videlo sa, že o víťazovi je rozhodnuté. Do konca pretekov však chýbalo odjazdiť ešte pätnásť okruhov (z 23 celkových) a Marquez sa nevzdával. Naopak, začal razantne pridávať a náskok lídra pretekov sa stenčoval. Deväť okruhov pred cieľov sa Marquez šikovným manévrom dostal pred Lorenza a až do cieľa si pozíciu vedúceho jazdca bez problémov udržal a zvíťazil. Lorenzo skončil druhý.

Veľký boj bol o tretie miesto na stupni víťazov. Tesne za Rossim, ktorý sa po vypadnutí Pedrosu dostal na tretiu priečku, tvrdo súperili Nemec Bradl, Španiel Bautista a Brit Crutchlow. Po viacerých rošádach, keď si jazdu na tretej priečke vyskúšali Bradl i Bautista, sa v dramatickej koncovke podarilo Rossimu dostať sa pred Bautistu a prísť do cieľa po prvý raz v tejto sezóne ako tretí a vystúpiť aj vďaka svojej rýchlej yamahe na stupeň víťazov.

Doterajší líder seriálu Marc Marquez si víťazstvom zväčšil náskok pred druhým Lorenzom na 39 bodov. Tretí Pedrosa stráca už 59 bodov a štvrtý Rossi 93 bodov. Piaty v priebežnom poradí je Bautista a šiesty Bradl.

Do záveru seriálu zostáva odjazdiť ešte štvoro pretekov. Najbližšie sa budú konať už na ázijskom kontinente, kde sa 13. októbra pôjde Veľká cena Malajzie.

Výsledky Veľkej ceny Aragónska

Trieda MotoGP

1. Marc MarquezŠpan./Honda42:03,459 min
2. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha+1,356 s
3. Valentino RossiTal./Yamaha+12,927
4. Alvaro BautistaŠpan./Honda+13,787
5. Stefan BradlNem./Honda+13,973
6. Cal CrutchlowV. Brit./Yamaha+14,662
7. Bradley SmithV. Brit./Yamaha+31,220
8. Andrea DoviziosoTal./Ducati+40,671
9. Nicky HaydenUSA/Ducati+53,413
10. Andrea IannoneTal./Ducati+55,067

Priebežné poradie (po 14 pretekoch z 18)

1. Marc Marquez278 bodov
2. Jorge Lorenzo239
3. Dani Pedrosa219
4. Valentino Rossi185
5. Cal Crutchlow156
6. Stefan Bradl135
7. Alvaro Bautista125
8. Andrea Dovizioso112
9. Nicky Hayden102
10. Bradley Smith80

Trieda Moto2

1. Nicolas TerolŠpan./Suter40:15,232 min
2. Esteve RabatŠpan./Kalex+1,736 s
3. Pol EspargaroŠpan./Kalex+3,530
4. Scott ReddingV. Brit./Kalex+3,783
5. Mika KallioFín./Kalex+4,049
6. Jordi TorresŠpan./Suter+11,602

Priebežné poradie (po 13 pretekoch z 18)

1. Scott Redding215 bodov
2. Pol Espargaro195
3. Esteve Rabat171
4. Mika Kallio143
5. Takaaki Nakagami130
6. Dominique Aegerter122

Trieda Moto3

1. Alex RinsŠpan./KTM40:04,214 min
2. Maverick ViňalesŠpan./KTM+0,426 s
3. Alex MarquezŠpan./KTM+12,377
4. Luis SalomŠpan./KTM+16,416
5. Miguel OliveiraPortug./Mahindra+16,496
6. Philipp ÖttlNem./KTM+21,539

Priebežné poradie (po 13 pretekoch z 18)

1. Luis Salom259 bodov
2. Alex Rins250
3. Maverick Viňales247
4. Alex Marquez149
5. Jonas Folger129
6. Miguel Oliveira115

Marquez - Lorenzo Marquez - Rossi Rossi - Bradl - Bautista
Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
Toyota-C-HR
Francúzska vláda si dala za cieľ programom nazvaným Prime à la conversion podporiť výmenu staršieho a menej ekologického automobilu za model s nižšími emisiami. Program sa vzťahuje na elektromobily a plug-in hybridy, ako aj na hybridy, ktoré nie sú nabíjané zo zásuvky, na ktoré je dotácia vyššia. Výška bonusu je 3000 eur na spaľovacie alebo hybridné auto s emisiami CO2 nižšími ako 137 g/km a 5000 eur na elektromobil alebo plug-in hybrid. Nastaveným podmienkam štátnej subvencie vyhovuje až 98 % áut japonskej značky Toyota. Dotáciu na zošrotovanie starého auta možno získať pri kúpe nového aj jazdeného vozidla.
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.