Marquez najmladším šampiónom MotoGP

Pondelok, 11 november 2013

V Španielskej Valencii sa odohrávalo pravé finále boja o titul tohtoročného majstra sveta v triede MotoGP. O novom majstrovi sa rozhodovalo až na poslednom podujatí 18dielneho seriálu, na ktoré sa prišlo pozrieť až stoštyri a pol tisíc fanúšikov motocyklového športu. Šancu stať sa majstrom sveta mali len Marquez a Lorenzo. Pedrosa ani Rossi do boja o titul majstra už zasiahnuť nemohli.

Marc Marquez
Moment, kedy už Marc Marquez vie, že je novým majstrom sveta v triede MotoGP

V Španielsku viac divákov ako sa prišlo pozrieť do Valencie na súboj Marqueza a Lorenza chodí len na futbalové zápasy Realu Madrid a FC Barcelony. Boli zvedaví na súboj lídra priebežného poradia Marca Marqueza a druhého Jorge Lorenza. Lerenzo musel vyhrať a Marquez nesmel byť horší ako štvrtý, aby sa mladší z týchto dvoch Španielov, nováčik triedy MotoGP Marquez, stal novým majstrom sveta.

Preteky sa od samotného začiatku vyvíjali priaznivo pre Lorenza. Ujal sa vedenia, druhý bol Pedrosa, tretí Bautista, štvrtý Rossi a až piaty aktuálny líder seriálu Marquez. Ak by sa boli preteky takto skončili, potom by majstrom bol Lorenzo. Lenže do cieľa bolo treba odjazdiť ešte tridsať štvorkilometrových okruhov. Už po niekoľkých zákrutách sa však poradie zmenilo a za vedúcim Lorenzom jazdili Pedrosa, Marquez, Rossi, Bautista, Crutchlow. Bolo jasné, že ak sa nič mimoriadne nestane, titul získa Marquez.

V dramatických pretekoch, po ostrých súbojoch, najprv Lorenza s Marquezom, neskôr Lorenza s Pedrosom, si Lorenzo vytvoril menší náskok pred štvoricou prenasledovateľov - Pedrosom, Marquezom, Rossim a Bautistom. V takomto poradí prešli aj cieľom. Takže bolo rozhodnuté a dvadsaťročný nováčik triedy MotoGP Marquez sa stal majstrom sveta pre rok 2013 - najmladším v histórii tejto najsilnejšej triedy.

Pred Marquezom bol najmladším majstrom sveta v kráľovskej triede Američan Freddy Spencer, ktorý získal titul ako 21ročný. To bolo v roku 1983. Husársky kúsok vyhrať triedu MotoGP v prvom roku účinkovania v nej sa pred Marquezom podaril v roku 1978 len Američanovi Kennymu Robertsovi. Jorge Lorenzo získal v tejto triede prvý titul majstra sveta ako 23ročný.

Lorenzo stratil veľa v prvej časti šampionátu, keď mal až tri nebezpečné pády a zlomeninu kľúčnej kosti, zatiaľ čo Marquez mal v pretekoch len jeden pád a jedny nedokončené preteky. Veľký náskok Marqueza znížil Lorenzo v závere seriálu po tom, čo Marqueza v Austrálii diskvalifikovali na oneskorené striedanie motocykla. Záver seriálu však španielsky mladík zvládol s veľkou rutinou a titul mu zaslúžene patrí.

Výsledky pretekov vo Valencii

Trieda MotoGP

1. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha46:10,302 min
2. Dani PedrosaŠpan./Honda+3,934 s
3. Marc MarquezŠpan./Honda+7,357
4. Valentino RossiTal./Yamaha+10,579
5. Alvaro BautistaŠpan./Honda+14,965
6. Stefan BradlNem./Honda+24,399
7. Bradley SmithV. Brit./Yamaha+29,043
8. Nicky HaydenDucati Team+39.893
9. Andrea DoviziosoTal./Ducati+53,196
10. Michele PirroTal./Ducati Team+1:02,983 min

Konečné poradie po 18 podujatiach

1. Marc Marquez334 bodov
2. Jorge Lorenzo330
3. Dani Pedrosa300
4. Valentino Rossi237
5. Cal Crutchlow188
6. Alvaro Bautista171
7. Stefan Bradl156
8. Andrea Dovizioso140
9. Nicky Hayden126
10. Bradley Smith116

Trieda Moto2

1. Nicolas TerolŠpan./Suter43:24,972 min
2. Jordi TorresŠpan./Suter+4,047 s
3. Johann ZarcoFrac./Suter+5,993 s

Konečné poradie po 17 podujatiach

1. Pol Espargaro265 bodov
2. Scott Redding225
3. Esteve Rabat215

Trieda Moto 3

1. Maverick ViňalesŠpan./KTM40:12,463 min
2. Jonas FolgerNem./Kalex KTM+0,186 s
3. Alex RinsŠpan./KTM+0,187

Konečné poradie po 17 podujatiach

1. Maverick Viňales323 bodov
2. Alex Rins311
3. Luis Salom302

Marc Marquez Marc Marquez M. Marquez - J. Lorenzo - D. Pedrosa
Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.