Marquez v predstihu majstrom sveta v MotoGP

Streda, 15 október 2014

Víťazom Veľkej ceny Japonska, pätnásteho podujatia majstrovstiev sveta cestných motocyklov v triede MotoGP sa stal Španiel Jorge Lorenzo pred krajanom Marcom Marquezom a Talianom Valentinom Rossim. Marquezovi druhé miesto z pretekov stačilo na obhájenie minuloročného titulu majstra sveta. Tak ako minulý rok sa stal najmladším majstrom sveta v najsilnejšej triede, aj teraz je najmladším jazdcom histórie, ktorý tento titul obhájil, dokonca tri preteky pred koncom seriálu.

VC Japonska MotoGP
Talian Valentino Rossi na líderskej pozícii pretekov na japonskom okruhu v Motegi

Marquez obhájením titulu majstra sveta prekonal rekord starý 51 rokov, keď sa mu to podarilo vo veku 21 rokov a 237 dní (nar. 17. februára 1993). Prekonal tak legendárneho Brita Mika Hailwooda o necelé dva roky (Hailwood sa okrem iného preslávil aj tým, že počas jedného roka bol majstrom sveta vo všetkých troch motocyklových triedach a titul majstra sveta má aj z formuly 1). Marquez je veľký talent a vynikajúci jazdec, ale tak Lorenzo, ktorý teraz vyhral, tak aj Talian Rossi (vyhral pred týždňom) ho vďaka vylepšeniu Yamahy už dokážu poraziť.

Preteky na japonskom okruhu Motegi sa začali veľmi dobre pre Taliana Rossiho (Yamaha), ktorý sa krátko po štarte ujal vedenia. Osem kôl (z celkových 24) viedol pred Španielom Lorenzom (Yamaha) a Marcom Marquezom (Honda). Potom sa pred Rossiho dostal Lorenzo a svoje vedenie si udržal až do cieľa. Rossi potom ešte odolával Marquezovi, ale v druhej polovici pretekov sa Marquez predsa len dostal pred Rossiho a v takomto poradí prešli aj cieľom. Štvrtý skončil ďalší Španiel Pedrosa (Honda), piate a šieste miesta patrili Talianom Doviziosovi a Iannonenovi (obaja Ducati).

V priebežnom poradí si Rossi vymenil miesto s Pedrosom, ktorého preskočil a je druhý, Pedrosa tretí. S náskokom 82 bodov tri preteky pred záverom záverom seriálu vedie Marc Marquez a titul majstra sveta má už definitívne potvrdený. Lorenzo sa víťazstvom v Japonsku priblížil zo štvrtého miesta na dostrel Rossimu i Pedrosovi, za ktorými zaostáva len o tri body, takže obhájiť minuloročné druhé miesto je pre Lorenza reálne.

Český zástupca v MotoGP Karel Abraham jazdil na bodovaných miestach, v deviatom kole mal však pád podobne ako pred dvoma týždňami v Aragónsku a v pretekoch nepokračoval. V priebežnom poradí je so ziskom 33 bodov na 17. mieste.

V triede Moto2 dosiahol prémiové víťazstvo v tejto sezóne Švajčiar Thomas Lüthi. Priebežným lídrom je Španiel Esteve Rabat. Pred druhým Fínom Kalliom má náskok 38 bodov.

Mladší z bratov Marquezovcov, Alex, má tiež namierené k titulu majstra sveta, keď v druhej polovici sezóny sa mu darí vyhrávať, tak ako teraz v Japonsku. Je aj na čele priebežnej klasifikácie. Pred Austrálčanom Jackom Millerom má náskok 25 bodov.

Ďalšie preteky sú na programe už najbližší víkend, keď 19. októbra sa bude jazdiť Veľká cena Austrálie na ostrove Phillip Island.

Výsledky Veľkej ceny Japonska

Trieda MotoGP

1. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha42:21,259 min
2. Marc MarquezŠpan./Honda+1,638 s
3. Valentino RossiTal./Yamaha+2,602
4. Dani PedrosaŠpan./Honda+3,157
5. Andrea DoviziosoTal./Ducati+14,353
6. Andrea IannoneTal./Ducati+16,653
7. Stefan BradlNem./Honda+19,531
8. Pol EspargaroŠpan./Yamaha+19,815
9. Bradley SmithV. Brit./Yamaha+23,575
10. Alvaro BautistaŠpan./Honda+35,687

Priebežné poradie (po 15 z 18 podujatí)

1. Marc MarquezŠpan./Honda312 bodov
2. Valentino RossiTal./Yamaha230
3. Dani PedrosaŠpan./Honda230
4. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha227
5. Andrea DoviziosoTal./Ducati153
6. Aleix EspargaroŠpan./Yamaha117
7. Pol EspargaroŠpan./Yamaha116
8. Andrea IannoneTal./Ducati102
9. Stefan BradlNem./Honda96
10. Bradley SmithV. Brit./Yamaha92

Trieda Moto2

1. Thomas LüthiŠvajč./Suter42:50,219 min
2. Maverick ViňalesŠpan./Kalex+1,209 s
3. Esteve RabatŠpan./Kalex+3,631

Priebežné poradie (po 15 z 18 podujatí)

1. Esteve RabatŠpan./Kalex294 bodov
2. Mika KallioFín./Kalex256
3. Maverick ViňalesŠpan./Kalex224

Trieda Moto3

1. Alex MarquezŠpan./Honda39:26,830 min
2. Efren VazquezŠpan./Honda+0,357 s
3. Brad BinderJAR/Mahindra+0,484

Priebežné poradie (po 15 z 18 podujatí)

1. Alex MarquezŠpan./Honda231 bodov
2. Jack MillerAustr./KTM206
3. Alex RinsŠpan./Honda194

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.