Misano: Ako Rossi o veľké víťazstvo prišiel

Pondelok, 14 september 2015

Talian Valentino Rossi mal nakročené na víťazstvo na okruhu Misano na Veľkej cene San Marina v kráľovskej triede MotoGP, trinástom podujatí seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov. Nestalo sa a víťazstvo si odniesol domov Španiel Marc Marquez. Druhý v cieli bol Brit Bradley Smith a tretí jeho krajan Scott Redding. Rossi zle odhadol výmenu motocykla po tom ako ustal dážď a skončil až piaty.

1 Valentino Rossi
Katastrofálne dopadol na Veľkej cene San Marína Valentino Rossi, na okruhu iba desať kilometrov od svojho domova. Preteky mal rozbehnuté na víťazstvo, na ktoré čakalo v hľadisku až 92 tisíc jeho verných fanúšikov. Nesprávne rozhodnutie vymeniť neskôr motocykel po daždi ho pripravilo pravdepodobne o veľké víťazstvo. V cieli bol až piaty.

Preteky o Veľkú cenu San Marina komplikovalo premenlivé počasie. Pred štartom to vyzeralo, že možno bude pršať, ale bolo sucho. Jazdci preto štartovali na pneumatikách do sucha. Vedenia sa ujal Španiel Lorenzo, za ním jazdil jeho krajan Marc Marquez a tretí Talian Rossi. Rossi sa v daždi na mokrej trati dostal do vedenia, ale na ďalšiu výmenu motorky, keď prestalo pršať, išiel medzi poslednými. Keď sa znovu vrátil na trať, bol až piaty a po prvý raz v 13. pretekoch sezóny nedosiahol na stupeň víťazov. Dopustil sa veľkej taktickej chyby a nemohol bojovať o víťazstvo na okruhu, od ktorého je jeho domov vzdialený len okolo desať kilometrov.

Takticky chytrejší bol Marquez, keď na výmenu motocykla na suchú trať zašiel medzi prvými a získal pred druhým Britom Bradley Smithom náskok siedmich sekúnd. Na tretiu priečku sa dostal najprv jazdec triedy Open Francúz Loris Baz na Yamahe a potom ďalší Brit Scott Redding na satelitnej Honde, ktorý v prvej štvrtine pretekov mal pád. Kuriózne je, že vyťahoval svoj motocykel zo štrku a dosiahol na stupeň víťazov (!!!) – po prvý raz v MotoGP. Dvaja Briti na stupni víťazov! Po prvý raz od roku 1979, kedy na GP vo Venezuele stáli takto Barry Sheen a Tom Herron.

Horšie ako Rossi dopadol jeho tímový partner z Yamahy Španiel Lorenzo. Pri vychádzaní z boxov po výmene motocyklov sa takmer zrazil z Marquezom a určite mu to nepridalo na pokoji, skôr naopak. Asi to chcel Marquezovi ukázať a na ešte nie celkom suchej trati mal pomerne ťažký pád. Jeho Yamaha dostala krutý výprask a na Lorenza čakal po pretekoch v nemocnici röntgen poranenej pravej ruky.

Marquez v Misano po taktickej chybe Rossiho a páde Lorenza bezpečne zvíťazil, v tejto sezóne po štvrtý raz a na tomto okruhu prvý raz v triede MotoGP. Francúz Baz s nekonkurencieschopnou Yamahou Open (v porovnávaní s továrenskými a satelitnými motocyklami) skončil štvrtý, ale i tak dosiahol životný úspech. Rossi bol v cieli piaty.

2 Marc Marquez
Marc Marquez by mohol povedať, že víťazstvo na okruhu v Misano mu spadlo z neba – vďaka dažďu, správnemu rozhodnutiu pri výmene motocykla a Rossiho taktickej chybe

Líder seriálu Rossi napriek piatemu miestu zvýšil svoj náskok v priebežnom poradí na Lorenza na 23 bodov, a aj keď nestál na pódiu, bol po pretekoch spokojný, keď povedal, že pre šampionát je to dobré, pretože jeho záver bude teraz zaujímavejší. Lorenzo aj keď nebodoval, si druhé miesto udržal. Marc Marquez si víťazstvom polepšil a poskočil na tretiu priečku, na tridsaťšesťročného Rossiho však mladý Španiel stráca 63 bodov, pričom do konca seriálu zostáva odjazdiť už len päť pretekov.

Ešte stále nie celkom doliečený český zástupca v triede MotoGP Karel Abraham došiel do cieľa na poslednom 21. mieste so stratou jedného okruhu.

Ďalším v poradí 14. podujatím seriálu majstrovstiev sveta bude 27. septembra Veľká cena Aragónska.

Výsledky Veľkej ceny San Marína

Trieda MotoGP

1. Marc MarquezŠpan./Honda48:23,819 min
2. Bradley SmithV. Brit./Yamaha+ 7,288 s
3. Scott ReddingV. Brit./Honda+ 18,793
4. Loris BazFranc./Yamaha+ 26,427
5. Valentino RossiTal./Yamaha+ 33,196
6. Danilo PetrucciTal./Ducati+ 35,087
7. Andrea IannoneTal./Ducati+ 36,527
8. Andrea DoviziosoTal.Ducati+ 37,434
9. Dani PedrosaŠpan./Honda+ 39,516
10. Aleix EspargaroŠpan./Suzuki+ 39,692
11. Cal CrutchlowV. Brit./Honda+ 41,995
12. Jack MillerAustr./Honda+ 46,075
13. Mike di MeglioFranc./Ducati+ 48,381
14. Maverick ViňalesŠpan./Suzuki+ 52,325
15. Alvaro BautistaŠpan./Aprilia+ 53,348
16. Stefan BradlNem./Aprilia+ 58,828
17. Nicky HaydenUSA/Honda+ 1:0,649 min
18. Hector BarberaŠpan./Ducati+ 1:04,768
19. Eugene LavertyÍr./Honda+ 1:05,677
20. Claudio CortiTal./Yamaha- 1 kolo
21. Karel AbrahamČR/Honda- 1 kolo

Priebežné poradie (po 13 z 18 podujatí)

1. Valentino Rossi247 bodov
2. Jorge Lorenzo224
3. Marc Marquez184
4. Andrea Iannone159
5. Bradley Smith135
6. Andrea Dovizioso128
7. Dani Pedrosa109
8. Danilo Petrucci93
9. Pol Espargaro81
10. Cal Crutchlow79
11. Maverick Viňales69
12. Aleix Espargaro66
13. Scott Redding63
14. Yonny Hernandez41
15. Loris Baz28
16. Alvaro Bautista23
17. Hector Barbera23
18. Jack Miller16
19. Nicky Hayden12
20. Stefan Bradl11
21. Michele Pirro8
22. Eugene Laverty7
23. Mike di Meglio7
24. Hiroshi Aoyama5
25. Alex de Angelis2

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.