MotoGP: O majstrovi rozhodnú športoví komisári?

Štvrtok, 05 november 2015

Všetko vyzerá tak, že posledné preteky seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov v kráľovskej triede MotoGP túto nedeľu vo Valencii odštartuje líder seriálu Valentino Rossi z posledného miesta na štartovom rošte. Vyplýva to z trestu, ktorý vyriekli športoví komisári a následne i CAS – arbitrážny súd pre šport, ktorý zasadal v Ženeve.

1 Valentino Rossi
Valentino Rossi. Pred poslednými pretekmi vo Valencii je v MotoGP dusná atmosaféra. "Bude to veľmi intenzívny týždeň", povedal po tom, ako arbitrážny súd potvrdil jeho trest za pád Marca Marqueza v Malajzii. Vo Valencii má štartovať z posledného miesta.

Arbitrážny súd pre šport (CAS) v Ženeve odmietol odvolanie Rossiho proti trestu uloženému po incidente na pretekoch v malajzijskom Sepangu, kde Španiel Marc Marquez po súboji s Rossim spadol. Športoví komisári už v Malajzii potrestali Taliana Rossiho ako vinníka Marquezovho pádu tromi trestnými bodmi, a keďže Rossi mal už predtým jeden trestný bod, za štyri už musí pretekár štartovať v nasledujúcich pretekoch z posledného miesta. Keby ho potrestali dvoma bodmi, v posledných pretekoch seriálu by štartoval podľa výsledkov z kvalifikácie.

Líder seriálu triedy MotoGP Valentino Rossi chce pozastaviť rozhodnutie uložené na neho po tom, čo údajne skopol minulú nedeľu v malajzijskom Sepangu jazdca Hondy Marca Marqueza z motocykla. Chce toto rozhodnutie aspoň pozastaviť, aby mohol pretekať za rovnakých podmienok ako jeho jediný konkurent v boji o majstra sveta Španiel Lorenzo, Rossiho tímový partner z Yamahy. Ak mu trest nezrušia alebo aspoň nezmiernia, bude deväťnásobný majster sveta začínať finálnu Grand Prix sezóny z posledného miesta štartového roštu.

Rossi by chcel pozastaviť účinnosť rozhodnutia dovtedy, kým celý prípad nebude vyriešený pred súdom. Zatiaľ to vyzerá tak, že rozhodnutie zo Ženevy bude platiť a Talian Rossi bude vo Valencii štartovať skutočne z posledného miesta a tak vlastne je vylúčený z priameho boja o titul. V tomto momente to vyzerá tak, že rozhodcovské konanie prebieha a o Rossiho žiadosti musí byť vydané rozhodnutie najneskôr 6. novembra 2015.

2 Rossi - Marquez
Súboj na ostrie noža – Valentino Rossi (46) a Marc Marquez (93). Takto bojovali neraz, naposledy počas posledného víkendu v Malajzii. Rossi súboj prežil, Marquez spadol.

Deväťnásobný majster sveta Valentino Rossi vedie pred poslednou veľkou cenou sezóny pred Španielom Lorenzom v triede MotoGP o sedem bodov a v hre o titul sú títo dvaja jedinými jazdcami, z ktorých jeden môže získať titul majstra sveta. Ide teda o veľa a v prípade, že Rossi bude skutočne štartovať z posledného miesta, je takmer isté, že o titul príde, hoci pri vyrovnaných podmienkach by mal Rossi k titulu bližšie. Takto vlastne administratívnym rozhodnutím od stola športoví komisári i arbitrážny súd CAS vzali Rossimu šancu a titul ešte pred rozhodujúcimi pretekmi darovali Lorenzovi. Je totiž málo pravdepodobné, aby Rossi pri štarte z posledného miesta vo Valencii skončil hneď za Lorenzom.

Čo sa to vlastne na okruhu Sepang stalo? Marquez na týchto pretekoch jazdil v súboji o tretiu pozíciu s Rossim tak tvrdo, agresívne a aj bezohľadne, že hrozila kolízia a možno následný pád. Marquezovi však akoby to bolo jedno a stále viac a srdnatejšie bojoval, len aby Rossiho dostal za svoj chrbát. Robil tak aj po tom, ako ho Rossi párkrát gestami na jeho nebezpečný spôsob jazdy upozornil.

Marquez potom pred osudnou chvíľou namiesto toho, aby ubral plyn, čo by urobil každý rozumný pretekár, naopak ešte pridal. Ak v tom momente možno urobil Rossi nejaký obranný pohyb, tak preto, že Marquez ho ohrozoval. Bránil sa proti útoku mladého Španiela, ktorého agresivita v tomto súboji pri tak vysokých rýchlostiach bola veľmi nebezpečná.

3 Jorge Lorenzo
Španiel Jorge Lorenzo. Akoby vravel: Čo ja s tým mám? Kontroverzná situácia Rossi-Marquez nahráva tomuto Španielovi, ktorý môže na domácej pôde získať titul po tom, ak Rossi bude potrestaný a vo Valencii bude stáť na štarte na poslednom štartovom mieste.

To, že sa súboj dvoch vynikajúcich jazdcov na Veľkej cene Malajzie na okruhu Sepang skončil len pádom jedného z nich, môžeme hovoriť o veľkom šťastí, pretože sa mohol skončiť aj ich vzájomnou zrážkou vo vyššej rýchlosti a s horšími následkami.

Ak trest pre Rossiho potvrdia, bude mať toto rozhodnutie priamy vplyv na celkový výsledok šampionátu 2015 a majstrom sveta v kráľovskej triede sa nestane ten, kto si ho vybojoval na trati. Konanie okolo kontroverznej zrážky a jej vinníkovi údajne ešte prebieha a o Rossiho žiadosti sa má rozhodnúť najneskôr do piatka 6. novembra 2015.

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.