MotoGP: Sachsenring korisťou Marqueza

Pondelok, 18 júl 2016

Preteky seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov v najsilnejšej triede MotoGP na Veľkej cene Nemecka na okruhu Sachsenring vyhral Španiel Marc Marquez pred Britom Callom Crutchlowom a Talianom Andreom Doviziosom.

1 Marquez - Miller
Marc Marquez sa práve dostáva pred Austrálčana Jacka Millera, ktorý ešte v závere pretekov veril, že by si mohol zopakovať svoje nedávne víťazstvo z holandského Assenu

Talian Valentino Rossi, ktorý sa usiluje získať svoj desiaty titul majstra sveta má smolu, ale aj tvrdú hlavu. Robí chyby, ktorými si sám stavia prekážky k svojmu cieľu. V minulej sezóne na domácej trati v Misano nedal na výzvu z boxov ísť na výmenu motocykla po zmene jazdných podmienok. Jazdil ešte pár kôl na "mokrých" pneumatikách a pre motocykel s pneumatikami na suchú trať si zašiel až keď bolo neskoro a prišiel o takmer isté víťazstvo. Pred tromi týždňami v holandskom Assene na mokrej trati príliš razantnou a riskantnou jazdou zbytočne chcel ešte viac zvýšiť svoj náskok na čele, spadol a tiež prišiel o víťazstvo.

Teraz na Sachsenringu znovu nedbal na výzvu svojho tímu. Na výmenu motocykla s mäkkými pneumatikami na mokrú trať za pneumatiky s prechodnou alebo tvrdou zmesou zabočil do boxov až vtedy, keď Marquez už päť kôl jazdil na pneumatikách s tvrdou zmesou a dosahoval rádovo rýchlejšie časy ako vedúci jazdci Taliani Dovizioso a Rossi.

Na mokrú trať odštartovalo celé jazdecké pole na mäkkých pneumatikách. Trať po približne tretine pretekov začala postupne vysychať, takže tí, čo včas zabočili do boxov na výmenu motocykla, sa mohli tešiť na dobrý výsledok. Prvý tak urobil Talian Iannone, ktorý už v 14. kole z celkových 30 si išiel po nový motocykel. V 17. kole tak urobil Marc Marquez. Dovizioso, Rossi, Barbera a ďalší až v 22. kole, teda osem kôl pred koncom pretekov. Keď potom vyšli na trať, Marquez bol už pred nimi a bolo takmer isté, že zvíťazí. Ak by Dovizioso a Rosso boli zvolili stratégiu včasnej výmeny motocyklov, ako to urobila Honda v prípade Marqueza, z víťazstva by sa pravdepodobne radoval niektorý z tejto dvojice.

Marquez mal navyše aj veľké šťastie a vyťažil aj maximum zo zlej stratégie Doviziosa a Rossiho. V jednej zo zákrut ešte pred výmenou motocykla vyšiel z trate, bravúrnym štýlom motokrosára prekonal štrkovú zónu a bez pádu sa vrátil na trať. To bola hodená rukavica pre Rossiho, ktorý Marquezovu stratu niekoľkých sekúnd mohol zužitkovať. Ak by bol strategicky myslel, mohol znížiť Marquezov náskok v priebežnom poradí na približne dve desiatky bodov. Takto, keďže v cieli bol až ôsmy, stráca na lídra Marca Marqueza až 59 bodov a vidina zisku desiateho titulu začína mať nejasné obrysy.

2 Valentino Rossi
"Doctor" (Rossi) si v Nemecku zle naordinoval výmenu motocykla z mokrej na suchú trať

A kde bol aktuálny majster sveta Španiel Lorenzo? Ten môže hovoriť o viac ako zlom víkende. Najprv mal nepríjemný pád v sobotňajšom tréningu a potom spadol v prvej i druhej časti kvalifikácie. Tri pády za jeden deň! Zrejme pod dojmom z týchto nepríjemných udalostí nedokázal potom v pretekoch na mokrej trati jazdiť rýchlo a skončil až na 15. mieste. Dani Pedrosa zajazdil svoj štandard, spočiatku jazdil na chvoste prvej desiatky, v cieli bol šiesty, ale ku koncu pretekov už zdolal priamom súboju aj Rossiho, k čomu zrejme prispeli vhodnejšie Pedrosove "tvrdé" pneumatiky.

K Rossiho zlému účinkovaniu na Sachsenringu prispel aj jeho tím Yamaha, keď namiesto pneumatík s tvrdou zmesou mu pristavil motocykel s intermediálkami. Tie sú výborné na prechodné podmienky, ale nie na suchú trať, ktorá bola už v čase výmeny motocykla. To kontrastuje so správnou stratégiou tímu Honda, ktorá nachystala Marquezovi motocykel s pneumatikami s tvrdou zmesou, navyše už 17. kole, o päť kôl skôr ako to urobil Rossi. Marquez potom na nich doslova letel a od ostatných bol rýchlejší na jedno kolo až o 4,5 sekundy.

V priebežnom rebríčku majstrovstiev sveta si veľmi polepšil Marquez, ktorý po Sachsenringu môže hovoriť o dare z nebies. To vďaka dobre zvolenej stratégii Hondy a veľmi zlej Rossiho a tímu Yahama. Marquez má teraz pred druhým Lorenzom náskok 48 bodov a pred tretím Rossim až 59 bodov. Štvrtý Pedrosa (Honda) stráca na lídra 74 bodov. Piaty je Maverik Viňales a šiesty Pol Espargaro.

Teraz príde dlhšia prestávka v seriáli MotoGP. Najbližšie preteky sú na programe až 14. augusta. V kalendári je Veľká cena Rakúska na okruhu pri Spielbergu.

Výsledky Veľkej ceny Nemecka

Trieda MotoGP

1. Marc MarquezŠpan./Honda47:03,239 min
2. Call CrutchlowV. Brit./Honda+9,857 s
3. Andrea DoviziosoTal./Ducati+11,613
4. Scott ReddingV. Brit./Ducati+11,992
5. Andrea IannoneTal./Ducati+22,755
6. Dani PedrosaŠpan./Honda+25,923
7. Jack MillerAustr./Honda+26,043
8. Valentino RossiTal./Yamaha+26,449
9. Hector BarberaŠpan./Ducati+26,614
10. Alvaro BautistaŠpan./Aprilia+31,274
15. Jorge LorenzpŠpan./Yamaha + 1:36,6 min

Priebežné poradie (po 9 z 18 podujatí)

1. Marc Marquez170 bodov
2. Jorge Lorenzo122
3. Valentino Rossi111
4. Dani Pedrosa96
5. Maverick Viňales (Špan./Suzuki)83
6. Pol Espargaro (Špan./Sužuji)72
7. Hector Barbera65
8. Andrea Iannone63
9. Andrea Dovizioso59
10. Eugene Laverty (Ír./Ducati)53

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.