Po Valencii: Lorenzo má tretí titul, Rossi oči pre plač

Pondelok, 09 november 2015

Finálovú Veľkú cenu Valencie, osemnásty diel seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov v kráľovskej triede MotoGP v španielskej Valencii vyhral domáci pretekár Jorge Lorenzo a stal sa majstrom sveta. Druhý vo Valencii skončil jeho krajan Marc Marquez a tretí ďalší Španiel Dani Pedrosa. Doterajší líder seriálu Talian Valentino Rossi, ktorý pred poslednými pretekmi viedol o sedem bodov, bol v cieli štvrtý, titul nezískal a obsadil konečné druhé miesto.

1 Jorge Lorenzo
Španiel Jorge Lorenzo vyhral posledné preteky triedy MotoGP a stal sa majstrom sveta

Boj dvoch kandidátov na titul majstra sveta v najsilnejšej triede, priebežného lídra Taliana Valentina Rossiho a Španiela Jorge Lorenza bol nerovný už od Veľkej ceny Malajzie, ktorá sa išla pred dvoma týždňami. Tam došlo ku kolízii medzi Rossim a Španielom Marcom Marquezom. Marquez spadol a športový komisári prisúdili vinu za jeho pád Rossimu. Trest pre Rossiho znel, že na poslednom podujatí seriálu vo Valencii bude Talian bez ohľadu na výsledky kvalifikácie štartovať z posledného miesta.

Keďže o titule sa malo rozhodovať práve v týchto posledných pretekoch vo Valencii, pričom líder Rossi mal pred druhým Lorenzom náskok sedem bodov, bolo jasné, že ak Lorenzo vyhrá, Rossi musí skončiť druhý, aby získal titul majstra sveta. Výsledok prvej často tajničky bol takmer na sto percent istý. To ďalšie, že Rossi bude druhý po tom ako do pretekov odštartuje z posledného 26. miesta, na sto percent bez šance. Z toho vychádza, že ešte pred pretekmi vo Valencii, resp. už po VC Malajzie, je takmer istým majstrom sveta Lorenzo.

Lorenzo kvalifikáciu vo Valencii vyhral a tak v nedeľu štartoval z najvýhodnejšej prvej pozície, Rossi z poslednej. Nepomohlo mu odvolanie na medzinárodnú motocyklovú federáciu FIM, ani arbitrážny súd. Pozície na štarte boli potom takéto: Lorenzo prvý na štartovom rošte, Rossi posledný. Šance na titul? Lorenzo 100 %, Rossi 0 % - pokiaľ Lorenzo neurobí v pretekoch fatálnu chybu.

Za tejto situácie bola Rossiho šanca na titul nasledovná: ak Lorenzo vyhrá, Rossi musí byť druhý a zdolať na trati 24 jazdcov vrátane dvoch hond s Marquezom a Pedrosom. Ak bude Lorenzo druhý, Rossi musí byť tretí, ak by Lorenzo skončil tretí, Rossimu by stačilo na titul aj šieste miesto a stal by sa majstrom sveta. Toľko teória.

Ak by napríklad vyhral Marquez, Pedrosa skončil druhý a Lorenzo tretí, potom šieste miesto by Rossimu vynieslo titul. Úvaha by síce mohla byť reálna, ale to by Marquez a Pedrosa nesmeli byť Španieli, pretože by išli proti svojmu krajanovi Lorenzovi. A to sa ťažko stane. Takže: Ak Lorenzo vyhrá, druhý a tretí v cieli budú Marquez a Pedrosa, potom Rossimu zostanú iba oči pre plač.

Štart Veľkej ceny Valencie: Lorenzo dobre odštartoval a aj v ďalšom priebehu si držal vedúcu pozíciu, druhý jazdil Marc Marquez, tretí Pedrosa. Rossi už po prvých stovkách metrov nechal za sebou deväť jazdcov a v polovici prvého kola bol 16., v druhom kole 11., v treťom deviaty, šiestom siedmy. Potom už to išlo ťažšie, keďže pred ním boli už ťažšie prekonateľné prekážky: Brit Smith, Talian Petrucci, Španieli Pol a Aleix Espargarovci a Talian Dovizioso. Talian Iannone mal pád už v prvom kole a jeho boj o konečné štvrté miesto s Pedrosom sa nekonal.

Kto preteky vo Valencii pozeral, môže konštatovať, že predošlý scenár sa naplnil a bariéra za Lorenzom bola nepriestrelná. Keď sa Rossi prebil v 13 kole na štvrté miesto, do cieľa zostávalo odjazdiť ešte 17 kôl, ale tretí Pedrosa mal v tej chvíli pred Rossim náskok už vyše 11,5 sekundy a druhý Marquez ďalšie takmer tri sekundy. Rossi bol tak prakticky bez šance dostihnúť Pedrosu a Marqueza. A tak jeho nádej na titul utopil trest za Marquezov pád v Malajzii.

2 Valentino Rossi
Valentino Rossi v cieli pretekov vo Valencii. Radosť? Určite nie. Skôr smútok z nevyužitej šance.

V závere preteky ešte na chvíľku zdramatizovali Marquez a potom aj Pedrosa, keď neúspešne zaútočili na Lorenza. Ale keďže pokus nevyšiel, Lorenzo vyhral a stal sa po tretí raz majstrom sveta v MotoGP. Marquez skončil vo Valencii druhý a Pedrosa tretí. Rossi si bezpečne udržal štvrté miesto a v konečnom poradí má druhé a titul vicemajstra . Piaty skončil Pol Espargaro a šiesty Bradley Smith.

Jorge Lorenzo je tak po tretí raz majstrom sveta cestných motocyklov v najsilnejšej triede MotoGP. Prvé dva tituly získal v rokoch 2010 a 2012. Ešte predtým bol dvakrát majstrom sveta v triede do 250 cm³, a to v rokoch 2006 a 2007. V tejto sezóne bol v priebežnom poradí celý čas za Rossim. Lorenzo vyhral spolu sedem veľkých cien, Rossi štyri a v každých pretekoch bodoval, zatiaľ čo Španiel niektoré preteky nedokončil.

Z tohto pohľadu sa víťazstvo Lorenza v konečnom hodnotení javí ako zaslúžené, nebyť však Rossiho trestu v posledných pretekoch, možno majstrom sveta mohol byť Talian, ktorý bojoval o svoj jubilejný desiaty titul. Škoda, že športoví komisári za kontroverznú kolíziu v Malajzii dali trest len Rossimu, pretože každý kto preteky sledoval mohol vidieť, že Marquez jazdil nebezpečne a kolíziu vyprovokoval práve on. A nebola jediná, ktorá sa mohla skončiť pádom.

Na záver ešte pár otázok, na ktoré sa ťažko hľadajú odpovede a súvisia s pretekmi vo Valencii i v Malajzii. Prečo vo Valencii Marquez sa ani raz nepokúsil dostať sa pred Lorenza a vyhrať (ten záverečný manéver bol len náznak útoku, aby sa po pretekoch nehovorilo, že nechcel vyhrať), hoci takmer celé preteky jazdil za jeho zadným kolesom? Ako je možné, že Marquez nechcel vyhrať a so svojou hondou nechal vyhrať konkurenčnú Yamahu?

Ďalšie otázky: Prečo športoví komisári či Medzinárodná motocyklová federácia FIM nepotrestali, resp. si ani nevšimli provokačné správanie Marqueza na VC Malajzie? Prečo sa Marquez nesnažil dostihnúť vedúceho Lorenza a potom vyhrať preteky, ale najmenej päťkrát chcel Rossiho vyviesť z trate? Prečo Marquez s Rossim v Malajzii úplne zbytočne bojoval o každý centimeter o tretie miesto a nie s Lorenzom o víťazstvo?

Prečo Marquez pred kolíziou, po ktorej spadol, nevyšiel viac na okraj trate, ale zatočil na Rossiho, zavadil riadidlami do jeho motocykla a spadol? Keby bol motocykel vyrovnal, ubral plyn, alebo vyšiel z trate, nemusel spadnúť!

Sú tu aj ďalšie otázky: Prečo jazdec hondy robil v pretekoch vo Valancii fakticky dodygarda pretekárovi z konkurenčnej yamahy? Prečo si nikto z kompetentných medzinárodných činovníkov nevšimol možný komplot jazdcov hondy a yamahy (Marquez – Lorenzo)? Prečo Lorenzo po Malajzii zúril a volal po vyššom treste pre partnera zo svojho tímu (Yamaha – Yamaha): Nepáčil sa mu podľa Lorenza ani údajne nedostatočný trest pre Rossiho, čo zdôvodňoval tým, že Rossi má v motocyklovom sveta meno?

Čo na záver? Hádam, že to bola zaujímavá, napínavá a až na ten záver aj pekná sezóna. To čo sa stalo na jej konci, toho je škoda. Išlo o titul a ten je výsledkom i súčtom celej sezóny. Marquez i Lorenzo niektoré preteky nedokončili a Marquez stratil šancu obhájiť predvlaňajší i minuloročný titul. Rossi bol v cieli všetkých pretekov a titul mal na dosah. Záver sezóny mal však pre "doctora" horkú príchuť. Mal šancu, ktorá sa často neopakuje a akú bude mať znovu asi len veľmi ťažko. Škoda, že mu to nevyšlo. Možno zhodou hlúpych náhod. Alebo to neboli náhody?

Výsledky Veľkej ceny Valencie

Trieda MotoGP

1. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha45:59,364 min
2. Marc MarquezŠpan./Honda+0,263 s
3. Dani PedrosaŠpan./Honda+0,654
4. Valentino RossiTal./Yamaha+19,789
5. Pol EspargaroŠpan./Yamaha+26,004
6. Bradley SmithV. Brit./Yamaha+28,835
7. Andrea DoviziosoV. Brit./Ducati+28,886
8. Aleix EspargaroŠpan./Suzuki+34,222
9. Cal CrutchlowV. Brit./Honda+35,924
10. Danilo PetrucciTal./Ducati+39,579

Konečné poradie po 18 podujatiach

1. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha330 bodov
2. Valentino RossiTal./Yamaha325
3. Marc MarquezŠpan./Honda242
4. Dani PedrosaŠpan./Honda206
5. Andrea IannoneTal./Ducati188
6. Bradley SmithV. Brit./Yamaha181
7. Andrea Dovizioso Tal/Ducati162
8. Cal Crutchlow V. Brit./Honda125
9. Pol EspargaroŠpan./Yamaha114
10. Danilo Petrucci Tal./Ducati113

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.