Rossi deviaty raz majstrom sveta

Pondelok, 26 október 2009

Valentino Rossi obhájil na Veľkej cene Malajzie vlaňajší titul majstra sveta v kráľovskej motocyklovej triede Moto GP a je už deväťnásobným majstrom. V najsilnejšej triede získal titul šiesty raz. Fenomenálnemu Valemu stačilo na obhajobu titulu aj tretie miesto, ktoré získal na nedeľňajšej VC Malajzie na okruhu v Sepangu. Pred poslednými pretekmi seriálu, Veľkou cenou Valencie, má Rossi už 41bodový náskok pre Španielom Jorge Lorenzom, ktorý jazdí v rovnakom tíme Yamaha ako Rossi. Z prvenstva sa v Sepangu tešil Austrálčan Casey Stoner, druhý bol v cieli Španiel Dani Pedrosa.

Valentino Rossi
Deväťnásobný majster sveta Valentino Rossi s typickým úsmevom a v dobrej nálade

Pred štartom triedy Moto GP sa spustil na okruh v Sepangu tropický lejak a štart museli odložiť. Po pol hodine, keď sa dážď zmiernil, preteky odštartovali. Rossi, ktorý si v kvalifikácii vyjazdil najlepšie postavenie na štarte, stratil už v prvej zákrute svoju pozíciu a musel sa predierať dopredu. Podobne aj jeho tímový kolega Lorenzo, ktorý zmeškal postavenie na štarte a ktorý ako jediný mohol ešte zasiahnuť do boja o titul. Lorenzo štartoval z posledného miesta, ale aj on sa začal rýchlo postupovať dopredu.

Netrvalo dlho a dostal sa aj pred Rossiho a takto vo dvojici jazdili pár kôl za sebou. Rossi však postupne zrýchľoval a svojmu konkurentovi ukázal chrbát. Bolo jasné, že ak si Rossi udrží pozíciu pred Lorenzom a skončí najhoršie na štvrtom mieste, stane sa v predstihu pred poslednými pretekmi novým majstrom sveta. Pár kôl pred koncom sa dostal na dva pol sekundy za druhého Pedrosu na tretie miesto a tak prešiel aj cieľom. Prvý v cieli bol Stoner, ktorý po zdravotnej prestávke jazdí vo skvelej forme a víťazstvo v Sepangu je jeho druhým v rade po návrate na pretekárske okruhy.

Valentino Rossi
"Doctor", ako Valentina Rossiho prezývajú, aj na okruhu v Sepangu v plnom sústredení

V triede do 250 cm³ zvíťazil v priamom súboji vedúci jazdec priebežného poradia Japonec Hiroši Aojama nad svojim najväčším rivalom Talianom Marcom Simoncellim a zvýšil svoj náskok na titul pred poslednými pretekmi.

V najslabšej triede do 125 cm³ znovu zvíťazil Španiel Julian Simon pred prenasledovateľom Britom Bradley Smithom a ďalším Španielom Polom Espargarom, Simom si však už titul majstra sveta vyjazdil na predchádzajúcich pretekoch. Bradley Smith si druhým miestom v Sepangu zabezpečil pred posledným pretekmi, ktoré budú 8. novembra vo Valencii, titul vicemajstra.

Výsledky Veľkej ceny Malajzie

Trieda Moto GP

1. Casey StonerAustr./Ducati47:24,834 min
2. Dani PedrosaŠpan./Honda+14,666 s
3. Valentino RossiTal./Yamaha19,385
4. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha25,85
5. Nicky HaydenUSA/ Ducati38,705
6. Chris VermeulenAustr./ Suzuki41,061
7.T. EliasŠpan./Honda48,555
8. M. MelandriTal./Kavasaki55,557
9. L. CapirossiTal./Suzuki+ 1:00,303 min
10. M. KallioFín./Ducati+ 1.00,440
11. A. EspargaroŠpan./Ducati+ 1:01,655
12. A. de AngelisRSM/Honda+ 1:01,847
13. C. EdwardsUSA/Yamaha+ 1:10,778
14. G. TalmácsiMaď./Honda+ 1:15,851
15. J. ToselandV. Brit./Yamaha+ 1:50,672

Preteky nedokončili

  • A. Dovizioso Tal./Honda
  • R. de Puniet Franc./Honda

Priebežné poradie (po 16 zo 17 pretekov)

1. V. ROSSI286 b.
2. J. Lorenzo245
3. C. Stoner220
4. D. Pedrosa209
5. A. Dovizioso152
6. C. Edwards148
7. M. Melandri108
8. L. Capirossi108
A. de Angelis105
10.T. Elias105
11. C. Vermeulen105
12. R. de Puniet101
13. N. Hayden93
14. J. Tiseland88
15. M. Kallio64
16. N. Canepa38
17. G. Talmáczi19
18. A. Espargaro13
19. S. Gibernau12
20. Y. Takahashi9

Trieda 250 cm³

1. Hiroši AojamaJap./Honda42:55,689 min
2. Hector BarberaŠpan./Aprilia6,397
3. Marco SimoncelliTal./Gilera6,397
4. Thomas LuthiŠvajč./Aprilia14,871
5. Hector FaubelŠpan./Honda19,177
6. R. WilairotThai./Honda19,567

Priebežné poradie (po 15 zo 16 pretekov)

1. Hiroši AojamaJap./Honda252 b.
2. Marco SimoncelliTal./Gilera231
3. Hector BarberaŠpan./Aprilia214
4. Alvaro BautistaŠpan./Aprilia198
5. Mattia PasiniTal./Aprilia128
6. Thomas LuthiŠvajč./Aprilia107

Trieda do 125 cm³

1. Julian SimonŠpan./Aprilia42:50,916 min
2. Bradley SmithV. Brit./Aprilia+1,114sec
3. Pol EspargaroŠpan./Derbi6,293
4. Sergio GadeaŠpan./Aprilia8,003
5. Nicolas TerolŠpan./Aprilia8,485

Priebežné poradie (po 15 zo 16 pretekov)

1. Julian SimonŠpan./Aprilia264 b.
2. Bradley SmithV. Brit./Aprilia203,5
3. Nicolas TerolŠpan./Aprilia173,5
4. Pol EspargaroŠpan./Derbi158,5
5. Sergio GadeaŠpan./Aprilia141

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.