Rossi začal víťazstvom, vyhral v Katare

Pondelok, 30 marec 2015

Predsavzatie bojovať o svoj desiaty titul majstra sveta v cestných pretekoch motocyklov premenil Talian Valentino Rossi hneď v prvých pretekoch seriálu triedy MotoGP v Katare vo víťazstvo. V mimoriadne dramatických pretekoch až po cieľovú čiaru vyhral pred krajanom Andreom Doviziosom. Aj tretí v cieli bol pretekár z Talianska, Andrea Iannone.

Valentino Rossi
Valentino Rossi odštartoval sezónu v Katare jedinečným výkonom a víťazstvom

Talianski jazdci v kráľovskej triede MotoGP absolútne dominovali, keď v cieli obsadili prvé tri miesta. Ktovie, či sa to niekedy v minulosti vôbec stalo. Skôr nie ako áno, pretože spravidla stupne víťazov v tejto triede, najmä v posledných rokoch, obsadzujú Španieli. V uplynulých sezónach najmä Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa a Marc Marquez. Táto sezóna sa pre Talianov začala mimoriadne úspešne, takže ak by sme výsledok vyjadrili futbalovo, potom Taliani porazili Španielov 3:0.

V minuloročnej sezóne dominovali v triede MotoGP stroje Honda Repsol a Yamaha tímu Movistar. V tomto roku sa k nim pridala značka Ducati. Už v tréningoch pred Katarom, ale najmä v kvalifikácii sa predviedli naplno, keď Dovizioso zvíťazil pred Yamahami Daniho Pedrosu a Marca Marqueza. Otázkou bolo, či svoju silu a rýchlosť potvrdia aj v samotných pretekoch.

Obe továrenské Ducati dobre odštartovali a na čele sa usadil najprv Iannone, ktorého potom vystriedal Dovizioso. Marquez sa nevošiel do prvej zákruty a prepadol sa na koniec štartového pola. Pedrosa sa zaradil na ôsmu priečku, takže opäť žiadna sláva pre Hondu. Valentino Rossi mal na štarte ôsmu priečku, ale už vo štvrtom kole jazdil na štvrtej pozícii. Od polovice prvého kola viedol Jorge Lorenzo, Rossiho partner z Yamahy. Za Lorenzom Dovizioso a Iannone. Na nich sa potom dotiahol Rossi, ktorý sa najprv dostal pred Iannoneho, potom pred Lorenza a štyri kolá pred koncom pretekov aj pred Doviziosa.

Boj o víťazstvo sa zúžil na dvojicu Rossi – Dovizioso. Párkrát si vymenili pozície na čele. Na dlhších rovinkách bola Ducati rýchlejšia, zatiaľ čo v pasážach so zákrutami sa Rossi dostával pred Doviziosa. Dve kolá pred koncom pretekov si už Rossi strážil pozícii lídra a v dramatickej koncovke tesne zvíťazil. Boj o tretiu priečku rozhodol definitívne pre seba Iannone tri kolá pred koncom, skompletizoval tak stupne víťazov pre Talianov a odsunul Lorenza na štvrté miesto. Až o piate miesto bojovali Hondy Marqueza a Pedrosu, čo už veľmi dlho nebývalo. Nakoniec si ho urval aktuálny majster sveta Marc Marquez a Pedrosovi sa ušlo len šieste miesto.

Brit Call Crutchlow, ktorý ako minuloročný továrenský jazdec Ducati pre nespokojnosť vymenil taliansky stroj za japonskú netovárenskú Hondu, možno teraz svoj odchod od Ducati ľutuje, aj keď v cieli bol siedmy. Výborne si viedol Kolumbijčan Hernandez, ktorý sa dlho držal na šiestej priečke a zvádzal s Marquezovou Ducati veľký boj. V cieli mu nakoniec patrilo desiate miesto a šesť bodov.

Valentino Rossi jazdí tento rok už svoju dvadsiatu sezónu. Je deväťnásobným majstrom sveta, tituly získal od najslabších po najsilnejšie triedy. Okrem štyroch vynechaných pretekov po tom, ako si v roku 2013 v Mugello zlomil ruku, nevynechal žiadne iné preteky. Ani teraz vo svojich 36 rokoch nestratil nič zo svojho umenia, ktoré na trati v plen paráde predvádza. Je technicky i takticky zdatný a aj psychický odolný. Teraz má aj dobrý a rýchly motocykel. Dá sa preto predpokladať, že táto sezóna bude nielen pre neho a jeho prívržencov a fanúšikov, ale pre všetkých, čo majú radi rýchle motocykle, úžasná.

Seriál cestných motocyklových pretekov pokračuje 12. apríla Veľkou cenou USA na okruhu v Austine v štáte Texas.

Výsledky Veľkej ceny Kataru

Trieda MotoGP

1. Valentino RossiTal./Yamaha 40:18,532 min
2. Andrea DoviziosoTal./Ducati +0,174 s
3. Andrea IannoneTal./Ducati +2,250
4. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha +2,707
5. Marc MarquezŠpan./Honda +7,036
6. Dani PedrosaŠpan./Honda +10,755
7. Cal CrutchlowV. Brit./Honda +12,384
8. Bradley SmithV. Brit./Yamaha +12,914
9. Pol EspargaroŠpan./Yamaha +13,031
10. Yonny HernandezKolum./Ducati +17,435

Priebežné poradie (po 1 z 18 podujatí)

1. Valentino Rossi25 bodov
2. Andrea Dovizioso20
3. Andrea Iannone16
4. Jorge Lorenzo 13
5. Marc Marquez 11
6. Dani Pedrosa 10
7. Cal Crutchlow 9
8. Bradley Smith 8
9. Pol Espargaro 7
10. Yonny Hernandez 6

Trieda Moto2

1. Jonas FolgerNem./Kalex40:18,532 min
2. Xavier SimeonBelg./Kalex+5,051 s
3. Thomas LüthiŠvaj./Kalex+12,123

Trieda Moto3

1. Alexis MasbouFranc./Honda38:25,424 min
2. Enea BastianiniTal./Honda+0,027 s
3. Danny KentV. Brit./Honda+0,142

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.