Španielom vypálil rybník Rossi

Pondelok, 04 máj 2009

Rossi po dvoch druhých miestach z Kataru a Japonska vystúpil v španielskom Jereze na najvyšší stupienok. Zvíťazil v domovine dvoch veľkých favoritov Lorenza a Pedrosu spôsobom hodným sedemnásobného majstra sveta. Víťazstvom sa zároveň dostal aj do čela priebežnej klasifikácie majstrovstiev sveta v kráľovskej motocyklovej triede MotoGP.

Valentino ROSSI
Valentino Rossi vyrovnanou jazdou valcoval svojich súperov

Už kvalifikácia naznačila ambície jazdcov. Tu suverénne kraľoval domáci Lorenzo, ktorý si pred domácimi divákmi chcel zopakovať úspech spred týždňa v Japonsku, kde zvíťazil pred Rossim. Hneď za ním sa umiestnil druhý domáci jazdec Dani Pedrosa, ktorý už v úvode sezóny naznačoval, že po vyliečení zo zranení z minuloročnej sezóny sa chce vrátiť medzi favoritov na titul majstra sveta. Tretí v kvalifikácii skončil Casey Stoner, víťaz prvých tohtoročných pretekov z Kataru. Valentinovi Rossimu patrila po kvalifikácii na štartovom rošte štvrtá pozícia. Piatu si vybojoval Francúz de Puniet, ktorému doteraz k väčším úspechom chýbal rýchly motocykel. Ožil aj Talian Capirossi, ktorý si vybojoval šiestu pozíciu.

Štart sa najlepšie vydaril Pedrosovi, za ním sa zoradili jazdci Stoner, Lorenzo, Rossi a de Puniet. Rossi potom postupne a bez väčšieho vypätia zvalcoval všetkých svojich súperov. Víťaza predošlých pretekov a spolujazdca z tímu Yamaha Jorge Lorenca na veľké prekvapenie 120 tisíc domácich fanúšikov už v druhom kole, predminuloročného majstra sveta Stonera potom v ôsmom kole a dovtedy vedúceho jazdca Pedrosu v 17. kole. Iba Pedrosa mu dokázal vzdorovať približne jedno kolo po tom, čo sa za neho zavesil, ale na udržanie sa za ním už Španiel nemal. "Vale" potom pravidelným tempom postupne zvyšoval svoj náskok a v poslednom 27. kole bol už 3,4 sekundy pred Pedrosom a po prejazde cieľom si mohol do sýtosti vychutnávať pocit z prvého tohtoročného víťazstva.

Valentino ROSSI
Veľká radosť Rossiho, určité sklamanie a rozpaky Pedrosu

V pokojnom závere pretekov zvíťazil Rossi pred Pedrosom a Stonerom. Štvrtý prišiel do cieľa de Puniet. Krásne súboje zvádzala medzi sebou počas celých pretekov trojica jazdcov Melandri, Capirossi a Edwards. Odpisovaný Melandri na súkromnom motocykli Kawasaki, ktorý v posledných rokoch nedosahoval výkonnosť konkurencie a nezaznamenal žiadny výraznejší úspech, doviedol minuloročný upravený model Kawasaki na skvelom piatom mieste. Podobne možno hovoriť aj o Capirossim, ktorý predviedol rovnako skvelý výkon a skončil šiesty, tesne pred Edwardsom. Škoda nedobrovoľného "výletu" Andrea Doviziosa do štrkovej zóny, ktorý skončil ôsmy. Nebyť toho, bol by určite skončil lepšie.

Jorge LORENZO
Ambície aspoň na stupne víťazov prekazil Lorenzovi pád

Mierny vzruch do inak nie príliš vzrušujúcich pretekov vniesol na štvrtom mieste jazdiaci Lorenzo, keď sa pred koncom pretekov začal výraznejšie približovať tretiemu Stonerovi. Črtal sa neľúty boj o posledný stupienok na stupni víťazov. Razantnú jazdu Španiela však prerušil jeho pomerne dramaticky vyzerajúci pád v jednej z ostrejších zákrut. Po enormnom sklopení motocykla sa najprv Lorenzo akoby skĺzol na asfalt, potom si to "rotujúca" dvojica namierila do štrkovej zóny. Športoví komisári pomohli Lorenzovi znovu nasadnúť na motocykel, poškodenie stroja bolo však také, že nemalo zmysel pokračovať ďalej.

Najbližšie seriál majstrovstiev sveta cestných motocyklov pokračuje 17. mája Veľkou cenou Francúzska na okruhu Le Mans.

Výsledky Veľkej ceny Španielska – MotoGP

1. V. ROSSI Tal./Yamaha 45:18,557 min
2. D. PEDROSA Špan./Honda + 2,700 s
3. C. STONER Austr./Ducati + 10,507
4. R. DE PUNIET Franc./Honda + 31,893
5. M. MELANDRI Tal./Kawasaki + 33,128
6. L. CAPIROSSI Tal./Suzuki + 34,128
7. C. EDWARDS USA/Yamaha + 34,421
8. A. DOVIZIOSO Tal./Honda + 34,625
9. T. ELIAS Špan./Honda + 42,689
10. C. VERMEULEN Austr./Suzuki + 45,183
11. S. GIBERNAU Špan./Ducati + 48,192
12. Y. TAKAHASHI Jap./Honda + 51,875
13. J. TOSELAND V. Brit./Yamaha + 53,683
14. A. DE ANGELIS San Marino/Honda + 53,941
15. N. HAYDEN USA/Ducati + 1:01,237 min
16. N. CANEPA Tal./Ducati + 1:10,896

Neklasifikovaní

J. LORENZO Špan./Yamaha
M. KALLIO Fín./Ducati

Priebežné poradie (po 3 zo 17 pretekov)

1. Valentino ROSSI 65 bodov
2. Casey STONER 54
3. Jorge LORENZO 41
4. Dani PEDROSA 41
5. Andrea DOVIZIOSO 30
6. Colin EDWARDS 26
7. Randy DE PUNIET 24
8. Marco MELANDRI 23
9. Chris VERMEULEN 21
10. Loris CAPIROSSI 19
11. Mika KALLIO 16
12. Alex DE ANGELIS 15
13. Toni ELIAS 15
14. James TOSELAND 10
15. Sete GIBERNAU 8
16. Yuki TAKAHASHI 5
17. Nicky HAYDEN 5
18. Niccolo CANEPA 2

Trieda do 250 cm³

1. H. AOYAMA Jap./Honda 45:08,805 min
2. A. BAUTISTA Špan./Aprilia + 0,132 s
3. M. SIMONCELLI Tal./Gilera + 2,706
4. H. BARBERA Špan./Aprilia + 2,769
5. T. LUTHI Švajč./Aprilia + 17,946
6. M. PASINI Tal./Aprilia + 17,950
7. G. TALMACSI Tal./Aprilia + 26,288
8. J. CLUZEL Franc./Aprilia + 26,472
9. R. LOCATELLI Tal./Gilera + 27,646
10. R. DE ROSA Tal./Aprilia + 32,369
...
13. L. PEŠEK ČR/Aprilia
...
K. ABRAHAM ČR/Aprilia nedokončil

Priebežné poradie (po 3 zo 17 pretekov)

1. Hiroshi AOYAMA 58 bodov
2. Alvaro BAUTISTA 54
3. Hector BARBERA 43
4. Thomas LUTHI 29
5. Jules CLUZEL 28
6. Gabor TALMACSI 28
7. Mattia PASINI 26
8. Mike DI MEGLIO 21
9. Raffaele DE ROSA 21
10. Marco SIMONCELLI 16

Trieda do 125 cm³

1. B. SMITH V. Brit./Aprilia 41:49,556 min
2. S. GADEA Špan./Aprilia + 13,524 s
3. M. MARQUEZ Špan./KTM + 13,553
4. S. REDDING V. Brit./Aprilia + 14,251
5. E. VAZQUEZ Špan./Derbi + 14,758
6. S. CORTESE Nem./Derbi + 15,545
7. P. ESPARGARO Špan./Derbi + 15,556
8. D. WEBB V. Brit./Aprilia + 17,772
9. D. AEGERTER Švajč./Derbi + 18,960
10. N. TEROL Špan./Aprilia + 19,053

Priebežné poradie (po 3 zo 17 pretekov)

1. Andrea IANNONE 37,5 bodov
2. Bradley SMITH 36,5
3. Pol ESPARGARO 31,5
4. Julian SIMON 30
5. Sandro CORTESE 28
6. Marc MARQUEZ 27
7. Sergio GADEA 22
8. Stefan BRADL 17
9. Danny WEBB 16,5
10. Dominique AEGERTER 16,5

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.