Súboj generácií v Assene: Rossi vyzrel na Marqueza

Pondelok, 29 jún 2015

Motocyklový génius Valentino Rossi pokoril v priamom súboji španielskeho mladíka Marca Marqueza na Veľkej cena Holandska v Assene, ôsmom podujatí seriálu majstrovstiev sveta v kráľovskej triede MotoGP. V koncovke v dvoch záverečných zákrutách porazil taliansky jemnotechnik španielskeho matadora nevídano dramatickým spôsobom a naplno predviedol svoje jazdecké umenie a nebojácnosť. Tretí v Aseene bol ďalší Španiel Jorge Lorenzo.

1 Rossi - Marquez
Valentino Rossi (46) prenasledovaný Marcom Marquezom (93), obraz súboja o prvenstvo

V Holandsku to bol úplne iný Rossi. Po prvý raz v tomto roku vyhral kvalifikáciu, mal najlepší štart do pretekov a takmer celé preteky jazdil na čele. Aktuálny majster sveta a minuloročný suverén triedy MotoGP Marc Marquez po mnohých pádoch a nedokončených pretekoch v tohtoročnej sezóne chcel na okruhu v Assene zabrať naplno a vyhrať.

Rovnaký cieľ mal však aj deväťnásobný majster sveta Rossi, ktorý v Holandsku vyhral sedemkrát, z toho v kráľovskej triede tri razy. Takže kto z nich bude teraz úspešnejší. Navyše bol tu ešte tretí, kto chcel stál v Holandsku na stupni víťazov najvyššie: Jorge Lorenzo V tohtoročnom seriáli práve tento Španiel vyhral ostatné štyri veľké ceny a zvíťaziť chcel aj po piaty raz. Takže kto z koho?

Už v úvode sme naznačili, že Rossi bol v Holandsku iný ako v doterajších siedmich pretekoch, keď takmer vždy štartoval z tretieho radu. Teraz z prvého a najlepšieho postavenia po tom ako vyhral kvalifikáciu. Pred Holandskom viedol len o bod pred Lorenzom. Talian však zmobilizoval všetko čo v tomto tridsaťšesťročnom pánovi jazdcovi je a už raketový štart naznačil, že je odhodlaný pobiť sa tak s Lorenzom a Marquezom, ako aj s krajanmi Doviziosom, Yannoneom, či Španielmi A. Espargarom a Viňalezom na nových a veľmi rýchlych strojoch Suzuki.

Rossi sa od prvej sekundy držal svojho predsavzatia. Viedol prvých devätnásť kôl (z celkových 26) pred Marquezom nalepeným na jeho zadné koleso. Zniesol túto psychickú záťaž viac ako výborne a sedem kôl pred koncom pretekov (vyzeralo to, že) pustil Španiela pred seba, aby potom tri kolá pred záverom úspešne zaútočil. Ani Marquez sa však nevzdával a v poslednom "esíčku" pred cieľom podliezol Rossiho. Ten si pár sto metrov pred cieľom nechcel nechať ujsť víťazstvo a v poslednej zákrute sa dostal na úroveň Marqueza.

Malý kontakt motocyklov rozhodil oboch jazdcov tak, že Rossi opustil dráhu a vletel do štrkovej zóny, ktorú prešiel spôsobom majstra motokrosu. Marquez síce zostal na trati, ale musel spomaliť a prejsť zákrutu väčším oblúkom. V cieli bol prvý Valentino o sekundu a štvrť pred svojim súperom a zapísal si v tejto sezóne už tretie víťazstvo. Druhý skončil Marquuez a tretí Lorenzo.

2 Valentino Rossi
Valentino Rossi ako líder triedy MotoGP ukázal v Holandsku v plnej škále svoje umenie

Rossi po Assene má na svojom konte už 111 víťazstiev v kráľovskej triede a tretie v MotoGP na holandskom okruhu. Spolu tu po včerajšku vyhral osemkrát a prvenstvá má vo všetkých triedach, teda aj bývalých do 125 a 250 cm³.

Tretí Lorenzo po štyroch predchádzajúcich víťazstvách zažil v Assene menší bodový pôst a na priebežne prvého Rossiho stráca desať bodov. Tretí je Yannone (- 56 bodov), štvrtý Marquez (- 74), piaty Dovizioso (- 76) a šiesty Brit Smith (- 86).

Marquez vyhral v tomto roku raz a druhé miesto z Assenu prinesie možno dvojnásobnému majstrovi sveta triedy MotoGP návrat na bývalé pozície.

Najbližšie preteky cestných motocyklových majstrovstiev sveta budú 12. júla na Sachsenringu ako Veľká cena Nemecka.

Výsledky Veľkej cena Holandska

Trieda MotoGP

1. Valentino RossiTal./Yamaha40:54,037 min
2. Marc MarquezŠpan./Honda+1,242 s
3. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha+14,576
4. Andrea IannoneTal./Ducati+19,109
5. Pol EspargaroŠpan./Yamaha+24,268
6. Cal CrutchlowV. Brit./Honda+24,373
7. Bradley Smits V. Brit./Yamaha+24.442
8. Dani Pedrosa Špan./Honda+24.656
9. Aleix Espargaro Špan./Suzuki+26.725
10. Maverick Viňales Špan./Suzuki+27.238

Priebežné poradie (po 8 z 18 podujatí)

1. Valentino RossiTal./Yamaha163 bodov
2. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha153
3. Andrea IannoneTal./Ducati107
4. Marc MarquezŠpan./Honda89
5. Andrea DoviziosoTal./Ducati87
6. Bradley SmithV. Brit./Yamaha77
7. Cal Crutchlow V. Brit./Honda57
8. Pol Espargaro Špan./Yamaha56
9. Maverick Viňales Špan./Suzuki52
10. Dani Pedrosa Špan./Honda47

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.