V Aragónsku pomohol Lorenzovi dážď

Utorok, 30 september 2014

Favorizované Hondy v sedle s Marcom Marquezom a Danim Pedrosom sa v triede MotoGP na Veľkej cene Aragónska cestných motocyklov , štrnástom podujatím majstrovstiev sveta nedostali ani do prvej desiatky, hoci ešte tesne pred koncom pretekov im patrili prvé dve miesta. Karty zamiešal dážď a tvrdohlavosť oboch jazdcov tímu Honda, ktorý odďaľovali zájdenie do depa na výmenu motocykla s pneumatikami do dažďa. Neurobili to, čo v tej chvíli tretí Jorge Lorenzo, ktorý potom preteky vyhral pred Aleiximom Espargarom a Britom Calom Crutchlowom.

1 Jorge Lorenzo
Španiel Jorge Lorenzo z tímu Yamaha Movistar svoje pôvodné tretie miesto z priebehu pretekov vďaka dobrej taktike a dažďu premenil na víťazstvo. Prvé v tejto sezóne.

Trať na španielskom okruhu MotorLand Aragón sedí najlepšie Hondám, omnoho menej Yamahám. Potvrdili to tréningy i kvalifikácia. V nej si ďalšie pole position v tomto roku vybojoval obhajca titulu Marquez pred Pedrosom, tretí bol Iannone. Jazdci továrenského tímu Yamaha boli menej úspešní - Rossi skončil šiesty a Lorenzo siedmy.

Dramatický začiatok poznačili pády, najprv Iannoneho a potom spadol aj Rossi. Rossi, ktorý vyhral preteky pred dvoma týždňami na okruhu Misano, chcel v treťom kole zabojovať o jedno z prvých miest, Pedrosa mu však nenechal prakticky žiadne miesta na dráhe, vyšiel preto na obrubník a následne na umelý trávnik. Smola bola v tom, že ten bol ešte od predpoludňajšieho dažďa mokrý a Rossi podobne ako jeho krajan Iannone dostal šmyk, stratil kontrolu nad strojom, mal veľmi nepríjemný pád a preteky sa pre neho skončili.

2 A. Espargaro-Lorenzo-Crutchlow
Z úspechu sa tešia: Aleix Espargaro (2.), Jorge Lorenzo (víťaz) a Cal Crutchlow (3.)

Na čele sa sformovala trojica Marquez, Pedrosa, Lorenzo. Ak by pár kôl pred koncom pretekov nezačalo pršať, z čoho bol zakrátko pomerne výdatný dážď, stupeň víťazov by mal toto obsadenie. Lorenzo zamieral do depa na výmenu motocykla z tejto trojice ako prvý a urobil dobre. Prvý nezvládol jazdu na pôvodných pneumatikách Pedrosa. Keďže to bolo pomerne blízko od depa, dobehol si po novým motocykel a pokračoval v jazde, ale zaradil sa takmer až na koniec štartového poľa.

Marquez to s výmenou motocykla pretaktizoval. Aj on potom na mokrej trati spadol, našťastie bol to len ľahký pád. Pomocou traťových maršalov sa mu podarilo motocykel zdvihnúť, naštartovať a zájsť do depa na výmenu za "mokrý". Stálo ho to však nielen víťazstvo či stupeň víťazov, ale nedostal sa ani medzi desať najlepších. Marquez skončil 13. a Pedrosa 14. Takýto výsledok továrenský tím Honda nezaznamenal hádam nikdy doteraz.

3 Marc Marquez
Marc Marquez pred štartom. Vážny výraz ako by zvestoval nedobrý koniec pretekov.

Pomerne nebezpečný pád mal aj ďalší zo špičkových jazdcov triedy MotoGP, Talian Andrea Dovizioso. Aj on na mokrej trati, keďže nezamieril včas do depa na výmenu motocykla. Z trate však odkráčal po svojich v sprievode traťových maršalov. Rossiho však po páde odniesli na nosidlách a následne do nemocnice na vyšetrenie. Podľa posledných správ z pondelka rána je zdravotne v poriadky. Medzi tých, čo pre pád nedokončili sa zaradil aj český jazdec Karel Abraham, ten však spadol už v úvodnom kole pretekov a na suchej trati.

Na čele pretekov sa po kompletnej výmene motocyklov vytvorilo poradie Lorenzo, Aleix Espargaro, Cal Crutchlow, Stefan Bradl, Bradley Smith a Pol Espargaro a takto prešli aj cieľom. Okrem víťazného Španiela tak z dažďa najviac profitovali A. Espargaro a Crutchlow. Tak vysoko už dlho nestáli ani zostávajúci traja.

4 Valentino Rossi
Valentino Rossi i jeho Yamaha boli vo forme a v Aragónsku si veril na dobrý výsledok. Všetko ukončil nepekný pád a vyšetrenie v nemocnici. Našťastie, vážne sa nezranil.

V priebežnom poradí sa toho veľa neudialo a rozdiely medzi prvými tromi sa príliš nezmenili. Naďalej s veľkým náskokom vedie Marquez pred Pedrosom a Rossim. Lorenzo si polepšil o 25 bodov, kým Marquez a Pedrosa si pripísali len tri a dva body. Rossi, keďže preteky nedokončil, si nepripísal žiadny bod.

Najbližšie sa bude jazdiť Veľká cena Japonska. Pôjde sa 12. októbra na okruhu Motegi.

Výsledky Veľkej ceny Aragónska

Trieda MotoGP

1. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha44:20,406 min
2. Aleix EspargaroŠpan./Yamaha+10,295 s
3. Cal CrutchlowV. Birt./Ducati+10,312
4. Stefan BradlNem/Honda+11,718
5. Bradley SmitsV. Brit./Yamaha+29,483
6. Pol EspargaroŠpan./Yamaha+29,686
7. Alvaro BautistaŠpan./Honda+29,763
8. Hiroshi AoyamaJap./Honda+37,841
9. Nicky HaydenUSA/Honda+42,957
10. Scott ReddingV. Brit./Honda+53,937
11. Danilo PetrucciTal./ART+59,824
12. Alex de AngelisSan. Mar./Yamaha+1:00,718 min
13. Marc MarquezŠpan./Honda+1:15,227
14. Dani PedrosaŠpan./Honda+1:24,526
15. Yonny HernandezKol./Ducati+1:38,255
16. Michael LavertyV. Brit.PBM- 1 kolo
17. Mike di MeglioFranc./Avintia- 1 kolo
18. Broc ParkesAustr./PBM- 1 kolo
19. Hector BarberaŠpan./Ducati- 1 kolo

Preteky nedokončili

Andrea DoviziosoTal./Ducati
Valentino RossiTal./Yamaha
Andrea IannoneTal./Ducati
Karel AbrahamČR/Honda

Priebežné poradie (po 14 z 18 podujatí)

1. Marc Marquez292 bodov
2. Dani Pedrosa217
3. Valentino Rossi214
4. Jorge Lorenzo202
5. Andrea Dovizioso142
6. Aleix Espargaro112
7. Pol Espargaro108
8. Andrea Iannone92
9. Stefan Bradl87
10. Bradley Smith85
11. Alvaro Bautista73
12. Cal Crutchlow63
13. Scott Redding60
14. Hiroshi Aoyama51
15. Yonny Hermandez39
16. Nicky Hayden36
17. Karel Abraham33
18. Colin Edwards11
19. Michele Pirro11
20. Danilo Petrucci9
21. Broc Parkes7
22. Alex de Angelis7
23. Mike di Meglio4
24. Michael Laverty2
25. Hector Barbera2
26. Leon Camiesr1

Trieda Moto2

1. Maverick ViňalesŠpan./Kalex40:16,321 min
2. Esteve RabatŠpan./Kalex+1,285 s
3. Johann ZarcoFranc./Suter+4,876

Priebežné poradie (po 14 z 18 podujatí)

1. Esteve Rabat278 bodov
2. Mika Kallio245
3. Maverick Viňales204

Trieda Moto3

1. Romano FenatiTal./KTM40:52,209 min
2. Alex MarquezŠpan./Honda+0,057 s
3. Danny KentV. Brit./Husqvarna+0,283

Priebežné poradie (po 14 z 18 podujatí)

1. Alex Marquez206 bodov
2. Jack Miller195
3. Alex Rins188

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.