V Austrálii suverénny Crutchlow, Rossi druhý, Marquez spadol

Nedeľa, 23 október 2016

Seriál majstrovstiev sveta cestných motocyklov pokračoval Veľkou cenou Austrálie na okruhu Phillip Island. Vyhral ju, prekvapujúcu ale suverénne, Brit Cal Crutchlow pred Talianom Valentinom Rossim a Španielom Maverickom Viňalesom. Španiel Marc Marquez spadol z vedúcej pozície a do cieľa neprišiel.

1 Cal Crutchlow
Britský jazdec Cal Crutchlow prešiel cieľom na jednej, ale iba zadnej stope svojej Hondy

Líder seriálu a už istý majster sveta Španiel Marc Marquez vyhral kvalifikáciu. Talian Valentino Rossi, druhý jazdec priebežného poradia bol v kvalifikácii až 15. a Španiel Jorge Lorenzo dvanásty, keď im ich yamahy viac nedovolili. To naznačovalo zaujímavé preteky, keďže od Rossiho i Lorenza sa čakala stíhacia jazda, ktorá mala preteky zdramatizovať.

Najlepší štart do pretekov mal Španiel Pol Espargaro, ale rýchlo sa pred neho dostal Marc Marquez. Tretí jazdil Aleix Espargaro. Marquez sa potom rýchlo dostal do čela a v pretekoch si vybudoval pomerne veľký náskok a dlho viedol. V deviatom kole z celkových 27 mal pád a v pretekoch nepokračoval.

Jorge Lorenzo sa ani v pretekoch neprebral k výkonu, ktorý ho pasuje na tretieho muža priebežného poradia. Posúval sa síce dopredu, keď v druhom kole bol z 15. miesta na štarte už ôsmy, ale potom lepšie ako siedme miesto mu nepatrilo. Opakom bol Talian Rossi. V štvrtom kole bol Rossi už ôsmy hneď za Lorenzom, ktorý si tiež polepšil o jednu priečku. V šiestom kole sa Rossi vyhupol na piate miesto a v nasledujúcom na štvrté pred svojho krajana Andreu Doviziosa. Dve kolá na to postúpila svetová legenda Rossi na tretiu a hneď nato na druhú priečku.

V deviatom kole pretekov jazdil na čele Marc Marquez s náskokom 2,8 sekundy pred Britom Crutchlowom. V štvrtej zákrute potom Marquez spadol, keď sa mu podkĺzlo predné koleso a letel mimo trať. Mal šťastie, že po asfalte sa kĺzal za motocyklom a nie pred ním, pretože po opustení trate sa motocykel pribrzdil na trávniku, čo ho nakoplo do hrozných vývrtiek. Honda Repsol tak ničila trávu i seba, ale Marqueza sa ani nedotkla.

2 Cal Crutchlow
Rozžiarená tvar Cala Crutchlowa po víťazstve v Austrálii. Z víťazstva sa radoval aj v Brne.

Lídrom sa v tej chvíli stal Cal Crutchlow a Rossi bol druhý so stratou necelé tri sekundy. Otázkou bolo, či sa Rossimu podarí dohnať Brita a vyhrať Veľkú cenu Austrálie. Crutchlowova Honda bola však veľmi rýchla a Rossi asi zvážil, že lepšie je byť v cieli druhý ako spadnúť a zostať bez bodov. Najmä keď Lorenzo, jeho rival z tímu Yamaha a potenciálny súper v boji o vicemajstra jazdil v druhej polovici prvej desiatky jazdcov.

Crutchlow využil rýchlosť svojho stroja, zvýšil svoj náskok na 6,5 sekundy, ktorý si potom iba kontroloval a v cieli sa tešil z víťazstva. Už druhého v tejto sezóne, keď predtým vyhral v Brne. Rossi si tiež pohodlne udržal druhú priečku. O pódium tuho bojovali Dovizioso, Pol Espargaro, mladší z bratov (starší Aleix mal päť kôl pred koncom pretekov pád, keď jazdil ako štvrtý), a Španiel Viňales, ktorý od budúcej sezóny bude v Yamahe tímovým partnerom Rossiho. Najlepším z tejto trojice sa ukázal Viňales a tretie miesto na stupni víťazov bolo jeho.

Do MotoGP sa po dlhšej pauze vrátil Američan Nicky Hayden, bývalý majster sveta, ktorý si do kráľovskej triedy odskočil zo seriálu Superbike. Nahradil v továrenskom tíme Honda Repsol zraneného Daniho Pedrosu. V priebehu pretekov sa Hayden pohyboval okolo desiateho miesta, dve kolá pred koncom mal však pád a do cieľa prišiel na 17. mieste ako posledný z tých čo dojazdilo.

3 Marc Marquez
Pád Marca Marqueza prišiel nečakane, o to strašnejšie však vyzeral. Pre španielskeho jazdca sa však výlet mimo trať skončil šťastne, motocykel Honda bol však rozbitý.

Na mieste, kde spadol Marquez, bolo viacero tých, čo pochodili rovnako. Okrem už spomínaného A. Espargara tri kolá pred koncom spadol aj Španiel Barbera a v predposlednom Hayden. Tu pred dvomi rokmi spadol aj terajší víťaz Crutchlow z druhého miesta, pokračoval však v jazde a v cieli bol siedmy.

V priebežnom poradí si líder Marc Marquez pripísal k doterajším 273 bodom nulu, druhý Rossi má o 18 bodov viac, teraz 216 bodov a tretí Lorenzo má za šieste miesto teraz spolu 192 bodov. Posledné dve podujatia rozhodnú, či Rossi si udrží druhú priečku, alebo či Lorenzo sa preberie z akejsi letargie a vicemajstrom za Marquezom bude on.

V triede Moto2 vyhral Švajčiar Thomas Lüthi, hoci ešte v nájazde do poslednej zákruty bol druhý. Druhý v cieli bol Talian Franco Borbidelli a tretí Nemec Sandro Cortese. Priebežným lídrom triedy je Francúz Johan Zarco (226 b), druhý je Lüthi (204) a tretí Španiel Alex Rins (201). Medzi nimi sa rozhodne, kto bude novým majstrom sveta.

Preteky triedy Moto3 boli po dvoch hromadných haváriách z úvodu pretekov až priveľmi dramatické. Po druhej preteky prerušili a pokračovali skrátene na desať kôl. Vyhral Juhoafričan Brad Binder, už istý majster sveta tejto triedy. Druhý bol Talian Andrea Locatelli a tretí Španiel Aron Canet. Dve podujatia pred koncom seriálu je neohrozene prvý Brad Binder (294 bodov), druhý je Talian Enea Bastianini (164) a tretí Španiel Jorge Navaro (143). Medzi druhým a tretím sa rozhodne, kto z nich bude vicemajster, hoci teoreticky ešte aj štvrtý Talian Nicolo Bulega (129) môže byť v hre o vicemajstra.

Nasledujúcim podujatím bude Veľká cena Malajzie už najbližšiu nedeľu 30. októbra. Seriál uzavrie už tradične Veľká cena Valencie 13. novembra.

Výsledky Veľkej ceny Austrálie

Trieda MotoGP

1. Cal CrutchlowV. Brit./Honda40:48,543 min
2. Valentino RossiTal./Yamaha+4,218 s
3. Maverick ViňalesŠpan./Suzuki+5,309
4. Andrea DoviziosoTal./Ducati+9,157
5. Pol EspargaroŠpan./Yamaha+14,299
6. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha+20,125
7. Scott RreddingV. Brit./Ducati+28,369
8. Bradley SmithV. Brit./Yamaha+28,781
9. Danilo PetrucciTal./Ducati+28,792
10. Jack MillerAustr./Honda+28,815
11. Stefan BradlNem./Aprilia+31,809
12. Alvaro BautistaŠpan./Aprilia+47,734

Priebežné poradie jazdcov (po 16 z 18 podujatí)

1. Marc Marquez (Špan./Honda)273
2. Valentino Rossi216
3. Jorge Lorenzo192
4. Maverick Viňales181
5. Dani Pedrosa (Špan./Honda)155
6. Cal Crutchlow141
7. Andrea Dovizioso137
8. Pol Espargaro117
9. Andrea Iannone (Tal./Ducati)96
10. Hector Barbera (Špan./Ducati)84
11. Aleix Espargaro (Špan./Suzuki)82
12. Eugene Laverty (Ír./Ducati)73

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.