V holandskom Assene na vode triumfoval Miller

Pondelok, 27 jún 2016

Upršanú Veľkú cenu Holandska v triede MotoGP, ôsme podujatie seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov, vyhral outsider Jack Miller z Austrálie pred Španielom Marcom Marquezom a Britom Scottom Reddingom. Talian Valentino Rossi, veľký favorit pretekov pre pád preteky nedokončil a doterajší líder seriálu Španiel Lorenzo skončil až na desiatom mieste.

001ok
Austrálčan Jack Miller si v Holandsku vybojoval prémiové víťazstvo v triede MotoGP

Valentino Rossi prepásol obrovskú príležitosť vyhrať Veľkú cenu Holandska v triede MotoGP, ktorá sa po prvý raz v histórii nešla v sobotu, ale netradične v nedeľu. Po tom, čo pre silný dážď prerušili v 15. kole preteky najsilnejšej triedy a približne po polhodine ich znovu odštartovali, Rossi si na mokrej trati vytvoril mierny náskok pred Marcom Marquezom a Austrálčanom Millerom. Vo zvyšných deviatich kolách stačilo Rossimu svoj náskok si kontrolovať, on však ďalej pretekal – sám so sebou. V miernej pravotočivej zákrute mu ešte stále na mokrej trati podkĺzlo predné koleso, spadol a jeho motorka už nebola schopná ďalšej jazdy.

Nového lídra Marqueza začal potom stíhať nováčik triedy MotoGP Jack Miller. Keď ho dostihol, zavesil sa za neho a bolo isté, že s rešpektom k mokrej trati jazdiaci Marquez Austrálčanovi nebude dlho odolávať. Keď sa potom Miller dostal pred Marqueza, vytvoril si náskok vyše dva pol sekundy a už nič ho nemohlo zastaviť, aby zvíťazil. Získal prvé víťazstvo v kariére v triede MotoGP a zároveň aj prvé pódiové umiestnenie v tejto kategórii.

Dážď komplikoval Veľkú cenu Holandska už počas piatkových tréningových jázd i sobotňajšej kvalifikácie. Pršalo aj v nedeľu, preteky triedy Moto2 pre dážď predčasne ukončila červená vlajka. Takmer podobný scenár sa mohol zopakovať aj počas pretekov kráľovskej triedy MotoGP. Odštartovali ich za mierneho dažďa.

002ok
Moment kedy Jack Miller úspešne zaútočil na Marqueza a išiel za svojim veľkým triumfom

Najlepší štart mal Valentino Rossi, za ním sa usadili jeho krajania Dovizioso a Iannone, taktovku na čele však potom prevzal Venezuelčan Jonny Hernandez. Iannone mal potom pád, ďalej však v pretekoch pokračoval. Hernandezovu nebojácnu jazdu ukončil tiež pád, pre neho sa však preteky skončili.

Lídrom sa potom stal Dovizioso, vzápätí však vedenie prevzal Rossi. Na nich sa dotiahol ďalší Talian Petrucci, ktorý to na vode vie a vedenie prevzal on. Potom však spadol aj Dovizioso a skončil. Pády mali aj Dani Pedrosa, Call Crutchlow a ďalší. Keď v potom 14. kole z celkových 26 kôl dážď ešte viac zosilnel, preteky v nasledujúcom kole, keďže sa stali nebezpečnými, prerušili.

Keď sa potom po opakovanom štarte, už len na 12 kôl, Rossi usadil na poste lídra pretekov a vytvoril si sľubný náskok, namiesto pokojnej jazdy išiel dosť razantne. Rýchlejšie, ako zniesla ešte stále mokrá trať, spadol a bolo po nádeji na víťazstvo na jeho obľúbenej trati v Assene, a na to, aby poskočil na druhé miesto priebežného poradia. Líderstvo si tu upevnil Marc Marquez.

Do vedenia sa dostal Marc Marquez, ktorý však neskôr neodolal tempu Austrálčana Jacka Millera. Miller zvíťazil, Marquez bol druhý a tretí Brit Scott Redding, ktorý po veľkom boji zdolal Španiela Pola Espargara. Piaty v cieli skončil Iannone a šiesty Španiel Hector Barbera. Aktuálny majster sveta Španiel Jorge Lorenzo sa z devätnásteho miesta prebojoval na desiate.

Nasledujúci deviaty diel seriálu sa bude konať 17. júla na okruhu Sachsenring ako Veľká cena Nemecka.

Výsledky Veľkej ceny Holandska

Trieda MotoGP

1. Jack MillerAustr./Honda 22:17,447 min
2. Marc MarquezŠpan./Honda +1,991 s
3. Scott ReddingV. Brit./Ducati +5,906
4. Pol EspargaroŠpan./Yamaha +9,812
5. Andrea IannoneTal./Ducati +17,835
6. Hector BarberaŠpan./Ducati +18,692
7. Eugene LavertyÍr./Ducati +22,605
8. Stefan BradlNem./Aprilia +23,603
9. Maverick ViñalesŠpan./Sužuji +26,148
10.Jorge LorenzoŠpan./Yamaha +27,604

Priebežné poradie (po 8 z 18 podujatí)

1. Marc Marquez145 bodov
2. Jorge Lorenzo121
3. Valentino Rossi103
4. Dani Pedrosa (Špan./Honda)86
5. Maverick Viňales79
6. Pol Espargaro72
7. Hector Barbera58
8. Andrea Iannone52
9. Aleix Espargaro (Špan./Suzuki)49
10. Eugene Laverty48

Trieda Moto2:

1. Takaaki NakagamiJap./Kalex34:33,948 min
2. Johann ZarcoFranc./Kalex+2,435 s
3. Francu MorbidelliTal./Kalex+5,670

Priebežné poradie (po 8 z 18 podujatí)

1. Johann Zarco (Franc.)126 bodov
2. Álex Rins (Špan.)126
3. Sam Lowes (V. Brit.)121

Trieda Moto3

1. Francesco BagnaiaTal./Mahindra38:11,535 min
2. Fabio di GiannantonioTal./Honda+0,039 s
3. Andrea MignoTal./KTM+0,018

Priebežné poradie (po 8 z 18 podujatí)

1. Brad Binder (JAR)151 bodov
2. Jorge Navarro (Špan.)103
3. Romano Fenati (Tal.)93

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.