VC Aragónska: Marquez suverénny, pred Lorenzom a Rossim

Pondelok, 26 september 2016

Valentono Rossi neprelomil nepriazeň osudu získať desiaty titul majstra sveta v cestných pretekoch motocyklov a nepomohla mu k tomu ani Veľká cena Aragónska, štrnáste podujatie seriálu v triede MotoGP. Vyhral ju domáci španielsky pretekár a líder priebežného poradia Marc Marquez pred krajanom Jorge Lorenzom a legendárnym Valentinom Rossim.

Marc Marquez
Marc Marquez sa výhrou na Veľkej cene Aragónska priblížil k zisku titulu majstra sveta

Rossimu úvod pretekov v Aragónsku vyšiel lepšie ako si ho mohol naplánovať. V kvalifikácii, ktorú vyhral Marquez pred krajanmi Maverickom Viňalesom a Jorge Lorenzom, skončil síce až šiesty, takže štartoval až z druhého radu, ale už v treťom kole z celkových dvadsiatich troch sa prebojoval na tretie miesto a v ôsmom kole pokoril aj vedúceho jazdca Viňalesa.

Ďalšie štyri kolá jazdil potom neohrozene a suverénne na čele štartového pola a vyzeralo to tak, že by tieto preteky mohol vyhrať. Dvanásť kôl pred koncom však neodolal postupnému útoku Marca Marqueza a neskôr ani Lorenza. S tým sa však nemienil uspokojiť, ale keď už jeho útok dne kolá pred záverom pretekov na svojho tímového partnera Lorenza vyzeral byť úspešný, vyšiel z trate a stratil približne štyridsať metrov a definitívne prišiel o šancu byť v cieli druhý.

Marquez si víťazstvo vydobyl po húževnatom boji. Najprv keď v druhom kole pretekov bol "dlhý" v jednej zo zákrut a klesol až na piate miesto a potom ešte raz zopakoval tú istú chybu. Nevzdal sa však myšlienky vyhrať na domácej pôde a predvádzal doslova jazdu z ríše snov a zvíťazil s náskokom takmer troch sekúnd pre Lorenzom a Rossim.

Pozornosť v každých pretekoch však púta iný Španiel, Maverick Viňales, ktorý v triede MotoGP jazdí len druhý rok. Jeho Suzuki je dostatočne rýchla a v rukách Viňalesa aj poslušná, čo dokázal na VC V. Británie kde zvíťazil. Viňalez jazdil na čele od štartu plných šesť kôl, potom vedenie v pretekoch prenechal rýchlejšiemu Rossimu. Práve Viňales bude od budúcej sezóny novým Rossiho partnerom v Yamahe. Nahradí Lorenza, ktorý prestupuje do tímu Ducati namiesto Taliana Iannoneho. Ten mimochodom už druhé preteky vynechal pre zranenie chrbta.

Nevyrovnané výkony podáva druhý jazdec tímu Honda Repsol Španiel Pedrosa, partner Marca Marqueza. Po prekvapujúcom víťazstve pred dvoma týždňami v San Marine jazdil teraz v druhej pätici jazdcov a v cieli bol až šiesty, keď pred ním skončil na štvrtej priečke Viňales a piaty bol Brit Cal Crutchlow.

"Dukatkám" sa ani teraz v Aragónsku nedarilo, ktorým pomalší okruh zrejme menej sedí. Talian Andrea Dovizioso sa spočiatku držal medzi špičkou na piatom mieste, potom akoby jeho Ducati strácala dych a v cieli bol až jedenásty. Ír Loris Baz po ťažkom páde na okruhu v Silverstone na VC V. Británie, po ktorom ho z trate odniesli na nosidlách a vrtuľníkom do nemocnice, si na motocykel sadol znovu a skončil osemnásty.

Po trojtýždňovej prestávke pokračuje seriál majstrovstiev sveta cestných motocyklov na ázijskom kontinente Veľkou cenou Japonska na okruhu Motegi 16. októbra. Potom budú nasledovať preteky v Austrálii a Malajzii a na záver sa seriál vráti znovu do Európy. Posledné preteky sa budú konať v španielskej Valencii 13. novembra.

Vo Valencii už s istotou spoznáme aj nového majstra sveta, pravda, ak ho nezíska v predstihu terajší líder Marc Marquez, ktorý má po Aragónsku pred druhým Valentinom Rossim náskok 52 bodov a pred tretím Jorge Lorenzom 66 bodov.

Trieda Moto2

Triedu Moto2 vyhral Brit Sam Lowes na stroji Kalex pred Alexom Marquezom a Talianom Francom Morbidellim, obaja rovnako ako víťaz na motocykloch Kalex. Lídrom triedy je Francúz Johann Zarco (202 bodov), druhý so stratou len jediného bodu je Španiel Alex Rins a tretí víťaz z Aragónska Sam Lowes, ktorý stráca na lídra 40 bodov.

Trieda Moto3

V najslabšej triede vyhral Španiel Jorge Navarro (Honda) pred Bradom Binderom (KTM) z Juhoafrickej republiky a Talianom Enea Bastianinim (Honda). Binder je v predstihu už istým majstrom sveta v tejto triede, keď nazbieral 249 bodov. Druhý Navarro má 143 bodov a tretí Bastianini má 139 bodov.

Výsledky Veľkej ceny Aragónska v triede MotoGP

1. Marc MarquezŠpan./Honda41:57,678 min
2. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha+2,740 s
3. Valentino RossiYamaha+5,983
4. Maverick ViñalesŠpan./Suzuki+8,238
5. Cal CrutchlowHonda+13,221
6. Dani PedrosaŠpan./Honda+17,072
7. Aleix EspargaroŠpan./Suzuki+18,522
8. Pol EspargaroŠpan./Yamaha+19,432
9. Alvaro BautistaŠpan./Aprilia+23,071
10. Stefan BradlNem./Aprilia+27,898

Priebežné poradie (po 14 z 18 podujatí)

1. Marc Marquez248 bodov
2. Valentino Rossi196
3. Jorge Lorenzo182
4. Dani Pedrosa155
5. Maverick Viňales149
6. Cal Crutchlow105
7. Andrea Dovizioso (Tal./Ducati)104
8. Andrea Iannone (Tal./Ducati)96
9. Pol Espargaro (Špan./Yamaha)96
10. Hector Barbera (Špan./Ducati)84

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.