VC Aragónska: neohrozený Stoner

Pondelok, 19 september 2011

Austrálčan Stoner sa na Veľkej cene Aragónska v Španielsku opäť predviedol v majstrovskej forme a po dominantnej kvalifikácii vyhral jasným spôsobom aj preteky majstrovstiev sveta cestných motocyklov v triede MotoGP pred Španielmi Pedrosom a Lorenzom.

Casey Stoner
Casey Stoner nezmenil len farebný dizajn svojho motocykla, ale vyladil aj svoju formu

Zo štrnástich podujatí dominoval Austrálčan v tejto sezóne už ôsmy raz a na čele priebežného poradia má pred minuloročným majstrom sveta Lorenzom náskok 44 bodov. Práve pred Lorenzom, ktorý už viac pretekov nestačí tempu Stonera. Lorenzo nestačí rýchlosťou ani na Stonerovho tímového kolegu Pedrosu, čo naznačuje, že po odchode Rossiho a jeho inžiniera z tímu Yamahy táto japonská značka stráca na Hondu, ktorá je v súčasnosti dominantnou značkou v pretekoch kráľovskej triedy. Zatiaľ sa však Yamaha drží ako druhý najvýkonnejší stroj hneď za oboma Hondami tímu Repsol, čo dokazuje aj druhý jazdec Yamahy Američan Spies.

Včera v Aragónsku Spies síce nestačil na Taliana Simoncelliho, ktorý skončil štvrtý a Spies piaty. Talian je však so svojou Hondou, ktorá má podporu japonského výrobcu, schopný vyrovnať sa Yamahám a sám jazdec sa už v najsilnejšej triede udomácnil natoľko, že výkonom sa vyrovná najlepším. Aj v Aragónsku útočil na pódiové umiestnenie, nakrátko sa aj dostal na tretiu priečku pred Lorenza, jazdecká chyba po rýchlom nájazde do jednej zo zákrut ho však vyniesla mimo trať a na stupeň víťazov sa už nedokázal vrátiť.

Bývalý vládca kráľovskej triedy Valentino Rossi po prechode od Yamahy k Ducati nemá tak dobrý a rýchly motocykel, aby sa vyrovnal Hondám a Yamahám (možno to vyjde v budúcej sezóne), takže jeho desiate miesto v Aragónsku po nevydarenej kvalifikácii s pádom je len dôsledkom toho, že nespokojnosť s pomalším motocyklom sa prejavuje aj na jeho psychike. Napriek tomu, že štartoval z depa, a teda z posledného miesta, je aj desiate miesto v cieli, keď pred skončili Bautista (6.) Hayden (7.), Barbera (8.) a Crutchlow (9.), dôkazom jeho jazdeckých kvalít. Úspech v Aragónsku nedosiahol ani Andrea Dovizioso, ktorý mal pád a z pretekov odstúpil.

Účasť českého jazdca Karla Abrahama v MotoGP je na jednej strane veľkým úspechom českého motocyklového športu, ale je otázkou, či tento dvadsaťjedenročný jazdec už dozrel na najrýchlejšie a najsilnejšie stroje. Jeho prechod zo 125tiek do triedy 250 (dnes sa už druhý rok nejazdí, nahradila ju trieda Moto2) bol správne načasovaný, do MotoGP však pravdepodobne trošku unáhlený. Aj preto možno psychicky ťažšie zvláda tlak z očakávania tímu. Potom v pretekoch padá, čo bol aj prípad zo včerajška, keď už v prvej zákrute spadol a zadné koleso jeho motocykla Ducati ho zasiahlo do prilby a jazdec sa pomerne ťažko zranil.

Teraz je Karel Abraham v nemocnici na pozorovaní, najbližšia veľká cena v Japonsku, ktorá sa pôjde 2. októbra na okruhu v Motegi, by však pre českého jazdca nemala byť ohrozená.

Výsledky Veľkej ceny Aragónska

Trieda MotoGP

1. Casey StonerAus./Honda42:17,427 min
2. Dani PedrosaŠpan./Honda+ 8,162 s
3. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha+ 14,209
4. Marco SimoncelliTal./Honda+ 20,646
5. Ben SpiesUSA/Yamaha+ 27,739
6. Alvaro BautistaŠpan./Suzuki+ 30,373
7. Nicky HaydenUSA/Ducati+ 34,288
8. Hector BarberaŠpan./Ducati+ 37,305
9. Cal CrutchlowV. Brit./Yamaha+ 39,652
10. Valentino RossiTal./Ducati+ 39.832
11. Hiroshi AoyamaJap./Honda+ 39,997
12. Randy de PunietFranc./Ducati+ 54,711
13. Colin EdwardsUSA/Yamaha+ 58,430

Preteky nedokončili

  • Toni Elias - Špan./Honda
  • Loris Capirossi - Tal./Ducati
  • Andrea Dovizioso - Tal./Honda
  • Karel Abraham - ČR/Ducati

Priebežné poradie jazdcov (po 14 z 18 pretekov)

1. Casey Stoner284 bodov
2. Jorge Lorenzo240
3. Andrea Dovizioso185
4. Dani Pedrosa170
5. Ben Spies146
6. Valentino Rossi139
7. Nicky Hayden114
8. Marco Simoncelli106
9. Colin Edwards90
10. Hiroshi Aoyama87
11. Hector Barbera77
12. Alvaro Bautista67
13. Cal Crutchlow52
14. Karel Abraham50
15. Toni Elias47
16. Randy de Puniet33
17. Loris Capirossi29
18. John Hopkins6
19. Kousuke Akiyoshi3

Trieda Moto2

Veľmi dramatické preteky Moto2 s mnohými zvratmi rozhodol pre seba v závere pretekov mladý Španiel Marquez. Líder triedy Nemec Bradl bol v cieli až ôsmy.

Výsledky

1. Marc Marquez (Špan.)Suter40:20,575 min
2. Andrea Iannone (Tal.)Suter+2,466 s
3. Simone Corsi (Tal.)FTR+2,574
4. Alex De Angelis (San. Marino)Motobi+3,054
5. Aleix Espargaro (Špan.)Pons Kalex+10,831
6. Bradley Smith (V. Brit.)Tech3+10,870

Priebežné poradie jazdcov

1. Stefan Bradl (Nem.)Kalex221 bodov
2. Marc Márquez (Špan.)Suter215
3. Andrea Iannone (Tal.)Suter132
4. Alex De Angelis (San Marino)Motobi122
5. Simone Corsi (Tal.)FTR115
6. Bradley Smith (V. Brit.)Tech3112

Trieda 125 cm²

V triede 125 cm² si najlepšie počínal vedúci jazdec priebežného poradia Španiel Nicolas Terol a víťazstvom si poistil vedenie v šampionáte. Druhý celkove je Francúz Zarco a tretí Španiel Vinales.

Výsledky

1. Nicolas Terol (Špan.)Aprilia40:26,726 min
2. Johann Zarco (Franc.)Aprilia+6,771
3. Maverick Vinales (Špan.)Aprilia+18,929
4. Luis Salom (Špan.)Aprilia+27,469
5. Efren Vasquez (Špan.)Derbi+27,472
6. Sandro Cortese (Nem.)Aprilia+27,740

Priebežné poradie jazdcov

1. Nicolas Terol (Špan.)Aprilia241
2. Johann Zarco (Franc.)Derbi205
3. Maverick Vinales (Špan.)Aprilia177
4. Sandro Cortese (Nem.)Aprilia160
5. Jonas Folger (Nem.)Aprilia130
6. Efren Vazquez (Špan.)Derbi127

Autor: J. Goldberger
Foto: MotoGP
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.