VC Francúzska: víťazí Pedrosa, Rossi mal pád

Pondelok, 20 máj 2013

Na okruhu Le Mans vo Francúzsku sa z víťazstva v najsilnejšej triede MotoGP, štvrtých pretekov majstrovstiev sveta cestných motocyklov, tešil po suverénnom víťazstve Španiel Dani Pedrosa. Druhý bol doterajší líder priebežného poradia Marc Marques zo Španielska a tretí v cieli upršanej Veľkej cene Francúzska skončil Brit Cal Crutchlow. Pedrosa získal v Le Mans už svoje 24. víťazstvo v seriáloch Grand Prix a druhé tohtoročné, keď zvíťazil aj na predchádzajúcej VC Španielska.

Dani Pedrosa
Španiel Pedrosa zopakoval v Le Mans svoje víťazstvo z predchádzajúcej VC Španielska

Preteky na dvadsaťosem kôl na svetoznámom francúzskom okruhu Le Mans odštartovali za vytrvalého dažďa, takže opatrnosť jazdcov bola na mieste. Najlepšie odštartoval Tatian Dovizioso na Ducati, na stroji, na ktorom v minulej sezóne jazdil jeho krajan Rossi a výraznejšie sa s ním nepresadil. Ducati síce rýchlosť má, ale "zlý" rám, takže jazdec nedokáže posúdiť, čo si s ním môže dovoliť. Dovizioso názorne predviedol svoj vysoký cit pre ovládanie motocykla a dlho to vyzeralo, že by mohol aj zvíťaziť.

Dovizioso jazdil na čele päť kôl, keď ho nakrátko vystriedal Pedrosa, ale v siedmom kole sa Dovizioso znovu ujal vedenia. Až trinásť kôl pred koncom pretekov prevzal vedenie znovu Pedrosa. Práve vtedy, keď už jazdná stopa začala vysychať a rýchlejšie Pedrosova Honda sa mohla presadiť. Lorenzo, aktuálny majster sveta, jazdil spočiatku na druhej pozícii, ale postupne sa prepadol na ôsme miesto a v cieli bol až siedmy.

Zo začiatku sa nedarilo ani objavu sezónu a lídrovi priebežného poradia 20ročnému Španielovi Marquesovi, ktorý jazdil až za Lorenzom. Keď však trať vysychala, začal svoju stíhaciu jazdu a cieli bol tretí za Britom Crutchlowom, ktorý dosiahol svoj najlepší tohtoročný výsledok. Štvrtý skončil Dovizioso, ktorého Ducati Hondám Pedrosu a Marquesa a Yamahe Crutchlowa nestačila. I tak je to však krásne umiestnenie pre tohto bojovného Taliana. Za Doviziosom na piatom mieste skončila druhá továrenská Ducati s Američanom Haydenom a šiesty skončil Španiel Bautista na Honde.

Na zníženú priľnavosť na mokrej trati doplatil jedenásť kôl pred koncom pretekov najprv Nemec Bradl a vzápätí aj Talian Rossi. Rossi spadol zo štvrtého miesta a Bradl jazdil šiesty. Obaja pokračovali v jazde a cieli bol Bradl desiaty a Rossi dvanásty. Rossi jazdil pár kôl pred pádom na tretej pozícii a nebyť pádu, mohol bojovať o stupeň víťazov.

Česká republika má v seriáli dvojnásobné zastúpenie jazdcami Karlom Abrahámom a Lukášom Peškom. Abrahám skončil pätnásty a získal jeden bod. Štartoval po prvý raz po zlomenine kľúčnej kosti a bod získaný v Le Mans je jeho prvým tohtoročným. Pešek vypadol v 13. kole a zatiaľ v MotoGP nezískal žiadny bod.

Pedrosa sa víťazstvom v Le Mans dostal na čelo priebežného poradia a preskočil doterajšieho lídra, krajana Marqueza, ktorý je teraz druhý. Tretie miesto v priebežnom poradí patrí ďalšiemu Španielovi Lorenzovi.

Seriál majstrovstiev sveta cestných motocyklov pokračuje 2. júna VC Talianska na okruhu Mugello.

Výsledky Veľkej ceny Francúzska

Trieda MotoGP

1. Dani PedrosaŠpan./Honda49:17,707 min
2. Cal CrutchlowV. Brit./Yamaha+4,863 s
3. Marc MarquezŠpan./Honda+6,949
4. Andrea DoviziosoTal./Ducati+10,087
5. Nicky HaydenUSA/Ducati8,471
6. Álvaro BautistaŠpan./Honda+23,561

Priebežné poradie (po 4 pretekoch z 18)

1. Dani Pedrosa83 bodov
2. Marc Marquez77
3. Jorge Lorenzo66
4. Cal Crutchlow55
5. Valentino Rossi47
6. Andrea Dovizioso39

Trieda Moto2

Triedu Moto2 vyhral Brit Scott Redding pred svojimi tímovými kolegami Fínom Mikom Kalliom a Belgičanom Xavierom Simeonom. Preteky ukončili tri kolá pred koncom pre silný a vytrvalý dážď.

Výsledky

1. Scott ReddingV. Brit./Kalex36:43,583 min
2. Mika KallioFín./Kalex+1,090 s
3. Xavier SimeonBelg./Kalex+1,234
4. Dominique ÄgerterŠvaj./Suter+1,701
5. Johann ZarcoFranc./Suter+1,859
6. Mattia PasiniTal./Speed Up+12,272

Priebežné poradie (po 4 pretekoch z 18)

1. Scott Redding76 bodov
2. Esteve Rabat52
3. Mika Kallio47
4. Dominique Ägerter47
5. Pol Espargaro41
6. Nicolás Terol38

Trieda Moto3

V tejto triede triumfoval Španiel Maverick Viňales pred krajanmi Alexom Rinsom a Luisom Salomom. Víťaz Viňales si triumfom v Le Mans upevnil priebežné vedenie v triede Moto3.

Výsledky

1. Maverick ViňalesŠpan./KTM42:05,448 min
2. Alex RinsŠpan./KTM+1,264 s
3. Luis SalomŠpan.KTM+1,387
4. Jonas FolgerNem./Kalex KTM+14,593
5. Alex MarquezŠpan./KTM+37,949
6. Jakub KornfeilČR/Kalex KTM+40,295

Priebežné poradie (po 4 pretekoch z 18)

1. Maverick Viňales90 bodov
2. Luis Salom77
3. Alex Rins61
4. Jonas Folger53
5. Brad Binder32
6. Zulfahmi Khairuddin28

Dani Pedrosa Valentino Rossi
Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.