VC Kataru: Lorenzo, Rossi, Marquez

Pondelok, 08 apríl 2013

Veľkú cenu Kataru, úvodné preteky sedemnásťdielneho seriálu majstrovstiev sveta cestných pretekov motocyklov v kráľovskej triede Moto GP vyhral minuloročný majster sveta Jorge Lorenzo pred Valentinom Rossim a Marcom Marquezom. Lorenzo zvíťazil systémom štart-cieľ s náskokom vyše šesť sekúnd. Potvrdil, že z minuloročnej výkonnosti nič nestratil a už na začiatku novej sezóny naznačil svoje ambície na titul majstra sveta.

Marquez - Rossi
Marco Marquez (vľavo) a Valentino Rossi zviedli veľký boj o druhé miesto na VC Kataru

Do tímu Yamahy sa po neúspešnom účinkovaní u Ducati vrátil deväťnásobný majster sveta Valentino Rossi. V kvalifikácii ešte nenaznačil, že by mohol byť jedným z uchádzačov o titul, či aspoň o pódiové miesta, keď skončil až siedmy, kým Lorenzo kvalifikáciu vyhral. V pretekoch to však bolo iné. Rossi sa postupne predieral dopredu. Najprv sa dostal pred Nemca Bradla, potom po skvelých súbojoch aj pred Brita Crutchlowa a Španiela Pedrosu.

Už bol jednou nohou na pódiu, keď jazdil tretí za Lorenzom a nováčikom triedy MotoGP Marcom Marquezom. Rossi sa však neuspokojil s treťou priečkou a bojoval ďalej. S jemu vlastným štýlom sa tri kolá pred koncom pretekov prebojoval na druhé miesto, ktoré si potom pomerne suverénnym spôsobom udržal až do cieľa. Za víťazným Lorenzom zaostal Rossi o 6,2 sekundy. Marquez skončil pre neho v premiérových pretekoch v najsilnejšej triede tretí a tento sympatický mladík, majster sveta z triedy 125 cm³ a z minulého roka z Moto2 dosiahol tak hneď v premiérových pretekoch v kráľovskej triede obrovský úspech.

Sklamaním je štvrté miesto Daniho Padrosu, ktorý má v tohtoročnom seriáli určite najvyššie ambície. V kvalifikácii bol tretí za Lorenzom a Crutchlowom, v pretekoch dlho jazdil za Lorenzom a pred Marquezom, ale šesť kôl pred záverom pretekov neodolal útoku mladíka a tímového kolegu z továrenskej Hondy a neskôr ani Rossimu. Piaty skončil britský jazdec Cal Crutchlow na Yamahe netovárenského tímu, keď nezvládol súboj s Rossim a vyšiel mimo trať. Keďže bez následkov, piate miesto si udržal.

Španiel Alvaro Bautista bol v cieli šiesty a na Crutchlowa strácal približne tri a pol sekundy. Siedme a ôsme miesto patrilo dvom továrenským Ducati v sedle s Talianom Doviziosom a Američanom Haydenom. Ukazuje sa, že Ducati nie sú von z krízy a na Yamahu a Hondu dosť strácajú. Deviaty bol Talian Andrea Yanone a desiatku uzatváral Američan Ben Spies, obaja na netovárenských Ducati.

Historické, po prvý raz dvojité zastúpenie mali v najsilnejšej triede Česi. K minuloročnému pravidelnému účastníkovi MotoGP Karlovi Abrahamovi pribudol Lukáš Pešek, ktorý v uplynulej sezóne jazdil v Nemecku v trieda Superbike. Abrahamovi preteky v Katare nevyšli, keď havaroval už v prvom kole, Pešek dojazdil a v cieli bol osemnásty, posledný spomedzi tých, čo dojazdili. Šesť ich preteky nedokončilo pre pády alebo poruchy, napríklad už spomínaný Nemec Bradl alebo známy Američan Colin Edwards.

Druhé kolo seriálu bude v americkom štáte Texas. Uskutočnia sa 21. apríla na novom okruhu v meste Austin.

Výsledky Veľkej ceny Kataru

Trieda MotoGP

1. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha42:39,802 min
2. Valentino RossiTal./Yahama+5,990 s
3. Marc MarquezŠpan./Honda+6,201
4. Dani PedrosaŠpan./Honda+9,473
5. Cal CrutchlowV.Brit./Yamaha+18,764
6. Alvaro BautistaŠpan./Honda+22,148

Priebežné poradie (po 1 zo 17 podujatí)

1. Lorenzo25 bodov
2. Rossi20
3. Marquez16
4. Pedrosa13
5. Crutchlow11
6. Bautista10

Trieda Moto2

1. Pol EspargaroŠpan./Kalex40:31,782 min
2. Scott ReddingV.Brit./Kalex+0,844 s
3. Takaaki NakagamiJap./Kalex+12,098
4. Dominique AegerterŠvajč./Suter+18,910
5. Mika KallioFín./Kalex+18,933
6. Julian SimonŠpan./Kalex+19,018

Priebežné poradie (po 1 zo 17 podujatí)

1. Espargaro25 bodov
2. Redding20
3. Nakagami16
4. Aegerter13
5. Kallio11
6. Simon10

Trieda Moto3

1. Luis SalomŠpan./KTM38:26,859 min
2. Maverick VinalesŠpan./KTM+0,417 s
3. Alex RinsŠpan./KTM+0,423
4. Alex MarquezŠpan./KTM+0,701
5. Jonas FolgerNem./Kalex KTM+0,916
6. Zulfahmi KhairuddinMalajzia/KTM+17,489

Priebežné poradie (po 1 zo 17 podujatí)

1. Salom25 bodov
2. Vinales20
3. Rins16
4. A. Marquez13
5. Folger11
6. Khairuddin10

Marquez - Rossi Lorenzo Rossi pódium
Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.