VC Malajzie: Prémiové víťazstvo Doviziosa. Rossi druhý.

Nedeľa, 30 október 2016

Majstrovstvá sveta cestných motocyklov vrcholia. Predposledné podujatie 18dielneho seriálu, Veľká cena Malajzie, sa išla za striedavo daždivého počasia na 5,5 kilometra dlhom okruhu Sepang. Najsilnejšiu triedu MotoGP vyhral Talian Andrea Dovizioso na stroji Ducati pred krajanom Valentonom Rossim a Španielom Jorge Lorenzom, ktorí sedlali motocykle Yamaha.

Andrea Dovizioso
Andrea Dovizioso dosiahol v Malajzii aj vďaka rýchlej Ducati v tejto sezóne svoje prvé víťazstvo a druhé v kariére v triede MotoGP. Prvé bolo ešte v roku 2009.

Pred rokom tu vyhral malý Španiel Dani Pedrosa, ktorý svoje prvenstvo neobhajoval pre zranenie a nahradil ho Japonec Aoyama, keďže Američan Nicky Hayden mal povinnosti v seriáli Superbike. Zato na štart sa po dlhšej pauze po vyliečenom zranení postavil Talian Andrea Yannone.

Štart, ktorý pre silný lejak odložili o necelú pol hodinu, bol na mokrom povrchu dramatický, ale všetci ho zvládli a nikto nespadol. Na čele sa najprv usadil Yannone tesne sledovaný Rossim a Doviziosom. Marc Marquez jazdil na piatom mieste a Lorenzo okolo siedmeho miesta. Potom prevzal vedenie Rossi a Yannone sa prepadol na tretie miesto, dlho sa tam však neudržal a po páde z pretekov odstúpil.

Za Rossim sa tesne držal Dovizioso, ktorý sa v druhej polovici pretekov po Rossiho jazdeckej chybe dostal do čela a svoj náskok postupne zvýšil až na šesť sekúnd. Dve kolá pred koncom zmiernil tempo, ale to už ho Rossi nemohol ohroziť. Dovizioso vyhral, po druhý raz v kariére najsilnejšej triede (prvý raz ešte v roku 2009). Druhý skončil Rossi a po sérii pádov jazdcov pred ním prešiel cieľom ako tretí Lorenzo, jediný Rossiho súper v boji o titul vicemajstra.

Marc Marquez, už istý majster sveta pre tento rok, nedokázal držať krok s Doviziosom a Rossim, predral sa síce na tretie miesto, ale potom spadol. Došiel ešte do depa, tam vymenil mierne poškodený motocykel za nový a v cieli bol napokon jedenásty a bodoval. "Moja Honda z nejakého dôvodu nemala rýchlosť ako Ducati a Yamaha. Tak som sa snažil to dohnať na "brzdných bodoch", ale na mokru ľahko urobíte chybu. Mne sa to stalo a spadol som," komentoval Marquez svoj pád.

Britský jazdec Cal Crutchlow, víťaz pretekov z Austrálie spred týždňa jazdil v prvej pätici jazdcov, ale po podkĺznutí predného kolesa v jednej z ľavotočivých zákrut spadol a ďalej nepokračoval. Stratil veľa, pretože sa v priebežnom poradí mohol dostať na šiestu priečku, ktorú teraz drží Španiel Pedrosa.

Istým vicemajstrom sveta je Valentino Rossi, ktorý pred tretím Španielom Lorenzom má nedostihnuteľný náskok 28 bodov. Lorenza teoreticky z tretieho miesta môže vytlačiť jeho krajan Viňales, ktorý na neho stráca 17 bodov.

Preteky triedy Moto2 vyhral Francúz Johann Zarco pre Talianom Morbidellim a Nemcom Folgerom (všetci na motocykloch Kalex). Istým majstrom sveta v tejto triede je Zarco. Druhé miesto si patrí Švajčiarovi t. Lüthimu a tretie Španielovi A. Rinsovi.

V najslabšej triede Moto3 zvíťazil Talian Fr. Bagnaia (Mahindra) pred Čechom J. Kornfeilom (Honda) a Holanďanom Bo Bendsneyderom (KTM). Aj tu je majster známy (už po minulých pretekoch) – je ním Juhoafričan Brad Binder. Zatiaľ druhý je Talian E. Bastianini a tretí Fr. Bagnaia.

Posledné preteky seriálu budú v španielskej Valencii 13. novembra.

Výsledky Veľkej ceny Malajzie

Trieda MotoGP

1. Andrea DoviziosoTal./Ducati42:27,333 min
2. Valentino RossiTal./Yamaha+3,115 s
3. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha+11,924
4. Héctor BarberaŠpan./Ducati+19,916
5. Loris BazFranc./Ducati+21,353
6. Maverick ViňalesŠpan./Suzuki+22,932
7. Alvaro Bautista Špan.+25.829
8. Jack MillerAustr.+32.746
9. Pol EspargaroŠpan./Yahama+33.704
10. Danilo PetrucciTal.+34.280

Priebežné poradie jazdcov (po 17 z 18 podujatí)

1. Marc Marquez (Špan./Honda)278 bodov
2. Valentino Rossi236
3. Jorge Lorenzo208
4. Maverick Viňales191
5. Andrea Dovizioso162
6. Dani Pedrosa (Špan./Honda)155
7. Cal Crutchlow (V. Brit./Honda)141
8. Pol Espargaro 124
9. Hector Barbera 97
10. Andrea Iannone (Tal./Ducati)76

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.