VC Malajzie: Prémiové víťazstvo Doviziosa. Rossi druhý.

Nedeľa, 30 október 2016

Majstrovstvá sveta cestných motocyklov vrcholia. Predposledné podujatie 18dielneho seriálu, Veľká cena Malajzie, sa išla za striedavo daždivého počasia na 5,5 kilometra dlhom okruhu Sepang. Najsilnejšiu triedu MotoGP vyhral Talian Andrea Dovizioso na stroji Ducati pred krajanom Valentonom Rossim a Španielom Jorge Lorenzom, ktorí sedlali motocykle Yamaha.

Andrea Dovizioso
Andrea Dovizioso dosiahol v Malajzii aj vďaka rýchlej Ducati v tejto sezóne svoje prvé víťazstvo a druhé v kariére v triede MotoGP. Prvé bolo ešte v roku 2009.

Pred rokom tu vyhral malý Španiel Dani Pedrosa, ktorý svoje prvenstvo neobhajoval pre zranenie a nahradil ho Japonec Aoyama, keďže Američan Nicky Hayden mal povinnosti v seriáli Superbike. Zato na štart sa po dlhšej pauze po vyliečenom zranení postavil Talian Andrea Yannone.

Štart, ktorý pre silný lejak odložili o necelú pol hodinu, bol na mokrom povrchu dramatický, ale všetci ho zvládli a nikto nespadol. Na čele sa najprv usadil Yannone tesne sledovaný Rossim a Doviziosom. Marc Marquez jazdil na piatom mieste a Lorenzo okolo siedmeho miesta. Potom prevzal vedenie Rossi a Yannone sa prepadol na tretie miesto, dlho sa tam však neudržal a po páde z pretekov odstúpil.

Za Rossim sa tesne držal Dovizioso, ktorý sa v druhej polovici pretekov po Rossiho jazdeckej chybe dostal do čela a svoj náskok postupne zvýšil až na šesť sekúnd. Dve kolá pred koncom zmiernil tempo, ale to už ho Rossi nemohol ohroziť. Dovizioso vyhral, po druhý raz v kariére najsilnejšej triede (prvý raz ešte v roku 2009). Druhý skončil Rossi a po sérii pádov jazdcov pred ním prešiel cieľom ako tretí Lorenzo, jediný Rossiho súper v boji o titul vicemajstra.

Marc Marquez, už istý majster sveta pre tento rok, nedokázal držať krok s Doviziosom a Rossim, predral sa síce na tretie miesto, ale potom spadol. Došiel ešte do depa, tam vymenil mierne poškodený motocykel za nový a v cieli bol napokon jedenásty a bodoval. "Moja Honda z nejakého dôvodu nemala rýchlosť ako Ducati a Yamaha. Tak som sa snažil to dohnať na "brzdných bodoch", ale na mokru ľahko urobíte chybu. Mne sa to stalo a spadol som," komentoval Marquez svoj pád.

Britský jazdec Cal Crutchlow, víťaz pretekov z Austrálie spred týždňa jazdil v prvej pätici jazdcov, ale po podkĺznutí predného kolesa v jednej z ľavotočivých zákrut spadol a ďalej nepokračoval. Stratil veľa, pretože sa v priebežnom poradí mohol dostať na šiestu priečku, ktorú teraz drží Španiel Pedrosa.

Istým vicemajstrom sveta je Valentino Rossi, ktorý pred tretím Španielom Lorenzom má nedostihnuteľný náskok 28 bodov. Lorenza teoreticky z tretieho miesta môže vytlačiť jeho krajan Viňales, ktorý na neho stráca 17 bodov.

Preteky triedy Moto2 vyhral Francúz Johann Zarco pre Talianom Morbidellim a Nemcom Folgerom (všetci na motocykloch Kalex). Istým majstrom sveta v tejto triede je Zarco. Druhé miesto si patrí Švajčiarovi t. Lüthimu a tretie Španielovi A. Rinsovi.

V najslabšej triede Moto3 zvíťazil Talian Fr. Bagnaia (Mahindra) pred Čechom J. Kornfeilom (Honda) a Holanďanom Bo Bendsneyderom (KTM). Aj tu je majster známy (už po minulých pretekoch) – je ním Juhoafričan Brad Binder. Zatiaľ druhý je Talian E. Bastianini a tretí Fr. Bagnaia.

Posledné preteky seriálu budú v španielskej Valencii 13. novembra.

Výsledky Veľkej ceny Malajzie

Trieda MotoGP

1. Andrea DoviziosoTal./Ducati42:27,333 min
2. Valentino RossiTal./Yamaha+3,115 s
3. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha+11,924
4. Héctor BarberaŠpan./Ducati+19,916
5. Loris BazFranc./Ducati+21,353
6. Maverick ViňalesŠpan./Suzuki+22,932
7. Alvaro Bautista Špan.+25.829
8. Jack MillerAustr.+32.746
9. Pol EspargaroŠpan./Yahama+33.704
10. Danilo PetrucciTal.+34.280

Priebežné poradie jazdcov (po 17 z 18 podujatí)

1. Marc Marquez (Špan./Honda)278 bodov
2. Valentino Rossi236
3. Jorge Lorenzo208
4. Maverick Viňales191
5. Andrea Dovizioso162
6. Dani Pedrosa (Špan./Honda)155
7. Cal Crutchlow (V. Brit./Honda)141
8. Pol Espargaro 124
9. Hector Barbera 97
10. Andrea Iannone (Tal./Ducati)76

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
Škoda-Octavia
Nová Škoda Octavia v teste Euro NCAP získala päťhviezdičkové ohodnotenie a potvrdila, že je bezpečný automobil. V novej generácii modelu Octavia sa po prvý raz objavuje asistent vyhýbania, asistent pre odbočovanie alebo varovanie pri vystupovaní z vozidla. V meste varuje systém Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov, a to opticky, akusticky i ľahkým pribrzdením pred možnou kolíziou. Systém Side Assist až do vzdialenosti 70 m varuje, že sa zozadu blíži alebo sa v mŕtvom uhle nachádza iné vozidlo. Posádku chráni deväť airbagov vrátane kolenného pre vodiča. Octavia je vybavená tiež multikolíznou brzdou, ktorá v prípade nehody zastaví vozidlo a zabráni tak nekontrolovanému pokračovaniu v jazde.
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.