VC Malajzie: Víťaz Pedrosa, Rossi tretí za Lorenzom

Nedeľa, 25 október 2015

Španiel Dani Pedrosa nedal nikomu najmenšiu šancu a Veľkú cenu Malajzie v triede MotoGP vyhral spôsobom štart – cieľ pred svojom krajanom Jorge Lorenzom a Talianom Valentinom Rossim. Rossiho boj o tretie miesto okorenil Talianov ostrý súboj s Marcom Marquezom, ktorý sa skončil Španielovým pádom. Dani Pedrosa si zopakoval svoje víťazstvo spred týždňa v Austrálii.

Dani Pedrosa
Dani Pedrosa má vydarený záver sezóny. Po víťazstve v Austrálii vyhral teraz v Malajzii.

Marc Marquez ako aktuálny majster sveta vyhrotil súboj s Rossim na ostrie noža. Bojoval akoby mu práve v týchto pretekoch išlo o zisk ďalšieho titulu – akoby teraz alebo nikdy. Ich vzájomné súboje v trinástom kole z dvadsiatich celkových po vzájomnom kontakte, keď Rossi bol pred Marquezom a podľa pravidiel mal voľbu stopy, Španiel spadol. Došiel do depa a v pretekoch ďalej nepokračoval. Ich súboj umožnil vedúcej dvojici Pedrosa – Lorenzo zvýšiť si náskok na 5,5 sekundy.

Bolo jasné, že Rossi už nemôže s Pedrosom a Lorenzom bojovať o víťazstvo a musí si udržať tretie miesto a tým aj nádej na tohtoročný titul. Pedrosa jazdil skvele a postupne zvýšil svoj náskok pred Lorenzom na takmer 2,5 sekundy a zvíťazil. Druhý prešiel cieľom Lorenzo a tretí Rossi. Lorenzo tak znížil stratu na Rossiho z 11 na 7 bodov.

Pre Taliana to znamená, že ak má získať titul tohtoročného majstra sveta, musí v posledných pretekoch seriálu v španielskej Valencii skončiť hneď za Lorenzom, pričom je úplne jedno, na ktorom mieste. Bol by to už Rossiho desiaty titul v kariére. Je to šanca, ktorá sa mu už v budúcnosti nemusí naskytnúť.

Veľmi dobre začali obe Ducati s jazdcami Andreom Iannone a Andreom Doviziosom. Prvý mal technické problémy už v úvodných kolách a z pretekov odstúpil, Dovozioso bojoval s Britom Crutchlowom o štvrté miesto, ich vzájomná kolízia však pripravila Doviziosovi pád a odstúpenie z pretekov.

Brit Smith jazdil v Malajzii veľmi dobre a po súboji s krajanom Crutchlowom skončil piaty a Crutcglow tesne za ním šiesty. Výsledky Taliana Petrucciho v doterajšom priebehu neboli náhodne, ani jeho šieste miesto teraz v Malajzii. Nováčik triedy Španiel Viňales sa dlho pral o siedme miesto s krajanom Aleixom Espargarom, súboj však nakoniec prehral. Deviaty skončil mladší z bratov Esparagovcov Pol a desiaty Nemec Bradl, ktorý sa po dlhšom čase znovu umiestnil v top desiatke.

Incident medzi Rossim a Marquezom riešili po pretekoch športoví komisári. Mali by jednoznačne určiť za vinníka kolízie Marqueza, ktorý zrážku vyvolával a mohlo by sa hovoriť o veľkom šťastí, ak by k nej nebolo došlo. Ctižiadosť mladého a netrpezlivého Španiela mu už neraz v tomto roku priniesla krušné chvíle a viacero pádov. Škoda, že sa nepoučil.

Po pretekoch komisári aj zasadali a prisúdili vinu za Marquezov pád Rossimu, údajne mu pomohol k pádu kolenom. Body za tretie miesto Rossimu ponechali, ale za trest bude v posledných pretekoch vo Valencii štartovať z posledného miesta, a to bez ohľadu na výsledky kvalifikácie. Takže už teraz môžeme takmer s istotou povedať, že titul už v Malajzii získal Lorenzo. Ak totiž preteky budú mať vo Valencii normálny priebeh a Lorenzo i Rossi dojazdia, potom bol by takmer zázrak, aby Talian bol v cieli hneď za Lorenzom.

Posledné preteky seriálu v španielskej Valencii budú výhodou a možno aj spanilou jazdou domáceho Lorenza. Rossi môže získať titul, len ak skončí hneď za ním, prípadne ak by Lorenzo preteky nedokončil. To by po Rosiho treste bol takmer zázrak. Uvidíme to 8. novembra, kedy sa dozvieme meno nového majstra sveta. Môže ním byť jedine Rossi alebo Lorenzo.

Pripomeňme ešte, že práve v dejisku týchto pretekov, v Malajzii na okruhu Sepang, zahynul pred štyrmi rokmi taliansky pretekár Marco Simoncelli.

Výsledky Veľkej ceny Malajzie

Trieda MotoGP

1. Dani PedrosaŠpan./Honda40:37,691 min
2. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha+3,612 s
3. Valentino RossiTal./Yamaha+13,724 s
4. Bradley SmithV. Brit./Yamaha+23,995 s
5. Cal CrutchlowV. Brit./Honda+28,721 s
6. Danilo PetrucciTal./Ducati+36,372 s
7. Aleix EspargaroŠpan./Suzuki+39,290 s
8. Maverick ViñalesŠpan./Suzuki+39,436 s
9. Pol EspargaroŠpan./Yamaha+42,462 s
10. Stefan BradlNem./Aprilia+44,601 s

Priebežné poradie (po 17 z 18 podujatí)

1. Valentino Rossi312 bodov
2. Jorge Lorenzo305
3. Marc Marquez222
4. Dani Pedrosa190
5. Andrea Iannone188
6. Bradley Smith171
7. Andrea Dovizioso153
8. Cal Crutchlow118
9. Danilo Petrucci107
10. Pol Espargaro103

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.