VC Portugalska: Lorenzo suverénny, Rossi až štvrtý

Pondelok, 05 október 2009

Majstrovstvá sveta cestných motocyklov vrcholia, do skončenia seriálu zostáva odjazdiť ešte tri veľké ceny a bude známy nový majster sveta. Veľká cena Portugalska v uplynulý víkend na okruhu v Estoril naznačila, že najvážnejší kandidát Valentino Rossi v najsilnejšej triede MotoGP to nebude mať vôbec ľahké a ambiciózny Španiel Jorge Lorenzo mu boj o titul môže poriadne skomplikovať.

Jorge Lorenzo

Jorge Lorenzo dominoval na pretekoch v Portugalsku a naznačil, boj o titul majstra sveta v najsilnejšej triede MotoGP bude v závere seriálu ešte poriadne dramatický Lorenzo to dal jasne najavo už teraz na pretekoch v Portugalsku, kde nedal šancu Rossimu, Pedrosovi, ale ani Stonerovi, ktorý sa po vynechaní troch pretekov kvôli chorobe vrátil vo veľkej forme do kolotoča majstrovstiev sveta. Lorenzo suverénne vyhral pred Stonerom, Pedrosom, Rossim a Edwardsom a znížil náskok Valentina Rossiho, vedúceho jazdca priebežného poradia, na 18 bodov.

Španiel Lorenzo vyhral už sobotňajšiu kvalifikáciu v triede MotoGP a predviedol sa v skvelej forme. Zároveň naznačil, že s bojom o titul to myslí vážne. V rovnakej forme zajazdil aj na nedeľňajšej Veľkej cene Portugalska a zvíťazil spôsobom štart-cieľ. Od Rossiho sa očakávalo, že zareaguje rovnako agresívnou jazdou a dá sa do stíhania Lorenza. Nakoniec nestačil ani na Stonera a Pedrosu a skončil za nimi na štvrtom mieste. Je ťažké hľadať príčinu jeho neúspechu, najpravdepodobnejšou bolo asi to, že mu nesadla trať v Estoril. Lorenzo tak znížil náskok lídra priebežného poradia Valentina Rossiho na osemnásť bodov, čo je ľahko zmazateľný rozdiel. Ale Rossi už na najbližších pretekoch to môže zmeniť.

Do konca seriálu musia jazdci odjazdiť ešte tri veľké ceny, ktoré dajú odpoveď na otázku kto bude majstrom sveta pre rok 2009. Môžeme sa preto na čo tešiť. Najbližšia je na programe 18. októbra Veľká cena Austrálie, potom 25. októbra VC Malajzie a seriál uzavrie VC Valancie. Tá je na programe 8. novembra.

Triedu do 250 cm³ vyhral Talian Marco Simoncelli, najslabšiu triedu do 125 cm³ Španiel Pol Espargaro. Mladý slovenský jazdec Jakub Jantulík na Aprilii zbiera v tejto triede skúsenosti medzi svetovou extratriedou a vyjazdil si 21. miesto.

Výsledky triedy MotoGP

1. Jorge LorenzoYamaha45:35,522 min
2. Casey StonerDucati45:41,8
3. Daniel PedrosaHonda45:45,4
4. Valentino RossiYamaha45:58,9
5. Colin EdwardsYamaha46:08,2
6. Toni EliasHonda46:11,2
7. Andrea DoviziosoHonda46:11,2
8. Nicky HaydenDucati46:14,4
9. James ToselandYamaha46:19,6
10. Chris VermeulenSuzuki46:28,4
11. Randy de PunietHonda46:31,2
12. Marco MelandriKawasaki46:40,0
13. Niccolo CanepaDucati46:40,1
14. Gabor TalmacsiHonda47:02

Preteky nedokončili

  • Loris Capirossi - Suzuki
  • Mika Kallio - Ducati
  • Alex de Angelis - Honda

Priebežné poradie seriálu majstrovstiev sveta (po 14 zo 17 pretekov)

1. Valentino Rossi250 b.
2. Jorge Lorenzo232
3. Daniel Pedrosa173
4. Casey Stoner170
5. Andrea Dovizioso142
6. Colin Edwards134
7. Loris Capirossi97
8. Randy de Puniet93
9. Marco Melandri92
10. Toni Elias90
11. Chris Vermeulen90
12. Alex de Angelis88
13. James Toseland85
14. Nicky Hayden81
15. Mika Kallio53
16. Niccolo Canepa38
17. Gabor Talmacsi14
18. Sete Gibernau12
19. Yuki Takahashi9
20. Aleix Espargaro8

Trieda do 250 cm³

1. Marco SimoncelliTal./Gilera44:04,298 min
2. Mike di MeglioFranc./Aprilia+5,317 s
3. Hector BarberaŠpan./Aprilia5,317
4. Hiroši AojamaJap./Honda12,024
5. Jules CluzelFranc./Aprilia14,349

Priebežné poradie (po 13 zo 16 pretekov)

1. Hiroši AojamaJap./Honda218 b.
2. Alvaro BautistaŠpan./Aprilia192
3. Marco SimoncelliTal./Gilera190
4. Hector BarberaŠpan./Aprilia174
5. Mattia PasiniTal./Aprilia128

Trieda do 125 cm³

1. Pol EspargaroŠpan./Derbi41:00,421 min
2. Sandro CorteseNem./Derbi+0,394 s
3. Bradley SmithV. Brit./Aprilia0,581
4. Stefan BradlNem./Aprilia11,048
5. Joan OliveŠpan./Derbi16,83

21. Jakub Jantulík - Slov./ Aprilia - 42:37,800

Priebežné poradie (po 13 zo 16 pretekov)

1. Julian SimonŠpan./Aprilia214 b.
2. Bradley SmithV. Brit./Aprilia163,5
3. Nicolas TerolŠpan./Aprilia152,5
4. Pol EspargaroŠpan./Derbi129,5
5. Sergio GadeaŠpan./Aprilia122

Autor: J. Goldberger
Foto: moto gp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.