VC Španielska: Rossi pred Lorenzom

Piatok, 19 jún 2009

Do stovky chýba fenomenálnemu Valentinovi Rossinu jediné víťazstvo z majstrovstiev sveta cestných motocyklov. To deväťdesiate deviate získal počas posledného víkendu po dramatickom súboji s druhým jazdcom továrenského tímu Yamaha Jorge Lorenzom v Katalánsku na Veľkej cene Španielska.

Valentino Rossi
Fenomenálny Talian Valentino Rossi sa po víťazstve vo Veľkej Cene Španielska dostal do čela priebežného hodnotenia majstrovstiev sveta kráľovskej triedy MotoGP

Víťazstvo továrenského tímu Yamaha je druhým double v seriáli majstrovstiev sveta cestných motocyklov v tohtoročnej sezóne. Charakterizoval ho súboj jeho dvoch jazdcov Rossiho a Lorenza, úspešnejší v ňom bol nakoniec Talian Rossi, ktorý úžasným spôsobom využil svoje jazdecké skúsenosti, svoju prezieravosť a precíznu techniku na to, aby domáceho Španiela pred vlastnými divákmi a fanúšikmi pripravil o prvenstvo, na ktoré sa Lorenzo tak chystal. Lorenzo úspešne vzdoroval výbornému Valemu prakticky až do poslednej zákruty, aj keď si medzitým niekoľko razy vymenili miesta na prvých dvoch priečkach, ale odolať Rossiho útoku v úplnom závere pretekov už nedokázal.

Preteky sa vyvíjali podľa scenára, ktorý napísala kvalifikácie. V nej bol najrýchlejší Lorenzo. Hneď vedľa neho stáli na štarte Rossi a Stoner, popri Lorenzovi ďalší dvaja adepti na titul tohtoročného majstra sveta. Štart vyšiel každému z nich a tak cieľom prvého kola prešli prví traja v rovnakom poradí ako stáli na štarte a unikali zvyšku štartového poľa. Štvrtý jazdil Pedrosa, za ním potom de Puniet, Dovizioso, Capirossi a Elias.

Rossi úspešne zaútočil na Lorenza už vo štvrtom kole, dostal sa do čela a predpokladal sa jeho únik. Lorenza sa však nedokázal striasť a tak dvojica tímu Yamaha sa držala pohromade. V 13. kole sa na čelo znovu dostal Lorenzo. Tretí jazdil osamotený Casey Stoner, ktorý už od 4. kola postupne strácal na prvých dvoch jazdcov. O štvrté miesto prišiel Dani Pedrosa a jeho miesto zaujal Andrea Dovizioso. Zaujímavosťou pretekov bol pád Toniho Eliasa v 10. kole, ktorému sa, našťastie, nič vážnejšie nestalo.

Ku koncu pretekov si Rossi začal pripravovať záverečný útok na Lorenza. Najprv ho naznačoval na konci dlhých roviniek, potom "dlhými brzdami". Keď sa Rossi v 23. kole šikovne prešmykol okolo Lorenza, videlo sa, že už o víťazovi je rozhodnuté. Nemyslel si to však Lorenzo. V technických pasážach mal navrch Rossi, tam sa ho Lorenzo nechytal, ale na dlhej cieľovej rovinke sa v nájazde do posledného kola predsa len dostal Lorenzo pred Rossiho a pozorne si strážil priestor a stopu tak, aby sa Rossi už nedostal pred neho. V poslednej zákrute pred cieľom to však Rossimu predsa len vyšlo – išiel neskôr na brzdy, prekĺzol sa okolo Lorenza, a aj keď ten bol na výjazde o málo rýchlejší, pred Rossi sa už nedostal.

Druhé víťazstvo v sezóne si tak zo Španielska odnáša Rossi, ktorý z víťazstva nad Lorenzom prejavoval veľkú radosť. Tretí prešiel cieľom Casey Stoner, keď v závere dokázal odolať útokom Andrea Doviziosa. Piaty skončil Loris Capirossi a až šiesty Dani Pedrosa. Miesta do prvej desiatky vyplnili Edwards, de Puniet, Kallio a Hayden.

Seriál motocyklových majstrovstiev sveta pokračuje 28. júna v holandskom Assene.

Výsledky Veľkej ceny Španielska

1. Valentino ROSSIYamaha
2. Jorge LORENZOYamaha
3. Casey STONERDucati
4. Andrea DOVIZIOSOHonda
5. Toni ELIASHonda
6. Colin EDWARDSYamaha
7. Randy DE PUNIETHonda
8. Dani PEDROSAHonda
9. James TOSELANDYamaha
10. Mika KALLIODucati
11. Loris CAPIROSSISuzuki
12. Chris VERMEULENSuzuki
13. Nicky HAYDENDucati
14. Alex DE ANGELISHonda
15. Sete GIBERNAUDucati
16. Yuki TAKAHASHIHonda
17. Marco MELANDRIKawasaki
18. Niccolo CANEPADucati
19. Gabor TALMACSIHonda

Priebežné poradie

1. Valentino ROSSI106 bodov
2. Jorge LORENZO106
3. Casey STONER106
4. Andrea DOVIZIOSO69
5. Dani PEDROSA67
6. Colin EDWARDS54
7. Marco MELANDRI50
8. Loris CAPIROSSI49
9. Randy DE PUNIET42
10. Chris VERMEULEN42
11. James TOSELAND29
12. Mika KALLIO26
13. Alex DE ANGELIS25
14. Toni ELIAS23
15. Nicky HAYDEN19
16. Niccolo CANEPA10
17. Sete GIBERNAU9
18. Yuki TAKAHASHI8

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.