VC Talianska: víťazom Stoner

Utorok, 02 jún 2009

Motocyklová Veľká cena Talianska na okruhu Mugello v triede Moto GP má po tomto víkende nové zápisy do svojej histórie. Doteraz sedemkrát za sebou tu zvíťazil Valentino Rossi, ôsmy raz mu to nevyšlo. Tým druhým zápisom je fakt, že na najvyšší stupienok na tomto okruhu ešte ani raz nevystúpil Casey Stoner a nezvíťazila ani značka Ducati. Teraz sa to podarilo. Stoner na Ducati zvíťazil pred Lorenzom a Rossim a ujal sa vedenia aj v priebežnom hodnotení majstrovstiev sveta.

Casey Stoner
Sústredený výkon, dobre nastavený motocykel a správna voľba pneumatík priniesli Stonerovi vytúžené víťazstvo vo Veľkej cene Talianska na okruhu v Megelle

Austrálčan zvíťazil v nie jednoduchých pretekoch, v ktorých jazdci odštartovali po výdatnom daždi na "mokrých" motocykloch a na "suché" presedlávali postupne ako vysýchala trať. V prvej časti pretekov, keď trať bola ešte mokrá, si Valentino Rossi viedol veľmi dobre. Jeho tím mu skvele nastavil motocykel a zvolil aj najlepšie pneumatiky, a aj keď štartoval až z druhého radu, postupne sa prepracovával dopredu a istý čas aj viedol. Po výmene motocykla s pneumatikami s tvrdou zmesou to už nebolo ono. Lepšie urobili tí, čo zvolili na vysýchajúcu trať stredne tvrdú zmes medium, čo bol aj prípad Stonera.

Výmeny motocyklov výrazne zasiahli do poradia. Rossi sa prepadol viac dozadu, podobne aj Melandri, ktorý tak ako Rossi menil motocykel medzi poslednými. Veľmi rýchlo v tejto fáze pretekov jazdil Stoner, dostal sa do čela a do cieľa prišiel neohrozene s miernym náskokom. Na druhú priečku sa krok za krokom prebíjal Lorenzo v pätách s Rossim a takto prešli aj cieľom. Najviac práce pri predbiehaní mali s Doviziosom a Capirossim. Tí boli v cieli hneď za nimi na štvrtom a piatom mieste. Veľký boj zvádzali o šiestu a siedmu priečku Edwards a Toseland. Skôr v cieli bol Američan.

Casey Stoner
Po pretekoch vyžarovala z Austrálčana Stonera spokojnosť z historického víťazstva

V cieli bol Rossi značne sklamaný. Nepodarilo sa mu pokračovať vo víťaznej sérii, spokojnosť však vyjadril aspoň s tým, že stál na stupni víťazov a až tak veľa bodov na Stonera ani Lorenza nestratil. Tretím miestom sa aspoň čiastočne odvďačil za priazeň početným talianskym fanúšikom, ktorí ho chceli vidieť na najvyššom stupienku. Nebyť zásahu počasia do priebehu pretekov, možno by bol prianie domácich divákov splnil.

Horšie ako Rossi, ktorý si vybojoval aspoň tretie miesto na pódiu, dopadol Marco Melandri na oprášenom Kawasaki. V prvej časti pretekov, za mokra, sa priam senzačne prebíjal dopredu aj cez také esá ako Pedrosa, Stoner i Lorenzo. Potom chvíľu jazdil za Rossim, ale ani ten mu neodolal. Po výmene motocykla však postupne vinou nevhodného obutia strácal a v cieli bol až na 11. mieste. Zo svojho tieňa nevystúpil ani exmajster sveta Američan Hayden, tímový spolujazdec Stonera, keď skončil až dvanásty. Nepeknú haváriu mal jedenásť kôl pred koncom nie celkom doliečený Pedrosa.

Seriál majstrovstiev sveta cestných motocyklov pokračuje 14. júna v Španielsku Veľkou cenou Katalánska.

Výsledky Veľkej ceny Talianska

1. C. Stoner Austr./Ducati 45:41,894 min
2. J. Lorenzo Špan./Yamaha + 1,001 s
3. V. Rossi Tal./Yamaha + 2,076
4. A. Dovizioso Tal./Honda + 2,129
5. L. Capirossi Tal./Suzuki + 3,274
6. C. Edwards USA/Yamaha + 24,451
7. J. Toseland Veľ. Brit./Yamaha + 25,621
8. R. de Puniet Franc./Honda + 26,046
9. N. Canepa Tal./Ducati + 31,815
10. C. Vermeulen Austr./Suzuki + 34,814
11. M. Melandri Tal./Kawasaki + 35,090
12. N. Hayden USA/Ducati + 39,122
13. M. Kallio Fín./Ducati + 52,462
14. T. Elias Špan./Honda + 52,478
15. A. de Angelis RSM/Honda - 1 kolo

Neklasifikovaní

D. Pedrosa Špan./Honda - 11 kôl
Y. Takahashi Jap./Honda - 13 kôl

Priebežné poradie

1. C. Stoner 90
2. J. Lorenzo 86
3. V. Rossi 81
4. D. Pedrosa 57
5. A. Dovizioso 56
6. M. Melandri 48
7. C. Edwards 45
8. L. Capirossi 38
9. Ch. Vermeulen 37
10. R. De Puniet 34
11. J. Toseland 26
12. T. Elias 23
13. A. De Angelis 21
14. M. Kallio 19
15. N. Hayden 13
16. N. Canepa 10
17. S. Gibernau 8
18. Y. Takahashi 8

Do 250 cm³

1. M. Pasini Tal./Aprilia 45:38,391 min
2. M. Simoncelli Tal./Gilera +0,117 s
3. A. Bautista Špan./Aprilia +1,293
4. T. Lüthi Švajč./Aprilia +24,557
5. H. Barbera Špan./Aprilia +27,014
6. H. Aojama Jap./Honda +30,037

Poradie MS (po 5 pretekoch)

1. A. Bautista 83 bodov
2. H. Aojama 76
3. M. Simoncelli 61
4. H. Barbera 59
5. M. Pasini 51
6. T. Lüthi 42

Do 125 cm³

1. B. Smith V. Brit./Aprilia 40:09,523 min
2. N. Terol Špan./Aprilia +0,216 s
3. J. Simon Špan./Aprilia +7,114
4. P. Espargaro Špan./Derbi +11,829
5. M. Marquez Špan./KTM +12,315
6. J. Zarco Franc./Aprilia +14,605

Poradie MS (po 5 pretekoch)

1. B. Smith 74,5 bodu
2. J. Simon 71
3. A.Iannone 46,5
4. P. Espargaro 44,5
5. S. Gadea 38
6. N. Terol 37,5

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.