Veľká cena Brna: Stoner pokoril konkurenciu

Pondelok, 20 august 2007

Brno a jeho motocyklový okruh prežívalo v ostatný víkend veľký sviatok vo svojej histórii, keď na jedenásty (?) diel seriálu majstrovstiev sveta sa na najrýchlejších mužov na dvoch kolesách prišlo pozrieť až okolo 260 tisíc priaznivcov motocyklového športu. Veľká cena Brna bola pre blízkosť moravskej metropoly aj pre slovenských fanúšikov príležitosťou zhliadnuť na vlastné oči odvážnych mužov na rýchlych kolesách.

Veľká cena Brna Veľká cena Brna

Už samotný tréning poskytol veľmi dramatické momenty, okorenené, žiaľ, aj množstvom pádov, našťastie bez vážnejších zranení. Takými boli okrem iných aj pády českých jazdcov Lukáša Peška i Karla Abrahama, ktorí sa pred vlastným publikom chceli ukázať v tom najlepšom svetle.

O šťastí však nemôže hovoriť Japonec Sekiguči, ktorý vo warm-upe pred nedeľňajšími pretekmi po Simonceliho páde narazil v plnej rýchlosti do Talianovho motocykla. Nasledoval hrôzostrašný kotrmelec, po ktorom zraneného japonského pretekára previezli vrtuľníkom do nemocnice. Dobrou správou však je, že dnes je jeho zdravotný stav už stabilizovaný.

Veľká cena Brna Veľká cena Brna

Dramatické preteky videli diváci hneď v úvodných pretekoch v najslabšej triede do 125 cm3, kde bolo viac horúcich favoritov. Medzi najväčších patrili Španieli Faubel a Gadea, Talian Pasini, ambiciózny Maďar Talmácsi, ale ašpirantom na popredné umiestnenie bol aj český jazdec Pešek. Favoriti si dobre viedli aj v samotných pretekoch, ale tri kolá pred koncom mal pád Gadeo. Dve kolá pred cieľom viedol Faubel pred Peškom, Pasinim a Talmácsim, ale ešte v tomto kole klesol Pešek na štvrtú priečku. V dramatickom závere sa však odvážnym manévrom v záverečnom kole dostal na tretie pódiové miesto pred Talmácsiho. Bronzová priečku je skvelým úspechom nielen samotného jazdca, ale celého českého motocyklového športu. Pešek tak naviazal na dávne úspechy československých pretekárov v Brne, keď naposledy na stupne víťazov vystúpil Bohumil Staša – v roku 1971.

Triedu do 250 cm3 suverénnym spôsobom vyhral Španiel Larenzo. Po vyhratej kvalifikácii tak nenechal nikoho na pochybách o svojich ambíciách. Už po štarte ušiel svojim súperom spolu s Talianom Doviziosom, ktorý sa ho však dokázal držať len približne do polovice pretekov a potom už nikým neohrozovaný Lorenzo prešiel cieľom s veľkým náskokom. S odstupom jazdiaci de Angelis a Mika Kallio zvádzali tvrdé súboje o tretie miesto. Štyri kolá pred cieľom však de Angelis havaroval, na motocykel síce nasadol, ale bolo z toho len 11. miesto. Už siedmym tohtoročným víťazstvom si Lorenzo upevnil svoje vedúce postavenie v seriáli majstrovstiev sveta.

Veľká cena Brna Veľká cena Brna

Český jazdec Karel Abrahám absolvoval v samotnom úvode pretekov tejto triedy pár šťuchancov v dvestokilometrovej rýchlosti so Španielom Espargarom, za čo ho po pretekoch, rovnako ako Španiela, "odmenil" promotér šampionátu pokutou 3000 dolárov. Síce má za ne dva body za 14. miesto, viac z tohto súboja však vyťažil Španiel, keď má za zaplatenú pokutu šieste miesto v cieli a oveľa viac bodov.

V kráľovskej triede znovu kraľoval, ako už viackrát v tohto roku, Austrálčan Casey Stoner, ktorý neohrozene vedie aj v priebežnom poradí majstrovstiev sveta. V Brne mu spočiatku na čele asistoval Američan Hopkins, neskôr však jeho mäkšie pneumatiky viac kĺzali a vedúci muž seriálu sa mu začal vzďaľovať, aby cieľom prešiel s pomerne veľkým náskokom. Už pomaly ani neprekvapuje, že kráľ triedy MotoGP ostatných sezón, fenomenálny jazdec Valentino Rossi nestačí nielen Stonerovi, ale ani mnohým ďalším. Nejazdí o nič slabšie ako v časoch najväčšej slávy, ale jeho motocykel Yamaha jednoducho na konkurenciu nestačí. Výkonom motora, jeho rýchlosťou, ale veľmi často aj pneumatikami, ktoré Yamaha obúva. Tak tomu bolo aj tentoraz a napriek tomu, že trať v Brne Rossimu sedí, musel sa nakoniec uspokojiť so siedmym miestom. Rýchlejšie sú najmä Ducati Stonera i Capirossiho, ale aj Suzuki, na ktorej jazdia Hopkins či Vermeulen či Hondy Haydena i Pedrosu. Rossi si napriek siedmemu miestu udržal druhú priečku v priebežnom poradí, v Yamahe však budú musieť veľmi zapracovať, aby značka i jazdec "vstali z mŕtvych" a stali sa dôstojnými konkurentmi ostatným v aspoň v závere šampionátu.

Výsledky Veľkej ceny Brna

Do 125 cm3

1. Faubel (Šp./Aprilia) 40:57,41 min
2. Pasini (Tal./Aprilia) + 0,07
3. Pešek (ČR/Derbi) + 0,22
4. Talmácsi (Maď./Aprilia) + 0,27
5. Kojama (Jap./KTM) + 7,61
6. Espargaro (Šp./Aprilia) + 12,07

Priebežné poradie

1. Faubel 179 bodov
2. Talmácsi 169
3. Pešek 129
4. Kojama 129
5. Corsi 119
6. Gadea 105

Do 250 cm3

1. Lorenzo (Šp./Aprilia) 41:04,95 min
2. Dovizioso (Tal./Honda) + 7,71
3. Kallio (Fín./KTM) + 11,11
4. Barbera (Šp./Aprilia) + 13,42
5. Bautista (Šp./Aprilia) + 13,95
6. Aojama (Jap./KTM) + 13,99
...
14. Abraham (ČR/Aprilia) + 1:14,57

Priebežné poradie

1. Lorenzo 216 bodov
2. Dovizioso 186
3. De Angelis (San Mar./Aprilia) 176
4. Bautista 127
5. Barbera 103
...
19. Abraham 16

MotoGP

1. Stoner (Austr./Ducati) 43:45,81 min
2. Hopkins (USA/Suzuki) + 7,90
3. Hayden (USA/Honda) + 13,10
4. Pedrosa (Šp./Honda) + 15,80
5. Vermeulen (Austr./Suzuki) + 17,30
6. Capirossi (Tal./Ducati) + 19,36
7. Rossi (Tal./Yamaha) + 22,48

Priebežné poradie

1. Stoner 246 bodov
2. Rossi 186
3. Pedrosa 168
4. Vermeulen 124
5. Hopkins 124
6. Melandri (Tal./Honda) 113
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.