Vo Francúzsku vyhral Lorenzo a vedie

Utorok, 19 máj 2009

Dve víťazstvá a jedno tretie miesto. Taká je bilancia mladého a ambiciózneho Španiela Jorge Lorenza po prvých štyroch veľkých cenách majstrovstiev sveta cestných motocyklov v triede Moto GP. V Katare bol tretí, v Japonsku vyhral a víťazstvo si odniesol aj z Veľkej ceny Francúzska z okruhu Le Mans, ktorá sa išla počas tohto víkendu. Nedarilo sa, naopak, Valentinovi Rossimu, ktorý po páde na mokrom povrchu na začiatku pretekov a po penalizácii za rýchlu jazdu pri výjazde z boxov skončil až na nebodovanom 16. mieste.

Jorge Lorenzo
Od konca prvého kola až po cieľ viedol v pretekoch nádejný mladý Španiel Lorenzo

Kvalifikáciu vyhral iný Španiel, Dani Pedrosa, pred Lorenzom, Stonerom, Rossim a Dovoziosom. Už v tréningu si zlomil po páde kľúčnu kosť "navrátilec" Španiel Gibernau a do kvalifikácie už nenastúpil. Dvojnásobná zlomenina ho vyradí na dlhšie zo seriálu majstrovstiev sveta, ak nie úplne, čo však bude závisieť od samotného jazdca po doliečení zranenia. V kvalifikácia sa nedarilo ani bývalému majstrovi sveta v triede Moto GP Nickymu Haydenovi a skončil až na 13. mieste. Zato Marco Melandri štartujúci za súkromný tím na staršom Kawasaki obsadil deviate miesto a opäť naznačil, že s návratom medzi najlepších to myslí vážne.

Ani vo Francúzsku, ako už viackrát v tomto roku, neprialo pretekom počasie. Najmä v slabších triedach do 125 a 250 cm³ bolo vinou dažďa a mokrej trati pomerne veľa pádov. Dážď priamo neohrozoval preteky najsilnejšej triedy Moto GP, ale mokrá a pomaly vysýchajúca trať spôsobila, že jazdci museli kvôli pneumatikám počas pretekov meniť motocykle, čo spôsobovalo spočiatku neprehľadnú situáciu o poradí jazdcov. Jasné bolo však postavenie Lorenza na čele pretekov, ktorý krátko po štarte začal unikať ostatným. Vybudoval si slušný náskok a až potom zašiel do depa vymeniť si motocykel s mokrými pneumatikami za stroj s pneumatikami na suchú trať.

Jorge Lorenzo
Novým lídrom seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov je Jorge Lorenzo

Rossi stratil na štarte dve miesta, ale aj tak sa pomerne rýchlo prepracoval na druhú priečku s odhodlaním dotiahnuť sa na vedúceho Lorenza, s ktorým patrí do jedného tímu Fiat Yamaha. Pedrosa, ktorý mal najrýchlejší štart, sa prepadol viac dozadu. Stoner mal problémy s motocyklom a klesol až na siedme miesto, a naopak, Marco Melandri, ktorý jazdil v skvelej forme a pohode, sa prebil už vo štvrtom kole na štvrté miesto. Na trati bola v tom čase už vyjazdená suchá stopa a tak prví pretekári zachádzali do boxov po "suché" stroje už v 6. kole.

Medzi tými, čo menili "mokré" motocykle za "suché", bol aj Valentino Rossi, čo bola chyba, pretože krátko po výjazde z boxov sa jeho zadné koleso dostalo do šmyku. Bol z toho pád, po ktorom musel znovu do boxov na výmenu motocykla. Tu však za prekročenie rýchlosti na výjazde z pitlane dostal penalizáciu a bolo po nádeji získať 99. víťazstvo v seriáli majstrovstiev sveta, ale aj hocaké dobré umiestnenie.

Daniel Pedrosa
Dani Pedrosovi sa nedarí tak ako by si to predstavoval, vo Francúzsku skončil tretí

Lorenzo menil až oveľa neskôr, až v 12. kole, dovtedy si vybojoval taký náskok, že aj po návrate z boxov si udržal prvé miesto. Prekvapením bolo, že hneď za neho sa na druhé miesto zaradil Melandri a na tretie Dovizioso. V takomto poradí jazdili takmer až do konca pretekov. Dovizioso však pred koncom pretekov neodolal silnému útoku štvrtého Pedrosu. Vyhral Lorenzo pred Malandrim, Pedrosom, Doviziosom a Stonerom, ktorého motocykel v druhej časti pretekov nabral nový dych.

Najbližšie preteky seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov budú 31. mája na okruhu Mugello ako Veľká cena Talianska.

Výsledky Veľkej ceny Francúzska

1. Jorge Lorenzo Yamaha 47:52,678 min
2. Marco Melandri Kawasaki 47:10,388
3. Daniel Pedrosa Honda 48:12,571
4. Andrea Dovizioso Honda 48:13,133
5. Casey Stoner Ducati 48:23,217
6. Chris Vermeulen Suzuki 48:30,140
7. Colin Edwards Yamaha 48:32,869
8. Loris Capirossi Suzuki 48:38,099
9. James Toseland Yamaha 48:42,985
10. Toni Elias Honda 48:45,896
11. Alex de Angelis Honda 48:46,228
12. Nicky Hayden Ducati 48:49,325
13. Yuki Takahashi Honda 48:49,366
14. Randy de Puniet Honda 49:03,977
15. Niccolo Canepa Ducati 49:08,063
16. Valentino Rossi Yamaha 49:28,685

Neklasifikovaný

Mika Kallio - Ducati

Priebežné poradie (po 4 zo 17 pretekov)

1. Jorge Lorenzo 66 bodov
2. Valentino Rossi 65
3. Casey Stoner 65
4. Daniel Pedrosa 57
5. Andrea Dovizioso 43
6. Marco Melandri 43
7. Colin Edwards 35
8. Chris Vermeulen 31
9. Loris Capirossi 27
10. Randy de Puniet 26
11. Toni Elias 21
12. Alex de Angelis 20
13. James Toseland 17
14. Mika Kallio 16
15. Nicky Hayden 9
16. Sete Gibernau 8
17. Yuki Takahashi 8
18. Niccolo Canepa 3

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.