Vo Francúzsku vyhral Lorenzo a vedie

Utorok, 19 máj 2009

Dve víťazstvá a jedno tretie miesto. Taká je bilancia mladého a ambiciózneho Španiela Jorge Lorenza po prvých štyroch veľkých cenách majstrovstiev sveta cestných motocyklov v triede Moto GP. V Katare bol tretí, v Japonsku vyhral a víťazstvo si odniesol aj z Veľkej ceny Francúzska z okruhu Le Mans, ktorá sa išla počas tohto víkendu. Nedarilo sa, naopak, Valentinovi Rossimu, ktorý po páde na mokrom povrchu na začiatku pretekov a po penalizácii za rýchlu jazdu pri výjazde z boxov skončil až na nebodovanom 16. mieste.

Jorge Lorenzo
Od konca prvého kola až po cieľ viedol v pretekoch nádejný mladý Španiel Lorenzo

Kvalifikáciu vyhral iný Španiel, Dani Pedrosa, pred Lorenzom, Stonerom, Rossim a Dovoziosom. Už v tréningu si zlomil po páde kľúčnu kosť "navrátilec" Španiel Gibernau a do kvalifikácie už nenastúpil. Dvojnásobná zlomenina ho vyradí na dlhšie zo seriálu majstrovstiev sveta, ak nie úplne, čo však bude závisieť od samotného jazdca po doliečení zranenia. V kvalifikácia sa nedarilo ani bývalému majstrovi sveta v triede Moto GP Nickymu Haydenovi a skončil až na 13. mieste. Zato Marco Melandri štartujúci za súkromný tím na staršom Kawasaki obsadil deviate miesto a opäť naznačil, že s návratom medzi najlepších to myslí vážne.

Ani vo Francúzsku, ako už viackrát v tomto roku, neprialo pretekom počasie. Najmä v slabších triedach do 125 a 250 cm³ bolo vinou dažďa a mokrej trati pomerne veľa pádov. Dážď priamo neohrozoval preteky najsilnejšej triedy Moto GP, ale mokrá a pomaly vysýchajúca trať spôsobila, že jazdci museli kvôli pneumatikám počas pretekov meniť motocykle, čo spôsobovalo spočiatku neprehľadnú situáciu o poradí jazdcov. Jasné bolo však postavenie Lorenza na čele pretekov, ktorý krátko po štarte začal unikať ostatným. Vybudoval si slušný náskok a až potom zašiel do depa vymeniť si motocykel s mokrými pneumatikami za stroj s pneumatikami na suchú trať.

Jorge Lorenzo
Novým lídrom seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov je Jorge Lorenzo

Rossi stratil na štarte dve miesta, ale aj tak sa pomerne rýchlo prepracoval na druhú priečku s odhodlaním dotiahnuť sa na vedúceho Lorenza, s ktorým patrí do jedného tímu Fiat Yamaha. Pedrosa, ktorý mal najrýchlejší štart, sa prepadol viac dozadu. Stoner mal problémy s motocyklom a klesol až na siedme miesto, a naopak, Marco Melandri, ktorý jazdil v skvelej forme a pohode, sa prebil už vo štvrtom kole na štvrté miesto. Na trati bola v tom čase už vyjazdená suchá stopa a tak prví pretekári zachádzali do boxov po "suché" stroje už v 6. kole.

Medzi tými, čo menili "mokré" motocykle za "suché", bol aj Valentino Rossi, čo bola chyba, pretože krátko po výjazde z boxov sa jeho zadné koleso dostalo do šmyku. Bol z toho pád, po ktorom musel znovu do boxov na výmenu motocykla. Tu však za prekročenie rýchlosti na výjazde z pitlane dostal penalizáciu a bolo po nádeji získať 99. víťazstvo v seriáli majstrovstiev sveta, ale aj hocaké dobré umiestnenie.

Daniel Pedrosa
Dani Pedrosovi sa nedarí tak ako by si to predstavoval, vo Francúzsku skončil tretí

Lorenzo menil až oveľa neskôr, až v 12. kole, dovtedy si vybojoval taký náskok, že aj po návrate z boxov si udržal prvé miesto. Prekvapením bolo, že hneď za neho sa na druhé miesto zaradil Melandri a na tretie Dovizioso. V takomto poradí jazdili takmer až do konca pretekov. Dovizioso však pred koncom pretekov neodolal silnému útoku štvrtého Pedrosu. Vyhral Lorenzo pred Malandrim, Pedrosom, Doviziosom a Stonerom, ktorého motocykel v druhej časti pretekov nabral nový dych.

Najbližšie preteky seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov budú 31. mája na okruhu Mugello ako Veľká cena Talianska.

Výsledky Veľkej ceny Francúzska

1. Jorge Lorenzo Yamaha 47:52,678 min
2. Marco Melandri Kawasaki 47:10,388
3. Daniel Pedrosa Honda 48:12,571
4. Andrea Dovizioso Honda 48:13,133
5. Casey Stoner Ducati 48:23,217
6. Chris Vermeulen Suzuki 48:30,140
7. Colin Edwards Yamaha 48:32,869
8. Loris Capirossi Suzuki 48:38,099
9. James Toseland Yamaha 48:42,985
10. Toni Elias Honda 48:45,896
11. Alex de Angelis Honda 48:46,228
12. Nicky Hayden Ducati 48:49,325
13. Yuki Takahashi Honda 48:49,366
14. Randy de Puniet Honda 49:03,977
15. Niccolo Canepa Ducati 49:08,063
16. Valentino Rossi Yamaha 49:28,685

Neklasifikovaný

Mika Kallio - Ducati

Priebežné poradie (po 4 zo 17 pretekov)

1. Jorge Lorenzo 66 bodov
2. Valentino Rossi 65
3. Casey Stoner 65
4. Daniel Pedrosa 57
5. Andrea Dovizioso 43
6. Marco Melandri 43
7. Colin Edwards 35
8. Chris Vermeulen 31
9. Loris Capirossi 27
10. Randy de Puniet 26
11. Toni Elias 21
12. Alex de Angelis 20
13. James Toseland 17
14. Mika Kallio 16
15. Nicky Hayden 9
16. Sete Gibernau 8
17. Yuki Takahashi 8
18. Niccolo Canepa 3

Autor: J. Goldberger
Foto: motogp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.