Vo Valencii triumf Pedrosu

Pondelok, 09 november 2009

Španielsky jazdec Dani Pedrosa vyhral Veľkú cenu Valencie suverénnym spôsobom štart – cieľ pred novým majstrom sveta Valentinom Rossim a ďalším Španielom Jorge Lorenzom. Ašpirant na "bronz", víťaz dvoch predchádzajúcich pretekov seriálu majstrovstiev sveta cestných motocyklov a víťaz kvalifikácie vo Valencii, Austrálčan Casey Stoner, mal nečakaný pád v zahrievacom kole pred pretekmi a na štart už nenastúpil.

Dani Pedrosa
Skvelý štart a vynikajúci výkon bez zaváhania priniesli Danimu Pedrosovi víťazstvo vo Valencii a celkové tretie miesto v seriáli majstrovstiev sveta 2009 v triede Moto GP

Titul majstra sveta si už v predchádzajúcich pretekoch v Malajzii zaistil Valentino Rossi a druhé miesto v celkovom poradí mal pred poslednými pretekmi isté aj Jorge Lorenzo. A tak sa vo Valencii malo rozhodovať najmä o tom, kto obsadí v konečnom poradí tretiu priečku. Najväčšiu šancu mal Austrálčan Stoner, víťaz dvoch posledných veľkých cien. Všetko nasvedčovalo tomu, že vo Valencii nepustí šancu z rúk a že bronzová priečka bude patriť jemu.

V zahrievacom kole pred pretekmi však Stoner nečakane spadol a do pretekov už nenastúpil. Postavou malý, ale výkonom veľký Španiel sa hneď po štarte ujal vedenia a svoj náskok pred Rossim a Lorenzom postupne zvýšil na štyri a pol sekundy. Aj keď v závere zvoľnil z nasadeného tempa, v cieli bol neohrozene prvý pred prenasledovateľmi Rossim a Lorenzom. Tradične štvrtý v cieli bol aj tentoraz Američan Colin Edwards, piaty Nicky Hayden a šiesty Toni Elias.

Dramatické preteky sa očakávali v triede do 250 cm³, v jedinej triede, kde ešte nebolo rozhodnuté o majstrovi sveta. Bojovali oň Talian Simoncelli a Japonec Aojama. Väčšie šance na titul mal Japonec, pretože aj pri víťazstve Simoncelliho stačilo Aojamovi prísť do cieľa na 11. mieste a majstrom by bol on. Tento scenár platil približne dve tretiny pretekov: Simoncelli viedol a Aojama jazdil na jedenástom mieste. Potom to však Simoncelli prehnal v jednej zo zákrut a spadol. Aojamovi stačilo prísť do cieľa, čo sa aj stalo, keď skončil šiesty a stal sa majstrom sveta. Smutné pre Simoncelliho je, že pád ho pripravil aj o takmer isté druhé miesto v seriáli, ktoré po víťazstve vo Valencii patrí Hectorovi Barberovi. Simoncelli skončil celkove v majstrovstvách sveta až tretí.

Triedu do 250 cm³ od budúcej sezóny nahradí kategória Moto2, v ktorej sa bude jazdiť na motocykloch so štvortaktným motorom s objemom valcov do 600 cm³.

V najslabšej triede do 125 cm³ zvíťazil v dramatickom závere novopečený majster sveta Španiel Simon pred Britom Smithom. Takéto je aj poradie na prvých dvoch miestach v seriáli majstrovstiev sveta. Tretí celkove je ďalší Španiel N. Terol.

Výsledky Veľkej ceny Valencie

Trieda Moto GP

1. Dani PedrosaŠpan./Honda46:47,553 min
2. Valentino RossiTal./Yamaha+ 2,630 s
3. Jorge LorenzoŠpan./Yamaha2,913
4. Colin EdwardsUSA/Yamaha32,515
5. Nicky HaydenUSA/Ducati34,585
6. Toni EliasŠpan./Honda34,888
7. Ben SpiesUSA/Yamaha37,706
8. Andrea DoviziosoTal./Honda38,364
9. Mika KallioFín./Ducati42,491
10. Alex de AngelisRSM /Honda43,689
11. Randy de PunietFranc./Honda+ 46.018
12. James ToselandV. Brit/Yamaha50,226
13. Aleix EspargaroŠpan./Ducati57,168
14. Loris CapirossiTal./Suzuki+ 1:06,877
15. Chris VermeulenAustr./Suzuki+ 1:11,701
16. Gabor TalmácsiMaď./Honda+ 1:14,405
17. Marco MelandriTal./Kawasaki+ 1:33,425

Neodštartoval

  • Casey Stoner - Austr./Ducati

Konečné poradie v triede Moto GP

1. V. Rossi306 b.
2. J. Lorenzo261
3. D. Pedrosa234
4. C. Stoner220
5. C. Edwards161
6. A. Dovizioso160
7. T. Elias115
8. A. de Angelis111
9. L. Capirossi110
10. M. Melandri108
11. R. de Puniet106
12. Ch. Vermeulen106
13. N. Hayden104
14. J. Toseland92
15. M. Kallio71
16. N. Canepa38
17. G. Talmácsi19
18. A. Espargaro16
19. S. Gibernau12
20. B. Spies9
21. Y. Takahashi9

Trieda do 250 cm³

1. Hector BarberaŠpan./Aprilia44:10,601 min
2. Alvaro BautistaŠpan./Aprilia+ 3,663 s
3. Raffaele de RosaTal./Honda5,665
4. Thomas LüthiŠvajč./Aprilia5,68
5. R. WilairotThaj./Honda13,601
6. Karel AbrahámČR/Aprilia13,697
7. Hiroši AojamaJap./Honda27,438
8. Alex BaldoliniTal./Aprilia35,097
9. Roberto LocatelliTal./Gilera35,866
10. Šoja TomizawaJap./Honda40,176

12. L. Pešek - ČR/Aprilia - +53,132

Konečné poradie v triede do 250 cm³

1. H. Aojama261 b.
2. H. Barbera239
3. M. Simoncelli231
4. Bautista218
5. M. Pasini128
6. de Rosa122
7. Lüthi120
8. M. di Meglio107
9. H. Faubel105
10. A. Debon10

Trieda do 125 cm³

1. Julian SimonŠpan./Aprilia41:17,6
2. Bradley SmithV. Brit./Aprilia+ 0,220 s.,
3. Pol EspargaroŠpan./Derbi+ 12,123 s.,
4. Simone CorsiTal./Aprilia+ 17,577 s.,
5. Marcel SchrötterNem./Honda+ 17,917 s.;
6. Joan OliveŠpan./Derbi+ 18,334 s.

Konečné poradie v triede do 125 cm³

1. J. Simon289 b.
2. B. Smith223,5
3. N. Terol179,5
4. P. Espargaro174,5
5. S. Gadea141
6. S. Cortese130

Autor: J. Goldberger
Foto: moto gp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.