BAJA HUNGARIA 2009: Katriňák na Can Am-e tretí

Štvrtok, 27 august 2009

Maďarská Jutaspuszta, miesto konania BAJA HUNGARIA 2009 nás privítala horúcimi 40-tkami a náhlym večerným ochladením. V stredu sme ešte stihli rozbaliť a zhruba pozrieť niektoré úseky trate. Predpovede naznačovali horúce počasie do piatku a v sobotu dážď, čo Jara Katriňáka celkom potešilo.

BAJA HUNGARIA 2009
Jaroslav Katriňák sa na Baja Hungaria vrátil do pretekárskeho kolotoča – úspešne si tu odskúšal sériovú štvorkolku, neupravený Can Am Renegade R 800 X

Celý dvanásťčlenný Environ Imidjex Team vyrazil a pricestoval ešte v stredu, dva dni pred oficiálnym začatím pretekov. Od štvrtkového rána sa príprava mierne zintezívnila. Vymenili sme Jarovi na obidvoch Renegadoch olej v motore aj prevodovke, vzduchové filtre, prekontrolovali tlak v pneumatikách a quady na diagnostike. Všetko bolo OK a štvrtok sme zavŕšili príjemným posedením. V piatok ráno nás čakalo o 10,00 preberanie. Montoval sa povinný GPS senzor a trhačka.

Nálada v tíme bola uvoľnená, myslím že sa Jaro cítil fajn. Pôsobil, akoby sa okolo neho stres pred štartom ani neobtrel. Všetci sme vedeli, že má toho veľa za sebou, že je vyrovnaná osobnosť a profík, ale asi každý z nás si kládol otázku, ako sa po nesmiernych zdravotných ťažkostiach a dlhšej pauze popasuje so štvorkolkou a traťou. Cieľom tohto podujatia bolo zistiť, či zmena z motorky na švorkolku Katrošovi prinesie to, čo očakával a odskúšať sériový neupravený Can Am Renegade R 800 X, ktorý mu poskytla spoločnosť Imidjex Ca-Am-u. Na prípadné umiestnenie na bedni málo kto pomyslel.

BAJA HUNGARIA 2009
Štvorkolku skúšal Jaro už pár mesiacov, naostro však až teraz na Baja Hungaria

Prihlásených bolo 50 posádok automobilov, 20 motocyklov, 32 štvorkoliek a 6 kamiónov. Piatková zhruba 48 kilometrová erzeta sa začala o piatej popoludní. Rozostavaní po trati sme napäto sledovali Jara, jeho konkurenciu, ale aj ostatných súťažiacich. Po dvoch vyhratých BAJACH na motocykli spred pár rokov mal trať Jaro načítanú dobre, avšak vsadil na svoju endurácku istotu a jeho typickým doktorským štýlom doslova hltal kilometre prvej rýchlostnej skúšky. Do depa prišiel v pohode so strohým komentárom, že predok vypne a pôjde iba s pohonom zadnej nápravy a že sa teší na sobotu. Veľmi nás upokojilo, že sa cíti dobre, že to zvláda a že ani technika nesklamala. Po prvom dni bol Jaro celkovo 21. a v triede štvrtý s stratou na prvého, skúseného štvorkolkára a víťaza Dakaru Pepa Macháčka na Yamahe, iba necelú minútu.

Sobota, druhý súťažný deň sa začal ráno o ôsmej prvou rýchlostkou, ktorá mala 56 km. Celkovo bolo naplánovaných na tento deň päť rýchlostiek v celkovej dĺžke do 520 kilometrov. Jaro nasadil svoje tempo a výrazne zrýchlil oproti piatku. Štartovalo sa s minútovými rozostupmi a už v druhej rýchlostnej skúške sa predbehol Taliana Graziana Scandola s číslom 148 na Can Ame. Bolo vidno že má z jazdy radosť a sa zžíva s novou technikou. Jaro síce sériového Renegeda jazdí od marca tohto roka, ale práve v Maďarsku štvorkolku podrobil prvým rejsovým kilometrom. Dovtedy sporadicky trénoval doma v Martine, ale zajazdil si aj v Rumunsku. Príprava však s ďaleka nedosahovala kvality na aké bol zvyknutý spred minulých rokov.

BAJA HUNGARIA 2009
Víťazná štvorkolka Can Am Renegade R 800 X s pohárom za skvelé tretie mieto

BAJA pokračovala ďalšími erzetami, kde už mnohým ubudlo zo síl. Tankovanie, rýchly servis, pomaly sa zaťahovala obloha a vzduch chladol a s podvečerom sa blížil koniec . Obutie sme mali len na sucho, ale spoliehali sme sa na Jarove slová, že dážď by si veľmi prial. Zostalo len pri oblačnosti a jazdcom sa pri o pár stupňov nižšej teplote a ľahkom vetríku lepšie zvládal súťažný finiš. Po príchode z poslednej erzety vyzeral Jaro spokojne a netrpezlivo sme čakali na výsledky.

Príjemne prekvapení sme zostali po zhliadnutí konečných oficiálnych výsledkov, kde bol Jaro celkovo s motorkármi 12. a vo svojej triede bronzový. Okrem nás mu prišli zagratulovať a vzdať hold jeho športovému umeniu mnohí zahraniční tímoví kolegovia a početní známi. Jeden sa dokonca nechal počuť, že keby ho posadili na kosačku, aj s ňou by spravil výborný výsledok. To vypovedá o Jarovom jazdeckom umení, pretože aj keď je Can Am vo svete špičkou, náš pilot jazdil s neupraveným sériovým strojom, ktorý bol o 100 až 150 kg ťažší, bez akýchkoľvek úprav motora. Jedinou úpravou boli 2,5 cm rozširovacie podložky na zadnú nápravu. Nesmierne nás všetkých potešilo, že Jarovi sa návrat na súťažnú scénu vydaril, že mu naďalej slúži zdravie, ukázal, že nič zo svojho umenia nestratil, že zostal férovým športovcom a dobrým kamarátom.

BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009
Autor: J. Goldberger ml.
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.