BAJA HUNGARIA 2009: Katriňák na Can Am-e tretí

Štvrtok, 27 august 2009

Maďarská Jutaspuszta, miesto konania BAJA HUNGARIA 2009 nás privítala horúcimi 40-tkami a náhlym večerným ochladením. V stredu sme ešte stihli rozbaliť a zhruba pozrieť niektoré úseky trate. Predpovede naznačovali horúce počasie do piatku a v sobotu dážď, čo Jara Katriňáka celkom potešilo.

BAJA HUNGARIA 2009
Jaroslav Katriňák sa na Baja Hungaria vrátil do pretekárskeho kolotoča – úspešne si tu odskúšal sériovú štvorkolku, neupravený Can Am Renegade R 800 X

Celý dvanásťčlenný Environ Imidjex Team vyrazil a pricestoval ešte v stredu, dva dni pred oficiálnym začatím pretekov. Od štvrtkového rána sa príprava mierne zintezívnila. Vymenili sme Jarovi na obidvoch Renegadoch olej v motore aj prevodovke, vzduchové filtre, prekontrolovali tlak v pneumatikách a quady na diagnostike. Všetko bolo OK a štvrtok sme zavŕšili príjemným posedením. V piatok ráno nás čakalo o 10,00 preberanie. Montoval sa povinný GPS senzor a trhačka.

Nálada v tíme bola uvoľnená, myslím že sa Jaro cítil fajn. Pôsobil, akoby sa okolo neho stres pred štartom ani neobtrel. Všetci sme vedeli, že má toho veľa za sebou, že je vyrovnaná osobnosť a profík, ale asi každý z nás si kládol otázku, ako sa po nesmiernych zdravotných ťažkostiach a dlhšej pauze popasuje so štvorkolkou a traťou. Cieľom tohto podujatia bolo zistiť, či zmena z motorky na švorkolku Katrošovi prinesie to, čo očakával a odskúšať sériový neupravený Can Am Renegade R 800 X, ktorý mu poskytla spoločnosť Imidjex Ca-Am-u. Na prípadné umiestnenie na bedni málo kto pomyslel.

BAJA HUNGARIA 2009
Štvorkolku skúšal Jaro už pár mesiacov, naostro však až teraz na Baja Hungaria

Prihlásených bolo 50 posádok automobilov, 20 motocyklov, 32 štvorkoliek a 6 kamiónov. Piatková zhruba 48 kilometrová erzeta sa začala o piatej popoludní. Rozostavaní po trati sme napäto sledovali Jara, jeho konkurenciu, ale aj ostatných súťažiacich. Po dvoch vyhratých BAJACH na motocykli spred pár rokov mal trať Jaro načítanú dobre, avšak vsadil na svoju endurácku istotu a jeho typickým doktorským štýlom doslova hltal kilometre prvej rýchlostnej skúšky. Do depa prišiel v pohode so strohým komentárom, že predok vypne a pôjde iba s pohonom zadnej nápravy a že sa teší na sobotu. Veľmi nás upokojilo, že sa cíti dobre, že to zvláda a že ani technika nesklamala. Po prvom dni bol Jaro celkovo 21. a v triede štvrtý s stratou na prvého, skúseného štvorkolkára a víťaza Dakaru Pepa Macháčka na Yamahe, iba necelú minútu.

Sobota, druhý súťažný deň sa začal ráno o ôsmej prvou rýchlostkou, ktorá mala 56 km. Celkovo bolo naplánovaných na tento deň päť rýchlostiek v celkovej dĺžke do 520 kilometrov. Jaro nasadil svoje tempo a výrazne zrýchlil oproti piatku. Štartovalo sa s minútovými rozostupmi a už v druhej rýchlostnej skúške sa predbehol Taliana Graziana Scandola s číslom 148 na Can Ame. Bolo vidno že má z jazdy radosť a sa zžíva s novou technikou. Jaro síce sériového Renegeda jazdí od marca tohto roka, ale práve v Maďarsku štvorkolku podrobil prvým rejsovým kilometrom. Dovtedy sporadicky trénoval doma v Martine, ale zajazdil si aj v Rumunsku. Príprava však s ďaleka nedosahovala kvality na aké bol zvyknutý spred minulých rokov.

BAJA HUNGARIA 2009
Víťazná štvorkolka Can Am Renegade R 800 X s pohárom za skvelé tretie mieto

BAJA pokračovala ďalšími erzetami, kde už mnohým ubudlo zo síl. Tankovanie, rýchly servis, pomaly sa zaťahovala obloha a vzduch chladol a s podvečerom sa blížil koniec . Obutie sme mali len na sucho, ale spoliehali sme sa na Jarove slová, že dážď by si veľmi prial. Zostalo len pri oblačnosti a jazdcom sa pri o pár stupňov nižšej teplote a ľahkom vetríku lepšie zvládal súťažný finiš. Po príchode z poslednej erzety vyzeral Jaro spokojne a netrpezlivo sme čakali na výsledky.

Príjemne prekvapení sme zostali po zhliadnutí konečných oficiálnych výsledkov, kde bol Jaro celkovo s motorkármi 12. a vo svojej triede bronzový. Okrem nás mu prišli zagratulovať a vzdať hold jeho športovému umeniu mnohí zahraniční tímoví kolegovia a početní známi. Jeden sa dokonca nechal počuť, že keby ho posadili na kosačku, aj s ňou by spravil výborný výsledok. To vypovedá o Jarovom jazdeckom umení, pretože aj keď je Can Am vo svete špičkou, náš pilot jazdil s neupraveným sériovým strojom, ktorý bol o 100 až 150 kg ťažší, bez akýchkoľvek úprav motora. Jedinou úpravou boli 2,5 cm rozširovacie podložky na zadnú nápravu. Nesmierne nás všetkých potešilo, že Jarovi sa návrat na súťažnú scénu vydaril, že mu naďalej slúži zdravie, ukázal, že nič zo svojho umenia nestratil, že zostal férovým športovcom a dobrým kamarátom.

BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009
Autor: J. Goldberger ml.
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-EcoTank
Ak ste doteraz napĺňali nádržku ostrekovača svojho auta z plastových fľaší či bandasiek, odteraz sa to môže zmeniť. Zmenu prináša slovenský ekologický vynález EcoTank. Stáva sa v Európe čoraz viac dostupným riešením tankovania kvapaliny do ostrekovačov. Vďaka jeho používaniu na sieťach čerpacích staníc v Európe sa odľahčilo životné prostredie o viac ako 80 ton plastového odpadu. Praktickú a zároveň ekologickú službu môžu využívať vodiči na viac ako 400 inštalovaných stojanoch až v desiatich krajinách Európy a v priebehu najbližších mesiacov pribudnú tri ďalšie trhy. Víziou spoločnosti EcoTank pre tento rok je počet nainštalovaných zariadení viac ako zdvojnásobiť.
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.