BAJA HUNGARIA 2009: Katriňák na Can Am-e tretí

Štvrtok, 27 august 2009

Maďarská Jutaspuszta, miesto konania BAJA HUNGARIA 2009 nás privítala horúcimi 40-tkami a náhlym večerným ochladením. V stredu sme ešte stihli rozbaliť a zhruba pozrieť niektoré úseky trate. Predpovede naznačovali horúce počasie do piatku a v sobotu dážď, čo Jara Katriňáka celkom potešilo.

BAJA HUNGARIA 2009
Jaroslav Katriňák sa na Baja Hungaria vrátil do pretekárskeho kolotoča – úspešne si tu odskúšal sériovú štvorkolku, neupravený Can Am Renegade R 800 X

Celý dvanásťčlenný Environ Imidjex Team vyrazil a pricestoval ešte v stredu, dva dni pred oficiálnym začatím pretekov. Od štvrtkového rána sa príprava mierne zintezívnila. Vymenili sme Jarovi na obidvoch Renegadoch olej v motore aj prevodovke, vzduchové filtre, prekontrolovali tlak v pneumatikách a quady na diagnostike. Všetko bolo OK a štvrtok sme zavŕšili príjemným posedením. V piatok ráno nás čakalo o 10,00 preberanie. Montoval sa povinný GPS senzor a trhačka.

Nálada v tíme bola uvoľnená, myslím že sa Jaro cítil fajn. Pôsobil, akoby sa okolo neho stres pred štartom ani neobtrel. Všetci sme vedeli, že má toho veľa za sebou, že je vyrovnaná osobnosť a profík, ale asi každý z nás si kládol otázku, ako sa po nesmiernych zdravotných ťažkostiach a dlhšej pauze popasuje so štvorkolkou a traťou. Cieľom tohto podujatia bolo zistiť, či zmena z motorky na švorkolku Katrošovi prinesie to, čo očakával a odskúšať sériový neupravený Can Am Renegade R 800 X, ktorý mu poskytla spoločnosť Imidjex Ca-Am-u. Na prípadné umiestnenie na bedni málo kto pomyslel.

BAJA HUNGARIA 2009
Štvorkolku skúšal Jaro už pár mesiacov, naostro však až teraz na Baja Hungaria

Prihlásených bolo 50 posádok automobilov, 20 motocyklov, 32 štvorkoliek a 6 kamiónov. Piatková zhruba 48 kilometrová erzeta sa začala o piatej popoludní. Rozostavaní po trati sme napäto sledovali Jara, jeho konkurenciu, ale aj ostatných súťažiacich. Po dvoch vyhratých BAJACH na motocykli spred pár rokov mal trať Jaro načítanú dobre, avšak vsadil na svoju endurácku istotu a jeho typickým doktorským štýlom doslova hltal kilometre prvej rýchlostnej skúšky. Do depa prišiel v pohode so strohým komentárom, že predok vypne a pôjde iba s pohonom zadnej nápravy a že sa teší na sobotu. Veľmi nás upokojilo, že sa cíti dobre, že to zvláda a že ani technika nesklamala. Po prvom dni bol Jaro celkovo 21. a v triede štvrtý s stratou na prvého, skúseného štvorkolkára a víťaza Dakaru Pepa Macháčka na Yamahe, iba necelú minútu.

Sobota, druhý súťažný deň sa začal ráno o ôsmej prvou rýchlostkou, ktorá mala 56 km. Celkovo bolo naplánovaných na tento deň päť rýchlostiek v celkovej dĺžke do 520 kilometrov. Jaro nasadil svoje tempo a výrazne zrýchlil oproti piatku. Štartovalo sa s minútovými rozostupmi a už v druhej rýchlostnej skúške sa predbehol Taliana Graziana Scandola s číslom 148 na Can Ame. Bolo vidno že má z jazdy radosť a sa zžíva s novou technikou. Jaro síce sériového Renegeda jazdí od marca tohto roka, ale práve v Maďarsku štvorkolku podrobil prvým rejsovým kilometrom. Dovtedy sporadicky trénoval doma v Martine, ale zajazdil si aj v Rumunsku. Príprava však s ďaleka nedosahovala kvality na aké bol zvyknutý spred minulých rokov.

BAJA HUNGARIA 2009
Víťazná štvorkolka Can Am Renegade R 800 X s pohárom za skvelé tretie mieto

BAJA pokračovala ďalšími erzetami, kde už mnohým ubudlo zo síl. Tankovanie, rýchly servis, pomaly sa zaťahovala obloha a vzduch chladol a s podvečerom sa blížil koniec . Obutie sme mali len na sucho, ale spoliehali sme sa na Jarove slová, že dážď by si veľmi prial. Zostalo len pri oblačnosti a jazdcom sa pri o pár stupňov nižšej teplote a ľahkom vetríku lepšie zvládal súťažný finiš. Po príchode z poslednej erzety vyzeral Jaro spokojne a netrpezlivo sme čakali na výsledky.

Príjemne prekvapení sme zostali po zhliadnutí konečných oficiálnych výsledkov, kde bol Jaro celkovo s motorkármi 12. a vo svojej triede bronzový. Okrem nás mu prišli zagratulovať a vzdať hold jeho športovému umeniu mnohí zahraniční tímoví kolegovia a početní známi. Jeden sa dokonca nechal počuť, že keby ho posadili na kosačku, aj s ňou by spravil výborný výsledok. To vypovedá o Jarovom jazdeckom umení, pretože aj keď je Can Am vo svete špičkou, náš pilot jazdil s neupraveným sériovým strojom, ktorý bol o 100 až 150 kg ťažší, bez akýchkoľvek úprav motora. Jedinou úpravou boli 2,5 cm rozširovacie podložky na zadnú nápravu. Nesmierne nás všetkých potešilo, že Jarovi sa návrat na súťažnú scénu vydaril, že mu naďalej slúži zdravie, ukázal, že nič zo svojho umenia nestratil, že zostal férovým športovcom a dobrým kamarátom.

BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009 BAJA HUNGARIA 2009
Autor: J. Goldberger ml.
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.