Dakar 2008 - keď chlapi plačú

Utorok, 08 január 2008

Kolotoč okolo najväčšej diaľkovej rallye na svete sa dokrútil. Jubilejný 30. ročník sa skončil z obáv pred teroristickými útokmi na území Mauretánie skôr ako sa začal. Jeho zrušenie znamenalo stop nádejam Jaroslava Katriňáka obhájiť minuloročné deviate miesto a pre Ivana Jakeša a Ivana Figuru prvýkrát dôjsť do cieľa tohto obrovského púštneho dobrodružstva. Ako toto obrovské sklamanie videl a vnímal Jaroslav Katriňák?

Dakar 2008 Dakar 2008

Ako ste prijali správu, že súťaž zrušili?

Bola to veľmi zlá správa. Bola to pre všetkých veľa rana. Obrovské prekvapenie, ktoré určite nikto nečakal.

Kto vám to oznámil?

Už počas dňa pred štartom sa šírili zlé správy. Definitívne a oficiálne to povedal šéf organizačného výboru Etienne Lavigne na tlačovej konferencii.

Čo nasledovalo potom?

Veru aj plač tvrdých chlapov, ktorí sa na súťaž počas celého roka pripravovali a vložili do toho všetok svoj čas, sily i prostriedky, tešili sa na úžasnú súťaž, ktorá bola každoročne plná napätia, ale bola zároveň aj veľkým a neopakovateľným dobrodružstvom.

Dakar 2008 Dakar 2008 Dakar 2008

Kedy ste uverili, že zrušenie rallye je nezvratná pravda?

Aj keď sme vedeli, že je koniec, že štartovať sa nebude, predsa sme tomu nechceli uveriť. Žiaľ, realita bola iná.

Nevyčítalo sa organizátorom, že mohli konvoj prepraviť cez Mauretániu napríklad letecky?

Bolo veľa názorov na to, čo by sa malo urobiť, aby rallye odštartovala. Napríklad skrátiť ju, aby sa išlo len cez Portugalsko, Španielsko, Maroko a odtiaľ naspäť. Alebo prejsť cez Mauretániu letecky, obísť ju loďou a podobne. Šéf rallye sa však rázne vyjadril, že žiadnu náhradu za Dakar robiť nebude.

Viete niečo o nebezpečenstve, ktoré konvoju rallye hrozilo?

Nevieme dodnes, čo bolo v pozadí. Aký útok či útoky hrozili. Nič konkrétne sme sa nedozvedeli.

Dakar 2008 Dakar 2008

Čakali ste v mieste preberania do druhého dňa, alebo ste sa hneď po oznámení zrušenia súťaže vydali na cestu domov?

Nemalo zmysel čakať. Podarilo sa nám kúpiť si letenky a nad ránom sme už leteli domov.

Veríte, že o rok sa Dakar znovu bude jazdiť, alebo definitívne skončil?

Rád by som veril, že rallye o rok odštartuje, že pominú problémy, kvôli ktorým sa tento ročník nekonal. Aká však bude realita, to dnes nikto nedokáže predpovedať.

Aká iná podobná súťaž by Dakar mohla nahradiť?

Je tu napríklad diaľková súťaž Moskva-Peking. Tiež ťažká a náročná, ale nie je to Dakar. Ak by sa jej však urobila primeraná propagácia, že by sa do sledovania priebehu masívne zapojil internet a televízia, možno by sa uchytila. Dakar to však nenahradí.

Autor: J. Goldberger
Foto: Motoride - T. Hajduch
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.