Dakar 2008 - keď chlapi plačú

Utorok, 08 január 2008

Kolotoč okolo najväčšej diaľkovej rallye na svete sa dokrútil. Jubilejný 30. ročník sa skončil z obáv pred teroristickými útokmi na území Mauretánie skôr ako sa začal. Jeho zrušenie znamenalo stop nádejam Jaroslava Katriňáka obhájiť minuloročné deviate miesto a pre Ivana Jakeša a Ivana Figuru prvýkrát dôjsť do cieľa tohto obrovského púštneho dobrodružstva. Ako toto obrovské sklamanie videl a vnímal Jaroslav Katriňák?

Dakar 2008 Dakar 2008

Ako ste prijali správu, že súťaž zrušili?

Bola to veľmi zlá správa. Bola to pre všetkých veľa rana. Obrovské prekvapenie, ktoré určite nikto nečakal.

Kto vám to oznámil?

Už počas dňa pred štartom sa šírili zlé správy. Definitívne a oficiálne to povedal šéf organizačného výboru Etienne Lavigne na tlačovej konferencii.

Čo nasledovalo potom?

Veru aj plač tvrdých chlapov, ktorí sa na súťaž počas celého roka pripravovali a vložili do toho všetok svoj čas, sily i prostriedky, tešili sa na úžasnú súťaž, ktorá bola každoročne plná napätia, ale bola zároveň aj veľkým a neopakovateľným dobrodružstvom.

Dakar 2008 Dakar 2008 Dakar 2008

Kedy ste uverili, že zrušenie rallye je nezvratná pravda?

Aj keď sme vedeli, že je koniec, že štartovať sa nebude, predsa sme tomu nechceli uveriť. Žiaľ, realita bola iná.

Nevyčítalo sa organizátorom, že mohli konvoj prepraviť cez Mauretániu napríklad letecky?

Bolo veľa názorov na to, čo by sa malo urobiť, aby rallye odštartovala. Napríklad skrátiť ju, aby sa išlo len cez Portugalsko, Španielsko, Maroko a odtiaľ naspäť. Alebo prejsť cez Mauretániu letecky, obísť ju loďou a podobne. Šéf rallye sa však rázne vyjadril, že žiadnu náhradu za Dakar robiť nebude.

Viete niečo o nebezpečenstve, ktoré konvoju rallye hrozilo?

Nevieme dodnes, čo bolo v pozadí. Aký útok či útoky hrozili. Nič konkrétne sme sa nedozvedeli.

Dakar 2008 Dakar 2008

Čakali ste v mieste preberania do druhého dňa, alebo ste sa hneď po oznámení zrušenia súťaže vydali na cestu domov?

Nemalo zmysel čakať. Podarilo sa nám kúpiť si letenky a nad ránom sme už leteli domov.

Veríte, že o rok sa Dakar znovu bude jazdiť, alebo definitívne skončil?

Rád by som veril, že rallye o rok odštartuje, že pominú problémy, kvôli ktorým sa tento ročník nekonal. Aká však bude realita, to dnes nikto nedokáže predpovedať.

Aká iná podobná súťaž by Dakar mohla nahradiť?

Je tu napríklad diaľková súťaž Moskva-Peking. Tiež ťažká a náročná, ale nie je to Dakar. Ak by sa jej však urobila primeraná propagácia, že by sa do sledovania priebehu masívne zapojil internet a televízia, možno by sa uchytila. Dakar to však nenahradí.

Autor: J. Goldberger
Foto: Motoride - T. Hajduch
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.