Dakar 2009 štartuje

Pondelok, 05 január 2009

Dnes štartuje najväčšia a najpopulárnejšia diaľková Rallye Dakar. Aj keď sa tohtoročný 31. ročník po minuloročných komplikáciách s bezpečnosťou jazdcov na africkom kontinente presťahoval do Južnej Ameriky, svoj názov nezmenil.

Dakar 2009

Od 3. do 18. januára čaká na jazdcov v Argentíne a Čile vyše deväť a pol tisíca veľmi náročných kilometrov, z ktorých je vyše päť a pol tisíc rýchlostných špeciálov. Organizátori ich rozdelili do 14 etáp, z ktorých najdlhšia meria 837 km a najkratšia 488 km. Štart i cieľ je v argentískom Buenos Aires. Kým sa jazdci a posádky dostanú do cieľa v hlavnom meste Argentíny, musia prejsť vysokými pohoriami Ánd a zradnými pieskami juhoamerickej púšte Atacama. Aj tento rok sa na štart postavia motocykle, osobné automobily i kamióny.

Dakar 2009

V kategórii automobilov sa predstaví aj tradičný účastník a každoročne veľký favorit na víťazstvo – Mitsubishi. V tomto roku s úplne novým špeciálom Racing Lancer s dieselovým motorom. Tím Repsol Mitsubishi Ralliart tak odštartuje v Argentíne svoju prvú sezónu s preplňovaným dieselovým motorom a do náročnej rallye nasadí až štyri tieto súťažné automobily. Do ich kokpitov si sadne zostava jazdcov, ktorá sa na tejto diaľkovej rallye zúčastňuje už od roku 2005 – Francúzi Stéphane Peterhansel a Luc Alphand, Japonec Hiroshi Masuoka a Španiel Joan Roma.

Dakar 2009

Nový Mitsubishi Racing Lancer pre Dakar má pod kapotou turbodiesel V6 s objemom 2997 cm³ s vysokotlakovým vstrekovaním Common Rail, výkonom 280 koní a najvyšším krútiacim momentom 650 Nm. Karoséria s dĺžkou 447,5 cm, šírkou 199 cm a rázvorom náprav 290 cm je na trubkovom ráme z leteckej ocele a vyrobená je uhlíkových vlákien. Rozchod kolies vpredu a vzadu 175 cm je zárukou vysokej stability. Päťstupňová manuálna mechanická prevodovka typu Ricardo s možnosťou sekvenčného radenia prenáša výkon motora na všetky štyri kolesá. Vpredu i vzadu je nezávislé odpruženie kolies s vinutými pružinami a nastaviteľnými tlmičmi BOS. Riadenie je hrebeňové s posilňovačom, brzdy šesťpiestikové Brembo a diferenciál Ricardo s automatickou uzávierkou. Základné pneumatiky BF Goodrich majú rozmer 245/80 R16.

Dakar 2009

Štvorica jazdcov Mitsubishi sa pokúsi v Argentíne a Čile o svoje prvé víťazstvo na automobile poháňanom dieselovým motorom, ale aj o celkové 13. víťazstvo značky a od roku 2001 ôsme víťazstvo na tomto podujatí v rade. Špeciál Racing Lancer mal svetovú premiéru na autosalóne v Paríži 2008, kde ho vystavovali spoločne s modelom Lancer Sportback, z ktorého vychádza.

Dakar 2009

Na prestížnom Dakare bude mať účasť aj Slovensko. Zastupovať ho bude dlhoročný úspešný motocyklový reprezentant endura Ivan Jakeš. Mechanika a asistenta mu bude robiť bývalý úspešný slovenský enduro jazdec Ján Hrehor. Obaja približne pred poldruha rokom práve v Čile reprezentovali slovenský Trophy Team na Medzinárodnej šesťdňovej motocyklovej súťaži. V súťaži motocyklistov by malo byť na štarte 235 jazdcov. Cieľom Ivana Jakeša je prísť do cieľa na čo najlepšom mieste, čo je na tak náročnej súťaži veľkým úspechom. Jaroslav Katriňák, úspešný reprezentant endura, pravidelný účastník Dakaru, je necelý mesiac po operácii a rallye tak bude sledovať len na obrazovke televízora.

Autor: J. Goldberger
Foto: Mitsubishi
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.