Dakar 2009 štartuje

Pondelok, 05 január 2009

Dnes štartuje najväčšia a najpopulárnejšia diaľková Rallye Dakar. Aj keď sa tohtoročný 31. ročník po minuloročných komplikáciách s bezpečnosťou jazdcov na africkom kontinente presťahoval do Južnej Ameriky, svoj názov nezmenil.

Dakar 2009

Od 3. do 18. januára čaká na jazdcov v Argentíne a Čile vyše deväť a pol tisíca veľmi náročných kilometrov, z ktorých je vyše päť a pol tisíc rýchlostných špeciálov. Organizátori ich rozdelili do 14 etáp, z ktorých najdlhšia meria 837 km a najkratšia 488 km. Štart i cieľ je v argentískom Buenos Aires. Kým sa jazdci a posádky dostanú do cieľa v hlavnom meste Argentíny, musia prejsť vysokými pohoriami Ánd a zradnými pieskami juhoamerickej púšte Atacama. Aj tento rok sa na štart postavia motocykle, osobné automobily i kamióny.

Dakar 2009

V kategórii automobilov sa predstaví aj tradičný účastník a každoročne veľký favorit na víťazstvo – Mitsubishi. V tomto roku s úplne novým špeciálom Racing Lancer s dieselovým motorom. Tím Repsol Mitsubishi Ralliart tak odštartuje v Argentíne svoju prvú sezónu s preplňovaným dieselovým motorom a do náročnej rallye nasadí až štyri tieto súťažné automobily. Do ich kokpitov si sadne zostava jazdcov, ktorá sa na tejto diaľkovej rallye zúčastňuje už od roku 2005 – Francúzi Stéphane Peterhansel a Luc Alphand, Japonec Hiroshi Masuoka a Španiel Joan Roma.

Dakar 2009

Nový Mitsubishi Racing Lancer pre Dakar má pod kapotou turbodiesel V6 s objemom 2997 cm³ s vysokotlakovým vstrekovaním Common Rail, výkonom 280 koní a najvyšším krútiacim momentom 650 Nm. Karoséria s dĺžkou 447,5 cm, šírkou 199 cm a rázvorom náprav 290 cm je na trubkovom ráme z leteckej ocele a vyrobená je uhlíkových vlákien. Rozchod kolies vpredu a vzadu 175 cm je zárukou vysokej stability. Päťstupňová manuálna mechanická prevodovka typu Ricardo s možnosťou sekvenčného radenia prenáša výkon motora na všetky štyri kolesá. Vpredu i vzadu je nezávislé odpruženie kolies s vinutými pružinami a nastaviteľnými tlmičmi BOS. Riadenie je hrebeňové s posilňovačom, brzdy šesťpiestikové Brembo a diferenciál Ricardo s automatickou uzávierkou. Základné pneumatiky BF Goodrich majú rozmer 245/80 R16.

Dakar 2009

Štvorica jazdcov Mitsubishi sa pokúsi v Argentíne a Čile o svoje prvé víťazstvo na automobile poháňanom dieselovým motorom, ale aj o celkové 13. víťazstvo značky a od roku 2001 ôsme víťazstvo na tomto podujatí v rade. Špeciál Racing Lancer mal svetovú premiéru na autosalóne v Paríži 2008, kde ho vystavovali spoločne s modelom Lancer Sportback, z ktorého vychádza.

Dakar 2009

Na prestížnom Dakare bude mať účasť aj Slovensko. Zastupovať ho bude dlhoročný úspešný motocyklový reprezentant endura Ivan Jakeš. Mechanika a asistenta mu bude robiť bývalý úspešný slovenský enduro jazdec Ján Hrehor. Obaja približne pred poldruha rokom práve v Čile reprezentovali slovenský Trophy Team na Medzinárodnej šesťdňovej motocyklovej súťaži. V súťaži motocyklistov by malo byť na štarte 235 jazdcov. Cieľom Ivana Jakeša je prísť do cieľa na čo najlepšom mieste, čo je na tak náročnej súťaži veľkým úspechom. Jaroslav Katriňák, úspešný reprezentant endura, pravidelný účastník Dakaru, je necelý mesiac po operácii a rallye tak bude sledovať len na obrazovke televízora.

Autor: J. Goldberger
Foto: Mitsubishi
Pridať komentár
Bleskovky
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.