DAKAR 2010: odštartované

Nedeľa, 03 január 2010

Presne na Nový rok 2010 slávnostne odštartovali v argentínskom Buenos Aires najpopulárnejšiu, zároveň však aj najťažšiu rallye na svete. Tentoraz, podobne ako tomu bolo aj v uplynulom roku, sa nebude jazdiť po náročných afrických terénoch a púšťach, ale za Atlantickým oceánom na juhoamerickom kontinente, kam sa povestná Rallye Dakar presunula po tom, čo jej v Afrike hrozilo nebezpečenstvo teroristických útokov.

DAKAR 2010

Už minuloročný "Dakar" (názov diaľkovej rallye zostal nezmenený, aj keď cieľ už nie je v Dakare) ukázal, že v náročnosti sa ani po premiestnený na iný kontinent a do iných krajín nič nezmenilo. Skôr možno konštatovať, že niektoré úseky tratí na území Argentíny a Chile, sú ťažšie a náročnejšie ako tomu bolo na africkom kontinente.

Na štart 32. ročníka divokých tratí argentínskeho a chilského Dakaru sa postavilo 138 posádok automobilov, 52 nákladných automobilov (kamiónov), 28 štvorkoliek a 161 motocyklistov. Počas tohto maratónu absolvujú posádky i jednotlivci za pomoci navigačných prístrojov trať s celkovou dĺžkou 9030 kilometrov, z ktorých až 4810 tvoria rýchlostné špeciály. V predchádzajúcich ročníkoch, keď sa ešte jazdilo v Afrike, sme u nás s napätím sledovali boj nášho úspešného vyslanca Jaroslava Katriňáka na tejto náročnej súťaži.

Tento rok budeme držať palce Ivanovi Jakešovi, ktorý skúšal dakarskú trať aj na africkom kontinente, a v uplynulom roku aj v Argentíne a Chile. Svoju účasť korunoval úspešných dojazdom do cieľa na 45. mieste. V tomto roku sa rodák z Brezovej pod Bradlom pokúsi byť v cieli na svojej KTM 690 medzi 15timi najlepšími. Druhým našim motocyklovým jazdcom je Štefan Svitko (majster Európy v endure v triede E3), ktorý je nováčikom na Dakare. V kabíne českého kamiónu je Jaroslav Miškolci, tretí účastník zo Slovenska.

Všetkých troch našich zástupcov čakajú náročné trate vo veľhorách Ánd, kde musia zdolať najvyšší bod vo výške približne 4000 metrov. Druhým extrémov tohtoročnej trate je prejazd pieskami púšte Atacama. Dnes 2. januára je na programe prvá súťažná etapa dlhá 684 km s meraným rýchlostným špeciálom dlhým 251 kilometrov. Cieľ je 17. januára v Buenos Aires.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.