Dakar 2012 (11. etapa): súťažiaci zavítali do Peru

Piatok, 13 január 2012

Tretí juhoamerický štát privítal tohtoročný konvoj Rallye Dakar. Nutné je konštatovať, že už pomerne preriednutý, keď z pôvodných 443 strojov ich stálo na štarte už iba 289. Trasa viedla z čilskej Aricy do peruánskej Arequipy a po celý čas na ňu číhalo pre jazdcov veľmi obávané nebezpečenstvo - piesok "fesh-fesh".

R. Gordon - Hummer 3
Dravosť Robbiho Gordona na tratiach Dakaru je obdivuhodná, i výdrž jeho Hummera 3. Otázkou zostáva, či protestom proti svojej diskvalifikácii uspeje a bude ďalej jazdiť.

11. etapa: Arica/Čile - Arequipa/Peru (meraný úsek 534 km - motocykle, 478 km – automobily, 432 km - kamióny)

Pre motocyklistov bola jedenásta etapa okorenená tým, že spali spoločne so štvorkolkármi v špeciálne oddelenom bivaku. Koncept tejto takzvanej maratónskej etapy organizátori naposledy použili ešte v africkom ročníku Dakaru 2007 v Maroku. Pre motocykle a štvorkolky to znamenalo, že po dojazde do bivaku sa nestretli so svojimi asistenciami, ktoré uvidia až nasledujúci deň na náhornej plošine Nasca.

Usporiadatelia pripravili na tento deň teda nielen dva bivaky, ale tiež dve trasy. Na svojej strane však nemali naklonené počasie, ktoré opäť predvádzalo svoje rozmary a v posledných dňoch zmáčalo vytýčenú pretekársku trasu silným dažďom. Vyschnuté korytá riek tak už neboli vyschnuté a pretekárom by prišli vhod skôr kanoe.

Rýchlostná skúška bola druhá najdlhšia, 556 kilometrov, a opäť bola rozdelená "nepríjemnou" neutralizačnou časťou – spomeňte si, ako dopadol český pretekár Aleš Loprais na podobnom prejazde medzi dvomi meranými úsekmi v deviatej etape. Dnes bola neutralizácia kvôli prejazdu hraníc medzi Chile a Peru. Všetci pretekári spočiatku išli po rovnakej trase, po neutralizácii smerovali každý do svojho bivaku.

Motocykle

Trasa bola veľmi náročná. Čo iného tiež od púšte Atacama čakať! Občas sa išlo po spevnených prašných cestách, ale inak to bola jazda rozľahlou púšťou a "fesh-fesh", neuveriteľne jemný piesok, v ktorom utopíte automobil skôr, než vôbec čokoľvek vyslovíte. O to ťažšia je jazda v tomto teréne, pretože v piesku sú ukryté veľké balvany, ktoré môžu kedykoľvek preraziť koleso alebo zostreliť motocyklistu zo sedla. Aby toho nebolo málo, tak "fesh-fesh" veľmi práši a jazda v závese je nemožná.

Motocyklisti však musia zvládať nielen vysoké tempo jazdy v ťažkom teréne, ale do toho ešte správne navigovať. Tentoraz to niektorým robilo problémy a prišli navigačné chyby. Nevyhli sa im ani najväčšie hviezdy – Francúz Cyril Despres a Španieli Marc Coma i Joan Barreda Bort.

Tieto menšie zaváhania však nestáli jazdcov veľa času, rozhodovalo sa skôr v dunách v okolí 120. kilometra špeciálky. Po prvej, bezmála dvestokilometrovej, časti meraného úseku bolo zase "všetko, ako má byť" – aspoň z pohľadu favoritov. Despres prvý, Coma druhý; z tretieho miesta ich sledoval Barreda Bort.

Despres dokázal zajazdiť aj druhú časť najrýchlejšie a v cieli zosadnúť z motocykla ako prvý. Pred Comu sa však dostal jeho krajan Gerard Farres Guell, takže na Comu zostala tretia priečka. Stratil ale iba dve minúty. Štvrtým miestom sa blysol Francúz Johnny Aubert. Podobne ako Despres, Coma i Farres Guell, i on sedlá stroj značky KTM 450 Rally. Piate miesto získal pre stajňu Husqvarna Joan Barreda Bort.

Desiaty v tejto etape skončil slovenský pretekár Štefan Svitko a zatiaľ si drží priebežnú piatu pozíciu (+1:34:56 hod). Vedie si skutočne skvele. Na chrbte však už pociťuje dych dotierajúceho Španiela Guella, ktorý po výbornom výkone v tejto "erzete" na neho stráca iba dve minúty. Zhruba rovnaký rozdiel delí Despresa a Comu na prvých dvoch priečkach. Despres drží priebežné vedenie.

Druhého slovenského motocyklistu Dušana Čipku (BMW) zaznamenali v cieli na 51. mieste, v celkovom poradí figuruje na 58. pozícii.

Quady

Vzhľadom k tomu, že na štarte jedenástej etapy mal líder Alejandro Patronelli náskok 80 minút pred svojim bratom Marcosom a na trati sa nestali žiadne zásadné udalosti, prvé tri priečky tejto kategórie zostali nezmenené. Prvý je stále Alejandro pred Marcosom Patronellim a tretí je ich argentínsky krajan Tomas Maffei; všetci na strojoch značky Yamaha.

Automobily

Dlhá jazda púšťou v jemnom "fesh-fesh" piesku a nepríjemné peruánske duny znepríjemňovali trasu aj automobilom. Do toho fúkal silný vietor, takže sa hodne prášilo a predbiehanie bolo ťažké.

Pre fanúšikov búrliváka Robbyho Gordona bola aj v horúcom juhoamerickom počasí ako ľadová sprcha správa o jeho diskvalifikácii. Usporiadatelia vyradili jeho Hummer z rallye na základe nesplnenia technických podmienok po dojazde 9. etapy z Antofagasty do Iquique. Gordon pochopiteľne podal proti diskvalifikácii protest a do vyriešenia v súťaži zatiaľ pokračuje.

Stredajšia horúca správa však zrejme otrávila nielen Robbyho, ale aj jeho Hummer, pretože v neutralizačnej časti ho postihli veľké technické komplikácie, kvôli ktorým stál na mieste približne dve hodiny. Gordonovi sa nakoniec podarilo automobil spojazdniť, to už však boli všetci súperi ďaleko vpredu na štarte druhej polovice rýchlostnej skúšky.

Tú zvládol prejsť najrýchlejšie Francúz Peterhansel pred svojimi stajňovými kolegami Španielom Romom a Portugalcom Lealom Dos Santosom. Štvrtý bol Juhoafričan De Villiers s Toyotou, piata a šiesta pozícia opäť patrila "miníkom" v poradí Rus Novickij a Poliak Holowczyc. Krzystof Holowczyc napokon dokázal opraviť technické problémy s posilňovačom riadenia z desiatej etapy, takže v súťaži predsa len pokračuje – aj keď až na 11. mieste s takmer šesťhodinovou stratou.

Tejto kategórii teda naďalej dominujú vozidlá Mini. Vedie Stéphane Peterhansel pred "Nanim" Romom (+22:49 min), na tretiu priečku sa však prepracoval Giniel De Villiers na Toyote (+1:11:01 hod). Robby Gordon, ktorý napokon "erzetu" dokončil s mankom takmer dvoch hodín až na 25. pozícii a jeho ďalšie zotrvanie v 34. ročníku je vo hviezdach, klesol na štvrté miesto (+2:10:31 hod).

Kamióny

Po prvej časti rýchlostnej skúšky sa s nástrahami trate jedenástej etapy najlepšie vyrovnali trucky Iveco holandskej stajne De Rooy. Okupovali prvé tri priečky v poradí Hans Stacey, Massimo Biasion, Gerard De Rooy. Na štvrtej pozícii sa hnal Kazach Artur Ardavičus na Kamaze, pričom mal už pätnásťminútovú stratu.
V druhej polovici sa však dostal do tempa Kamaz pilotovaný Rusom Andrejom Karginovom, ktorý bol na poslednom kontrolnom bode rýchlostnej skúšky už druhý. "Erzetu" napokon vyhral a za sebou nechal všetky kamióny Iveco v poradí Stacey, Biasion, De Rooy.

Fantastické piate miesto obsadila Tatra Czech Dakar Teamu s posádkou Martin Kolomý/René Kilián/David Kilián, ktorá došla iba 13,5 minúty za víťazom. Pripomeňme, že práve Martin Kolomý už v 10. etape nechal na niekoľko desiatok minút odpočívať svoj kamión na boku. Stalo sa to pri prejazde medzi dvomi dunami, kedy sa za horizontom objavil zapadnutý automobil. Jeho posádka o sebe našťastie dala vedieť, takže Tatra našťastie nevrazila priamo do nich. Musela však prudko uhnúť, a to bol kameň úrazu. Nemala totiž dostatočnú rýchlosť a vzhľadom k veľkému náklonu, pod ktorým sa duny musia prechádzať (aby vozidlo nezapadlo v ich strede), prehrala bitku s fyzikálnymi zákonmi.

Kamión sa podarilo dostať na kolesá pomocou ďalšej súťažnej Tatry pilotovanej Brazílčanom André De Azevedom, s ktorým v kabíne súťaží v úlohe mechanika Jaromír Martinec. Smutné je, že okolo "zapadnutej" tatrovky prešlo niekoľko ďalších kamiónov, ktoré jej nepomohli. Ešteže jej sestra sa k nej neobrátila chrbtom.
V prvej desiatke jedenástej etapy došiel (na 7. pozícii) aj ďalší český kamión – LIAZ s posádkou Valtr/Pabiška/Bervic (zaznamenali stratou dvadsiatich minút). De Azevedo bol tentoraz sedemnásty a Tomáš Vrátný s ďalším kopřivnickým kamiónom devätnásty. V celkovom poradí je Kolomý siedmy, DeAzevedo desiaty (+7:30:46 hod), Valtr s liazkou štrnásty (+12:33:23 hod) a Vrátný s treťou Tatrou sedemnásty (+15:23:25 hod).

Celkové poradie na medailových miestach sa nezmenilo. Prvý zostáva bezpečne De Rooy, ktorý má náskok 56 minút na svojho tímového kolegu Staceyho. Tretí je Ardavičus na Kamaze (+1:20:29 hod). Na štvrtú priečku sa vďaka skvelému výkonu v tejto "erzete" posunul ďalší Kamaz pilotovaný Karginovom (+2:30:42 hod) a piaty je tretí Kamaz v TOP 5 so skúseným Ilgizarom Mardeevom (+3:59:48 hod).

Výsledky (11. etapa)

Motocykle

1. Cyril Despres (Franc.) KTM 4:03:37 hod
2. Gérard Farres Guel (Špan.) KTM +1:39 min
3. Marc Coma (Špan.) KTM +2:01 min
4. Johnny Aubert (Franc.) KTM +3:30 min
5. Joan Barreda Bort (Špan.) Husqvarna +4:53 min
6. Felipe Zanol (Braz.) KTM +5:37 min
...
10. Štefan Svitko (SR) KTM +10:18 min
...
51. Dušan Čipka (SR) BMW +1:15:57 hod

Priebežné poradie (po 11. etape)

1. Despres 37:11:16 hod
2. Coma +2:22 min
3. Helder Rodrígues (Portug.) Yamaha +1:08:40 hod
4. Jordi Viladoms (Špan.) KTM +1:24:46 hod
5. Svitko +1:34:56 hod
6. Farres Guel +1:37:00 hod
...
58. Čipka +14:36:18 hod

Automobily

1. Stéphane Peterhansel (Franc.) Mini 3:56:53 hod
2. Joan Roma (Špan.) Mini +3:44 min
3. Ricardo Leal Dos Santos (Portug.) Mini +8:56 min

Priebežné poradie (po 11. etape)

1. Peterhansel 32:38:05 hod
2. Roma +22:49 min
3. Giniel De Villiers (JAR) Toyota +1:11:01 hod

Štvorkolky

1. Alejandro Patronelli (Arg.) Yamaha 4:53:54 hod
2. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha +31 s
3. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha +18:57 min

Priebežné poradie (po 11. etape)

1. Alejandro Patronelli 45:23:40 hod
2. Marcos Patronelli +1:20:00 hod
3. Maffei +1:55:43 hod

Kamióny

1. Karginov (Rus.) Kamaz 3:52:50 hod
2. Stacey (Hol.) Iveco +3:03 min
3. Biasion (Tal.) Iveco +5:02 min
4. De Rooy (Hol.) Iveco +6:32 min
5. Kolomý (ČR) Tatra + 13:31 min

Priebežné poradie (po 11. etape)

1. De Roy 13:51:55 hod
2. Stacey +55:58 min
3. Artur Ardavičus (Kaz.) Kamaz +1:20:29 hod

R. Gordon - Hummer 3 R. Dos Santos - Mini All4 B. Ten Brinke - Mitsubishi A. Petronelli - Yamaha Raptor 700 T. Maffei - Yamaha Raptor 700 A. Ulevalseter - KTM 450 C. Despers - KTM 450 Dakar 2012 F. Verhoeven - Sherco
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."