Dakar 2012 (12. etapa): rozčúlený Gordon

Sobota, 14 január 2012

Dvanásta etapa z Arequipy do Nascy mala na programe 245 kilometrov dlhú špeciálku. Išla sa už na území Peru, kde je púšť Atacama najširšia a vyťahuje proti pretekárom jeden tromf za druhým v podobe dych berúcich polí piesočných dún.

G. De Villiers-Von Zitzewitz - Toyota Hilux
Minuloročný víťaz Dakaru De Villiers bojuje na dunách v Peru o "bronzovú" priečku

12. etapa Arequipa/Peru - Nazca/Peru (meraný úsek 245 km)

Krásne, rýchle úseky pozdĺž pláží Tichého oceánu zo začiatku meraného úseku vystriedali veľmi ťažké technické pasáže v piesočných dunách ku koncu. Tam bol opäť všetkými obávaný piesok "fesh-fesh", teda taká extrémne jemná a ľahká "múka", na ktorej sa automobil správa ako na snehu.

Sami usporiadatelia už dopredu avizovali túto etapu ako jednu z najzaujímavejších, pretože keď v priebehu roka pripravovali trasu tohtoročnej Rallye Dakar, boli unesení rozlohou miestnych dunových polí. Obzvlášť si zapamätali jeden dvadsaťkilometrový úsek, ktorý na jazdcov čakal ku koncu špeciálky, kde bola "duna na dune". Podľa ich vyjadrenia "sa týmto úsekom dostanú do inej dimenzie". A aj sa dostali.

Motocykle

Jazdci motocyklov a štvorkoliek trávili noc v špeciálnom bivaku, kam nemali prístup ich asistenčné vozidlá. Nemohli teda využiť tímový servis a zázemie. Alebo to bol aspoň zámer usporiadateľov. Lenže... niektoré stajne, samozrejme tie favoritov na víťazstvo, pristavili servisné kamióny pozdĺž cesty do bivaku. Jazdci si naoko urobili po ceste krátku prestávku, dali si sprchu, mechanici medzitým skontrolovali stroje a favorizovaní pretekári pokračovali do cieľa. To organizačnej zložke Amaury Sport Organisation teda nevyšlo, nahrali tým iba do kariet adeptom na víťazstvo.

V tejto "erzete" štartoval ako prvý Francúz Cyril Despres a možno kvôli neznalosti miestneho terénu na to trochu doplatil. Španiel Marc Coma (obaja na strojoch KTM) štartoval ako tretí a celkovo strácal na svojho tímového kolegu Despresa zhruba 2,5 minúty. Na jednotlivých kontrolných stanovištiach zaznamenali veľmi podobné časy, avšak pred cieľom Coma "priložil drevo pod kotol" a Despresovi nadelil takmer štyri minúty (+3:57 min).

Vďaka tomu sa Marc Coma opäť posunul na čelo kategórie motocyklov, má však iba jeden a pol minútový náskok pred Despresom. V 13. etape to pre zmenu bude Španiel, kto odštartuje ako prvý a bude robiť Francúzovi cestu.

Druhý skončil Comov "nosič vody" a jeho krajan Joan Barreda Bort na Husqvarne (+2:43 min). V posledných "erzetách" dosahuje tento mladík skvelé etapové časy, a aj vďaka tomu sa z 35. pozície po tretej etape posunul na celkové 11. miesto. Tretí skončil, s trojminútovou stratou, ďalší španielsky jazdec Jordi Viladoms na KTM – mimochodom bývalý Comov "nosič vody". Tentoraz však preteká "na vlastné triko". Tretí v priebežnej klasifikácii ostáva Portugalec Helder Rodrigues na Yamahe (+1:13:49 hod).

Slovenský reprezentant Štefan Svitko z Oraving – Slovnaft Teamu (KTM) dokončil túto etapu "až" ako ôsmy, napriek obrovskému sebazapreniu s roztrhnutým svalom pravého ramena. "Slovák sa až šesťkrát zmestil do elitnej desiatky, v deviatej etape bol tretí, čím si vylepšil osobné dakarské maximum. Zaujímavosťou je, že ako jediný z prvých dvanástich mužov celkového poradia ešte nemá na konte žiadnu penalizáciu. Aj tento faktor zatiaľ rozhoduje o tom, že 29-ročný rodák zo Žaškova má reálnu šancu stať sa najvyššie umiestneným Slovákom v konečnej klasifikácii," píše slovenský denník Šport.

A ako k uvedenému zraneniu došlo? "Počas stredajšej etapy, keď som išiel dolu dunou, som zrazu zacítil akoby sa mi niečo v ramene roztrhlo a začalo ma to bolieť. Večer sme išli k lekárovi a na röntgene mi povedali že mám roztrhnutý sval na pravom ramene. Toto sa mi stalo pred rokom na motokrose v Maďarsku, keď som spadol na plece. Vtedy mi lekár povedal, že to mám len udreté, asi som to mal roztrhnuté a teraz sa to prejavilo. Následne som v noci od bolesti ani nespal, ale našťastie som štvrtkovú etapu odjazdil. Ešte tri nejako musím zvládnuť," komentoval Štefan Svitko na svojej oficiálnej webstránke.

Jeho etapové umiestnenie mohlo byť však oveľa lepšie. Na prvých dvoch kontrolných bodoch bol totiž najrýchlejším motocyklistom z celého štartového poľa. Síce iba o pár sekúnd, ale bol. Keď však trasa tejto "erzety" zaviedla pretekárov od mora do vyšších polôh, začal Štefan trochu strácať – na poslednom kontrolnom stanovišti bol šiesty a napokon až ôsky s mankom deviatich minút.

Bohužiaľ si neudržal celkové štvrté miesto z 11. etapy (oficiálne zdroje francúzskeho organizátora sa vo vydávaných výsledkoch často rozchádzajú, Svitko v nich najskôr figuroval na piatom mieste), na ktoré sa napokon posunul kvôli udeleniu penalizácie v tej dobe štvrtému Jordimu Viladomsovi za výmenu motora. Náš reprezentant bol teda o päť minút pred ním; Viladoms však v tejto "erzete" zajazdil o šesť minút rýchlejší čas, takže je opäť celkovo štvrtý. Je to však tuhý boj. Štefan Svitko ako jediný z prvej desiatky pritom ešte nemenil motor.

Najskôr sa zdalo, že ďalší úspech pre slovenské farby zaznamená Dušan Čipka zo Slovakia Turboteamu Zaťko, štartujúci na motocykli BMW G450X. V cieli tejto etapy sa objavil na ôsmej priečke, iba osem minút za víťazom. Neskôr sa však ukázalo, že minul niekoľko kontrolných bodov (alebo ak chcete waypointov), inkasoval sedemhodinovú penalizáciu a v "erzete" tak bol dodatočne klasifikovaný nielen až ako 97., ale zaznamenal aj prepad v celkovom poradí – zo 62. na 79. miesto (+22:02:03 hod). Najdôležitejšie však je, že pokračuje v pretekoch.

Quady

Prvé dve priečky opäť patrili bratom Patronelliovcom z Argentíny, tentoraz v poradí Marcos, Alejandro. Nemali medzi sebou ani minútový odstup. Po štrnástich minútach preťal cieľovú pásku už tradične ich krajan Tomas Maffei. V tejto kategórii sa teda nič prevratného neodohralo a prvé miesta sú stále obsadené v poradí Alejandro, Marcos (+1:19:18 hod) a Tomas (+2:23:55 hod).

Automobily

V kategórii automobilov sa naopak diali veci! Američan Robby Gordon je naštvaný na usporiadateľov za, podľa jeho názoru, neoprávnenú diskvalifikáciu zo súťaže. Teraz kolujú v dakarských kuloároch už tri varianty, prečo by tomu tak malo byť – od technických úprav až po neprihlásenú asistenciu. Gordon samozrejme proti diskvalifikácii podal protest, lenže usporiadateľ má dva mesiace na vydanie oficiálneho rozhodnutia, takže pokračuje v súťaži. Horúcu krv sa mu zrejme podarilo vliať aj do útrob jeho pretekárskeho "špeciálu" Hummer, pretože automobily Mini nechal ďaleko za sebou.

Pravda, pomohli mu k tomu ťažké peruánske duny, ktoré sa podľa dakarských odborníkov veľmi podobajú tým v africkej Mauritánii, iba sú dvakrát vyššie. Množstvo času v nich stratil Peterhansel i jeho stajňoví kolegovia Roma a Holowczyc. Tiež De Villiers so svojou Toyotou zapadol, ale stratil iba pár minút. Robby Gordon kraľoval napriek tomu, že do tejto etapy štartoval až z 22. miesta.

Keď Rus Novickij, Juhoafričan De Villiers, Španiel Roma a Francúz Peterhansel, zoradení v tomto poradí v cieli, videli jeho výsledný čas, bolo ich jediným šťastím, že "mali pridrôtovanú bradu k ušiam, pretože inak by im spadla až do piesku". Gordon bol totiž o pätnásť minút rýchlejší než do tej doby prvý Novickij a dokonca o 26,5 minúty rýchlejší než Peterhansel. Američanov komentár v cieli etapy bol však tak korenistý, že by sa z toho veľa zverejniť nedalo. Gordon, ale nielen on, je skutočne rozčúlený, že sa preteky nerozhodujú na trati, ale pri "zelenom stole".

Po dojazde ďalších vozidiel do cieľa sa však poradie ešte zmenilo. Výborné štvrté miesto zajazdil holandský jazdec rallye i okruhov Bernhard Ten Brinke s vozidlom Mitsubishi Racing Lancer. Ako tohtoročný dakarský nováčik si nevedie zle, v prvej polovici rallye sa dostával do tempa a v druhej polovici bol až na jednu výnimku v prvej desiatke.

Piaty bol "Nani" Roma s vozidlom Mini All 4 Racing, ktorý je poháňaný dieselovým motorom, a na šiestu priečku pred Peterhansela sa dostal Argentínčan Alvarez s ďalšou Toyotou Hilux. Tá ide naopak na benzín.

Celkové poradie automobilov sa však ani po bezchybnej jazde Robbyho Gordona nezmenilo, pretože ten stratil v predošlej "erzete" dve hodiny kvôli poruche jeho Hummera. Znížil iba stratu na priebežne tretieho De Villiersa na 38 minút. Ten je viac ako hodinu za Peterhanselom, celkovo druhý Roma stráca na lídra rovných dvadsať minút.

Kamióny

Kamióny vyrazili na trať tradične ako posledné a ku koncu mali značné problémy v rozjazdených dunách. Množstvo z nich, vrátane favoritov, stratilo hodne času vykopávaním zapadnutej techniky, medzi nimi aj vedúce Iveca a tiež Kamazy Rusa Karginova a Kazacha Ardavičusa.

Gerard De Rooy, Hans Stacey i Massimo Biasion napokon dokázali získať pre stajňu Iveco ďalší hattrick. De Rooy bol iba o pol minúty rýchlejší než Stacey a Biasion, ktorí zajazdili zhodne rovnaký čas (+ 32 sek). V celkovej klasifikácii aj naďalej vedie De Rooy pred Staceym (+56:30 min), tretí sú Kazaši Ardavičus/Kuzmich/Turlubaev na Kamaze (+1:39:43 hod).

V cieli tejto etapy sa šiestym miestom opätovne blysla značka LIAZ. České trio Jaroslav Valtr, David Pabiška a Jan Bervic zaznamenalo pätnásť a pol minútové manko na víťaza, v celkovom poradí im aj naďalej patrí 14. miesto (+12:48:56 hod). Ďalšej českej značke Tatra patrí v priebežnom poradí 7. (Martin Kolomý/Czech Dakar Team), 9. (André De Azevedo/Petrobras Lubrax) a 18. (Tomáš Vrátný/Bonver Dakar Team) priečka.

Výsledky (12. etapa)

Motocykle

Priebežné poradie (po 12. etape)

1. Marc Coma (Špan.) KTM2:24:38 hod
2. Joan Barreda Bort (Špan.) Husqvarna+2:43 min
3. Jordi Viladoms (Špan.) KTM+3:10 min
4. Cyril Despres (Franc.) KTM+3:57 min
5. Paulo Goncalves (Portug.) Husqvarna+5:25 min
6. Ruben Faria (Portug.) KTM+7:05 min
7. Rodrigues (Portug.) Yamaha+ 7.31 min
8. Štefan Svitko (SR) KTM+9:11 min
9. Zanol (Braz.) KTM+9:18 min
10. Ullevalseter (Nór.) KTM10:30 min
...
97. D. Čipka (SR) BMW+7:08:07 hod
(7:00 hod – penalizácia)

Automobily

1. Coma39:38:36 hod
2. Despres+1:35 min
3. Rodrigues+1:13:49 hod
4. Viladoms+1:40:34 hod
5. Svitko+1:41:45 hod
6. Gérard Farres Guel (Špan.) KTM+2:06:36 hod
7. Ullevalseter (Nór.) KTM+2:12:14 hod
8. Botturi (Tal.) KTM+2:56:34 hod
9. Pain (Franc.) Yamaha+3:08:31 hod
10. Zanol (Braz.) KTM+3:16:33 hod
...
79. D. Čipka+22:02:03 hod

Priebežné poradie

1. Robby Gordon (USA) Hummer2:14:32 h
2. Leonid Novickij (Rus.) Mini+15:18 min
3. Giniel De Villiers (JAR) Toyota+22:06
4. Ten Brinke (Hol.) Mitsubishi+23:15 min
5. J. Roma (Špan.) Mini+23:38 min
6. Alvarez (Arg.)Toyota+24:42 min
7. Peterhansel (Franc.)Mini26:27 min
8. Chabot (Franc.) SMG Buggy36:41 min
9. Dos Santos (Portug.) Mini39:21 min
10. Sousa (Portug) Great Wall40:05 min

Štvorkolky

1. Stéphane Peterhansel+35:19:04 h
2. Joan Roma+20:00 min
3. De Villiers+1:06:40 h.
4. Gordon+1:44:04 hod
5. Novickij+2:00:01 hod
6. Alvarez3:52:06 hod
7. Ten Brinke+4:14:24 hod
8. Sousa+4:18:21 hod
9. Dos Santos+4:51:05 hod
10. Vos (ZAF) Toyota+6:19:48 hod

Priebežné poradie

1. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha2:57:29 hod
2. Alejandro Patronelli (Arg.) Yamaha+42 s
3. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha+13:54 min

Kamióny

1. Alejandro Patronelli48:21:51 h
2. Marcos Patronelli+1:19:18 h
3. Maffei+2:23:55.

Priebežné poradie

1. Gerard De Rooy (Hol.) Iveco2:59:00 hod
2. Hans Stacey (Hol.) Iveco+32 s
3. Miki Biasion (Tal.) Iveco+32 s
4. Adua (Franc.) Iveco+10:16 min
5. Van Ginkel (Hol.) Ginaf+15:17 min
6. Valtr (ČR) Liaz+15:33 min
7. De Azevedo (Braz.) Tatra+18:10 min
8. Vila (Špan.) Iveco+19:12 min
9. Ardavičus (Kaz.) Kamaz+19:14 min
10. Sugawara (Jap.) Hino+24:40 min
11. Vrátný (ČR) Tatra39:56 min
12. Kolomý (ČR) Tatra+59 00 min

G. De Villiers-Von Zitzewitz - Toyota Hilux C. Sousa - Great Wall R. Gordon - Hummer R. Faria - KTM Julio Ano - Yamaha C. Despres - KTM H. Stacey - Iveco M. Kolomy - Tatra T 815 J. Roma - Mini S. Peterhansel Robby Gordon N. Cangani - Polaris 690
Autor: Andrej Haverda
Foto: Dakar.com
Pridať komentár
1. De Rooy40:50:55 hod
2. Stacey+56:30 min
3. Ardavičus+1:39436 hod
4. Merdejev (Rus.)+5:04:49 hod
5. Adua5:22:52 min
6. Karginov (Rus.) Kamaz+5:27:43 hod
7. Kolomý+6:30:08 hod
8. Biasion (Tal.) Iveco6:36:46 hod
9. De Azevedo+7:48:56 hod
10. Verswis (Hol.) MAN+7:54:35 hod
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.