Dakar 2012 (4. etapa): bahno a horúčavy

Štvrtok, 05 január 2012

Usporiadatelia na štvrtý súťažný deň pripravili tretiu najdlhšiu etapu, dlhú 750 kilometrov. Po daždi, ktorý zmáčal trať v niekoľkých posledných dňoch, bola už tak náročná trať ešte ťažšia – voda rozmáčala povrch a odkryla nebezpečné veľké kamene. K tomu sa pridali vysoké teploty nad 40°C.

S. Peterhansel - Mini All4 Racing
Stephane Peterhansel je po včerajšku na Mini All4 nový líder v kategórii automobilov

4. etapa: San Juan – Chilecito (750 km, z toho meraný úsek 326 km)

Na štart štvrtej etapy sa postavilo 156 motocyklov, 25 štvorkoliek, 140 automobilov a 71 kamiónov, čo je o 51 strojov menej než v úvodnej etape tohtoročného "vydania". Nie nadarmo je Rallye Dakar najnáročnejšou maratónskou rallye na svete. Na trati medzi mestami San Juan a Chilecito museli jazdci vystúpiť takmer do 3,5 tisíca metrov nadmorskej výšky a často sa nachádzali aj nad hranicou dvoch kilometrov, takže to miestami chcelo trochu šetriť motor. V tom im napomáhali dosť početné prejazdy riečnych korýt.

Motocykle

Očakávaný súboj medzi dvojicou najväčších ašpirantov na celkové víťazstvo tejto kategórie vrie ako islandská sopka Katla. Španiel Marc Coma musel svoje zaváhanie z predchádzajúcej "erzety" v podobe navigačnej chyby napraviť, pretože do tejto špeciálky vyrážal s desaťminútovou stratou. Od začiatku preto nasadil vražedné tempo a to sa mu vyplatilo. V cieli bol najrýchlejší.

Z náskoku doterajšieho lídra a jeho tímového kolegu Cyrila Despresa z Francúzska však stiahol iba dve minúty, takže na neho stále stráca približne osem minút. Despres totiž vsadil na opatrnosť a radšej starostlivo sledoval roadbook, ktorý obsahoval 400 bodov. Tretí cieľom prešiel Holanďan Frans Verhoeven (Sherco), štvrtý Portugalec Helder Rodrigues (Yamaha) a piaty Paulo Gonçalves (Husqvarna). Priebežne tretí je práve Rodrigues (-26:48 min).

Vynikajúci výkon podal Štefan Svitko na stroji KTM: v cieli si vydobyl ôsme miesto, na Comu stratil necelých štrnásť minút. Dobre si viedol aj Ivan Jakeš (BMW), ktorý skončil šestnásty (-22:07 min). Dušan Čipka (tiež BMW) zaostal za víťazom etapy takmer dve hodiny (-1:51:33 hod) a bol hodnotený ako 84. Štvrtý slovenský jazdec Ján Zaťko prišiel do cieľa s ešte väčším meškaním a do piatej etapy bude štartovať ako 142. zo 150 motorkárov. V celkovom poradí je Svitko už jedenásty (-53:31 min), Jakeš osemnásty (-1:17:53 hod) a Čipka osemdesiaty piaty (-4:55:04 hod).

Český motocyklista Jan Veselý na Yamahe prešiel cieľom na 81. pozícii (stratil zhruba hodinu a štyridsaťpäť minút) a v celkovom poradí je o jednu priečku nižšie (-4:46:27 hod).

Quady

Štvrtú rýchlostnú skúšku dlhú 326 kilometrov opäť ovládli argentínski jazdci. Tentoraz zvíťazil Tomas Maffei pred bratmi Patronelliovcami – Alejandro stratil päť a pol minúty, Marcos takmer osem minút. Maffei sa etapovým víťazstvom predral na čelo celkovej klasifikácie, druhý je Alejandro Patronelli (-2:52 min) a tretí jeho brat Marcos (-6:10 min).

Automobily

Čierny Hummer Katarčana Nassera Al-Attiyaha bol v tejto etape dlho vo vedení. Za ním sa držal Francúz Stéphane Peterhansel (Mini) a tretí bol Argentínčan Orlando Terranova na Toyote. Rovnaké poradie vydržalo až do 288. kilometra rýchlostnej skúšky. Práve tu Katarčanov Hummer uviazol v bahne a trvalo trinásť minút, než sa z pasce vyslobodil. V cieli to znamenalo 16. miesto a stratu takmer 27 minút.

Peterhansel sa teda dostal do vedenia, ktoré si udržal až do cieľa meraného úseku s náskokom viac než päť minút. Druhú priečku získal Terranova a tretiu Juhoafričan Giniel De Villiers – obaja s Toyotami. Za nimi za do cieľa prirútili ďalšie dva automobily značky Mini, riadené Španielom Romom (-7:35 min) a Poliakom Holowczycom (-10:51 min). Šiesty bol Portugalec Carlos Sousa s čínskym vozidlom Great Wall (-11:40 min) a dokázal, že konkurencieschopné vozidlo bolo dobre pripravené.

Američanovi Robbymu Gordonovi (Hummer H3) sa opäť nevyhla séria defektov, ktorá ho stála celkovo osemnásť minút drahocenného času, takže rovnako ako katarský tímový kolega sa prepadol v celkovej klasifikácii. Gordon je teraz piaty (-16:23 min), Al-Attiyah siedmy (-30:44 min).

Automobilom po štyroch etapách kraľuje Peterhansel, druhý je De Villiers (-5:41 min) a tretí Roma (-6:44 min).

Kamióny

Štvrtá etapa sa v kategórii kamiónov stala korisťou talianskej značky Iveco: štýlom štart-cieľ zvíťazil Holanďan Gerard De Rooy, druhý sa cieľom prehnal jeho bratranec Hans Stacey (na "Torpedo" stratil jednu minútu a trinásť sekúnd), tretie miesto ukoristil Talian Bassimo Biasion (-1:43 min).

V prvej desiatke bojujú o čo najlepšie umiestnenie tri veľké tímy – De Rooy/Iveco, Veka/MAN a Kamaz. Medzi nich sa smelo prediera Tatra "valašského vlčiaka" Aleša Lopraisa. Aj v tejto "erzete" dokázala v ťažkej konkurencii dôjsť v prvej desiatke, na 7. mieste (-10:42 min). Predstihnúť jeho Tatru stihli ešte dva trucky MAN stajne Veka (Holanďan Marcel Van Vliet a Nemec Franz Echter) a Kamaz Eduarda Nikolajeva (-8:16 min).

Brazílčan André De Azevedo bol s ďalšou Tatrou v cieli štrnásty (-19:38 min), Tomáš Vrátný dvadsiaty (-40:14 min) a Martin Kolomý (obaja Tatra) dvadsiaty druhý (-45:03 min). Zatiaľ sa darí aj stajni KM Racing a jej kamiónom LIAZ. Trojicu Valtr/Pabiška/Bervic zaznamenali v cieli na 18. pozícii (-32:20 min), ich kolegovia Cabala, First a Kalina boli hodnotení ako dvadsiata siedma najrýchlejšia posádka (-1:10:25 hod).

V celkovej klasifikácii sa na čelo prebojovali tri kamióny Iveco – vedie De Rooy pred Staceym (-2:42 min) a Biasionom (-3:06 min), Aleš Loprais sa posunul už na 4. miesto (-12:57 min). Doposiaľ vedúci Kazach Ardavičus (Kamaz) klesol na 5. pozíciu (-13:03 min), za Lopraisom však zaostáva iba o šesť sekúnd. De Azevedo je pätnásty (-1:14:20 hod), Kolomý sedemnásty (-1:23:57 hod) a Vrátný dvadsiaty ôsmy (-4:58:24 hod). Liazky figurujú na dvadsiatej (Valtr; -2:49:30) a dvadsiatej štvrtej (Cabala; -3:45:34 hod) priečke. Miroslav Zapletal (v etape 36.) je na 42. pozícii (-8:39:39 hod).

Výsledky 4. etapy

Motocykle

1. Marc Coma (Špan.) KTM 4:16:34 hod
2. Cyril Despres (Franc.) KTM +2:02 min
3. Frans Verhoeven (Hol.) Sherco +8:26 min
4. Helder Rodrígues (Portug.) Yamaha +9:01 min
5. Paulo Goncalves (Portug.) Husqvarna +11:18
6. Juan Pedrero García (Špan.) KTM +11:20 min
7. Alain Duclos (Franc.) Aprilia +13:20 min
...
8. Štefan Svitko (SR) KTM +13:42 min
16. Ivan Jakeš (SR) BMW +22:07 min
84. Dušan Čipka (SR) BMW 1:51:33 hod
Ján Zaťko – poradie v cieli neuvedené

Priebežné poradie (po 4. etape)

1. Despres 11:50:27 hod
2. Coma +8:10 min
3. Rodrígues +26:48 min
4. Francisco López (Čile) Aprilia +29:50 min
5. David Casteu (Fr.) Yamaha +30:37 min
6. Goncalves +35:16 min
...
12. Svitko +53:51 min
18. Jakeš +1:17:53 hod
85. Čipka +4:55:04 hod
J. Zaťko neuvedený, do 5. etapy odštartuje ako 142.

Automobily

1. Stéphane Peterhansel (Fr.) Mini 3:49:33 hod
2. Orlando Terranova (Arg.) +5:19 min
3. Giniel De Villiers (JAR) Toyota +6:42 min

Priebežné poradie (po 4. etape)

1. Peterhansel 9:43:20 hod
2. De Villiers +5:41 min
3. Joan Roma (Šp.) Mini +6:44 min

Štvorkolky

1. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha 5:13:30 hod
2. Alejandro Patronelli (Arg.) Yamaha +5:33 min
3. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha +7:56 min

Priebežné poradie (po 4. etape)

1. Maffei 14:48:42 hod
2. Alejandro Patronelli +2:52 min
3. Marcos Patronelli +6:10 min

Kamióny

1. De Rooy (Hol.) Iveco 4:22:12 hod
2. Stacey (Hol.) Iveco 1:13 min
3. Biasion (Tal.) Iveco 1:43 min
4. Van Vliet (Hol.) MAN 6:22 min
5. Nikolajev Kamaz 8:16 min
6. Echter (Nem.) MAN 9:38 min
7. Loprais (ČR) Tatra 10: 42 min

Priebežné poradie (po 4. etape)

1. De Rooy 11:10:13 hod
2. Stacey + 2:42 min
3. Biasion + 3:06 min
4. Loprais + 12:57 min
5. Ardavičus + 13:03

S. Peterhansel - Mini All4 Racing Jihong Žou - Great Wall Giniel De Villiers - Toyota R. Faria - Red Bull KTM Marcos Patronelli Yamaha Raptor 700 Ch. Lavieille - Dessoude E. Nikolajev - Kamaz M. van Vliet - TGS 480 B. Errandonea - Bugy SMG Carlos Sousa - Great Wall Joan Nani Roma Mini Jose Francisco Garcia
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.