Dakar 2012 (7. etapa): Svitko postúpil a je ôsmy

Nedeľa, 08 január 2012

Na siedmu etapu v okolí mesta Copiapo sa asi tešil málokto. Išla sa totiž po náročných piesočných tratiach pozdĺž pobrežia a končila stokilometrovým úsekom zradných dún, na ktoré má veľa pretekárov nepríjemné spomienky. Pripravená bola najdlhšia rýchlostná skúška v prvom týždni Rallye Dakar 2012.

Robby Gordon - Hummer 3
Robby Gordon dokáže robiť na dakarskej trati zázraky a v celkovom poradí je tretí

7. etapa Copiapó/Čile – Copiapó/Čile (meraný úsek 419 km)

Než sa jazdci a posádky postavili na štart siedmej meranej špeciálky o dĺžke 419 kilometrov, museli absolvovať 154-kilometrový spojovací úsek z bivaku. Potom už sa mohli vydať v ústrety nástrahám ťažkej trasy, ktorá bola rozdelená neutralizačnou časťou – teda úsekom, kde sa nejde na čas. Vzhľadom k tomu, že trasa siedmej "erzety" viedla ako tzv. slučka okolo mesta Copiapo, pretekári sa vracali do rovnakého bivaku.

Motocykle

Francúz Cyril Despres si udržal aj po siedmej etape celkové vedenie v kategórii motocyklov a stále má pomerne slušný náskok pred jeho tímovým kolegom z KTM, Španielom Marcom Comom – necelých osem minút (+7:48 min). Ten síce túto etapu vyhral, ale iba s náskokom dvoch minút, práve pred Despresom.

Tretí prešiel cieľom Portugalec Paulo Gonçalves na Husqvarne (+2:49 min). Štvrtý bol jeho krajan Helder Rodrigues na Yamahe (+3:46 min), ktorý drží priebežné tretie miesto; avšak už s odstupom takmer päťdesiatich minút na Despresa. Gonçalves je celkovo štvrtý (+55: 33 min). V prvej desiatke sa medzi motocykle KTM prebojovali aj Francúz David Casteu na ďalšej Yamahe (je piaty s viac ako hodinovou stratou) a Chiľan Francisco Lopez na Aprilii (priebežne je deviaty, jeho manko činí +1:17:20 hod).

Vynikajúci výkon znovu podal slovenský reprezentant Štefan Svitko, reprezentujúci Oraving Slovnaft Team. V cieli sa jeho meno objavilo na dvanástej priečke (+11:56 min) a v priebežnej klasifikácii je na fantastickom ôsmom mieste (+1:17:19 hod)! Ak by túto pozíciu udržal až do cieľovej Limy, prekonal by rekord legendárneho Jaroslava Katriňáka, ktorý v roku 2007 dokončil Dakar na 9. pozícii.

Dakarským nástrahám statočne odoláva aj ďalší Slovák za riadidlami motocykla: Dušan Čipka zo Slovakia Turboteamu Zaťko. V cieli jeho BMW klasifikovali na 73. pozícii (+1:26:09 hod) a v celkovom poradí mu stále patrí 75. miesto (+8:12:43 hod).

Pokračuje i jediný český zástupca v jednej stope, Jan Veselý zo Czech Dakar Teamu. V Copiape bol 97. v etape a 77. v celkovom poradí (+8:44:36 hod). Pripomeňme si aj ďalších: prvú polovicu súťaže úspešne absolvovala aj minuloročná víťazka, Španielka Eulalia Sanz Pla-Gilibertová (momentálne figurujúca na priebežnej 51. priečke s takmer šesť a polhodinovou stratou), ale aj legendárny taliansky motocyklista Franco Picco (67. miesto).

Automobily

Mäkký piesočnatý povrch vyhovoval dakarským "špeciálom" Hummer H3 Američana Robbyho Gordona, čo dokazujú prvé dve priečky v etape. Zvíťazil Katarčan Nasser Al-Attiyah s náskokom 7,5 minúty pred Gordonom.

Al-Attiyah štartoval do rýchlostného úseku z 11. miesta a na konci prvého úseku pred neutralizačnou zónou bol šiesty. V druhej polovici rýchlostnej skúšky, ktorá merala dvesto kilometrov, dokázal postupne predbehnúť De Villiersa (Toyota), Sousu (Great Wall), Leala dos Santosa, Novickeho aj Peterhansela (všetci Mini) a v cieli bol prvý.

Prvé dve priečky teda patrili Hummerom a za nimi sa zoradili tri automobily Mini v poradí Francúz Peterhansel (+7:53 min), Poliak Holowczyc (+14:57 min), Španiel Roma (+15:19 min). Juhoafričan De Villiers s Toyotou Hilux zo stajne Overdrive bol šiesty (+20:59 min).

Peterhansel však dokázal udržať priebežné vedenie po prvej polovici rallye a je na prvom mieste s náskokom 11,5 minúty pred svojim tímovým kolegom Holowczycom. Tretí je Gordon (+13:09 min).

Továrenské Mini, v podstate prezlečené BMW X3, nemôžu v takom teréne jazdiť v tak vysokom tempe ako monštruózne Hummery, keďže nemajú tak vysoký zdvih tlmičov a horšie pohlcujú nerovnosti. Vozy Hummer sú navyše oveľa robustnejšie a vďaka tomu tiež stabilnejšie.

Quady

Argentínčan Marcos Patronelli, víťaz tohto podujatia v roku 2010 (a doposiaľ figurujúci na 3. mieste), na 230. kilometri "rýchlostky" odbočil z ideálnej trasy a tridsať kilometrov išiel zlým smerom. Chybu si síce uvedomil, zaváhanie ho však stálo hodinu a dvadsať minút času – v cieli tak bol až jedenásty. Ale aj napriek tomu si tretiu pozíciu ustrážil (+1:21:35 hod).

Mnoho času v tejto náročnej "erzete" stratil v dunách aj jeho krajan a doterajší líder triedy štvorkoliek Tomas Maffei, tiež na Yamahe. Prišiel preto o priebežné vedenie a klesol na druhú pozíciu. Má takmer hodinové manko na ďalšieho z bratov Patronelliovcov, Alejandra. V etape druhý Chiľan Ignacio Casale je celkovo piaty (+2:59:51 hod), v cieli tretí Uruguajec Sergio La Fuente potom siedmy (+4:59:17 hod).

V súťaži pokračuje aj Talianka Camélia Liparotiová na Yamahe YSM 700 R, jediná žena v tomto ročníku sedlajúca quad. Zatiaľ jej patrí 10. miesto, hoci už na prvého Alejandra Patronelliho stráca viac ako šesť a pol hodiny.

Kamióny

Český jazdec Aleš Loprais pokračuje v úspešnom ťažení tohtoročného "vydania" Rallye Dakar. V siedmej etape bol rýchlejší iba holandský pilot Gerard De Rooy s Ivecom Powerstar, ktorý "erzetu" vyhral. Loprais skončil druhý iba so stratou štyroch minút, čo mu v celkovej klasifikácii kategórie kamiónov prinieslo posun na druhú priečku (+17:10 min).

Na tretiu pozíciu odsunul Holanďana Hansa Staceyho, tímového kolegu De Rooya, ktorého zdržal na trati defekt pneumatiky (za trojicou Loprais/Almáši/Ernst zaostáva o viac ako šestnásť minút). Na 4., 5. a 6. mieste sa zoradila trojica kamiónov Kamaz v poradí Kazach Ardavičus (+45:15 min) a Rusi Karginov (+1:02:29 hod) i Mardejev (+1:13:35 hod).

Ďalší pilot stajne Iveco, ktorý sa doposiaľ pohyboval na treťom mieste, Talian Massimo Biasion, zostal na trati rýchlostnej skúšky stáť s porúchanou spojkou. Vo výsledkovej listine zatiaľ nefiguruje, a tak je jeho ďalšia účasť otázna.

Presadili sa aj ďalšie kopřivnické kamióny. Martin Kolomý (Czech Dakar Team) bol v cieli siedmy (+25:51 min), Tomáš Vrátný (Bonver Dakar Team) trinásty (+1:17:23 hod) a André De Azevedo vo farbách Petrobras pätnásty (+1:30:01 hod). V celkovom poradí je Kolomý desiaty, De Azevedo štrnásty a Vrátný devätnásty. Poradie Liaziek KM Racing Teamu i Miroslava Zapletala s truckom MAN poľskej stajne RMF Caroline neboli zatiaľ známe.

Výsledky (7. etapa)

Motocykle

1. Marc Coma (Špan.) KTM 3:51:35 hod
2. Cyril Despres (Franc.) KTM +2:03 min
3. Paulo Goncalves (Portug.) Husqvarna + 2:49 min
4. Helder Rodrígues (Portug.) Yamaha +3:46 min
5. Gérard Farres Guel (Špan.) KTM +6:50 min
6. Pal Anders Ullevaseter (Nór.) KTM +8:07 min
...
12. Štefan Svitko (SR) KTM +11:56 min
73. Dušan Čipka (SR) BMW +1:26:09 hod

Priebežné poradie (po 7. etape)

1. Despres 18:12:38 hod
2. Coma +7:48 min
3. Rodrígues +49:39 min
4. Goncalves +55:33 min
5. David Casteu (Franc.) Yamaha +1:05:38 hod
6. Jordi Viladoms (Špan.) KTM +1:07:40 hod
7. Farres Guel +1:08:00 hod
8. Svitko +1:17:19 hod
9. Lopez (Čile) Aprilia 1:17:20 hod
10. Pedrero Garcia (Špan.( KTM 1:23:48 hod
...
75. Čipka +8:12:43 hod

Automobily

1. Nasser Saleh Al-Attiyah (Katar) Hummer 3:26:57 hod
2. Robby Gordon (USA) Hummer +7:30 min
3. Stéphane Peterhansel (Franc.) Mini +7:53 hod

Priebežné poradie (po 7. etape)

1. Peterhansel 15:32:53 hod
2. Krzysztof Holowczyc (Poľ.) Mini +11:22 min
3. Gordon +13:09 min

Štvorkolky

1. Alejandro Patronelli (Arg.) Yamaha 4:36:16 hod
2. Ignácio Casale (Čile) Yamaha +16:10 min
3. Sergio La Fuente (Urug.) +33:59 min

Priebežné poradie (po 7. etape)

1. Alejandro Patronelli 22:28:18 hod
2. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha +58:53 min
3. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha +1:21:35 hod

Kamióny

1. Gerard De Rooy (Hol.) Iveco 4:20:32 hod
2. Aleš Loprais (ČR) Tatra +3:59 min
3. Andrej Karginov (Rus.) Kamaz +16:32 min

Priebežné poradie (po 7. etape)

1. De Rooy 18:05:15 hod
2. Loprais +17:10 min
3. Hans Stacey (Hol.) Iveco +33:14 min

Robby Gordon - Hummer 3 Aleš Loprais - Tatra K. Holowczyc - Mini All4 Racing G. De Rooy - Iveco Lukasz Laskawiec - Yamaha Raptor 700 Marc Coma M. Petronelli - Yamaha Raptor 700 C. Despres - KTM 450 Jordi Viladoms - KTM Rally
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.