Dakar 2012 (7. etapa): Svitko postúpil a je ôsmy

Nedeľa, 08 január 2012

Na siedmu etapu v okolí mesta Copiapo sa asi tešil málokto. Išla sa totiž po náročných piesočných tratiach pozdĺž pobrežia a končila stokilometrovým úsekom zradných dún, na ktoré má veľa pretekárov nepríjemné spomienky. Pripravená bola najdlhšia rýchlostná skúška v prvom týždni Rallye Dakar 2012.

Robby Gordon - Hummer 3
Robby Gordon dokáže robiť na dakarskej trati zázraky a v celkovom poradí je tretí

7. etapa Copiapó/Čile – Copiapó/Čile (meraný úsek 419 km)

Než sa jazdci a posádky postavili na štart siedmej meranej špeciálky o dĺžke 419 kilometrov, museli absolvovať 154-kilometrový spojovací úsek z bivaku. Potom už sa mohli vydať v ústrety nástrahám ťažkej trasy, ktorá bola rozdelená neutralizačnou časťou – teda úsekom, kde sa nejde na čas. Vzhľadom k tomu, že trasa siedmej "erzety" viedla ako tzv. slučka okolo mesta Copiapo, pretekári sa vracali do rovnakého bivaku.

Motocykle

Francúz Cyril Despres si udržal aj po siedmej etape celkové vedenie v kategórii motocyklov a stále má pomerne slušný náskok pred jeho tímovým kolegom z KTM, Španielom Marcom Comom – necelých osem minút (+7:48 min). Ten síce túto etapu vyhral, ale iba s náskokom dvoch minút, práve pred Despresom.

Tretí prešiel cieľom Portugalec Paulo Gonçalves na Husqvarne (+2:49 min). Štvrtý bol jeho krajan Helder Rodrigues na Yamahe (+3:46 min), ktorý drží priebežné tretie miesto; avšak už s odstupom takmer päťdesiatich minút na Despresa. Gonçalves je celkovo štvrtý (+55: 33 min). V prvej desiatke sa medzi motocykle KTM prebojovali aj Francúz David Casteu na ďalšej Yamahe (je piaty s viac ako hodinovou stratou) a Chiľan Francisco Lopez na Aprilii (priebežne je deviaty, jeho manko činí +1:17:20 hod).

Vynikajúci výkon znovu podal slovenský reprezentant Štefan Svitko, reprezentujúci Oraving Slovnaft Team. V cieli sa jeho meno objavilo na dvanástej priečke (+11:56 min) a v priebežnej klasifikácii je na fantastickom ôsmom mieste (+1:17:19 hod)! Ak by túto pozíciu udržal až do cieľovej Limy, prekonal by rekord legendárneho Jaroslava Katriňáka, ktorý v roku 2007 dokončil Dakar na 9. pozícii.

Dakarským nástrahám statočne odoláva aj ďalší Slovák za riadidlami motocykla: Dušan Čipka zo Slovakia Turboteamu Zaťko. V cieli jeho BMW klasifikovali na 73. pozícii (+1:26:09 hod) a v celkovom poradí mu stále patrí 75. miesto (+8:12:43 hod).

Pokračuje i jediný český zástupca v jednej stope, Jan Veselý zo Czech Dakar Teamu. V Copiape bol 97. v etape a 77. v celkovom poradí (+8:44:36 hod). Pripomeňme si aj ďalších: prvú polovicu súťaže úspešne absolvovala aj minuloročná víťazka, Španielka Eulalia Sanz Pla-Gilibertová (momentálne figurujúca na priebežnej 51. priečke s takmer šesť a polhodinovou stratou), ale aj legendárny taliansky motocyklista Franco Picco (67. miesto).

Automobily

Mäkký piesočnatý povrch vyhovoval dakarským "špeciálom" Hummer H3 Američana Robbyho Gordona, čo dokazujú prvé dve priečky v etape. Zvíťazil Katarčan Nasser Al-Attiyah s náskokom 7,5 minúty pred Gordonom.

Al-Attiyah štartoval do rýchlostného úseku z 11. miesta a na konci prvého úseku pred neutralizačnou zónou bol šiesty. V druhej polovici rýchlostnej skúšky, ktorá merala dvesto kilometrov, dokázal postupne predbehnúť De Villiersa (Toyota), Sousu (Great Wall), Leala dos Santosa, Novickeho aj Peterhansela (všetci Mini) a v cieli bol prvý.

Prvé dve priečky teda patrili Hummerom a za nimi sa zoradili tri automobily Mini v poradí Francúz Peterhansel (+7:53 min), Poliak Holowczyc (+14:57 min), Španiel Roma (+15:19 min). Juhoafričan De Villiers s Toyotou Hilux zo stajne Overdrive bol šiesty (+20:59 min).

Peterhansel však dokázal udržať priebežné vedenie po prvej polovici rallye a je na prvom mieste s náskokom 11,5 minúty pred svojim tímovým kolegom Holowczycom. Tretí je Gordon (+13:09 min).

Továrenské Mini, v podstate prezlečené BMW X3, nemôžu v takom teréne jazdiť v tak vysokom tempe ako monštruózne Hummery, keďže nemajú tak vysoký zdvih tlmičov a horšie pohlcujú nerovnosti. Vozy Hummer sú navyše oveľa robustnejšie a vďaka tomu tiež stabilnejšie.

Quady

Argentínčan Marcos Patronelli, víťaz tohto podujatia v roku 2010 (a doposiaľ figurujúci na 3. mieste), na 230. kilometri "rýchlostky" odbočil z ideálnej trasy a tridsať kilometrov išiel zlým smerom. Chybu si síce uvedomil, zaváhanie ho však stálo hodinu a dvadsať minút času – v cieli tak bol až jedenásty. Ale aj napriek tomu si tretiu pozíciu ustrážil (+1:21:35 hod).

Mnoho času v tejto náročnej "erzete" stratil v dunách aj jeho krajan a doterajší líder triedy štvorkoliek Tomas Maffei, tiež na Yamahe. Prišiel preto o priebežné vedenie a klesol na druhú pozíciu. Má takmer hodinové manko na ďalšieho z bratov Patronelliovcov, Alejandra. V etape druhý Chiľan Ignacio Casale je celkovo piaty (+2:59:51 hod), v cieli tretí Uruguajec Sergio La Fuente potom siedmy (+4:59:17 hod).

V súťaži pokračuje aj Talianka Camélia Liparotiová na Yamahe YSM 700 R, jediná žena v tomto ročníku sedlajúca quad. Zatiaľ jej patrí 10. miesto, hoci už na prvého Alejandra Patronelliho stráca viac ako šesť a pol hodiny.

Kamióny

Český jazdec Aleš Loprais pokračuje v úspešnom ťažení tohtoročného "vydania" Rallye Dakar. V siedmej etape bol rýchlejší iba holandský pilot Gerard De Rooy s Ivecom Powerstar, ktorý "erzetu" vyhral. Loprais skončil druhý iba so stratou štyroch minút, čo mu v celkovej klasifikácii kategórie kamiónov prinieslo posun na druhú priečku (+17:10 min).

Na tretiu pozíciu odsunul Holanďana Hansa Staceyho, tímového kolegu De Rooya, ktorého zdržal na trati defekt pneumatiky (za trojicou Loprais/Almáši/Ernst zaostáva o viac ako šestnásť minút). Na 4., 5. a 6. mieste sa zoradila trojica kamiónov Kamaz v poradí Kazach Ardavičus (+45:15 min) a Rusi Karginov (+1:02:29 hod) i Mardejev (+1:13:35 hod).

Ďalší pilot stajne Iveco, ktorý sa doposiaľ pohyboval na treťom mieste, Talian Massimo Biasion, zostal na trati rýchlostnej skúšky stáť s porúchanou spojkou. Vo výsledkovej listine zatiaľ nefiguruje, a tak je jeho ďalšia účasť otázna.

Presadili sa aj ďalšie kopřivnické kamióny. Martin Kolomý (Czech Dakar Team) bol v cieli siedmy (+25:51 min), Tomáš Vrátný (Bonver Dakar Team) trinásty (+1:17:23 hod) a André De Azevedo vo farbách Petrobras pätnásty (+1:30:01 hod). V celkovom poradí je Kolomý desiaty, De Azevedo štrnásty a Vrátný devätnásty. Poradie Liaziek KM Racing Teamu i Miroslava Zapletala s truckom MAN poľskej stajne RMF Caroline neboli zatiaľ známe.

Výsledky (7. etapa)

Motocykle

1. Marc Coma (Špan.) KTM 3:51:35 hod
2. Cyril Despres (Franc.) KTM +2:03 min
3. Paulo Goncalves (Portug.) Husqvarna + 2:49 min
4. Helder Rodrígues (Portug.) Yamaha +3:46 min
5. Gérard Farres Guel (Špan.) KTM +6:50 min
6. Pal Anders Ullevaseter (Nór.) KTM +8:07 min
...
12. Štefan Svitko (SR) KTM +11:56 min
73. Dušan Čipka (SR) BMW +1:26:09 hod

Priebežné poradie (po 7. etape)

1. Despres 18:12:38 hod
2. Coma +7:48 min
3. Rodrígues +49:39 min
4. Goncalves +55:33 min
5. David Casteu (Franc.) Yamaha +1:05:38 hod
6. Jordi Viladoms (Špan.) KTM +1:07:40 hod
7. Farres Guel +1:08:00 hod
8. Svitko +1:17:19 hod
9. Lopez (Čile) Aprilia 1:17:20 hod
10. Pedrero Garcia (Špan.( KTM 1:23:48 hod
...
75. Čipka +8:12:43 hod

Automobily

1. Nasser Saleh Al-Attiyah (Katar) Hummer 3:26:57 hod
2. Robby Gordon (USA) Hummer +7:30 min
3. Stéphane Peterhansel (Franc.) Mini +7:53 hod

Priebežné poradie (po 7. etape)

1. Peterhansel 15:32:53 hod
2. Krzysztof Holowczyc (Poľ.) Mini +11:22 min
3. Gordon +13:09 min

Štvorkolky

1. Alejandro Patronelli (Arg.) Yamaha 4:36:16 hod
2. Ignácio Casale (Čile) Yamaha +16:10 min
3. Sergio La Fuente (Urug.) +33:59 min

Priebežné poradie (po 7. etape)

1. Alejandro Patronelli 22:28:18 hod
2. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha +58:53 min
3. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha +1:21:35 hod

Kamióny

1. Gerard De Rooy (Hol.) Iveco 4:20:32 hod
2. Aleš Loprais (ČR) Tatra +3:59 min
3. Andrej Karginov (Rus.) Kamaz +16:32 min

Priebežné poradie (po 7. etape)

1. De Rooy 18:05:15 hod
2. Loprais +17:10 min
3. Hans Stacey (Hol.) Iveco +33:14 min

Robby Gordon - Hummer 3 Aleš Loprais - Tatra K. Holowczyc - Mini All4 Racing G. De Rooy - Iveco Lukasz Laskawiec - Yamaha Raptor 700 Marc Coma M. Petronelli - Yamaha Raptor 700 C. Despres - KTM 450 Jordi Viladoms - KTM Rally
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.