Dakar 2012 (8. etapa): 6. Svitko, 7. Despres

Utorok, 10 január 2012

Dakar má za sebou deň voľna, jazdci a piloti sú trochu odpočinutí, tak im hneď nadelíme špeciálnu porciu, povedali si zrejme usporiadatelia pri vytyčovaní trasy. A nadelili 477 kilometrov dlhú špeciálku. Jedna z najdlhších v tomto ročníku? A k tomu ešte 245 kilometrov spojovacej etapy? Skvelé! - zajasalo ironicky štartové pole a vydalo sa znovu rozbíjať svoje repasované stroje.

J. Roma - Mini All4 Racing
Víťaz ôsmej etapy Joan "Nani" Roma si po etapových víťazstvách z predchádzajúcich ročníkov Dakaru na motocykloch vychutnáva aj prvenstvá na štvorkolesovom Mini

8. etapa: Copiapo/Chile – Antofagasta/Chile (meraný úsek 477 km)

Na štarte ôsmej etapy z Copiapa do Antofagasty mali súťažiaci za sebou už 4563 kilometrov, vrátane 1632 odjazdených v rýchlostných skúškach. To je slušná porcia. Lenže ešte približne 3800 kilometrov majú pred sebou. Všetko je teda ešte stále otvorené.

Motocykle

Doterajší líder Cyril Despres z Francúzska na KTM mal na štarte ôsmej rýchlostnej skúšky takmer osemminútový náskok pred svojim tímovým kolegom, Španielom Marcom Comom. Lenže netrvalo dlho a náskok bol preč. Despres totiž uviazol v bahne hneď po jedenástich kilometroch a na prvom kontrolnom bode strácal už dvanásť minút.

Trať tejto "erzety", vedúca púšťou Atacama, však bola veľmi rýchla a tak sa veľkú stratu dalo dohnať iba veľmi ťažko. Despres naopak ešte nejaký čas stratil a nakoniec bol v cieli na 7. priečke, s takmer desaťminútovým mankom na prvého jazdca. Tým nebol nikto iný než Marc Coma, vďaka čomu sa dostal na čelo priebežnej klasifikácie jednostopovej kategórie. Pred druhým Despresom má náskok minútu a 26 sekúnd.
Tretí celkovo je stále Portugalec Helder Rodrigues na Yamahe (+49:01 min), ktorému v tejto etape patrilo štvrté miesto. Tretí v "erzete" bol Nór Pal Anders Ullevalseter, ktorý však v celkovej klasifikácii figuruje až na 10. pozícii (+1:35:10 hod).

Vo fantastických výkonoch pokračuje slovenský reprezentant Štefan Svitko. Jazdca Oraving – Slovnaft tímu v cieli najskôr klasifikovali na 4. priečke s deväťminútovou stratou na Comu, podľa najnovšie vydanej výsledkovej listiny dokončil ôsmu etapu na 6. mieste (+9:09 min). V celkovom poradí si aj naďalej udržiava vynikajúcu 8. pozíciu (+1:18:40 hod), pričom od štvrtého jazdca v poradí, ktorým je momentálne Francúz Casteu na Yamahe, ho nedelí ani deväť minút!

Druhý slovenský motocyklista Dušan Čipka (Slovakia Turboteam Zaťko) došiel so svojim strojom BMW do cieľa ako sedemdesiaty prvý (+1:37:46 hod) a v priebežnej klasifikácii sa opäť posunul vyššie – o šesť miest, na 69. miesto (+9:42:41 hod).
Český jazdec Jan Veselý (Yamaha) tradične dokončil etapu až v druhej päťdesiatke štartového poľa. Tentoraz mu patrila 77. pozícia, celkovo je 73. (+10:21:25 hod).

Quady

Ôsmu etapu medzi štvorkolkármi vyhral Argentínčan Marcos Patronelli s tesným náskokom 38 sekúnd pred svojim starším bratom Alejandrom (ktorý však neskôr inkasoval dvojminútovú penalizáciu). Tretí v etape bol ich krajan Tomas Maffei, stratil takmer desať minút.

Priebežným lídrom aj naďalej zostáva Alejandro Patronelli s viac ako hodinovým náskokom na Maffeia. Tretí je Marcos Patronelli (+1:18:57 hod). Všetci traja jazdia na strojoch značky YamahaRaptor 700.

Automobily

V kategórii automobilov stále bojujú mohutné Hummery proti obratnejším "miníkom". Na prvom mieste bol po prvej polovici tohtoročného dakarského "vydania" Francúz Stéphane Peterhansel s vozidlom Mini All 4 Racing, ktorý držal náskok takmer 11,5 minúty pred jeho stajňovým kolegom, Poliakom Krzysztofom Holowczycom.
Tretí Robby Gordon strácal na Peterhansela 13 minút, jeho Hummer je však hladný po skalpe vedúceho Francúza a chcel etapové prvenstvo, aby mohol zmenšiť stratu. Typ trate ôsmej "erzety" mu náležite vyhovoval, pretože Hummery sú na vysokú rýchlosť stavané.

Úvod 477 kilometrovej rýchlostnej skúšky patril práve Gordonovi, ktorého "pekelný stroj" bol ešte po 120 kilometroch najrýchlejším automobilom na trati. Lenže potom sa dostali do tempa vozidlá Mini Španiela "Naniho" Romu, Peterhansela aj Holowczyca a Gordon uháňal na 4. pozícii so stratou štyroch minút.

Američan to však nevzdal, "zaťal ostrohy do hummerových slabín" a vydal sa na stíhaciu jazdu. Nakoniec mu chýbalo zanedbateľných päť sekúnd, aby ôsmu etapu vyhral. Rýchlejší bol iba "Nani" Roma (Mini). Holowczyc skončil tretí (+2:04 min), Peterhansel štvrtý (+5:38 min) a piate miesto obsadil katarský jazdec Nasser Al-Attiyah s druhým Hummerom (+8:09 min).

Robby Gordon mohol byť teda spokojný, pretože sa mu podarilo to, po čom na začiatku špeciálky tak túžil. Bohužiaľ, rovnaké pocity asi nezdieľal Al-Attiyah na druhom Hummeri, pretože ten musel zastaviť kvôli technickým problémom na 17. a potom znovu na 64. kilometri meraného úseku a musel doháňať takmer devätnásťminútovú stratu. Nakoniec bol pomalší iba o osem minút.

Celkové vedenie obhájil Peterhansel jazdiaci za tím X-Raid. Vzhľadom k tomu, že tentoraz bol pomalší než Gordon o zhruba 5,5 minúty, jeho náskok sa znížil na 7,5 minúty. Gordon sa navyše posunul na druhú priečku, ale iba o dvanásť sekúnd pred tretieho Holowczyca. Štvrtý je Roma (+12:27 min) a piaty Juhoafričan Giniel De Villiers s Toyotou Hilux (+37:45 min).

Kamióny

Skvelý výkon predviedol v tejto etape český jazdec Aleš Loprais s kamiónom Tatra. Do polovice meraného úseku sa držal na druhom mieste za Kazachom Arturom Ardavičusom (Kamaz), ktorý bol však iba o dve minúty rýchlejší. Lenže Ardavičus potom medzi 5. a 6. kontrolným bodom stratil desať minút, čo znamenalo pokles na piatu priečku.

Loprais sa teda posunul na prvé miesto a hnal sa v ústrety cieľa v Antofagaste. Tatra Jamal sa však sa skvele vysporiadala s nástrahami trate a trojica Loprais/Almáši/Ernst tak "erzetu" napokon vyhrala. Premiérovo v 34. ročníku.

Druhý cieľom preletel holandský jazdec Gerard De Rooy s ďalším kapotovaným "špeciálom" – jeho Iveco Powerstar zaznamenal stratu jednej minúty a 31 sekúnd. Tretí bol legendárny taliansky pilot Massimo Biasion, tiež na Ivecu (+12:20 min), ktorý však v celkovom poradí, po technických problémoch so spojkou v predošlej etape, figuruje až na 16. mieste s viac ako šesť a polhodinovou stratou.

Skvelým výkonom sa prezentovala aj značka LIAZ. Jaroslav Valtr, David Pabiška a Jan Bervic z KM Racing Teamu zajazdili jedenásty najrýchlejší čas (+51:24 min). A to aj napriek tomu, že dvesto kilometrov išli bez bŕzd a záver s poškodenou zadnou nápravou! Hneď za nimi sa objavila tatrovka stajne Petrobras brazílsko-českej trojice André De Azevedo, Maykel Justo a Jaromír Martinec (+52:53 min), ktorých, ani nie o dve minúty nasledoval ďalší kopřivnický kamión. Vo farbách Czech Dakar Teamu ho riadi Martin Kolomý so súrodencami Kiliánovcami. Na 30. priečke sa, s bezmála dvojhodinovým mankom, objavila Tatra Bonver Dakar Teamu (Vrátný/Měřínský/Pustějovský).

Aleš Loprais si teda upevnil svoje celkové druhé miesto a na tretieho Holanďana Hansa Staceyho (Iveco Trakker Evolution II) má viac ako polhodinový náskok (+48:06 min). Jeho krajan a bratranec Gerard De Rooy zostáva lídrom tejto kategórie, náskok pred trojlístkom z Instaforex Loprais Teamu sa však stenčil na 15,5 minúty.
Kolomý je priebežne desiaty (+3:12:12 hod), De Azevedo trinásty (+4:41:11 hod), Vrátný dvadsiaty (+8:48:42 hod) a Valtr dvadsiaty tretí (+10:49:53 hod).

Druhý truck LIAZ, vedený Poliakom Jósefom Cabalom (ktorého navigoval veľmi skúsený český matador Josef Kalina; zostavu dopĺňal mechanik Jakub First), však zo súťaže musel odstúpiť. Posádku postihol rad porúch (tiahlo riadenia, prasknuté turbodúchadlo) a dokonca im aj horel motor. Poruchy sa v priebehu dňa voľna síce podarilo odstrániť, posádka do cieľovej Limy však pokračuje už iba ako asistencia druhej "ostrej" Liazke.

Výsledky (8. etapa)

Motocykle

1. Marc Coma (Špan.) KTM 5:03:52 hod
2. Ullevalseter Y(Nór.) KTM 1:55 min
3. Faria Ruben (Portug.) KTM +7:00 min
4. Helder Rodrígues (Portug.) Yamaha +7:10 min
5. Joan Barreda Bort (Špan.) Husqvarna +8:44 min
6. Štefan Svitko (SR) KTM +9:09 min
7. Cyril Despres (Franc.) KTM +9:14 min
8. Pedrero (Špan.) KTM 10:31 min
9. Casteu (Franc.) Yamaha 12:02 min
10.Jordi Viladoms (Špan.) KTM 12:35 min
...
74. Dušan Čipka (SR) BMW +1:37:46 hod

Priebežné poradie (po 8. etape)

1. Coma 23:24:18 hod
2. Despres (Franc.) KTM +1:26 min
3. Rodrígues +49:01 min
4. Casteu (Franc.) Yamaha +1:09:52 hod
5. Goncalves (Portug.) Husqvarna +1:12:11 hod
6. Viladoms (Špan.) KTM +1:12:27 hod
6. Farres Guel +1:16:05 hod
7. Gérard Ferres Guel (Špan.) KTM +1:15:35 hod
8. Svitko +1:18:40 hod
...
71. Čipka +9:42:41 hod

Štvorkolky

1. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha 6:14:07 hod
2. Alejandro Patronelli (Arg.) Yamaha +38 s
3. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha +9:50 min

Priebežné poradie (po 8. etape)

1. Alejandro Patronelli 28:43:03 hod
2. Maffei +1:08:05 hod
3. Marcos Patronelli +1:20:57 hod

Automobily

1. Joan Roma (Špan.) Mini 4:25:44 hod
2. Robby Gordon (USA) Hummer +5 s
3. Krzysztof Holowczyc (Poľ.) Mini +2:04 min

Priebežné poradie (po 8. etape)

1. Peterhansel (Fr.) Mini 20:04:15 hod
2. Gordon +7:36 min
3. Holowczyc +7:48 min

Kamióny

1. Aleš Loprais (ČR) Tatra 5:07:17 hod
2. Gerard De Rooy (Hol.) Iveco +1:31 min
3. Miki Biasion (Tal.) Iveco +12:20 min

Priebežné poradie (po 8. etape)

1. De Rooy 23:14:03 hod
2. Loprais +15:39 min
3. Ardavičus (Kaz.) Kamaz +58:40 min

J. Roma - Mini All4 Racing S. Peterhansel - Mini All4 Racing Mc Rae - McRae 4x2 F. Chavigny - Proto Dessoude C. Sousa - Great Wall Haval Isabelle Patissier - Dessoude buggy C. Despers - KTM 450 F. Verhoeven - Sherco SR 450 A. Patronelli - Yamaha Raptor 700 G. Farres - KTM 450 Rally Sergio La Fuente - Yamaha Raptor 700 M. Kolomy - Tatra T 815
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.