Dakar 2012 (9. etapa): Svitko tretí, Loprais havaroval

Streda, 11 január 2012

V deviatej etape bola na programe najdlhšia rýchlostná skúška 34. ročníka Rallye Dakar – 556 kilometrov. Na štart sa postavilo 316 jazdcov a posádok a kto náročnú trasu z Antofagasty do Iquique zvládol, čakal ho dych berúci zjazd z obrovských dún až ku brehom Pacifiku.

A. Loprais - Tatra Jamal
Posádka Tatry Jamal Loprais/Almáši/Ernst sa krásne rozjazdila, prišla však chvíľka zaváhania na prejazdovom úseku, ťažká havária a koniec nádejam na úspech

9. etapa: Antofagasta/Čile/ - Iquique/Čile (meraný úsek: 556 km)

Prvá časť meraného úseku bola rýchlejšia, aj keď občas sa stroje topili v úsekoch tzv. fesh-fesh (čo sú úseky s pieskom jemným ako cement). Lenže cesty boli veľmi prašné a v niektorých miestach bolo predbiehanie nemožné. Potom si súťažiaci mohli na chvíľu odpočinúť, pretože prechádzali viac ako stodvadsaťkilometrovou neutralizačnou časťou. Za ňou však znovu prišiel úsek na čas – v dĺžke deväťdesiatich kilometrov. V druhej polovici "išli na dračku" najmä navigátorské skúsenosti.

Motocykle

Usporiadatelia upravili výsledky ôsmej etapy, v ktorej niekoľko motocyklistov zapadlo v bahnitom okolí rieky hneď v úvode rýchlostnej skúšky. Po prejazde siedmeho motocyklistu bola totiž trasa zmenená, aby tam nezapadol celý konvoj. Siedmim jazdcom tak neskôr bola uznaná strata, ktorú nabrali.

Týkalo sa to Španiela Marca Comu, Francúza Cyrila Despresa, Portugalcov Paula Gonçalvesa i Heldera Rodriguesa, Španiela Farrésa Guella, Nóra Andersa Ullevalsetera a Francúza Davida Casteua; čiže najväčších hviezd. Coma teda štartoval do "erzety" iba s jeden a pol, namiesto s deväť a pol minútovým náskokom pred Despresom. Ten si určite vydýchol, pretože kvôli neplánovanému "bahennému kúpeľu" prišiel o viac ako desať minút.

Túto etapu vyhral pre zmenu Despres s takmer štvorminútovým náskokom pred Comom (+3:16 min) a opäť sa posunul na čelo priebežného poradia tejto kategórie. Ak jeden z favoritov neurobí nejakú väčšiu chybu, alebo ho nestretne väčšia technická porucha, bude boj otvorený až do posledného kilometra. Za Comom (+2:28 min) je na tretej pozícii stále Portugalec Rodrigues (+44:19 min), ktorý si stráži medailové umiestnenie.

Slovenský motocyklista Štefan Svitko z Oraving – Slovnaft Teamu zaznamenal v tejto etape na Dakare svoj doteraz najväčší úspech a skončil na "medailovej" priečke tretí a v priebežnom poradí je šiesty. Ďalší Slovák v štartovom poli za riadidlami motocykla, Dušan Čipka zo stajne Slovakia Turboteam Zaťko, zaznamenal 56. pozíciu (+1:47:22 hod) a celkovo je šesťdesiatypiaty.

Quady

V triede štvorkoliek to opäť boli bratia Patronelliovci z Argentíny, kto bol po celý čas vo vedení. Na konci prvej časti meraného úseku mali náskok už 42,5 minúty (a v cieli dokonca takmer 45. minút) pred ich krajanom Tomasom Maffeim (všetci traja na quadoch Yamaha) a zostatkom štartového poľa, ktoré sa preriedilo už iba na 18 strojov. Naďalej vedie Alejandro Patronelli pred bratom Marcosom, Maffei je stále tretí.

Automobily

Hummer burliváka Robbyho Gordona bol po skvelom výkone v ôsmej etape, kedy mu utieklo víťazstvo iba o päť sekúnd, nabudený na ďalšie výsledky hodné zapísania do dakarských análov. Ten z tejto "erzety" k nim určite patrí, pretože Gordon získal svoje prvé etapové víťazstvo v tomto ročníku Dakaru. Z celkového náskoku Francúza Peterhansela zmazal jeden a pol minúty, takže ten má k dobru už iba šesť minút.

Peterhansel by však veľmi rád udržal celkové vedenie až do cieľa v Lime, pretože by tak získal jubilejné desiate celkové víťazstvo na Rallye Dakar – štvrté za volantom vozidla. Tentoraz došiel hneď druhý. Za ním sa zoradili ďalšie tri automobily Mini s jeho stajňovými kolegami "Nanim" Romom, Krzysztofom Holowczycom a Ricardom Lealom Dos Santosom.

Juhoafričan Giniel De Villiers s Toyotou Hilux bol šiesty (+18:03 min), hneď za ním sa umiestnil Portugalec Carlos Sousa s BMW "prezlečeným do kabáta" čínskeho Great Wallu (+22:36 min).

Obhajcu vlaňajšieho prvenstva Katarčana Nassera Al Attiyaha, stajňového kolegu Američana Gordona, neminuli na trati vážne technické problémy v podobe povoleného remeňa na alternátore. Niekoľkokrát kvôli tomu musel zastaviť, z tej poslednej zastávky asi na 200. kilometri meraného úseku sa však už nepohol. Z pretekov teda odstúpil zo 6. miesta a tohto roku už do bojov o prvenstvo nezasiahne.
Na prvej priečke v celkovom poradí je Peterhansel, druhý je Gordon a tretí Holowczyc.

Kamióny

Český pretekár Aleš Loprais od začiatku zvádzal bitku s konkurenčnými Ivecami, konkrétne s Gerardom De Rooyom a Mikim Biasionom, s ktorým zajazdil na prvom kontrolnom bode rovnaký najrýchlejší čas. Potom sa na prvú priečku prebojoval De Rooy a hnal sa dopredu prenasledovaný Lopraisom a svojimi stajňovými kolegami Staceym i Biasionom.

Pred neutralizačným úsekom bola trojica Loprais/Almáši/Ernst stále druhá, potom však, na rovnom asfaltovom úseku (týkalo sa to už samotnej neutralizačnej zóny), prišlo k udalosti, ktorá bola katastrofou pre Lopraisa. "Na 374. kilometri etapy sme bohužiaľ mali fatálnu nehodu," uvádza na stránke Instalforex Loprais Teamu Aleš Loprais.

"Na prejazdovom úseku som po veľmi ťažkej a vypätej časti etapy nechal riadiť mechanika Petra Almášiho, ktorého bohužiaľ premohol mikrospánok. Ja aj navigátor Michal Ernst sme bohužiaľ tiež zaspali. Prebudil som sa v momente, kedy sa vozidlo začalo rútiť do obrovskej rokliny. Kričal som na Almiho, ale ten nereagoval. Náraz to bol šialený. Okamžite sa odtrhli obidve predné kolesá a auto urobilo niekoľko kotrmelcov cez prednú osu. V okamihu bolo po všetkom," dodáva Aleš k nehode. On sám si z havárie podľa posledných správ odniesol dva zlomené stavce a Petr Almáši otras mozgu.

Stajňa Iveco tak v tejto etape získala hattrick – prvý skončil Biasion, druhý Stacey (+20 sek) a tretí De Rooy (+54 sek). Zatiaľ čo oni sa vošli do jednej minúty, štvrtý Kazach Artur Ardavičus (Kamaz) dorazil do cieľa rovných osem minút za De Rooyom. Ten sa po odstúpení Aleša Lopraisa posunul za druhého Holanďana Hansa Staceyho na celkové tretie miesto. Štvrtý je ďalší kamión Iveco, ktorý riadi Španiel Pep Vila (+2:25:30 hod). Biasion zaznamenal ďalší vzostup po technických problémoch spred dvoch dní, poskočil zo 16. na 12. pozíciu (+6:34:25 hod).

Zostávajúce tatrovky i liazka pokračujú v súťaži: Brazílčan De Azevedo bol v etape šiesty, Martin Kolomý desiaty, Jaroslav Valtr trinásty a Tomáš Vrátný dvadsiaty siedmy. V celkovom poradí je Kolomý ôsmy (+3:44:34 hod), De Azevedo desiaty (+5:02:19 hod) a Vrátný osemnásty (+10:49:42 hod). Trojica Valtr, Pabiška a Bervic s liazkou štartového čísla 530 sa posunula z 23. na 19. pozíciu (+11:27:51 hod).

Výsledky 9. etapy

Motocykle

1. Helder Rodrígues (Port.) Yamaha 5:16:17 hod
2. Cyril Despres (Franc.) KTM +3:16 min (+15:00 min)
3. Štefan Svitko (SR) KTM +4:35 min
4. Jordi Viladoms (Špan.) KTM +5:58 min
5. Frans Verhoeven (Hol.) +7:02 min
6. Marc Coma (Špan.) KTM +7:10 min (+15. min)
7.Farres (Špan.) KTM +7:12 min
8. Zanol (Braz.) KTM +10:41 min
9. Berreda (Špan) Husqvarna + 11:44 min
10.Pedrero (Špan.) KTM + 15:24 min
...
56. Dušan Čipka (SR) BMW +1:35:38 hod

Priebežné poradie (po 9. etape)

1. Despres 28:45:17 hod
2. Coma +2:28 min
3. Rodrígues +44:19 min
4. Viladoms +1:13:43 hod
5. Gérard Farres Guel (Špan.) KTM +1:18:05 hod
6. Svitko +1:18:33 hod
7. Goncalves (Port.) Husqvarna + 1:25:57 hod
8. Pedrero + 1:37:13 hod
9. Ullevalseter (Nór.) KTM 1:49:27 hod
10. Pain (Franc.) Yamaha 1:57:20 hod
...
65. Čipka +11:13:37 hod

Automobily

1. Robby Gordon (USA) Hummer 4:35:21 hod
2. Stéphane Peterhansel (Franc.) Mini +1:38 min
3. Joan Roma (Špan.) Mini +8:37 min

Priebežné poradie (po 9. etape)

1. Peterhansel 24:41:14 hod
2. Gordon +5:58 min
3. Krzysztof Holowczyc (Poľ.) Mini +16:49 min

Štvorkolky

1. Alejandro Patronelli (Arg.) Yamaha 6:21:18 hod
2. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha +1:02 min
3. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha +44:07 min

Priebežné poradie (po 9. etape)

1. Alejandro Patronelli 35:06:21 hod
2. Marcos Patronelli +19:59 min
3. Maffei +1:50:12 hod

Kamióny

1. Miki Biasion (Tal.) Iveco 5:29:02 hod
2. Hans Stacey (Hol.) Iveco +20 s
3. Gerard De Roy (Hol.) +54 s

Priebežné poradie (po 9. etape)

1. De Roy 28:43:59 hod
2. Stacey +47:32 min
3. Artur Aradvičus (Kaz.) Kamaz +1:06:40 hod

A. Loprais - Tatra Jamal R. Gordon - Hummer 3 Nasser Al-Attiyah - Hummer 3 C. Despers - KTM 450 CC F. Verhoeven - Sherco SR 450 Š. Svitko - KTM 450 RR Ullevalseter - KTM Dakar 2012 Tatra 815 G. De Villiers - Toyota Hilux M. Biasion - Iveco Martien - Ginaf Van Ginkel - Ginaf
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.