Dakar 2012: opäť v južnej Amerike

Štvrtok, 29 december 2011

Legendárny Dakar, jeho 34. ročník, odštartuje podľa tradície opäť na Nový rok. Na rozdiel od predchádzajúcich troch ročníkov to však tentoraz nebude v argentínskej metropole Buenos Aires, ale o štyristo kilometrov južnejšie, v letovisku Mar del Plata.

Dakar 2012 Svitko

Štvrté juhoamerické dejstvo ponúkne to najlepšie z minulých rokov, popri Argentíne a Chile potom ako bonbónik pribudnú púštne terény v Peru a tento juhoamerický štát bude dvadsiatym siedmym, do ktorého Dakar vo svojej histórii zavíta. Po štrnástich etapách a dvoch týždňoch driny uvidia tí najlepší z najlepších 15. januára 2012 v hlavnom meste peruánskej metropoly Lima cieľ – premiérovo na pobreží Pacifického oceánu.

459 súťažiacich, 8500 km, 4200 km rýchlostných skúšok

Deň voľna je naplánovaný na 8. januára 2012 v čílskom meste Copiapo. Na 459 súťažiacich posádok – 167 automobilov, 185 motocyklov, 76 kamiónov a 31 štvorkoliek čaká 8500 kilometrov, z toho 4200 km v podobe rýchlostných skúšok.

Budúcnosť dakarskej rallye bude aj naďalej spätá s Južnou Amerikou."Odchod z Afriky pridal súťaži na zaujímavosti a povýšil ju v očiach fanúšikov. Chceme aj naďalej udržať a rozvíjať jej doterajšie hodnoty ako sú náročnosť, odvaha a výdrž," uviedol Francúz Étienne Lavigne, hlavný organizátor podujatia.

"Južná Amerika ponúka fantastické geografické možnosti a Peru bolo logickým pokračovaním cesty z Chile. Je to navyše štát s neuveriteľnými prírodnými a historickými krásami. Dakar je podnik kategórie XXL, ktorý potrebuje množstvo priestoru. Rallye sa do budúcna určite rozšíri do štátov ako Bolívia, Paraguaj a Brazília," – dodal ešte Étienne Lavigne.

Jakeš a Svitko: cieľom je dojazdiť v zdraví

V štartovej listine Rallye Dakar 2012 motocyklov figurujú aj dvaja vynikajúci Slováci – Ivan Jakeš (38) a Štefan Svitko (29). Jakeš sa po troch predchádzajúcich ročníkoch v českej stajni KM Racing tentoraz predstaví s motocyklom BMW v novom tíme NAD-RESS Adventure. Zo svojich štyroch doterajších účastí dokončil len svoju druhú v roku 2009, v cieli medzi motocyklistami ho klasifikovali na 43. mieste. Rok 2007 bol jeho premiérový ešte na africkom kontinente, ďalšie - 2010 a 2011 - nedokončil.

Pred svojím piatym štartom vyjadril Ivan Jakeš presvedčenie, že urobí všetko pre to, aby prišiel do cieľa. Jakeš verí, že na dosiahnutie tohto cieľa mu pomôže aj dvojčlenný sprievod, ktorý tvorí dlhoročný Ivanov kondičný tréner Marián Smyčka a úspešný český motokrosový a enduro jazdec Jan Zaremba. Obaja budú mať na najnáročnejšej rallye sveta premiéru.

Štefan Svitko sa na štart Dakaru postaví po tretí raz, teraz s motocyklom KTM 450 v novom Oraving–Slovnaft tíme, v ktorom mu mechanika bude robiť opäť František Hostinský a vodičom sprievodného auta bude kondičný tréner Ivan Malárik. Svitko pri svojom prvom štarte v roku 2010 obsadil 13. miesto a získal prestížne ocenenie Najlepší nováčik Rallye Dakar. O rok neskôr musel pre technické problémy predčasne odstúpiť z vynikajúceho siedmeho miesta. Z hľadiska ambícií by si chcel Štefan zopakovať aspoň umiestnenie spred dvoch rokov.

"Na rozdiel od predchádzajúcich dvoch ročníkov teraz viem, do čoho idem. Pred rokom som mal z jazdy radosť a pôžitok, postihla ma však športová smola. Nie každému je súdené doraziť do cieľa. V súčasnosti dolaďujem formu, motocykel je pripravený na sto percent. Najazdil som na ňom iba nejakých päťdesiat kilometrov, motor treba šetriť, počas Dakaru dostane zabrať," vraví trojnásobný majster Európy a trinásťnásobný slovenský šampión v enduro a cross country Svitko, ktorého pravou rukou bude jeho kondičný tréner a masér Ivan Malárik

Aj dvaja motocykloví nováčikovia

Premiéru si v 34. ročníku Rallye Dakar odkrútia skúsení motocykloví jazdci Ján Zaťko (55) a Dušan Čipka (46), obaja vo farbách Slovakia Turboteam Zaťko. Na vlastnej koži si tak vyskúšajú náročné podmienky tratí južnej Ameriky.

"Chceme sa dostať do Limy bez vážnejšieho zranenia. Nemáme na to, aby sme jazdili v desiatke najlepších. Dušan hovoril, že ak všetko pôjde dobre, rád by figuroval v prvej päťdesiatke. Mne stačí stovka, prípadne druhá tretina výsledkového poľa. Pre mňa to bude noblesný záver kariéry," zamyslel sa Ján Zaťko, starší spomedzi dvojice jazdcov.

Slováci a Česi na Dakare 2012

Motocykle:
Ivan Jakeš, SK/BMW G 450 RR, NAD-RESS Adventure Team, štart. číslo 31
Štefan Svitko, SK/KTM 450 RR; Oraving-Slovnaft Team, štart. číslo 32
Jan Veselý, CZ/Yamaha WR 450 F; Czech Dakar Team, štart. číslo 100
Dušan Čipka, SK/BMW G 450 X; Slovakia Turboteam Zaťko, štart. číslo 149
Ján Zaťko, SK/BMW G 450 X; Slovakia Turboteam Zaťko, štart. číslo 182

Štvorkolky:
Josef Macháček , CZ/Yamaha Raptor; KM Racing Team, štart. číslo 251

Kamióny:
Loprais/Ernst/Almáši, CZ/Tatra Jamal 4X4; InstaForex Loprais Team, štart. číslo 501
De Azevedo/Martinec/Justo,BR/CZ/Tatra 815 4X4; Petrobras Lubrax 513
Vrátný/Pustějovský/Měřínský, CZ/Tatra 815 4X4; Bonver Dakar Team, 527
Valtr/Bervic/Pabiška, CZ/LIAZ 111.154 VK; KM Racing Team, štart. číslo 530
Kolomý/Kilián/Kilián, CZ/Tatra 815 4X4; Czech Dakar Team, štart. číslo 547
Cabala/First/Kalina, PL/CZ/LIAZ 111.154 VK; KM Racing Team, štart. číslo 551
Zapletal/Zábranský/Ouředníček, CZ/MAN TGA 4X4, RMF Caroline Team, štart. číslo 557

Dakar 2012 Svitko Dakar 2012 Jakeš Dakar 2012 Dakar 2012 Dakar 2012 Dakar 2012 Haverda logo Dakar 2012 Dakar 2012 mapa
Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.