Dakar 2012: súboj o kráľa jednej stopy

Piatok, 30 december 2011

Už len dva dni zostávajú do štartu najznámejšieho a najslávnejšieho diaľkového maratónu Rallye Dakar. Účastníci tohto megapodujatia sú už v argentínskom Mar del Plata, odkiaľ sa na Nový rok 2012 vydajú na strastiplnú cestu dlhú osemtisíc päťsto kilometrov cez drsné terény a púšte Argentíny, Chile a v novom ročníku rallye aj Peru. Bude iste zaujímavé sledovať boj 459 tvrdých chlapov i odvážnych žien počas 14 etáp.

Dakar 2012
Púštne úseky v Argentíne, ale najmä v Chile, patria k najťažším úsekom tretí Dakaru

Do etáp plných prachu a horúčav sa tentoraz vydá 185 motocyklistov na strojoch štrnástich značiek. Najviac ich bude z dielne rakúskeho výrobcu KTM - viac ako tretina, 74. Veľkú dôveru si prostredníctvom 40 pretekárov získala aj Yamaha. Tretí najväčší počet bude mať trati Dakaru Honda (26), ktorú nasledujú Husqvarna (10), Aprilia (6), Sherco, Husaberg, Kawasaki (všetci po 5) a Beta (4). Nasleduje BMW (3), Gas-Gas, Rieju a Jincheng (všetci po 2). Osamotenou je značka TM.

Aj v nadchádzajúcom ročníku sa očakáva pokračovanie súboja titanov Marca Comu a Cyrila Despresa, vyrovnaných borcov v rámci jednej továrenskej ekipy. Dakar dlho nemal tak vyrovnaných a tradičných sokov, pretože za éry legendárneho Stéphana Peterhansela z Francúzska sa dalo hovoriť iba o kráľovi a korunných princoch. Talian Fabrizio Meoni i Francúz Richard Sainct patrili do širšieho spektra možných favoritov. Zjednotenie hornej objemovej hranice na 450 cm³ urobilo divy – usporiadatelia sa trafili do objemovej triedy, ktorá je pre všetkých výrobcov terénnych motocyklov dôležitá.

Ďalšie kolo súboja Coma verzus Despres teda môže začať. Karty sú rozdané rovnako ako v minulom ročníku. Španiel Coma v rámci zostavy KTM MRW Factory Team odštartuje s číslom 1 a za sebou bude mať rýchlu "dvojku" v podobe Španiela Juana Garcia Pedrera. Francúz Despres vyrazí so štartovým číslom 2 a sekundovať mu bude Portugalec Ruben Faria. A hoci duo Coma – Despres dominovalo minulým ročníkom rýchlosťou, technikou, zabezpečením aj taktickou vyspelosťou, bolo by veľkou chybou obmedziť súboj o kráľa jednej stopy iba na nich a boj o víťazstvo sľubuje vzrušujúce zážitky.

Nejde iba o jazdcov, ale aj výrobcov na továrenskej úrovni. Na KTM totiž neštartuje iba suita okolo dua Coma – Despres: zostavu s názvom Bordone – Ferrari tvoria Španieli Jordi Viladoms a Gerard Guell Farres, tradičným žolíkom v rukáve bude Nór Pal Anders Ullevalseter. K nim patrí i trojica rýchlych Poliakov Jakub Przygonski, Marek Dabrowski a Jaczek Czachor (pod hlavičkou Orlenu) alebo Holanďan Henk Knuiman.

Celej KTM sa hrdo stavia zástup ďalších výrobcov. Yamaha postaví na štart jazdcov, z ktorých minimálne dvaja pôjdu na víťazstvo. Hlad po ňom má Portugalec Helder Rodrigues a predovšetkým Francúz David Casteu, ktorý skúsi šťastie u japonského výrobcu po pôsobení u exkluzívneho, ale nie príliš spoľahlivého Sherca. Napokon, Jonah Street z USA alebo Thierry Bethys z Francúzska sú rovnako jazdci pre prvú desiatku, a týka sa to aj Francúza Oliviera Paina.

Talianska Aprilia bude útočiť s Chiľanom Franciscom Contardom Lopezom a Francúzom Alainom Duclosom. Honda s Američanom Alexisom Codym Quinnom a Chiľanom Danielom Gouetom. Scénu na továrenskej úrovni opustilo BMW (za prítomnosť na Dakare 2012 značka s vrtuľou v znaku vďačí slovenskej trojici Jakeš/Čipka/Zaťko), namiesto ktorého je prítomná Husqvarna. A má čo ponúknuť – Portugalec Paulo Gonçalves hodlá útočiť minimálne na pódium a pre Davida Frétigné z Francúzska platí bezpochyby to isté.

Na listine štartu figuruje aj dvojica motocyklistiek: štartové číslo 45 má minuloročná víťazka a skvelá španielska trialistka Eulalia Sanz Pla-Gilibertová na stroji trialovej značky Gas-Gas. O svoj diel slávy bude bojovať aj jej krajanka Rosa Romerová na stroji KTM. Na Dakare 2012 sa objavia aj dve legendárne postavy: Španiel Jordi Arcarons (Honda) a Talian Franco Picco (Yamaha).

Štvorkolky: Macháček, Patronelliovci a zvyšok sveta

Trieda štvorkoliek je najmladšou kategóriou histórie Rallye Dakar, ako samostatne vypísaná bola až v roku 2009. Tentoraz ju bude zastupovať 31 strojov. Z uvedeného počtu štvorkoliek bude mať najväčšie zastúpenie Yamaha (17). Nasledujú CAN-AM (6), Honda (4) a Polaris (3) a Monnier (1). Pre nasledujúce "vydanie" Dakaru prišli organizátori s nariadením o znížení objemu motora z 800 na 750 cm³.

Štvorkolesová veľmoc z Argentíny, ktorú tvorí rovná tretina štartového poľa, sa postaví proti českému matadorovi Josefovi Macháčkovi. Práve on, spoločne s Argentínčanmi Marcosom a jeho bratom Alejandrom Patronelliovcami, ktorí kraľovali v posledných dvoch ročníkoch, sú najväčšími favoritmi tejto kategórie. Macháček, kráľ štvorkolesovej triedy v rokoch 2000, 2001, 2003, 2007 a 2009, pritom každoročne prehlasuje, že je to zaručene jeho posledná účasť.

Šancu majú aj Poliaci Lukasz Laskawiec a Rafal Sonik a Francúz Christophe Declerck. Po štvrtý raz bude v mužskej väčšine bojovať Talianka Camélia Liparotiová, obhajkyňa vlaňajšieho prvenstva medzi ženami.

Dakar 2012 Dakar 2012 Dakar 2012 Dakar 2012 Eulalia Sanz Pla-Gilibertová Dakar 2012 Rosa Romerová
Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.