Dakar 2012: v záverečnej etape Svitko tretí

Pondelok, 16 január 2012

Posledné kilometre tohtoročného 34. ročníka Rallye Dakar majú súťažiaci za sebou. V poslednej 14. etape sa išla iba dvadsaťdeväťkilometrová rýchlostná skúška, ktorá podľa rozdaných kariet na štarte nemala priniesť už žiadne výrazné zmeny na prvých priečkach jednotlivých kategórií.

Štefan Svitko
Štefan Svitko mal vo včerajšej poslednej dakarskej etape podľa komentátorov českého Eurosportu zvíťaziť. Skončil tretí, celkove piaty, ale pre nás je víťazom práve on.

14. etapa: Pisco/Peru – Lima/Peru (meraný úsek 29 km)

V prvý deň na štarte v argentínskej metropole Mar del Plata stálo celkom 443 strojov, cieľ však v peruánskej Lime uvidelo iba 247 z nich. Na cieľovú rampu vyšlo 97 motocyklov, 12 štvorkoliek, 78 automobilov a 60 kamiónov. Medzi nimi boli aj dvaja slovenskí motocyklisti – Štefan Svitko a Dušan Čipka.

Ako je na Dakare pre záverečnú etapu zvykom, prvý štartoval jazdec na poslednom mieste celkovej klasifikácie motocyklov. Lídri vyrazili na trať až ako poslední, aby aj ako poslední prišli na pódium. Naopak automobily štartovali v normálnom poradí, aby najlepší piloti obidvoch kategórií boli na pódiu spoločne.

Súťažiaci museli najprv prejsť 134kilometrovým spojovacím úsekom, aby sa mohli postaviť na štart krátkej rýchlostnej skúšky. Po jej zdolaní ich od cieľovej rampy delilo ešte 120 kilometrov.

Motocykle

Francúz Cyril Despres na KTM udržal celkové prvé miesto pred svojim tímovým kolegom Marcom Comom, ktorý už nedokázal zmazať 13,5 minútovú stratu z predposlednej etapy. Na to 29 meraných kilometrov Španielovi nestačilo.
Despres tak získal už svoj štvrtý titul na Rallye Dakar a opätovne prevzal "žezlo pre víťaza" od Marca Comu, ktorý vyhral minulý ročník. Títo dvaja jazdci si toto pomyselné žezlo medzi sebou vymieňajú už posledných šesť rokov. Francúzove výsledky na dakarskej rallye sú však obdivuhodné, pretože od roku 2003, kedy skončil štvrtý, bol vždy na stupňoch víťazov. A ak už Coma zvíťazil, on bol druhý.

Tretiu priečku obsadil Portugalec Helder Rodrigues, víťaz minuloročného svetového enduro šampionátu, čím na Dakare obhájil bronzovú medailu z Dakaru 2011. Rodrigues tak dokázal pre značku Yamaha získať cenný úspech, pretože okrem neho a deviateho Francúza Oliviera Paina sú v najlepšej desiatke iba stroje značky KTM.

Výnimočný úspech dosiahol slovenský motocyklista Oraving – Slovnaft Teamu Štefan Svitko. Ako druhý Slovák v histórii púštnej Rallye Dakar prišiel do cieľa v prvej desiatke a ako prvý dokonca v elitnej päťke! Práve piata priečka mu zaslúžene patrí. Záver zvládol naozaj majstrovsky, štrnástu "erzetu" zavŕšil skvelým tretím miestom. Konečnou piatou priečkou tak prekonal doposiaľ najlepší výsledok, aký dosiahol slovenský motocyklista na Rallye Dakar. Doteraz tento primát patril Jaroslavovi Katriňákovi, ktorý v roku 2007 prišiel do Dakaru – vôbec ako prvý Slovák – deviaty.

Štefan Svitko tak nielen vylepšil svoje doterajšie maximum o osem miest spred dvoch rokov, ale predovšetkým prepísal dejiny slovenskej účasti. Tie spolu s ním v historických análoch tvoria už spomínaný Jaroslav Katriňák, Ivan Jakeš (v roku 2009 obsadil 43. priečku), Radek Matoška (v minulom roku vydobyl 34. miesto) a Dušan Čipka, ktorý 34. ročník, hneď pri svojej premiére, dokončil na 73. pozícií.

Pripomeňme, že Rallye Dakar dokončil aj český jazdec Jan Veselý (Czech Dakar Team). So svojou "zomierajúcou" Yamahou vybojoval konečné 65. miesto, ktoré zhodou okolností získal aj v minulom ročníku. Medzi ženami už po druhýkrát dominovala Španielka Eulalia Sanz Pla-Gilibertová (GAS-GAS), ktorá tiež zopakovala svoje umiestnenie z vlaňajška – 39. miesto.

Quady

Argentínčan Alejandro Petronelli na stroji Yamaha Raptor 700 obhájil minuloročné víťazstvo na Rallye Dakar. Tohto roku získal tri etapové prvenstvá, vlani ich mal v cieli na konte päť. Druhý skončil jeho mladší brat Marcos, ktorý v minuloročnom "vydaní" musel po ťažkom páde z pretekov odstúpiť.

Pre vývoj v tejto kategórii bola kľúčová siedma etapa, v ktorej Marcos kvôli navigačnej chybe stratil takmer 1,5 hodiny a tým aj možnosť bojovať s bratom o celkové prvenstvo. Neskôr sa prebojoval na druhú priečku, ktorú už udržal.
Tretí skončil ich krajan Tomas Maffei, pre ktorého sa tiež stala osudnou siedma "erzeta" v okolí chilského mesta Copiapo. V okolitých dunách stratil množstvo času a z pozície lídra klesol na druhú pozíciu. Bratia Patronelliovci však jazdili skvele, ono sa to vo dvojici predsa len ťahá ľahšie. A tak Maffei svoje druhé miesto neudržal.

Dodajme, že aj trieda štvorkoliek pozná svoju víťazku. A nie je ňou nikto iný než Talianka Camélia Liparotiová (Yamaha), ktorá v mužskej konkurencii vybojovala konečné 9. miesto. Po rokoch 2010 a 2011 je to už jej tretie víťazstvo medzi ženami na Dakare.

Automobily

Francúz Stéphane Peterhansel prepísal dakarské anály, pretože tohtoročným víťazstvom získal už svoje desiate jubilejné víťazstvo na Rallye Dakar – šesť v sedle motocykla a štyri za volantom automobilu. Jeho dieselové Mini All 4 Racing v dokonalej starostlivosti stajne X-Raid slúžilo bezchybne a spoločne s jeho skúsenosťami a jazdeckými schopnosťami to bola takmer stávka na istotu. Napokon kategórii automobilov kraľoval už od štvrtej etapy.

Druhú priečku pre tím X-Raid a Mini získal španielsky jazdec Joan "Nani" Roma, ktorý mimochodom dokázal Dakar vyhrať v roku 2004 – hoci ako jazdec na motocykli. Na bronzový stupienok doviedol Toyotu Hilux stajne Overdrive Juhoafričan Giniel De Villiers. Ten má na svojom konte už tiež niekoľko výborných výsledkov z predchádzajúcich rokov – vlani a v roku 2006 skončil druhý a v roku 2009 Dakar dokonca vyhral.

Celkovo štvrtý skončil Rus Leonid Novickij už s tretím vozidlom Mini v TOP 5; piata priečka napokon patrila Američanovi Robbymu Gordonovi a jeho "špeciálu" Hummer. Bude však ešte zaujímavé sledovať, ako dopadne jeho boj s usporiadateľmi, ktorí ho v jedenástej etape z pretekov diskvalifikovali kvôli doposiaľ nevyjasneným okolnostiam – špekuluje sa o neprihlásenej asistencii v rallye, alebo o nepovolených technických úpravách.

V najlepšej desiatke ďalej skončil šiesty Argentínčan Lucio Alvarez s ďalšou Toyotou Hilux a skvelé siedme miesto pre čínsku stajňu Great Wall získal s dieselovým vozidlom Haval Great Wall Portugalec Carlos Sousa – je však nutné konštatovať, že je to prezlečené BMW X3.

Ôsmu priečku obsadil ďalší portugalský jazdec Ricardo Leal Dos Santos s vozom Mini, ktorý jazdil pre svojich ostatných štyroch stajňových kolegov ako rýchla asistencia. Deviaty bol klasifikovaný Holanďan Bernhard Ten Brinke, ktorý sa ako tohtoročný nováčik na Dakare dokázal postupne prebojovať do najlepšej desiatky. Desiatku najlepších uzatvorilo posledné Mini (čiže prezlečené BMW X3) pilotované Poliakom Krzysztofom Holowczycom. Pre neho môže byť tohtoročný Dakar sklamaním, pretože až do deviatej etapy sa držal na 3. mieste. V desiatej "erzete" však mal veľké technické problémy a takmer nedošiel do bivaku.

Bývalý skokan na lyžiach Adam Malysz sa úspešne vysporiadal s takmer osemtisícovou porciou kilometrov a svoje Mitsubishi Pajero doviedol na 38. mieste. Medzi ženami dominovala Francúzska Isabelle Patissierová, ktorá s buginou Oryx Essence stajne Dessoude získala konečnú 29. priečku. Medzi automobilmi s jednou poháňanou nápravou (4×2) dominovali Francúzi Chabot s Pillotom na Buggy SMG (celková 13. priečka) pred stajňovými kolegami Errandoneom a Debronom (14. miesto); tretí skončili ich krajania Magnaldi a Borsotto na Buggy Oryx stajne Dessoude, v celkovom poradí evidovaní na 15. pozícii. Kategóriu T2 ovládla Toyota Land Cruiser španielskej dvojice Foj/Cervantes (celková 22. pozícia).

Kamióny

Holanďan Gerard De Rooy za volantom kamióna Iveco Powerstar, ktorý je prezývaný "Torpédo", predviedol na Dakare 2012 famózny výkon. Okrem prvej a tretej etapy, kedy bol na priebežnom druhom mieste, po celú dobu rallye viedol a postupne si pred svojimi tímovými kolegami vypracovával náskok. Nakoniec to bolo viac ako päťdesiat minút.

Pre De Rooya, syna legendárneho Jana De Rooya, ktorý bojoval za volantom kamióna v dobách Karla Lopraisa, je to vôbec prvé víťazstvo na Rallye Dakar. Doposiaľ bol najlepšie tretí (2004) a napríklad minulý rok musel po nehode zo súťaže (hneď po päťdesiatich kilometroch úvodnej etapy) odstúpiť. Perličkou navyše je, že Gerard vyhral presne po 25 rokoch od triumfu svojho otca na Rallye Dakar v Afrike.

Druhé miesto si ustrážil jeho krajan a bratranec Hans Stacey s ďalším kamiónom Iveco (+51:19 min) a pripísal si k druhej priečke v roku 2006 a prvenstvo v nasledujúcom roku ďalší skvelý výsledok. Tretiu až piatu pozíciu obsadili piloti ruských truckov Kamaz v poradí Artur Ardavičus, Andrey Karginov a Ilgizar Mardeev; šieste bolo ďalšie Iveco – s talianskym pilotom Massimo Biasionom za volantom.

Fantastické siedme miesto patrí Tatre Czech Dakar Teamu s posádkou Martin Kolomý, René Kilián, David Kilián. Pri treťom juhoamerickom Dakare to Kolomý konečne dokázal dotiahnuť až do konca a skončil hneď v najlepšej desiatke. To je skvelý výkon. Navyše šieste miesto mu utieklo iba zhruba o dvadsať minút. Za zmienku stojí tiež celková ôsma pozícia ďalšieho kamióna značky Tatra s brazílsko-českou posádkou André De Azevedo/Maykel Justo/Jaromír Martinec. Ďalší kamión kopřivnickej automobilky (s trojicou Vrátný/Měřínský/Pustějovský) skončil na 18. pozícii.

Celková 12. priečka patrila posádke Jaroslav Valtr, David Pabiška, Jan Bervic a ich liazke z KM Racing Teamu. V druhej polovici rallye sa dokázali neuveriteľne zlepšiť, keď v siedmej etape boli až na 26. mieste. Miroslava Zapletala s truckom MAN klasifikovali na konečnom 40. mieste.

Výsledky – záverečná 14. etapa:

Motocykle

1. Pal Anders Ullevalseter (Nór.) KTM22:26 min
2. Marc Coma (Špan.) KTM+1:08
3. Štefan Svitko (SR) KTM+1:43
4. Gérard Farres Guel (Špan.) KTM+2:01
5. Alessandro Botturi (Tal.) KTM+2:11
6. Olivier Pain (Franc.) Yamaha+2:55
7. Viladoms (Špan.) KTM+3:55 min
8. Rodrigues )Portug.) Yamaha+3:41 min
9. Barreda Bort (Špan.) Husqvarna+3:44 min
10. Despres (Franc.) KTM+3:51 min
11. Prochens (Čile) Honda+27:18 min
12. Czachor (Pol.) KTM+27:34 min
...
Veselý (ČR) Yamaha+13:14 min
...
75. Dušan Čipka (SR) BMW+16:15

Konečné poradie

1. Despres43:28:11 hod
2. Marc Coma (Špan.) KTM+53:20 min
3. Helder Rodrígues (Portug.) Yamaha+1:11:17 hod
4. Jordi Viladoms (Špan.)+1:40:56 hod
5. Svitko+1:47:28 hod
6. Ullevalseter+2:11:56 hod
7. Farres Guell (Špan.) KTM+2:14:22 hod
8. Botturi (Tal.) KTM+2:59:04 hod
9. Pain (Franc.) Yamaha+3:17:50 hod
10. Zanol (Braz-) KTM+3:25:56 hod
11. Barreda Bort (Špan.) Husqvarna+3:37:25 hod
12. Faria (Portug.) KTM+4:13:10 hod
...
65. Veselý+19:12:28 hod
...
73. Čipka+23:41:13

Automobily

1. Robby Gordon (USA) Hummer22:43 min
2. Ricardo Leal Dos Santos (Portug.) Mini+21 s
3. Krzysztof Holowczyc (Poľ.) Mini+38
4. De Villiers (JAR) Toyota+1:28 min
5. Sousa (Portug.) Great Wall+1:36 min
6. Alvarez (Arg.) Toyota+2:01 min
7. Novickij (Rus.) Mini+2:10 min
8.Roma (Špan.) Mini+2:11 min
9. Ten Brinke (Hol.) Mitsubishi+2:49 min
10. Peterhansel (Franc.) Mini+3:12 min

Konečné poradie

1. Stéphane Peterhansel (Fr.) Mini38:54:46 h
2. Joan Roma (Šp.) Mini+41:56 min
3. Giniel De Villiers (JAR) Toyota+1:13:25 h
4. Novickij+2:11:54 hod
5. Gordon+2:16:53 hod
6. Alvarez+4:05:53 hod
7. Sousa+4:30:24 hod
8. Leal Dos Santos (Portug.) Mini5:03:18 hod
9. Ten Brinke+5:11:18 hod
10. Holowczyc (Pol.) Mini+6:59:18 hod

Štvorkolky

1. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha29:44 min
2. Sergio La Fuente (Urug.) Yamaha+49 s
3. Alejandro Patronelli (Arg.) Yamaha+1:18 min

Konečné poradie

1. Alejandro Patronelli53:01:51 h
2. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha+1:20:17 h
3. Maffei+2:14:21

Kamióny

1. Ajrat Mardejev (Rus.) Kamaz28:48 min
2. Hans Stacey (Hol.)+17
3. Andrej Karginov (Rus.)+1:04 min
4. Karginov (Rus.) Kamaz+2:30 min
5. Ardavičus (Kaz.) Kamaz+3:00 min
6. De Rooy (Hol.) Iveco+3:40 min
7. Van Den Brink (Hol.) Ginaf+4:22 min
8. Bekx (Hol.) DAF+4:32 min
9. Kolomý (ČR) Tatra+4:40 min
10. Vila (Špan.) Iveco+4:50 min
...
15. De Azevedo (Braz.) Tatra+6:00 min
18. Valtr (ČR) LIAZ+6:50 min
24. Vrátný (ČR) Tatra+10:16 min
42. Zapletal (ČR) Tatra+21:44

Konečné poradie

1. Gerard De Rooy (Hol.) Iveco45:20:47 h
2. Stacey+51:19 min
3. Artur Ardavičus (Kaz.) Kamaz+1:47:45
4. Karginov+5:01:10 hod
5. Mardejev+5:01:50 hod
6. Biasion (Tal.) Iveco+6:31:11 hod
7. Kolomý+6:54:15 hod
8. De Azevedo+7:46:07 hod
9. Sugawara (Jap.) Hino+10:39:24 hod
10. Verswis (Hol.) MAN+11:12:32 hod
...
12. Valtr+13:09:57 hod
...
18. Vrátný+18:02:26 hod
...
40. Zapletalčas neuvedený

Štefan Svitko Štefan Svitko Štefan Svitko Dakar 2012 Cyril Despres Cyril Despres s fanúšikmi Marc Coma - jeden z hrdinov Dakaru Traja naj - Despres Coma a Rodrigues Eulalia Sanz Pla-Galibert A a M. Patronelliovci A. Patronelli - domáci hrdina Víťaz Peterhansel a prezident Peru Peterhansel s prezidentom Peru O. Humalom Roma a Perin oslavujú druhé miesto G. De Villiers a D. Zitzewitz v cieli G. De Rooy D. Rodewald T. Colsoul Robby Gordon - veľký Američan Adam Malysz zvládol Dakar
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.
2-Ultragrip-performance
Výrobca pneumatík Goodyear rozšíril rad zimných pneumatík UltraGrip a majitelia menších mestských modelov, úžitkových vozidiel a silných áut si budú môcť na zimu obuť pneumatiky UltraGrip9+, UltraGrip Cargo a UltraGrip Performance+. Model UltraGrip 9+ ponúka dlhší kilometrový výkon a vyššiu priľnavosť na snehovej pokrývke a zľadovatenej ceste, UltraGrip Cargo zlepšujú brzdné vlastnosti úžitkových vozidiel na zľadovatených cestách a Ultra Grip Performance+ ponúkajú lepšie brzdné vlastnosti a vyššiu priľnavosť pre vodičov výkonných áut a mimoriadne jazdné vlastnosti na mokrom aj suchom povrchu v zimných podmienkach. Základom technológie WinterGrip je nová zmes, ktorá zlepšuje pružnosť gumy za nízkych teplôt a zvyšuje tak priľnavosť na zasneženej a zľadovatenej vozovke.