Dakar: bravo Ivan Jakeš

Pondelok, 19 január 2009

Najťažší Dakar je už históriou. Historickým faktom je aj skutočnosť, že z doterajších tridsať jeden ročníkov, od roku 1979, to bola najťažšia diaľková rallye, akú kedy motocykle, automobily, štvorkolky a kamióny absolvovali. Aj keď na africkom kontinente to bolo veľmi náročné, v Argentíne a Chile, kam rallye z bezpečnostných dôvodov premiestnili, bola v mnohých jej častiach doslova peklom.

Cyril Despres

O tom, že tohtoročný Dakar nebol prechádzkou ružovou záhradou, svedčí aj fakt, že z tých, ktorý sa postavili na štart 31. ročníka Rallye Dakar, prešla cieľom sotva tretina. Argentínske a čílske peklo, extrémne rýchle a prašné cesty, náročné prejazdy cez pohorie Ánd a suché piesky púšte Atacuma, si aj v tomto roku, žiaľ, vyžiadali svoje obete. Už v úvodných etapách zaplatil životom francúzsky motocyklový jazdec, neskôr sa ťažko zranil ďalší, ktorému sa však nehodu podarilo prežiť.

Marc Coma, Cyril Despres Rallye Dakar

Cieľ v argentínskom Buenos Aires po štrnástich vyčerpávajúcich etapách, počas ktorých náročné trate vysali z jazdcov takmer všetku silu, bol pre všetkých vytúženým vykúpením. Napriek enormným výkonom na trase, keď museli odjazdiť za štrnásť dní vyše deväť tisíc kilometrov, v niektorých etapách za deň aj viac ako osemsto, napriek vyčerpaniu z jazdy, ale aj z nedostatku spánku, každý mal v cieli úsmev na tvári, radosť v očiach a zaslúžený pocit šťastia pri srdci.

Rallye Dakar Rallye Dakar

Veľmi ťažké a jazdecky i fyzicky náročné podujatie absolvoval aj slovenský motocyklový jazdec Ivan Jakeš. Na štart nastupoval so skromným cieľom prísť do cieľa v Buenos Aires. Mal aj smolu a nevyhol sa ani technickým problémom, najmä v úvodných etapách, schytal viachodinovú penalizáciu, ktorá ho odsunula ďaleko dozadu vo výsledkovej listine. Nevzdával sa však a najmä v záverečných etapách sa slovenský endurový reprezentant predviedol v skvelom svetle, keď v silne nabitom štartovom poli prechádzal cieľom hneď za prvou desiatkou najlepších. A čo je podstatné, len s malou časovou stratou. Ovládol ťažkú čílsku i argentínsku krajinu i zložitú navigáciu, a ak by do konca zostávalo ešte niekoľko etáp, určite by sa v ich cieli klasifikoval v desiatke najlepších.

Rallye Dakar

Ivan Jakeš splnil v Argentíne a Čile, na "novom Dakare", svoje predsavzatie prísť do cieľa. Skončil na celkovom 43. mieste spomedzi tých 113, ktorý z približne 350 členného štartového pola preťali cieľovú pásku v poslednej 14. etape. Nebyť smolného začiatku, bolo by jeho umiestnenie určite aspoň v prvej dvadsiatke. Svojou húževnatosťou a bojovnosťou dosiahol však skvelý úspech. Osamotený v jazdeckom poli, v ktorom mu určite chýbal zo zdravotných dôvodov Dakarom ostrieľaný Jaroslav Katriňák. Zato nechýbala pomoc a spolupráca s českým tímom Davida Pabišku, za ktorý jazdil. Aj vďaka tomu reprezentoval Slovensko skvele. Bravo Ivan!

Výsledky Rallye Dakar

Motocykle - konečné poradie

1. Marc ComaŠpan./KTM 690 Rally52:14:33 hod
2. Cyril DespresFranc./KTM 690 Rally+1:25:38 hod
3. David FretigneFranc./Yamaha+1:38:56 hod
4. David CasteuFran./KTM 690 Rally+2:17:54 hod
5. Helder RodriguezPort./KTM690 Rally+2:22:11 hod
6. Pal Anders UllevalseterNór./KTM 690 Rally+2:25:02 hod
7. Jordi ViladomsŠpan./KTM 690 Rally+2:28:29 hod
8. Frans VerhoevenHol./KTM 690 Rally+2:50:39 hod
9. Henk KnuimanHol./KTM 690+3:22:41 hod
10. Paulo GoncalvesHol./Honda CRF 450X+4:12:42 hod
...
43. Ivan JakešSlovensko/KTM 690 Rally Replica+16:55:56 hod

Automobily – konečné poradie

1. De Villiers / Von ZitzewitzVolkswagen Motorsport Volkswagen48:10:57 hod
2. Miller / PitchfordVolkswagen Motorsport Volkswagen+ 8:59 min
3. Gordon / GriderTeam Dakar USA Hummer+ 1:46:15 hod
4. Tollefsen / EvansOverdrive Racing Nissan+ 6:04:34 hod
5. Holowczyc / FortinOrlen Team Nissan+ 6:37:49 hod
6. Depping / GotschalkVolkswagen Motorsport VW+ 8:43:29 hod
7. Zapletal / OuerdničekOffroadsport.cz Mitsubishi+ 11:03:08 hod
8. Novitsky / TyupenkinX-Raid Russia BMW+ 13:15:13 hod
9. Chicherit / BaumelX-Raid GMBH BMW+ 14:49:49 hod
10. Roma / Cruz SeneraRepsol Mitsubishi Rallyart Mitsubishi+ 17:27:46 hod

Štvorkolky – konečné poradie

1. J. MacháčekKM Racing Yamaha68:22:06 hod
2. M. PatronelliBRP Can-Am Team Can-Am+ 2:34:00 hod
3. R. SonikATV Polska Yamaha+ 7:42:34 hod
4. H. DeltrierPolaris Racing Polaris+ 11:13:31 hod
5. O. BražinaBodro Team Yamaha+ 15:59:51 hod
6. C. AvendanoSuzuki Motorrad Suzuki+ 16:44:15 hod
7. E. CarliniPolaris Racing Polaris+ 25:10:45 hod
8. E. KraftPolaris Racing Polaris+ 26:12:39 hod
9. O. PottierMD Rallye Sport Can-Am+ 40:20:38 hod
10. J. PenaJM Pena Yamaha+ 46:46:05 hod

Kamióny – konečné poradie

1. Kabirov/Belysev/MokejevKamaz-Master Kamaz49:34:46 hod
2. Chagin/Savostin/NikolajevKamaz-Master Kamaz+3:39 min
3. De Rooy/Colsoul/Van MelisDe Rooy Ginaf+ 59:56 min
4. Mardejev/Mizjukajev/MardejevKamaz-Master Kamaz+ 6:46:30 hod
5. Echter/Ruf/KleinMAN Race MAN+ 7:19:41 hod
6. De Azvedo/Justo/MartinecPetrobras Tatra+ 8:19:52 hod
7. Vila Roca/Torrellardona/BusomsEpsilon Team Mercedes-Benz+ 16:06:40 hod
8. Van Ginkel/Tusterman/De RooyGinaf Rally Power Ginaf+ 16:29:47 hod
9. Juvanteny/Criado/RomanEpsilon Team MAN+ 19:53:54 hod
10. Szaller/Pocsik/CsitariP&T Racing Team MAN+ 20:27:01 hod

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.