Dakar: bravo Ivan Jakeš

Pondelok, 19 január 2009

Najťažší Dakar je už históriou. Historickým faktom je aj skutočnosť, že z doterajších tridsať jeden ročníkov, od roku 1979, to bola najťažšia diaľková rallye, akú kedy motocykle, automobily, štvorkolky a kamióny absolvovali. Aj keď na africkom kontinente to bolo veľmi náročné, v Argentíne a Chile, kam rallye z bezpečnostných dôvodov premiestnili, bola v mnohých jej častiach doslova peklom.

Cyril Despres

O tom, že tohtoročný Dakar nebol prechádzkou ružovou záhradou, svedčí aj fakt, že z tých, ktorý sa postavili na štart 31. ročníka Rallye Dakar, prešla cieľom sotva tretina. Argentínske a čílske peklo, extrémne rýchle a prašné cesty, náročné prejazdy cez pohorie Ánd a suché piesky púšte Atacuma, si aj v tomto roku, žiaľ, vyžiadali svoje obete. Už v úvodných etapách zaplatil životom francúzsky motocyklový jazdec, neskôr sa ťažko zranil ďalší, ktorému sa však nehodu podarilo prežiť.

Marc Coma, Cyril Despres Rallye Dakar

Cieľ v argentínskom Buenos Aires po štrnástich vyčerpávajúcich etapách, počas ktorých náročné trate vysali z jazdcov takmer všetku silu, bol pre všetkých vytúženým vykúpením. Napriek enormným výkonom na trase, keď museli odjazdiť za štrnásť dní vyše deväť tisíc kilometrov, v niektorých etapách za deň aj viac ako osemsto, napriek vyčerpaniu z jazdy, ale aj z nedostatku spánku, každý mal v cieli úsmev na tvári, radosť v očiach a zaslúžený pocit šťastia pri srdci.

Rallye Dakar Rallye Dakar

Veľmi ťažké a jazdecky i fyzicky náročné podujatie absolvoval aj slovenský motocyklový jazdec Ivan Jakeš. Na štart nastupoval so skromným cieľom prísť do cieľa v Buenos Aires. Mal aj smolu a nevyhol sa ani technickým problémom, najmä v úvodných etapách, schytal viachodinovú penalizáciu, ktorá ho odsunula ďaleko dozadu vo výsledkovej listine. Nevzdával sa však a najmä v záverečných etapách sa slovenský endurový reprezentant predviedol v skvelom svetle, keď v silne nabitom štartovom poli prechádzal cieľom hneď za prvou desiatkou najlepších. A čo je podstatné, len s malou časovou stratou. Ovládol ťažkú čílsku i argentínsku krajinu i zložitú navigáciu, a ak by do konca zostávalo ešte niekoľko etáp, určite by sa v ich cieli klasifikoval v desiatke najlepších.

Rallye Dakar

Ivan Jakeš splnil v Argentíne a Čile, na "novom Dakare", svoje predsavzatie prísť do cieľa. Skončil na celkovom 43. mieste spomedzi tých 113, ktorý z približne 350 členného štartového pola preťali cieľovú pásku v poslednej 14. etape. Nebyť smolného začiatku, bolo by jeho umiestnenie určite aspoň v prvej dvadsiatke. Svojou húževnatosťou a bojovnosťou dosiahol však skvelý úspech. Osamotený v jazdeckom poli, v ktorom mu určite chýbal zo zdravotných dôvodov Dakarom ostrieľaný Jaroslav Katriňák. Zato nechýbala pomoc a spolupráca s českým tímom Davida Pabišku, za ktorý jazdil. Aj vďaka tomu reprezentoval Slovensko skvele. Bravo Ivan!

Výsledky Rallye Dakar

Motocykle - konečné poradie

1. Marc ComaŠpan./KTM 690 Rally52:14:33 hod
2. Cyril DespresFranc./KTM 690 Rally+1:25:38 hod
3. David FretigneFranc./Yamaha+1:38:56 hod
4. David CasteuFran./KTM 690 Rally+2:17:54 hod
5. Helder RodriguezPort./KTM690 Rally+2:22:11 hod
6. Pal Anders UllevalseterNór./KTM 690 Rally+2:25:02 hod
7. Jordi ViladomsŠpan./KTM 690 Rally+2:28:29 hod
8. Frans VerhoevenHol./KTM 690 Rally+2:50:39 hod
9. Henk KnuimanHol./KTM 690+3:22:41 hod
10. Paulo GoncalvesHol./Honda CRF 450X+4:12:42 hod
...
43. Ivan JakešSlovensko/KTM 690 Rally Replica+16:55:56 hod

Automobily – konečné poradie

1. De Villiers / Von ZitzewitzVolkswagen Motorsport Volkswagen48:10:57 hod
2. Miller / PitchfordVolkswagen Motorsport Volkswagen+ 8:59 min
3. Gordon / GriderTeam Dakar USA Hummer+ 1:46:15 hod
4. Tollefsen / EvansOverdrive Racing Nissan+ 6:04:34 hod
5. Holowczyc / FortinOrlen Team Nissan+ 6:37:49 hod
6. Depping / GotschalkVolkswagen Motorsport VW+ 8:43:29 hod
7. Zapletal / OuerdničekOffroadsport.cz Mitsubishi+ 11:03:08 hod
8. Novitsky / TyupenkinX-Raid Russia BMW+ 13:15:13 hod
9. Chicherit / BaumelX-Raid GMBH BMW+ 14:49:49 hod
10. Roma / Cruz SeneraRepsol Mitsubishi Rallyart Mitsubishi+ 17:27:46 hod

Štvorkolky – konečné poradie

1. J. MacháčekKM Racing Yamaha68:22:06 hod
2. M. PatronelliBRP Can-Am Team Can-Am+ 2:34:00 hod
3. R. SonikATV Polska Yamaha+ 7:42:34 hod
4. H. DeltrierPolaris Racing Polaris+ 11:13:31 hod
5. O. BražinaBodro Team Yamaha+ 15:59:51 hod
6. C. AvendanoSuzuki Motorrad Suzuki+ 16:44:15 hod
7. E. CarliniPolaris Racing Polaris+ 25:10:45 hod
8. E. KraftPolaris Racing Polaris+ 26:12:39 hod
9. O. PottierMD Rallye Sport Can-Am+ 40:20:38 hod
10. J. PenaJM Pena Yamaha+ 46:46:05 hod

Kamióny – konečné poradie

1. Kabirov/Belysev/MokejevKamaz-Master Kamaz49:34:46 hod
2. Chagin/Savostin/NikolajevKamaz-Master Kamaz+3:39 min
3. De Rooy/Colsoul/Van MelisDe Rooy Ginaf+ 59:56 min
4. Mardejev/Mizjukajev/MardejevKamaz-Master Kamaz+ 6:46:30 hod
5. Echter/Ruf/KleinMAN Race MAN+ 7:19:41 hod
6. De Azvedo/Justo/MartinecPetrobras Tatra+ 8:19:52 hod
7. Vila Roca/Torrellardona/BusomsEpsilon Team Mercedes-Benz+ 16:06:40 hod
8. Van Ginkel/Tusterman/De RooyGinaf Rally Power Ginaf+ 16:29:47 hod
9. Juvanteny/Criado/RomanEpsilon Team MAN+ 19:53:54 hod
10. Szaller/Pocsik/CsitariP&T Racing Team MAN+ 20:27:01 hod

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.