Dakar: po tretej etape noví lídri

Streda, 04 január 2012

Tretia etapa potvrdila predpovede, že tohtoročný Dakar bude najťažší zo všetkých doterajších, ktoré sa išli na v južnej časti Ameriky. Náročný terén, úzke kamenisté cesty a množstvo ostrých skál boli príčinou defektov pneumatík, najviac to postihlo kategóriu automobilov. Nevyhli sa napríklad Gordonovi, Peterhanselovi a ďalším. Peterhansel navyše po navigačnej chybe stratil približne 14 minút i priebežné vedenie. Bolo aj veľa pádov, z nich najnebezpečnejší vo vysokej rýchlosti mal Američan Codi a na Dakare skončil. Po prvých troch dňoch rallye už nepokračuje 22 motocyklistov a 21 áut, menšia "úmrtnosť" strojov je zatiaľ v kategóriách štvorkoliek a kamiónov.

E. Van Loon - Mitsubishi Lancer
Zradné a aj nebezpečné pieskové duny dokážu narobiť jazdcom nemalé problémy. Tú na fotografii zdoláva Erik van Loon na špeciále Mitsubishi Lancer Racing.

3. etapa: San Rafael – San Juan (208 km, 270 km)

Tretia etapa Rallye Dakar medzi mestami San Rafael a San Juan bola ďalšou náročnou skúškou pre techniku. Štartovalo sa z takmer dvoch kilometrov nadmorskej výšky a dvakrát sa stúpalo až do troch kilometrov nad morom. Navyše na začiatku argentínskeho leta sa teploty pohybujú aj nad 45°C a motory tým značne trpia.
Na štart rýchlostnej skúšky sa jazdci dostali až po zdolaní tristokilometrového spojovacieho úseku, v ktorom si však mohli užívať krásne scenérie. Pre tretiu etapu usporiadatelia pripravili trasu 208 kilometrov pre automobily a kamióny, zato na motocyklistov a štvorkolkárov ich čakalo 270.

Motocykle

V tejto etape využil doposiaľ tretí Francúz Cyril Despres navigačnej chyby jeho stajňového kolegu Marca Comu z KTM, ktorý triede motocyklov doposiaľ viedol, a do cieľa dorazil s náskokom trinástich minút pred Španielom. Vďaka tomu sa dostal na čelo celkového poradia. Marc Coma je s vyše desaťminútovým odstupom druhý a v etape mu patrilo šieste miesto (-13:04 min). Obaja jazdia na stroji KTM 450 CC Rally.

Meraný úsek zvládol prejsť v druhom najrýchlejšom čase Holanďan Franz Verhoeven so strojom Sherco SR 450, na prvého Despresa však stratil viac ako osem a pol minúty. V "erzete" tretí Paulo Gonçalves z Portugalska, jazdiaci na motocykli Husqvarna 450RR, bol iba o dve sekundy pomalší (-8:39 sek). Štvrtú priečku dnes obsadil Portugalec Helder Rodrigues na stroji Yamaha 450 WRF (-10:03 min) a piatu Francúz David Casteu s motocyklom rovnakej značky (-11:42 min). Siedmy bol Chiľan Francisco Lopes so strojom Aprilia 450 RXV (-17:59 min).

V sedmičke najrýchlejších sa teda objavilo päť rozdielnych typov motocyklov, čo naznačuje, že nebude až tak záležať na technike, ako na jazdeckých skúsenostiach jazdcov. V celkovom poradí vedie zatiaľ Despres pred Comom (-10:12 min) a Casteuom (-17:16 min).

Slovenskí motocyklisti úspešne pokračujú v zdolávaní dakarských nástrah. Ivan Jakeš (BMW) bol v etape štrnásty (-23:56 min) a Štefan Svitko (KTM) hneď za ním pätnásty (-25:15 min). V celkovej klasifikácii je Štefan Svitko už na 14. priečke (-41:51 min), Ivan Jakeš poskočil o sedemnásť miest dopredu a je už dvadsiaty prvý (-57:48 min). Dvojica ďalších Slovákov zo stajne Slovakia Turboteam Zaťko s motocyklami BMW G 450 X sa umiestnila na 83. (Dušan Čipka, manko -1:30:11 hod) a 97. (Ján Zaťko, manko -1:43:58 hod) pozícii. V celkovom poradí Čipkovi patrí 83. miesto (-3:01:33 hod) a Zaťkovi 119. priečka (-5:05:47 hod). Český motocyklista Jan Veselý (Yamaha) bol v "erzete" 53. a priebežne je hodnotený na 84. pozícii (-3:02:29 hod).

Rallye sa nešťastne skončila pre Bruna Da Costu. Francúzsky motocyklista ešte v druhej etape narazil do kravy. Pri páde utrpel zranenie a helikoptérou ho previezli do nemocnice. Je však mimo ohrozenia života. Horšie už pochodila jeho Yamaha, ktorá po kolízii zhorela. Tretia etapa sa stala konečnou pre päticu motocyklistov a rady tejto kategórie od začiatku súťaže už opustilo 16 jazdcov.

Quady

Kategória štvorkoliek sa po odstúpení skúseného českého jazdca Josefa Macháčka stála záležitosťou domácich jazdcov – zrejme tak, ako usporiadatelia chceli. 270 kilometrov rýchlostnej skúšky zvládol najlepšie Argentínčan Copetti, ktorý zvíťazil pred krajanmi M. Patronellim (-5:36 min), T. Maffeim (-7:28 min) a A. Patronellim (-7:55 min), všetci na Yamahách Raptor 700. Copetti bol následne penalizovaný pätnásťminútovou penalizáciou, takže sa dodatočným etapovým víťazom stal Marcos Patronelli.

Na prvých dvoch miestach priebežného hodnotenia tejto kategórie sú bratia Patronelliovci – prvý je Alejandro a druhý Marcos – od seba ich delí necelá minúta. Tretí je ich krajan Maffei (-2:41 min). Copetti po vysokej penalizácii (spolu štyri a štvrťhodinovej) figuruje na poslednej klasifikovanej priečke, je 22. (-7:54:38 hod). Doteraz odstúpili dvaja štvorkolkári: Argentínčan L. Gagliardi a Uruguajec M. Almeida.

Automobily

Továrenské vozidlá Mini stajne X-Raid sú na tohtoročný Dakar dokonale pripravené. Potvrdzujú to ich opakované umiestnenia v pätici najlepších tejto najprestížnejšej kategórie. Podarilo sa im to aj tentoraz, a to hneď dvakrát. Prvý prešiel cieľom španielsky pilot Joan "Nani" Roma a o minútu pomalší bol Poliak Kryzstof Holowczyc.

Skvelá technika sa skrýva aj v útrobách rýchlych "špeciálov" Hummer H3 z tímu Američana Robbyho Gordona, ktorého obidva automobily sú zakaždým v prvej päťke. Gordonov stajňový kolega a minuloročný víťaz Nasser Al-Attiyah z Kataru skončil tentoraz tretí s bezmála jeden a pol minútovým mankom. Robby Gordon bol s viac ako dvojminútovou stratou piaty, nakoľko musel na trati opätovne zastaviť kvôli defektu pneumatiky. Medzi nich sa prebojovala Toyota Hilux juhoafrického pilota Giniela DeVilliersa (-1:33 min).

Francúz Stéphane Peterhansel, ďalší pilot vozidla Mini All4 Racing, došiel až siedmy so stratou takmer 6,5 minúty. Aj jeho zdržal na trati defekt pneumatiky, a to nielen raz.
Popredné priečky celkovej klasifikácie sa kompletne zmenili. Vo vedení je teraz Mini Poliaka Holowczyca, druhý je s 54sekundovým odstupom Hummer Američana Gordona a na tretiu pozíciu sa posunula Toyota Juhoafričana De Villiersa (-1:40 min).

Pozoruhodný je výkon automobilu čínskej výroby Great Wall Haval pilotovaný skúseným portugalským jazdcom Carlosom Souzom. Ten sa v poslednej dekáde, s výnimkou neúspešného roka 2010, zakaždým umiestnil v prvej desiatke kategórie automobilov. Dvojica Souza/Garcin zatiaľ drží 9. miesto (-21:46 min).
S rallye sa nedobrovoľne rozlúčilo 12 posádok, medzi nimi aj niekdajší motocykloví jazdci Alfie Cox (Volvo) či Patrick Sireyjol (Buggy SMG), ale aj jeden z favoritov automobilovej kategórie s pohonom jednej poháňanej nápravy – Matthias Kahle z Nemecka.

Kamióny

Tradične ako posledné vyrazili na trať etapy kamióny. V cieli 208 kilometrov dlhej rýchlostnej skúšky bol najrýchlejší Talian Miki Biasion s Ivecom zo stajne slávnej rodiny z Holandska De Rooy. Druhú a tretiu priečku obsadila dvojica ruských kamiónov Kamaz, ktorú pilotovali Kazach Artur Ardavičus (-1:09 min) a Rus Andrej Karginov (-2:19 min). Zatiaľ čo Karginov štartuje s továrenským kamazom, Ardavičus z kazašskej stajne Astana má k dispozícii stavaný "špeciál".

Český pretekár Aleš Loprais sa v etapových výsledkoch stále posúva smerom hore, v tejto etape skončil na 4. mieste s tri a pol minútovým mankom. Za ním sa zoradili tri trucky Iveco v poradí Hans Stacey, Joseph Adua, Gerard De Rooy. Darilo sa aj českým kamiónom: tatrovky skončili na ôsmom (Martin Kolomý), dvadsiatom prvom (André De Azevedo) a dvadsiatom siedmom (Tomáš Vrátný) mieste; liazky boli klasifikované na 24. (Valtr/Pabiška/Bervic) a 28. (Cabala/First/Kalina) priečke.

Na čelo priebežnej klasifikácie sa z piateho miesta posunul kazašský pilot Ardavičus (Kamaz). Na druhom, treťom a štvrtom mieste sú zoradené kamióny Iveco pilotované De Rooyom (-28 sek), Biasionom (-1:51 min) a Staceym (-1:57 min). Aleš Loprais si polepšil o jednu priečku a je piaty (-2:43).

Martin Kolomý (Tatra) je na 14. mieste (-39:22 min), čo je oproti predošlej etape zlepšenie o tri pozície. Tatra brazílsko-českej zostavy s vodičom De Azevedom je šestnásta (-55:10 min), trojica Vrátný/Pustějovský/Měřínský s ďalším kopřivnickým kamiónom je (s viac než štyri a štvrťhodinovou stratou) na 35. pozícii. Stajňa KM Racing a jej dva trucky LIAZ figurujú na 21. (Valtr) a 24. (Cabala) mieste. Miroslav Zapletal s kamiónom MAN, ako rýchla asistencia poľskej stajne RMF Caroline, figuruje s dvojhodinovou penalizáciou (a s celkovým mankom viac ako sedem hodín) na 48. pozícii.

Dodajme, že útrapy pekla v tejto kategórii zatiaľ nevydržala iba talianska posádka vedená Claudiom Bellinom, ktorá so svojim Ginafom odstúpila v druhej etape.

Výsledky 3. etapy

Motocykle

1. Cyril Despres (Fr.) KTM 3:48:38 hod
2. Frans Verhoeven (Hol.) Sherco +8:37 min
3. Paulo Goncalves (Portug.) Husqvarna +8:39 min
4. Helder Rodrígues (Portug.) Yamaha +10:03 min
5. David Casteu (Fr.) +11:42 min
6. Marc Coma (Šp.) KTM +13:04 min
...
14. Ivan Jakeš BMW +23:56 min
15. Štefan Svitko KTM +25:15 min
...
83. Dušan Čipka BMW +1:30:11 hod
97. Ján Zaťko (všetci SR) BMW +1:43:58 hod

Priebežné poradie (po 3. etape)

1. Despres 7:31:42 hod
2. Coma +10:12 min
3. Casteu +17:16 min
4. Francisco López (Čile) Aprilia +17:37 min
5. Rodrígues +19:49 min
6. Goncalves +26:00 min
...
14. Svitko +41:51 min
21. Ivan Jakeš +57:48 min
83. Čipka +3:01:33 hod
107. Zaťko +5:05:47 hod

Automobily

1. Joan Roma (Šp.) Mini 2:26:51 hod
2. Krzysztof Holowczyc (Poľ.) Mini +1:09 min
3. Nasser Saleh Al-Attiyah (Katar) Hummer +1:29 min

Priebežné poradie (po 3. etape)

1. Holowczyc 5:51:06 hod
2. Robby Gordon (USA) Hummer +54 s
3. Giniel de Villiers (JAR) +1:40 min

Štvorkolky

1. Sebastian Copetti (Arg.) Yamaha 4:47:53 hod
2. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha +5:36 min
3. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha +7:28 min

Priebežné poradie (po 3. etape)

1. Alejandro Patronelli 9:32:31 hod
2. Marcos Patronelli +55 s
3. Maffei +2:41 min

Kamióny

1. Miki Biasion (Tal.) Iveco 2:50:53 h
2. Artur Ardavičus (Kaz.) Kamaz +1:09 min
3. Andrej Karginov (Rus.) Kamaz +2:19 min

Priebežné poradie (po 3. etape)

1. Ardavičus 6:47:33 hod
2. Gerard de Roy (Hol.) Iveco +28 s
3. Biasion +1:51 min

E. Van Loon - Mitsubishi Lancer K. Holowczyc - Mini 22-b A. Ardavichus A. de Azevedo - Tatra Gerard de Rooy A. Patronelli - Yamaha Raptor 700 Nasser Al-Attiyah Cyril Despres - Red Bull KTM A. Ullevalseter - KTM D. Casteu - Yamaha 450 Francisco Lopez - Aprilia 450
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.