Dakar: po tretej etape noví lídri

Streda, 04 január 2012

Tretia etapa potvrdila predpovede, že tohtoročný Dakar bude najťažší zo všetkých doterajších, ktoré sa išli na v južnej časti Ameriky. Náročný terén, úzke kamenisté cesty a množstvo ostrých skál boli príčinou defektov pneumatík, najviac to postihlo kategóriu automobilov. Nevyhli sa napríklad Gordonovi, Peterhanselovi a ďalším. Peterhansel navyše po navigačnej chybe stratil približne 14 minút i priebežné vedenie. Bolo aj veľa pádov, z nich najnebezpečnejší vo vysokej rýchlosti mal Američan Codi a na Dakare skončil. Po prvých troch dňoch rallye už nepokračuje 22 motocyklistov a 21 áut, menšia "úmrtnosť" strojov je zatiaľ v kategóriách štvorkoliek a kamiónov.

E. Van Loon - Mitsubishi Lancer
Zradné a aj nebezpečné pieskové duny dokážu narobiť jazdcom nemalé problémy. Tú na fotografii zdoláva Erik van Loon na špeciále Mitsubishi Lancer Racing.

3. etapa: San Rafael – San Juan (208 km, 270 km)

Tretia etapa Rallye Dakar medzi mestami San Rafael a San Juan bola ďalšou náročnou skúškou pre techniku. Štartovalo sa z takmer dvoch kilometrov nadmorskej výšky a dvakrát sa stúpalo až do troch kilometrov nad morom. Navyše na začiatku argentínskeho leta sa teploty pohybujú aj nad 45°C a motory tým značne trpia.
Na štart rýchlostnej skúšky sa jazdci dostali až po zdolaní tristokilometrového spojovacieho úseku, v ktorom si však mohli užívať krásne scenérie. Pre tretiu etapu usporiadatelia pripravili trasu 208 kilometrov pre automobily a kamióny, zato na motocyklistov a štvorkolkárov ich čakalo 270.

Motocykle

V tejto etape využil doposiaľ tretí Francúz Cyril Despres navigačnej chyby jeho stajňového kolegu Marca Comu z KTM, ktorý triede motocyklov doposiaľ viedol, a do cieľa dorazil s náskokom trinástich minút pred Španielom. Vďaka tomu sa dostal na čelo celkového poradia. Marc Coma je s vyše desaťminútovým odstupom druhý a v etape mu patrilo šieste miesto (-13:04 min). Obaja jazdia na stroji KTM 450 CC Rally.

Meraný úsek zvládol prejsť v druhom najrýchlejšom čase Holanďan Franz Verhoeven so strojom Sherco SR 450, na prvého Despresa však stratil viac ako osem a pol minúty. V "erzete" tretí Paulo Gonçalves z Portugalska, jazdiaci na motocykli Husqvarna 450RR, bol iba o dve sekundy pomalší (-8:39 sek). Štvrtú priečku dnes obsadil Portugalec Helder Rodrigues na stroji Yamaha 450 WRF (-10:03 min) a piatu Francúz David Casteu s motocyklom rovnakej značky (-11:42 min). Siedmy bol Chiľan Francisco Lopes so strojom Aprilia 450 RXV (-17:59 min).

V sedmičke najrýchlejších sa teda objavilo päť rozdielnych typov motocyklov, čo naznačuje, že nebude až tak záležať na technike, ako na jazdeckých skúsenostiach jazdcov. V celkovom poradí vedie zatiaľ Despres pred Comom (-10:12 min) a Casteuom (-17:16 min).

Slovenskí motocyklisti úspešne pokračujú v zdolávaní dakarských nástrah. Ivan Jakeš (BMW) bol v etape štrnásty (-23:56 min) a Štefan Svitko (KTM) hneď za ním pätnásty (-25:15 min). V celkovej klasifikácii je Štefan Svitko už na 14. priečke (-41:51 min), Ivan Jakeš poskočil o sedemnásť miest dopredu a je už dvadsiaty prvý (-57:48 min). Dvojica ďalších Slovákov zo stajne Slovakia Turboteam Zaťko s motocyklami BMW G 450 X sa umiestnila na 83. (Dušan Čipka, manko -1:30:11 hod) a 97. (Ján Zaťko, manko -1:43:58 hod) pozícii. V celkovom poradí Čipkovi patrí 83. miesto (-3:01:33 hod) a Zaťkovi 119. priečka (-5:05:47 hod). Český motocyklista Jan Veselý (Yamaha) bol v "erzete" 53. a priebežne je hodnotený na 84. pozícii (-3:02:29 hod).

Rallye sa nešťastne skončila pre Bruna Da Costu. Francúzsky motocyklista ešte v druhej etape narazil do kravy. Pri páde utrpel zranenie a helikoptérou ho previezli do nemocnice. Je však mimo ohrozenia života. Horšie už pochodila jeho Yamaha, ktorá po kolízii zhorela. Tretia etapa sa stala konečnou pre päticu motocyklistov a rady tejto kategórie od začiatku súťaže už opustilo 16 jazdcov.

Quady

Kategória štvorkoliek sa po odstúpení skúseného českého jazdca Josefa Macháčka stála záležitosťou domácich jazdcov – zrejme tak, ako usporiadatelia chceli. 270 kilometrov rýchlostnej skúšky zvládol najlepšie Argentínčan Copetti, ktorý zvíťazil pred krajanmi M. Patronellim (-5:36 min), T. Maffeim (-7:28 min) a A. Patronellim (-7:55 min), všetci na Yamahách Raptor 700. Copetti bol následne penalizovaný pätnásťminútovou penalizáciou, takže sa dodatočným etapovým víťazom stal Marcos Patronelli.

Na prvých dvoch miestach priebežného hodnotenia tejto kategórie sú bratia Patronelliovci – prvý je Alejandro a druhý Marcos – od seba ich delí necelá minúta. Tretí je ich krajan Maffei (-2:41 min). Copetti po vysokej penalizácii (spolu štyri a štvrťhodinovej) figuruje na poslednej klasifikovanej priečke, je 22. (-7:54:38 hod). Doteraz odstúpili dvaja štvorkolkári: Argentínčan L. Gagliardi a Uruguajec M. Almeida.

Automobily

Továrenské vozidlá Mini stajne X-Raid sú na tohtoročný Dakar dokonale pripravené. Potvrdzujú to ich opakované umiestnenia v pätici najlepších tejto najprestížnejšej kategórie. Podarilo sa im to aj tentoraz, a to hneď dvakrát. Prvý prešiel cieľom španielsky pilot Joan "Nani" Roma a o minútu pomalší bol Poliak Kryzstof Holowczyc.

Skvelá technika sa skrýva aj v útrobách rýchlych "špeciálov" Hummer H3 z tímu Američana Robbyho Gordona, ktorého obidva automobily sú zakaždým v prvej päťke. Gordonov stajňový kolega a minuloročný víťaz Nasser Al-Attiyah z Kataru skončil tentoraz tretí s bezmála jeden a pol minútovým mankom. Robby Gordon bol s viac ako dvojminútovou stratou piaty, nakoľko musel na trati opätovne zastaviť kvôli defektu pneumatiky. Medzi nich sa prebojovala Toyota Hilux juhoafrického pilota Giniela DeVilliersa (-1:33 min).

Francúz Stéphane Peterhansel, ďalší pilot vozidla Mini All4 Racing, došiel až siedmy so stratou takmer 6,5 minúty. Aj jeho zdržal na trati defekt pneumatiky, a to nielen raz.
Popredné priečky celkovej klasifikácie sa kompletne zmenili. Vo vedení je teraz Mini Poliaka Holowczyca, druhý je s 54sekundovým odstupom Hummer Američana Gordona a na tretiu pozíciu sa posunula Toyota Juhoafričana De Villiersa (-1:40 min).

Pozoruhodný je výkon automobilu čínskej výroby Great Wall Haval pilotovaný skúseným portugalským jazdcom Carlosom Souzom. Ten sa v poslednej dekáde, s výnimkou neúspešného roka 2010, zakaždým umiestnil v prvej desiatke kategórie automobilov. Dvojica Souza/Garcin zatiaľ drží 9. miesto (-21:46 min).
S rallye sa nedobrovoľne rozlúčilo 12 posádok, medzi nimi aj niekdajší motocykloví jazdci Alfie Cox (Volvo) či Patrick Sireyjol (Buggy SMG), ale aj jeden z favoritov automobilovej kategórie s pohonom jednej poháňanej nápravy – Matthias Kahle z Nemecka.

Kamióny

Tradične ako posledné vyrazili na trať etapy kamióny. V cieli 208 kilometrov dlhej rýchlostnej skúšky bol najrýchlejší Talian Miki Biasion s Ivecom zo stajne slávnej rodiny z Holandska De Rooy. Druhú a tretiu priečku obsadila dvojica ruských kamiónov Kamaz, ktorú pilotovali Kazach Artur Ardavičus (-1:09 min) a Rus Andrej Karginov (-2:19 min). Zatiaľ čo Karginov štartuje s továrenským kamazom, Ardavičus z kazašskej stajne Astana má k dispozícii stavaný "špeciál".

Český pretekár Aleš Loprais sa v etapových výsledkoch stále posúva smerom hore, v tejto etape skončil na 4. mieste s tri a pol minútovým mankom. Za ním sa zoradili tri trucky Iveco v poradí Hans Stacey, Joseph Adua, Gerard De Rooy. Darilo sa aj českým kamiónom: tatrovky skončili na ôsmom (Martin Kolomý), dvadsiatom prvom (André De Azevedo) a dvadsiatom siedmom (Tomáš Vrátný) mieste; liazky boli klasifikované na 24. (Valtr/Pabiška/Bervic) a 28. (Cabala/First/Kalina) priečke.

Na čelo priebežnej klasifikácie sa z piateho miesta posunul kazašský pilot Ardavičus (Kamaz). Na druhom, treťom a štvrtom mieste sú zoradené kamióny Iveco pilotované De Rooyom (-28 sek), Biasionom (-1:51 min) a Staceym (-1:57 min). Aleš Loprais si polepšil o jednu priečku a je piaty (-2:43).

Martin Kolomý (Tatra) je na 14. mieste (-39:22 min), čo je oproti predošlej etape zlepšenie o tri pozície. Tatra brazílsko-českej zostavy s vodičom De Azevedom je šestnásta (-55:10 min), trojica Vrátný/Pustějovský/Měřínský s ďalším kopřivnickým kamiónom je (s viac než štyri a štvrťhodinovou stratou) na 35. pozícii. Stajňa KM Racing a jej dva trucky LIAZ figurujú na 21. (Valtr) a 24. (Cabala) mieste. Miroslav Zapletal s kamiónom MAN, ako rýchla asistencia poľskej stajne RMF Caroline, figuruje s dvojhodinovou penalizáciou (a s celkovým mankom viac ako sedem hodín) na 48. pozícii.

Dodajme, že útrapy pekla v tejto kategórii zatiaľ nevydržala iba talianska posádka vedená Claudiom Bellinom, ktorá so svojim Ginafom odstúpila v druhej etape.

Výsledky 3. etapy

Motocykle

1. Cyril Despres (Fr.) KTM 3:48:38 hod
2. Frans Verhoeven (Hol.) Sherco +8:37 min
3. Paulo Goncalves (Portug.) Husqvarna +8:39 min
4. Helder Rodrígues (Portug.) Yamaha +10:03 min
5. David Casteu (Fr.) +11:42 min
6. Marc Coma (Šp.) KTM +13:04 min
...
14. Ivan Jakeš BMW +23:56 min
15. Štefan Svitko KTM +25:15 min
...
83. Dušan Čipka BMW +1:30:11 hod
97. Ján Zaťko (všetci SR) BMW +1:43:58 hod

Priebežné poradie (po 3. etape)

1. Despres 7:31:42 hod
2. Coma +10:12 min
3. Casteu +17:16 min
4. Francisco López (Čile) Aprilia +17:37 min
5. Rodrígues +19:49 min
6. Goncalves +26:00 min
...
14. Svitko +41:51 min
21. Ivan Jakeš +57:48 min
83. Čipka +3:01:33 hod
107. Zaťko +5:05:47 hod

Automobily

1. Joan Roma (Šp.) Mini 2:26:51 hod
2. Krzysztof Holowczyc (Poľ.) Mini +1:09 min
3. Nasser Saleh Al-Attiyah (Katar) Hummer +1:29 min

Priebežné poradie (po 3. etape)

1. Holowczyc 5:51:06 hod
2. Robby Gordon (USA) Hummer +54 s
3. Giniel de Villiers (JAR) +1:40 min

Štvorkolky

1. Sebastian Copetti (Arg.) Yamaha 4:47:53 hod
2. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha +5:36 min
3. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha +7:28 min

Priebežné poradie (po 3. etape)

1. Alejandro Patronelli 9:32:31 hod
2. Marcos Patronelli +55 s
3. Maffei +2:41 min

Kamióny

1. Miki Biasion (Tal.) Iveco 2:50:53 h
2. Artur Ardavičus (Kaz.) Kamaz +1:09 min
3. Andrej Karginov (Rus.) Kamaz +2:19 min

Priebežné poradie (po 3. etape)

1. Ardavičus 6:47:33 hod
2. Gerard de Roy (Hol.) Iveco +28 s
3. Biasion +1:51 min

E. Van Loon - Mitsubishi Lancer K. Holowczyc - Mini 22-b A. Ardavichus A. de Azevedo - Tatra Gerard de Rooy A. Patronelli - Yamaha Raptor 700 Nasser Al-Attiyah Cyril Despres - Red Bull KTM A. Ullevalseter - KTM D. Casteu - Yamaha 450 Francisco Lopez - Aprilia 450
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.