Dakar: v 2. etape útok favoritov

Utorok, 03 január 2012

Po novoročnej úvodnej etape s krátkou rýchlostnou skúškou tentoraz na pretekárov čakala oveľa väčšia porcia meraných kilometrov. Náročnosť najťažšej maratónskej rallye na svete sa prejavila už v prvej etape, ktorá si vyžiadala odstúpenie niekoľkých pretekárskych strojov, a bohužiaľ, aj jeden ľudský život.

Al-Attiyah Naser - Hummer H3
Katarčan Al-Attiyah naplno využil prednosti svojho Hammera H3 a v etape zvíťazil

2. etapa: Santa Rosa de la Pampa-San Rafael – 777 (782) km

Na štart druhej etapy sa už nepostavil argentínsky motocyklista Jorge Martínez Boero, ktorý po ťažkom páde na 55. kilometri rýchlostnej skúšky utrpel tak vážne zranenia, že ani rýchly prílet zdravotnej služby na miesto nehody jeho život nezachránil. Dva automobily nedokončili prvú etapu kvôli technickým problémom, takže na štart druhej "erzety" sa postavilo celkom 461 strojov. Trasa viedla medzi mestami Santa Rosa de la Pampa a San Rafael. Merala 777, resp. 782 kilometrov – pre motocykle a ostatné kategórie boli vytýčené dve trasy. Motocyklisti išli na čas 290 kilometrov, ostatní súťažiaci mali špeciálku o päť kilometrov dlhšiu.

Motocykle

V kategórii motocyklov bude asi najzaujímavejšie sledovať súboj dvoch trojnásobných víťazov tejto triedy – Marca Comu a jeho stajňového kolegu Cyrila Despresa z KTM. V popredí je zatiaľ katalánsky jazdec Marc Coma, ktorý po nedeľnom druhom mieste už túto etapu vyhral. Druhý došiel práve Francúz Despres so stratou -1:18 min a napravil svoje zaváhanie z úvodnej etapy v podobe 13. miesta. Celkovo je však zatiaľ tretí s takmer trojminútovým mankom.

Priebežné druhé miesto si drží chilský jazdec Francisco Lopez s Apriliou, ktorý v druhej etape skončil štvrtý. V prvej desiatke priebežného poradia sa okrem značiek KTM a Aprilia drží aj Husqvarna (Španiel Joan Barreda Bort je piaty), Yamaha (Francúz David Casteu si drží šieste miesto) i Honda (Argentínčan Javier Pizollito, doposiaľ tretí, klesol na 7. priečku).

Slovenský reprezentant Štefan Svitko zajazdil v tejto etape dvadsiaty najrýchlejší čas a v priebežnej klasifikácii sa posunul na 18. priečku. Ivan Jakeš bol v cieli na 38. pozícii, na rovnakom mieste figuruje aj v priebežnom hodnotení. S nástrahami druhej etapy sa statočne popasovali aj Dušan Čipka (84. v etape, 88. celkovo) a Ján Zaťko (132. v etape, 140. celkovo). Český jazdec Jan Veselý zaznamenal 97. miesto a priebežne si drží 99 pozíciu.

Quady

Kategóriu štvorkoliek tohto roku sprevádzajú podivné udalosti. Pred štartom totiž argentínski jazdci podali protest proti siedmim európskym strojom, ktoré sa vraj príliš odlišujú od sériových modelov. Preto im nebol povolený štart. Paradoxom však je, že pre maratónsky typ súťaže, akým Rallye Dakar je, sú úpravy stroja nutné, aby značnú porciu kilometrov vôbec vydržali. Takže i Argentínčania majú svoje štvorkolky odlišné od sériových modelov.

Protest sa dotkol aj českého borca Josefa Macháčka, päťnásobného víťaza Dakaru triedy štvorkoliek i ďalších skúsených jazdcov. Zaváňa to teda istou usporiadateľskou "malou domov" juhoamerickým jazdcom. Teraz majú totiž domáci favoriti, bratia Marcos a Alejandro Patronelliovci, značne uľahčenú cestu za víťazstvom.

Usporiadatelia navrhli, že vytvoria zvláštnu kategóriu pre "nadmieru" upravené stroje. To však jazdci odmietli a podali proti rozhodnutiu jury protest. Po prvej etape, ktorú tak odjazdili všetci štvorkolkári, padol verdikt: stroje Christopha Declercka a Antoina Leconteho zodpovedajú predpisom súťaže a povolili im štartovať medzi ostatnými štvorkolkami. Po dojazde do cieľa druhej etapy však Josef Macháček dostal oficiálne prehlásenie usporiadateľov, ktoré definitívne zamietlo jeho protest. "Machus" preto zo súťaže odstúpil.

Ďalší z postihnutých jazdcov Lukasz Laskawiec a Rafal Sonik z Poľska v súťaži pokračujú. Laskawiec je mladý a zbiera skúsenosti, Sonik verí tímu svojich právnikov, že s jeho protestom proti rozhodnutiu usporiadateľov nakoniec uspejú. Aj napriek tomu, že túto etapu absolvoval najrýchlejšie práve talentovaný mladý poľský jazdec Laskawiec, historické druhé prvenstvo na Rallye Dakar pre Uruguaj získal Sergio La Fuente. V cieli druhý Argentínčan Alejandro Patronelli zvládol rýchlostnú skúšku o viac než štyri minúty pomalšie. Na ďalších troch miestach došli tiež domáci jazdci v poradí Tomas Maffei, Marcos Patronelli a Lucas Bonetto. Francúz Christophe Declerck skončil šiesty. Rovnaké poradie je aj v priebežnej klasifikácii.

Automobily

Boj o vedúce priečky sa rozhorel medzi vozidlami značky Mini továrenského tímu X-Raid a Hummermi z americkej stajne Robbyho Gordona. Po nedeľných problémoch s olejom v Hummeri Katarčana Nassera Al-Attiyaha, obhajcu minuloročného prvenstva, tentoraz automobil fungoval na sto percent, čo potvrdilo aj prvé miesto v druhej rýchlostnej skúške. Druhý skončil Francúz Stéphane Peterhansel s Mini s mankom necelej minúty.

Pomyselnú bronzovú medailu získal Američan Robby Gordon s Hummerom, ktorému dali usporiadatelia omylom roadbook pre motocyklistov s trochu inou trasou. Na trati ho navyše zbrzdil defekt pneumatiky, takže stratil takmer tri minúty (-2:42 min). Štvrtú a piatu priečku obsadili automobily Mini v poradí Krzysztof Holowczyc a Joan Roma; šiesty bol Giniel DeVilliers s Toyotou Hilux (-4:37 min).

Na priebežné prvé miesto sa posunul Francúz Peterhansel, druhý je Američan Gordon a tretí Poliak Holowczyc. Medzi dva automobily Mini All 4Racing sa tak vklinil jeden Hummer H3. Al-Attiyah je zatiaľ šiesty (-8:47 min), pretože musí doháňať desaťminútovú stratu po nedeľných technických problémoch.

Kamióny

Víťazom druhej rýchlostnej skúšky sa stal Holanďan Gerard De Rooy, ktorý štartuje s atypickým "špeciálom" Iveco Powerstar prezývaným "Torpédo". Druhú priečku ukoristil ruský kamión Kamaz s Eduardom Nikolajevom za volantom (-3:21 min). Tretí bol ďalší Holanďan Hans Stacey (Iveco Trakker Evolution II), ktorý za svojím bratrancom Gerardom zaostal o takmer päť minút (-4:56 min). Štvrtý bol opäť Kamaz - pilotovaný Ayratom Mardejevom (-4:58 min).

Česká posádka Aleš Loprais, Michal Ernst, Petr Almáši s novou Tatrou Jamal si po nedeľnej desiatej priečke polepšila a obsadila piate miesto, keď strata činila o vyše šesť minút. Štrnástu priečku vybojovala ďalšia tatrovka, ktorej zostavu tvoria Brazílčania André de Azevedo a Maykel Justo, spoločne s českým kolegom Jaromírom Martincom (-25:03 min). Martin Kolomý, David Kilián a René Kilián, reprezentujúci Czech Dakar Team, doviedli svoju Tatru 815 4X4 na 16. pozícii (-35:01 min).

Liazka s posádkou Jaroslav Valtr, David Pabiška, Jan Bervic dokončila "erzetu" na 20. mieste (-1:11:18 hod). Na 27. mieste sa umiestnili ich stajňoví kolegovia z KM Racingu Josef Cabala, Jakub First a Josef Kalina (-1:39:59 hod). Miroslav Zapletal, Tomáš Ouředníček, Petr Zábranský a ich MAN skončili na 37. priečke (-2:44:10 hod), štvrtá Tatra z tímu Bonver Dakar Team s triom Tomáš Vrátný, Ota Měřínský, Radim Pustějovský bola 44. (-3:20:29 hod).

V priebežnom poradí sa vedenia ujal De Rooy (Iveco) pred Nikolajevom na Kamaze (-5:30 min) a Staceym tiež na Ivecu (-5:49 min). Štvrtý je Mardejev (Kamaz), piaty Kazach Ardavičus (Kamaz) a šiesty Loprais na Tatre, ktorý stráca 7,5 minúty. Oficiálne poradie ďalších českých kamiónov nebolo zatiaľ vydané.

Výsledky 2. etapy

Motocykle

1. Marc Coma (Šp.) KTM 3:07:21 hod
2. Cyril Despres (Fr.) KTM +1:18 min
3. Joan Barreda Bort (Šp.) Husqvarna +2:33 min
4. Francisco López (Čile) Aprilia +2:44 min
5. Jakub Przygonski (Poľ.) KTM +4:17 min
6. David Casteau (Fr.) Yamaha +7:14 min
...
20. Štefan Svitko KTM +16:30 min
38. Ivan Jakeš BMW +32:09 min
84. Dušan Čipka BMW +1:19:18 hod
132. Ján Zaťko (všetci SR) +2:55:18 hod

Priebežné poradie (po dvoch etapách)

1. Coma 3:40:12 hod
2. López +2:30 min
3. Despres +2:52 min
4. Przygonski +4:52 min
5. Berreda Bort +8:16 min
6. Casteu +8:26 min
...
18. Svitko +19:28 min
38. Jakeš +36:44 min
88. Čipka +1:34:14 hod
140. Zaťko +3:24:41 hod

Automobily

1. Nasser Saleh Al-Attiyah (Katar) Hummer 2:47:18 hod
2. Stéphane Peterhansel (Fr.) Mini +54 s
3. Robby Gordon (USA) Hummer +2:42 min

Priebežné poradie (po dvoch etapách)

1. Peterhansel 3:20:33 hod
2. Gordon +2:28 min
3. Krzysztof Holowczyc (Poľ.) Mini +2:33 min

Kamióny

1. Gerard de Rooy (Hol.) Iveco 3:10:00 hod
2. Eduard Nikolajev (Rus.) Kamaz +3:21 min
3. Hans Stacey (Hol.) Iveco +4:56 min

Priebežné poradie (po dvoch etapách)

1. De Rooy 3:48:11 h
2. Nikolajev +5:30 min
3. Stacey +5:49 min

Štvorkolky:

1. La Fuente (Urug.) Yamaha 3:49:56
2. Alejandro Patronelli (Arg.) Yamaha +4:08 min
3. Tomas Mafei (Arg.) Yamaha +8:35

Priebežné poradie (po dvoch etapách)

1. La Fuente 4:30:09 h
2. Patronelli +6:34 min
3. Maffei +9:42

Al-Attiyah Naser - Hummer H3 C. Sousa - Great Wall Haval I. Patissier - Dessoude Bugy Oryx C. Vellutino, M. Lucchese D. Casteu - Yamaha 450 J. Aubert - KTM E. Nikolajev J. G. Pedrero - KTM R. Faria - Red Bull KTM
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.