Európsky Dakar: Katriňák kúsok od triumfu

Štvrtok, 01 máj 2008

Tohtoročný africký Dakar má náhradu. Na európskom kontinente. Prvý diel seriálu nazvaného Central Europe Rally, ktorý nahrádza zrušený Dakar, mal štart v Budapešti, trať viedla Maďarskom a Rumunskom a cieľ bol na Balatone.

Jaroslav Katriňák

Náhradou za Dakar je seriál menších a kratších súťaží nazvaný Dakar Series a prvou časťou bol Central Europe Rally so štartom v Budapešti 20. apríla a cieľ na Balatone 26. apríla. Na siedmich etapách Maďarskom a Rumunskom čakalo na jazdcov celkom 2700 km, z čoho bolo 1100 km špeciálnych rýchlostných úsekov. Na štart sa postavilo 63 motocyklistov, 18 štvorkoliek, 84 automobilov a 40 kamionov.

V skvelom obsadení medzi motocyklovými pretekármi nechýbal ani slovenský jazdec Jaroslav Katriňák. V štartovom poli boli aj také hviezdy ako Španieli Marc Coma a Jordi Viladoms, Francúzi Cyril Despres, David Casteu a David Fretigne, Číľan Francisco Lopez, Američan Jonah Street a ďalší skvelí jazdci, mnohí úspešní z predchádzajúcich ročníkov Dakaru. Slovensko malo okrem Katriňáka zastúpenie ešte v kategórii štvorkoliek jazdcami Martinom Antalom, Štefanom Petregáčom a Miroslavom Abrahámom.

Silná konkurencia sa zišla aj v kategórii automobilov. Tím Mitsubishi prišiel s jazdcami Stéphanon Peterhanselom, Japoncom Matsuokom a Španielom Romom, všetci na najnovších špeciáloch Pajero. Nechýbal ani dvojnásobný bývalý majster sveta z rallye Španiel Carlos Sainz na VW Touareg a rad ďalších jazdcov. Silné bolo aj zastúpenie v kategórii kamiónov s vizitkami úspešných jazdcov z Dakaru.

Pre Jaroslava Katriňáka sa náročná súťaž začala veľmi dobre. Po prvej etape bol šiesty, po druhej už štvrtý. Tretiu etapu vyhral, aj obe špeciálky a v priebežnom hodnotení sa dostal na druhé miesto za neskoršieho celkového víťaza Francúza Davida Casteua, na ktorého strácal necelé štyri minúty. Vo štvrtej etape znížil náskok Francúza na 1:18 min. V ďalšej piatej etape vyhral síce Katriňák druhú špeciálnu skúšku, ale po dvojnásobnej penalizácii jednou hodinou a desiatimi minútami za údajné vynechanie kontrolného bodu v 4. etape a za použitie vlastných pneumatík klesol až na priebežnú 40. priečku.

V posledných dvoch etapách, šiestej a siedmej, si postavenie vylepšil a skončil na celkovom desiatom mieste. Je to veľký úspech slovenského reprezentanta, ale mohol byť aj obrovský, nebyť smoly, ktorá ho stretla v podobe dosť nejasnej penalizácie. A tak celkovým víťazom v kategórii motocyklov sa stal Francúz Casteu na KTM pred Číľanom Lopezom (KTM) a ďalším Francúzom Duclosom (KTM).

Carlos Sainz

Jaroslav Katriňák (KTM) obsadil tak v celkovom hodnotení 10. miesto, napriek dvojnásobnej penalizácii. Trest jednej hodiny mu neskôr bez bližšieho vysvetlenia znížili na 25 minút, ale na jeho protest organizátori v podstate nereagovali a neriešili ho. Zadosťučinením pre nášho reprezentanta môže byť aspoň najväčší aplauz pri vyhlasovaní výsledkov a gratulácie celkového víťaza David Casteua a Číľana Lopeza. Zaslúžene, veď z dvanástich meraných špeciálov Katriňák až päť vyhral (v tretej etape obe špeciálne skúšky), vyhral záverečnú siedmu etapu a po tretej etape bol celkom blízko k celkovému prvenstvu v priebežnom hodnotení. Nebyť okolností v štvrtej etape, bol by s najväčšou pravdepodobnosťou skončil na niektorom pódiovom mieste.

Víťazom 7-dňového maratónu v kateórii automobilov sa stal bývalý dvojnásobný majster sveta v rallye Carlos Sainz so spolujazdcom Francúzom Michelom Perinom. Na druhom mieste skončil viacnásobný víťaz Dakaru v kategórii motocyklov i automobilov Francúz Stéphane Peterhansel, tretí Nemec Deiter Depping. V kategórii kamiónov sa celkovým víťazom stal Holanďan Hans Stacey (MAN). Druhý skončil ďalší holandský jazdec Van Ginkel a tretí Čech Aleš Loprais.

Skvelý individuálny úspech zaznamenal aj slovenský reprezentant na štvorkolkách Martin Antal, keď v silnej medzinárodnej konkurencii zahraničných jazdcov obsadil nečakané medailové tretie miesto.

Druhé podujatie seriálu sa bude konať v lete v Portugalsku a Španielsku a koncom roku tretie v Argentíne a Čile.

Konečné výsledky

Motocykle

  1. Casteu (Franc.) 12:21:14 hod
  2. Lopez (Čile) +2:58 min
  3. Duclos (Franc.) +19:39 min

Automobily

  1. Sainz (Špan.) 11:18:08 hod
  2. Peterhansel (Franc.) +2:01 min
  3. Depping (Nem.) +6:34 min.

Kamióny

  1. Stacey (Hol.) 11:43:20 hod
  2. Van Ginkel (Hol.) +33:43 min
  3. Loprais (ČR) +53:18 min

Štvorkolky

  1. Deltrieu (Franc.) 14:36:55 hod
  2. Declerck (Franc.) +28:52 min
  3. Martin Antal (SR) +1:00:29 hod.
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."