Európsky Dakar: Katriňák kúsok od triumfu

Štvrtok, 01 máj 2008

Tohtoročný africký Dakar má náhradu. Na európskom kontinente. Prvý diel seriálu nazvaného Central Europe Rally, ktorý nahrádza zrušený Dakar, mal štart v Budapešti, trať viedla Maďarskom a Rumunskom a cieľ bol na Balatone.

Jaroslav Katriňák

Náhradou za Dakar je seriál menších a kratších súťaží nazvaný Dakar Series a prvou časťou bol Central Europe Rally so štartom v Budapešti 20. apríla a cieľ na Balatone 26. apríla. Na siedmich etapách Maďarskom a Rumunskom čakalo na jazdcov celkom 2700 km, z čoho bolo 1100 km špeciálnych rýchlostných úsekov. Na štart sa postavilo 63 motocyklistov, 18 štvorkoliek, 84 automobilov a 40 kamionov.

V skvelom obsadení medzi motocyklovými pretekármi nechýbal ani slovenský jazdec Jaroslav Katriňák. V štartovom poli boli aj také hviezdy ako Španieli Marc Coma a Jordi Viladoms, Francúzi Cyril Despres, David Casteu a David Fretigne, Číľan Francisco Lopez, Američan Jonah Street a ďalší skvelí jazdci, mnohí úspešní z predchádzajúcich ročníkov Dakaru. Slovensko malo okrem Katriňáka zastúpenie ešte v kategórii štvorkoliek jazdcami Martinom Antalom, Štefanom Petregáčom a Miroslavom Abrahámom.

Silná konkurencia sa zišla aj v kategórii automobilov. Tím Mitsubishi prišiel s jazdcami Stéphanon Peterhanselom, Japoncom Matsuokom a Španielom Romom, všetci na najnovších špeciáloch Pajero. Nechýbal ani dvojnásobný bývalý majster sveta z rallye Španiel Carlos Sainz na VW Touareg a rad ďalších jazdcov. Silné bolo aj zastúpenie v kategórii kamiónov s vizitkami úspešných jazdcov z Dakaru.

Pre Jaroslava Katriňáka sa náročná súťaž začala veľmi dobre. Po prvej etape bol šiesty, po druhej už štvrtý. Tretiu etapu vyhral, aj obe špeciálky a v priebežnom hodnotení sa dostal na druhé miesto za neskoršieho celkového víťaza Francúza Davida Casteua, na ktorého strácal necelé štyri minúty. Vo štvrtej etape znížil náskok Francúza na 1:18 min. V ďalšej piatej etape vyhral síce Katriňák druhú špeciálnu skúšku, ale po dvojnásobnej penalizácii jednou hodinou a desiatimi minútami za údajné vynechanie kontrolného bodu v 4. etape a za použitie vlastných pneumatík klesol až na priebežnú 40. priečku.

V posledných dvoch etapách, šiestej a siedmej, si postavenie vylepšil a skončil na celkovom desiatom mieste. Je to veľký úspech slovenského reprezentanta, ale mohol byť aj obrovský, nebyť smoly, ktorá ho stretla v podobe dosť nejasnej penalizácie. A tak celkovým víťazom v kategórii motocyklov sa stal Francúz Casteu na KTM pred Číľanom Lopezom (KTM) a ďalším Francúzom Duclosom (KTM).

Carlos Sainz

Jaroslav Katriňák (KTM) obsadil tak v celkovom hodnotení 10. miesto, napriek dvojnásobnej penalizácii. Trest jednej hodiny mu neskôr bez bližšieho vysvetlenia znížili na 25 minút, ale na jeho protest organizátori v podstate nereagovali a neriešili ho. Zadosťučinením pre nášho reprezentanta môže byť aspoň najväčší aplauz pri vyhlasovaní výsledkov a gratulácie celkového víťaza David Casteua a Číľana Lopeza. Zaslúžene, veď z dvanástich meraných špeciálov Katriňák až päť vyhral (v tretej etape obe špeciálne skúšky), vyhral záverečnú siedmu etapu a po tretej etape bol celkom blízko k celkovému prvenstvu v priebežnom hodnotení. Nebyť okolností v štvrtej etape, bol by s najväčšou pravdepodobnosťou skončil na niektorom pódiovom mieste.

Víťazom 7-dňového maratónu v kateórii automobilov sa stal bývalý dvojnásobný majster sveta v rallye Carlos Sainz so spolujazdcom Francúzom Michelom Perinom. Na druhom mieste skončil viacnásobný víťaz Dakaru v kategórii motocyklov i automobilov Francúz Stéphane Peterhansel, tretí Nemec Deiter Depping. V kategórii kamiónov sa celkovým víťazom stal Holanďan Hans Stacey (MAN). Druhý skončil ďalší holandský jazdec Van Ginkel a tretí Čech Aleš Loprais.

Skvelý individuálny úspech zaznamenal aj slovenský reprezentant na štvorkolkách Martin Antal, keď v silnej medzinárodnej konkurencii zahraničných jazdcov obsadil nečakané medailové tretie miesto.

Druhé podujatie seriálu sa bude konať v lete v Portugalsku a Španielsku a koncom roku tretie v Argentíne a Čile.

Konečné výsledky

Motocykle

  1. Casteu (Franc.) 12:21:14 hod
  2. Lopez (Čile) +2:58 min
  3. Duclos (Franc.) +19:39 min

Automobily

  1. Sainz (Špan.) 11:18:08 hod
  2. Peterhansel (Franc.) +2:01 min
  3. Depping (Nem.) +6:34 min.

Kamióny

  1. Stacey (Hol.) 11:43:20 hod
  2. Van Ginkel (Hol.) +33:43 min
  3. Loprais (ČR) +53:18 min

Štvorkolky

  1. Deltrieu (Franc.) 14:36:55 hod
  2. Declerck (Franc.) +28:52 min
  3. Martin Antal (SR) +1:00:29 hod.
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.