Európsky Dakar: Katriňák kúsok od triumfu

Štvrtok, 01 máj 2008

Tohtoročný africký Dakar má náhradu. Na európskom kontinente. Prvý diel seriálu nazvaného Central Europe Rally, ktorý nahrádza zrušený Dakar, mal štart v Budapešti, trať viedla Maďarskom a Rumunskom a cieľ bol na Balatone.

Jaroslav Katriňák

Náhradou za Dakar je seriál menších a kratších súťaží nazvaný Dakar Series a prvou časťou bol Central Europe Rally so štartom v Budapešti 20. apríla a cieľ na Balatone 26. apríla. Na siedmich etapách Maďarskom a Rumunskom čakalo na jazdcov celkom 2700 km, z čoho bolo 1100 km špeciálnych rýchlostných úsekov. Na štart sa postavilo 63 motocyklistov, 18 štvorkoliek, 84 automobilov a 40 kamionov.

V skvelom obsadení medzi motocyklovými pretekármi nechýbal ani slovenský jazdec Jaroslav Katriňák. V štartovom poli boli aj také hviezdy ako Španieli Marc Coma a Jordi Viladoms, Francúzi Cyril Despres, David Casteu a David Fretigne, Číľan Francisco Lopez, Američan Jonah Street a ďalší skvelí jazdci, mnohí úspešní z predchádzajúcich ročníkov Dakaru. Slovensko malo okrem Katriňáka zastúpenie ešte v kategórii štvorkoliek jazdcami Martinom Antalom, Štefanom Petregáčom a Miroslavom Abrahámom.

Silná konkurencia sa zišla aj v kategórii automobilov. Tím Mitsubishi prišiel s jazdcami Stéphanon Peterhanselom, Japoncom Matsuokom a Španielom Romom, všetci na najnovších špeciáloch Pajero. Nechýbal ani dvojnásobný bývalý majster sveta z rallye Španiel Carlos Sainz na VW Touareg a rad ďalších jazdcov. Silné bolo aj zastúpenie v kategórii kamiónov s vizitkami úspešných jazdcov z Dakaru.

Pre Jaroslava Katriňáka sa náročná súťaž začala veľmi dobre. Po prvej etape bol šiesty, po druhej už štvrtý. Tretiu etapu vyhral, aj obe špeciálky a v priebežnom hodnotení sa dostal na druhé miesto za neskoršieho celkového víťaza Francúza Davida Casteua, na ktorého strácal necelé štyri minúty. Vo štvrtej etape znížil náskok Francúza na 1:18 min. V ďalšej piatej etape vyhral síce Katriňák druhú špeciálnu skúšku, ale po dvojnásobnej penalizácii jednou hodinou a desiatimi minútami za údajné vynechanie kontrolného bodu v 4. etape a za použitie vlastných pneumatík klesol až na priebežnú 40. priečku.

V posledných dvoch etapách, šiestej a siedmej, si postavenie vylepšil a skončil na celkovom desiatom mieste. Je to veľký úspech slovenského reprezentanta, ale mohol byť aj obrovský, nebyť smoly, ktorá ho stretla v podobe dosť nejasnej penalizácie. A tak celkovým víťazom v kategórii motocyklov sa stal Francúz Casteu na KTM pred Číľanom Lopezom (KTM) a ďalším Francúzom Duclosom (KTM).

Carlos Sainz

Jaroslav Katriňák (KTM) obsadil tak v celkovom hodnotení 10. miesto, napriek dvojnásobnej penalizácii. Trest jednej hodiny mu neskôr bez bližšieho vysvetlenia znížili na 25 minút, ale na jeho protest organizátori v podstate nereagovali a neriešili ho. Zadosťučinením pre nášho reprezentanta môže byť aspoň najväčší aplauz pri vyhlasovaní výsledkov a gratulácie celkového víťaza David Casteua a Číľana Lopeza. Zaslúžene, veď z dvanástich meraných špeciálov Katriňák až päť vyhral (v tretej etape obe špeciálne skúšky), vyhral záverečnú siedmu etapu a po tretej etape bol celkom blízko k celkovému prvenstvu v priebežnom hodnotení. Nebyť okolností v štvrtej etape, bol by s najväčšou pravdepodobnosťou skončil na niektorom pódiovom mieste.

Víťazom 7-dňového maratónu v kateórii automobilov sa stal bývalý dvojnásobný majster sveta v rallye Carlos Sainz so spolujazdcom Francúzom Michelom Perinom. Na druhom mieste skončil viacnásobný víťaz Dakaru v kategórii motocyklov i automobilov Francúz Stéphane Peterhansel, tretí Nemec Deiter Depping. V kategórii kamiónov sa celkovým víťazom stal Holanďan Hans Stacey (MAN). Druhý skončil ďalší holandský jazdec Van Ginkel a tretí Čech Aleš Loprais.

Skvelý individuálny úspech zaznamenal aj slovenský reprezentant na štvorkolkách Martin Antal, keď v silnej medzinárodnej konkurencii zahraničných jazdcov obsadil nečakané medailové tretie miesto.

Druhé podujatie seriálu sa bude konať v lete v Portugalsku a Španielsku a koncom roku tretie v Argentíne a Čile.

Konečné výsledky

Motocykle

  1. Casteu (Franc.) 12:21:14 hod
  2. Lopez (Čile) +2:58 min
  3. Duclos (Franc.) +19:39 min

Automobily

  1. Sainz (Špan.) 11:18:08 hod
  2. Peterhansel (Franc.) +2:01 min
  3. Depping (Nem.) +6:34 min.

Kamióny

  1. Stacey (Hol.) 11:43:20 hod
  2. Van Ginkel (Hol.) +33:43 min
  3. Loprais (ČR) +53:18 min

Štvorkolky

  1. Deltrieu (Franc.) 14:36:55 hod
  2. Declerck (Franc.) +28:52 min
  3. Martin Antal (SR) +1:00:29 hod.
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.