Gigant menom Dakar - 1. časť

Streda, 15 december 2010

Je určite najväčšou a aj najsledovanejšou rallye. Štartuje na Nový rok a končí v polovici januára. Dlhá je tisícky kilometrov. Je dramatická, sleduje ju celý svet. Jazdci ju milujú aj preklínajú. Vie byť krutá i veľmi nebezpečná. Jej trať vedie necestami, ktorým dominujú kamene, prach a piesok. Jazdci zdolávajú najväčšie svetové pohoria, ale aj nekonečné púštne polia. Reč je, samozrejme, o Rallye Dakar. Štart ďalšieho ročníka sa blíži. Avšak už po tretí raz sa Dakar nepôjde v Afrike, ale na juhu amerického kontinentu – v Argentíne a Chile. Aký bude blížiaci sa Dakar? Sledujte seriál, ktorý pre náš internetový portál pripravil znalec dakarskej rallye Andrej Haverda.

Dakar
Náročné terény preveria kvalitu pohonných jednotiek, podvozkov i kondíciu jazdcov

Kde sú časy, keď Francúz Jean-Francois Dunac vyhral na rakúskom automobile Steyr Puch Pinzgauer kategóriu kamiónov prvého "vydania" dakarskej rallye? Pravda, vtedy vďaka koeficientu ešte nerozhodoval počet kilowattov a objem motora – preto mohol malý Puch, s netradičnými troma nápravami, poraziť Porsche či Mercedes a stačil mu k tomu smiešny výkon sedemdesiatich piatich konských síl. Silní a veľkí si takú potupu neodpustili.

Dnes vyhrávajú Dakar monštrá o výkone 228 kW (310 k). Recept na víťazstvo sa zdá byť veľmi jednoduchý: najvýkonnejší motor namontujete na dobrý podvozok, všetko prikryjete laminátovou karosériou a posadíte do toho špičkového jazdca, ktorý dokáže takú "potvoru" uriadiť. Že to až tak jednoduché ale nie je, sa za viac ako tridsaťročie trvajúcu púštnu avantúru presvedčila nejedna renomovaná firma...

"Loves tratí" na cestách

Prieskumný tím organizácie Amaury Sport Organisation (ASO), usporadúvajúcej Rallye Dakar, vedený niekdajším motocyklovým pretekárom Davidom Casterom, už odjazdil niekoľko tisíc kilometrov. Na cestách v Argentíne a Chile sa pri prieskume záverečnej trasy rallye stretol s rôznymi problémami. Tu je príbeh tejto prieskumnej cesty.

Dakar
Na Dakare ani výkonný motor, podvozok a špičkový jazdec nie sú zárukou víťazstva

Všetko to začína pohrúžením sa do mapovacích softvérových systémov na celé týždne. Tieto poskytujú realistické, presné zobrazenie terénu, kde budú vodiči, jazdci a tímy Dakaru bojovať o víťazstvo. Mestá pre etapy sa vyberajú podľa softvérového vyhodnotenia. Potom nastáva čas ísť "na miesto činu" a overiť si prejazdnosť navrhnutej trasy. Toto bolo cieľom prvých sérií prieskumov v Argentíne a Chile, ktoré sa skončili iba prednedávnom.

David Castera, manažér pretekov, absolvoval spolu s juhoamerickými tímami rallye tri pobyty v teréne, aby skontroloval všetky miesta a trate, ktoré sú na programe. Po spracovaní detailov prvého kola prieskumu sa trasa neskôr predložila na schválenie zástupcom orgánov zodpovedných za ochranu životného prostredia a združení na ochranu archeologických lokalít. Ľudia z oboch štruktúr tiež jazdili spolu s tímom druhého kola prieskumu, ktorý trasu ešte raz prešiel v lete 2010.

Dakar
Rallye Dakar 2011: štart 1. januára v Buenos Aires, smer Argentína a Chile, cieľ po tisíckach náročných kilometrov cez pohoria a púšť 16. januára, znovu v Buenos Aires.

V súlade s plánom je severná Argentína prvým miestom, kde D. Castera začal s prieskumom trasy, ktorej budú jazdci a posádky čeliť. "Lovec tratí" sa hneď stretol s prvými sklamaniami: "Pohybovali sme sa veľmi pomaly, pretože množstvo ciest neexistovalo, alebo nás viedli do kopcov a hôr, ktoré sú príliš vysoké. Nakoniec sme našli vcelku široký koridor, ktorý nás zaviedol do Tucumanu a potom do Jujuy. Pokiaľ ide o ráz krajiny, rozprávkové komíny, ktoré možno vidieť na pozadí územia, tie sa mi skutočne páčili. Ďalším uspokojivým aspektom začiatku rallye bude možnosť znovu využiť princíp samostatných etáp pre motocykle a potom pre autá a nákladiaky, napríklad s viacerými technickými úsekmi pre dvojkolesové vozidlá."

Pri tomto treťom latinsko-americkom ročníku pretekov bude Dakar pokračovať v objavovaní Chile až po Ariku, čo je len na dohodenie kameňom od peruánskej hranice. Pobyt v púšti Atacama bude znovu hlavnou súčasťou chilskej časti rallye: "Možnosti v okolí dvoch obrovských piesočnatých plôch a dún Copiapa a Iquique sú takmer nekonečné. Vždy, keď tam idem, nachádzam nové a nové lokality. Pretekárov čakajú nové prekvapenia," vysvetlil Castera v súvislosti s navrhnutými etapami v kráľovstve terénnych pretekov.

Dakar
Všadeprítomný piesok a púštne duny patria medzi najnáročnejšie úseky dakarskej rallye

Keď chýba inšpirácia, zdá sa, že prieskumný tím hľadajúci trasy, ktoré budú výzvou pre pretekárov na spiatočnej ceste do Buenos Aires, zachráni náhoda: "Po etape, kedy budú musieť pretekári bojovať s bielymi piesočnatými dunami vo Fiambale, som chcel latku udržať vysoko a na záver dodať súťaži napätie. Ale na ceste do San Juana som nenašiel nič, len nepoužiteľné a nezaujímavé cesty. Začal som už byť deprimovaný, keď sme stretli turistického sprievodcu, špecializovaného na horskú turistiku, ktorý toto územie pozná ako vlastnú dlaň.

Dali sme sa do reči. Zavolal si na pomoc zopár svojich kamošov a na druhý deň nás už bolo päť, ktorí sme hľadali správnu trasu pre túto špeciálnu etapu!" S pomocou nového improvizovaného prieskumného tímu našli klenoty, ktoré Davida potešili: "V skratke - je to naozaj najkrajšia etapa rallye tak z hľadiska jazdenia, ako aj krajiny. Prechádza kaňonmi a riečkami; vnára sa do údolí červených skál – jednoducho je úžasná!"

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.