Gigant menom Dakar - 2. časť

Utorok, 21 december 2010

Štart ďalšieho ročníka Rallye Dakar je za dverami a my pokračujem v našom seriáli o najnáročnejšej diaľkovej rallye sveta, ktorá štartuje na Nový rok 2011 a končí 16. januára. Rallye dlhú tisícky kilometrov sleduje každoročne celý svet. Pozrime sa preto čo čaká jazdcov a posádky v nadchádzajúcom 33. ročníka Rallye Dakar. Sledujte seriál, ktorý pre náš internetový portál pripravil Andrej Haverda.

Súťaž kamiónov
Súťaž kamiónov je každoročne veľmi dramatická a púta na seba veľkú pozornosť

Kontrasty na krajnom severe

Obrovská rozloha Argentíny podnieti predstavivosť všetkých milovníkov otvorenej krajiny. Po výjazde z Buenos Aires severná trasa zavedie účastníkov na územie kontrastov, kde sa v priebehu jediného dňa, resp. jednej stovky kilometrov, vegetácia - rovnako ako krajina - úplne zmení. Rovnako sa zmenia aj potrebné jazdné zručnosti medzi suchým a mokrým povrchom. Schopnosť prispôsobiť sa bude odmenená a tí, ktorí majú radi zmenu scenérie, sa budú cítiť celkom ako doma. Počas prvých troch dní argentínskeho úseku sa Dakar pôjde najmä v provinciách Jujuy a Salta a priblíži sa k Bolívii. Rallye povedie práve týmito novými územiami nachádzajúcimi sa okolo mýtickej Route 40.

Vstup do Chile povedie cez novú trasu, rovnako výnimočnú ako tie predchádzajúce - Paso de Jama. Púšť Atacama si okamžite získala jazdcov Rallye Dakar. Svojou obrovskou rozlohou dokáže uspokojiť ich smäd po dunách a piesku. Copiapo a Iquique sa stanú významnými miestami v rámci rallye. Po ročníku 2011 budeme musieť zrejme pridať na zoznam prístav Arika, ktorý súťaž dosiahne na krajnom severe Chile na hranici so susedným Peru. Uprostred rallye sa často ako rozhodujúce ukážu práve púštne etapy. Náročnosť prejazdu sa spája s viacerými nevypočítateľnými navigačnými výzvami. Práve tu sa prejavia vyznávači navigácie.

Súťaž kamiónov
Náročné a pravé športové zápolenie čaká jazdcov na piesočnatých duny pri Chilecito

Ešte jeden typ púšte

Po veľkolepom prejazde cez Paso San Francisco vstúpia jazdci na územie Argentíny, kde jazda prebehne hladko po náhorných plošinách Ánd a Kordiller. Po prestávkach na fotografovanie opäť príde chvíľa pre pravé športové zápolenie v rámci divokej etapy po bielych dunách pri Chilecito. Na programe dňa budú znovu zmeny scenérie so štvoricou kaňonov a korytami riek hlboko zarezanými do púšte, ktoré sú pretekárom neznáme. Po tejto trase sa dostanú do San Juanu. Pri spoznávaní severnej časti krajiny blízko hraníc s Paraguajom a Bolíviou môžu tímy na dakarskom podujatí očakávať, že spoznajú iný obraz Argentíny.

33. ročník v číslach

Pripomeňme si podstatné fakty 33. ročníka: na jazdcov čaká štrnásť etáp; štart je naplánovaný na Nový rok 2011 brífingom a slávnostným štartom, cieľ potom o pätnásť dní neskôr korunováciou najlepších z najlepších a najschopnejších zo schopných. Deň voľna prebehne 8. januára v chilskom meste Arika. Predohrou bolo, tak ako za posledné dva roky, naloďovanie techniky vo francúzskom Le Havre (24.-25. november) a viac ako mesačná plavba do metropoly Argentíny, kde sa posledné dva dni starého roka odohrajú administratívne a technické prehliadky.

Na štarte uvidíme 430 súťažných vozidiel – 183 motocyklov, 33 štvorkoliek, 146 automobilov a 68 kamiónov.

Dakar v južnej Amerike aj v roku 2012

Rallye Dakar sa v južnej Amerike uskutoční aj v roku 2012. Rallye sa tak po opustení afrického kontinentu uskutoční tu už po štvrtý raz. "Zostaneme tu, pretože je to bezpečnejšie. Situácia v Afrike sa ešte príliš nezlepšila. Ešte nevieme, v ktorých štátoch sa pôjde," uviedol riaditeľ súťaže Étienne Lavigne. Usporiadatelia pre 34. ročník uvažujú o zaradení trasy do Brazílie, Paraguaja či Peru. Za to požadujú od vlád spomenutých štátov ochotu finančne sa výrazne podieľať na organizácii a podpore rallye.

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.