Gigant menom Dakar - 2. časť

Utorok, 21 december 2010

Štart ďalšieho ročníka Rallye Dakar je za dverami a my pokračujem v našom seriáli o najnáročnejšej diaľkovej rallye sveta, ktorá štartuje na Nový rok 2011 a končí 16. januára. Rallye dlhú tisícky kilometrov sleduje každoročne celý svet. Pozrime sa preto čo čaká jazdcov a posádky v nadchádzajúcom 33. ročníka Rallye Dakar. Sledujte seriál, ktorý pre náš internetový portál pripravil Andrej Haverda.

Súťaž kamiónov
Súťaž kamiónov je každoročne veľmi dramatická a púta na seba veľkú pozornosť

Kontrasty na krajnom severe

Obrovská rozloha Argentíny podnieti predstavivosť všetkých milovníkov otvorenej krajiny. Po výjazde z Buenos Aires severná trasa zavedie účastníkov na územie kontrastov, kde sa v priebehu jediného dňa, resp. jednej stovky kilometrov, vegetácia - rovnako ako krajina - úplne zmení. Rovnako sa zmenia aj potrebné jazdné zručnosti medzi suchým a mokrým povrchom. Schopnosť prispôsobiť sa bude odmenená a tí, ktorí majú radi zmenu scenérie, sa budú cítiť celkom ako doma. Počas prvých troch dní argentínskeho úseku sa Dakar pôjde najmä v provinciách Jujuy a Salta a priblíži sa k Bolívii. Rallye povedie práve týmito novými územiami nachádzajúcimi sa okolo mýtickej Route 40.

Vstup do Chile povedie cez novú trasu, rovnako výnimočnú ako tie predchádzajúce - Paso de Jama. Púšť Atacama si okamžite získala jazdcov Rallye Dakar. Svojou obrovskou rozlohou dokáže uspokojiť ich smäd po dunách a piesku. Copiapo a Iquique sa stanú významnými miestami v rámci rallye. Po ročníku 2011 budeme musieť zrejme pridať na zoznam prístav Arika, ktorý súťaž dosiahne na krajnom severe Chile na hranici so susedným Peru. Uprostred rallye sa často ako rozhodujúce ukážu práve púštne etapy. Náročnosť prejazdu sa spája s viacerými nevypočítateľnými navigačnými výzvami. Práve tu sa prejavia vyznávači navigácie.

Súťaž kamiónov
Náročné a pravé športové zápolenie čaká jazdcov na piesočnatých duny pri Chilecito

Ešte jeden typ púšte

Po veľkolepom prejazde cez Paso San Francisco vstúpia jazdci na územie Argentíny, kde jazda prebehne hladko po náhorných plošinách Ánd a Kordiller. Po prestávkach na fotografovanie opäť príde chvíľa pre pravé športové zápolenie v rámci divokej etapy po bielych dunách pri Chilecito. Na programe dňa budú znovu zmeny scenérie so štvoricou kaňonov a korytami riek hlboko zarezanými do púšte, ktoré sú pretekárom neznáme. Po tejto trase sa dostanú do San Juanu. Pri spoznávaní severnej časti krajiny blízko hraníc s Paraguajom a Bolíviou môžu tímy na dakarskom podujatí očakávať, že spoznajú iný obraz Argentíny.

33. ročník v číslach

Pripomeňme si podstatné fakty 33. ročníka: na jazdcov čaká štrnásť etáp; štart je naplánovaný na Nový rok 2011 brífingom a slávnostným štartom, cieľ potom o pätnásť dní neskôr korunováciou najlepších z najlepších a najschopnejších zo schopných. Deň voľna prebehne 8. januára v chilskom meste Arika. Predohrou bolo, tak ako za posledné dva roky, naloďovanie techniky vo francúzskom Le Havre (24.-25. november) a viac ako mesačná plavba do metropoly Argentíny, kde sa posledné dva dni starého roka odohrajú administratívne a technické prehliadky.

Na štarte uvidíme 430 súťažných vozidiel – 183 motocyklov, 33 štvorkoliek, 146 automobilov a 68 kamiónov.

Dakar v južnej Amerike aj v roku 2012

Rallye Dakar sa v južnej Amerike uskutoční aj v roku 2012. Rallye sa tak po opustení afrického kontinentu uskutoční tu už po štvrtý raz. "Zostaneme tu, pretože je to bezpečnejšie. Situácia v Afrike sa ešte príliš nezlepšila. Ešte nevieme, v ktorých štátoch sa pôjde," uviedol riaditeľ súťaže Étienne Lavigne. Usporiadatelia pre 34. ročník uvažujú o zaradení trasy do Brazílie, Paraguaja či Peru. Za to požadujú od vlád spomenutých štátov ochotu finančne sa výrazne podieľať na organizácii a podpore rallye.

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.