Gigant menom Dakar - 2. časť

Utorok, 21 december 2010

Štart ďalšieho ročníka Rallye Dakar je za dverami a my pokračujem v našom seriáli o najnáročnejšej diaľkovej rallye sveta, ktorá štartuje na Nový rok 2011 a končí 16. januára. Rallye dlhú tisícky kilometrov sleduje každoročne celý svet. Pozrime sa preto čo čaká jazdcov a posádky v nadchádzajúcom 33. ročníka Rallye Dakar. Sledujte seriál, ktorý pre náš internetový portál pripravil Andrej Haverda.

Súťaž kamiónov
Súťaž kamiónov je každoročne veľmi dramatická a púta na seba veľkú pozornosť

Kontrasty na krajnom severe

Obrovská rozloha Argentíny podnieti predstavivosť všetkých milovníkov otvorenej krajiny. Po výjazde z Buenos Aires severná trasa zavedie účastníkov na územie kontrastov, kde sa v priebehu jediného dňa, resp. jednej stovky kilometrov, vegetácia - rovnako ako krajina - úplne zmení. Rovnako sa zmenia aj potrebné jazdné zručnosti medzi suchým a mokrým povrchom. Schopnosť prispôsobiť sa bude odmenená a tí, ktorí majú radi zmenu scenérie, sa budú cítiť celkom ako doma. Počas prvých troch dní argentínskeho úseku sa Dakar pôjde najmä v provinciách Jujuy a Salta a priblíži sa k Bolívii. Rallye povedie práve týmito novými územiami nachádzajúcimi sa okolo mýtickej Route 40.

Vstup do Chile povedie cez novú trasu, rovnako výnimočnú ako tie predchádzajúce - Paso de Jama. Púšť Atacama si okamžite získala jazdcov Rallye Dakar. Svojou obrovskou rozlohou dokáže uspokojiť ich smäd po dunách a piesku. Copiapo a Iquique sa stanú významnými miestami v rámci rallye. Po ročníku 2011 budeme musieť zrejme pridať na zoznam prístav Arika, ktorý súťaž dosiahne na krajnom severe Chile na hranici so susedným Peru. Uprostred rallye sa často ako rozhodujúce ukážu práve púštne etapy. Náročnosť prejazdu sa spája s viacerými nevypočítateľnými navigačnými výzvami. Práve tu sa prejavia vyznávači navigácie.

Súťaž kamiónov
Náročné a pravé športové zápolenie čaká jazdcov na piesočnatých duny pri Chilecito

Ešte jeden typ púšte

Po veľkolepom prejazde cez Paso San Francisco vstúpia jazdci na územie Argentíny, kde jazda prebehne hladko po náhorných plošinách Ánd a Kordiller. Po prestávkach na fotografovanie opäť príde chvíľa pre pravé športové zápolenie v rámci divokej etapy po bielych dunách pri Chilecito. Na programe dňa budú znovu zmeny scenérie so štvoricou kaňonov a korytami riek hlboko zarezanými do púšte, ktoré sú pretekárom neznáme. Po tejto trase sa dostanú do San Juanu. Pri spoznávaní severnej časti krajiny blízko hraníc s Paraguajom a Bolíviou môžu tímy na dakarskom podujatí očakávať, že spoznajú iný obraz Argentíny.

33. ročník v číslach

Pripomeňme si podstatné fakty 33. ročníka: na jazdcov čaká štrnásť etáp; štart je naplánovaný na Nový rok 2011 brífingom a slávnostným štartom, cieľ potom o pätnásť dní neskôr korunováciou najlepších z najlepších a najschopnejších zo schopných. Deň voľna prebehne 8. januára v chilskom meste Arika. Predohrou bolo, tak ako za posledné dva roky, naloďovanie techniky vo francúzskom Le Havre (24.-25. november) a viac ako mesačná plavba do metropoly Argentíny, kde sa posledné dva dni starého roka odohrajú administratívne a technické prehliadky.

Na štarte uvidíme 430 súťažných vozidiel – 183 motocyklov, 33 štvorkoliek, 146 automobilov a 68 kamiónov.

Dakar v južnej Amerike aj v roku 2012

Rallye Dakar sa v južnej Amerike uskutoční aj v roku 2012. Rallye sa tak po opustení afrického kontinentu uskutoční tu už po štvrtý raz. "Zostaneme tu, pretože je to bezpečnejšie. Situácia v Afrike sa ešte príliš nezlepšila. Ešte nevieme, v ktorých štátoch sa pôjde," uviedol riaditeľ súťaže Étienne Lavigne. Usporiadatelia pre 34. ročník uvažujú o zaradení trasy do Brazílie, Paraguaja či Peru. Za to požadujú od vlád spomenutých štátov ochotu finančne sa výrazne podieľať na organizácii a podpore rallye.

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5