Gigant menom Dakar - 3. časť

Pondelok, 27 december 2010

Štart dakarskej rallye sa blíži, prvý január 2011 je už na dostrel. Technika je už namieste, jazdci a posádky tiež. Aj my pokračujeme v našom seriáli z pera nášho spolupracovníka Andreja Haverdu, ktorý sa dlhodobo venuje najťažšej a najdlhšej rallye na svete. Dnes upriamil svoju pozornosť na najťažšiu techniku, na kamióni.

súťaž najťažšej techniky - kamiónov
Na Dakare púta veľkú pozornosť na seba aj súťaž najťažšej techniky - kamiónov

Medzi kamiónmi favoritom Kamaz

Tradičný favorit, ruský tím Kamaz Master, stavia na továrenskej úrovni a posiela do na Dakar hneď štvoricu vozidiel. S číslom 500 odštartuje Vladimír Čagin, na ktorého sa s najväčšou pravdepodobnosťou bude upínať tímová stratégia. Za Čaginom budú o miesta na pódiu bojovať Fidarus Kabirov (502) a Eduard Nikolajev (512), obaja už s víťazným štítom. Kabirov má na svojom konte dve dakarské prvenstvá, Nikolajev sa zase blysol pri poslednej Silk Way Rally.

To však nie je z ruskej liahne všetko. Kazašský auto klub vysiela "špeciál" Kamaz 4326 s motorom Cummins v modravých farbách z cyklistiky známej Astany. "Špeciál" bude pilotovať Artur Ardavičus (537). Aby toho nebolo málo, na rallye sa objaví ďalší "špeciál" riadený Sergejom Rešetnikovom ako rýchla asistencia siedmich vozidiel stajne X-Raid BMW. V tradičnej úlohe továrenského šprintujúceho servismana vyrazí na trať Ilgizar Mardejev (518).

Kamióny z krajiny veterných mlynov

Holandské farby bude hájiť predovšetkým tím De Rooy, početný nástup krajanov však napovedá, že účasť z krajiny veterných mlynov rozhodne nepredstavuje iba on. Gerard de Rooy (501) vyrazí na trať (s kamiónom Iveco) hneď po Čaginovi, tímový kolega Pep Vila Roca (506) o niečo neskôr. Obaja budú zozadu istení ako obvykle Hugom Duistersom (520) a tímová asistencia zaistí servis aj Hansovi Bekxovi (515) i Josephovi "Jo" Aduovi (524). Poslední dvaja menovaní sa predstavia s kamiónmi DAF.

Stajňa Veka Sport vyrazí na Dakar v plnej sile. Trojica červených "špeciálov" MAN má síce na Dakare už niečo odslúžené, ale vo svojej dobe pomáhala valcovať štartové pole vďaka technologickému náskoku. Rýchlosť Marcela Van Vlieta (503) a skúsenosti Franza Echtera (507) budú bezpochyby cenným aktívom. Majiteľ stajne Peter Versluis (522) bude na Dakare "na skúšku".

súťaž najťažšej techniky - kamiónov
Kamióny Tatra patrili a patria každoročne medzi najvážnejších uchádzačov o víťazstvo

Ginaf Rally Power spolu so servisným programom Ginaf Rally Service stavia na štart hneď sedem kamiónov! Továrenskú dvojicu Wulferta Van Ginkela (505) a Jana Lammersa (521) bude zozadu istiť tradičný servisman Edwin Van Ginkel (557). Z posádok klientov sa najviac čaká od Martina van den Brinka (511), menej už od Jacka Brouwersa (553) či Jose Sminka (542). Prekvapiť môže rýchly "špeciál" Marcela Schoo (530) zo stajne Dakar Team Holland.

Nová holandská neznáma

Neznámou je trojica vzhľadných strojov DAF tímu x-Dakar. Nové "špeciály" síce našli inšpiráciu vo vozidlách Hansa Bekxa, avšak pod úhľadným strihom konzervatívnych tvarov prinášajú rýchlu a výkonnú techniku. Ich piloti Frits Van Eerd (510) a Peter van den Bosch (523) navyše rozhodne nie sú na Dakare nováčikmi a budú mať v pätách identickú rapid assistance Eimberta Timmermansa (536).

Netreba zabúdať ani na tradičného dakarského rutinéra Jordiho Juvantenyho (517). Iste bude zaujímavé sledovať, či so šesťkolkou MAN opäť porazí všetkých kolegov, idúcich na vozidlách rovnakej značky v dvojnápravovom vyhotovení. Dvojica červeno-strieborných kamiónov Hino otca a syna Sugawarovcov prehovorí do klasifikácie vozidiel do 10 litrov a v dunách atacamskej púšte môžu byť obaja Japonci k videniu aj v popredí celkovej klasifikácie. Skôr sa však budú musieť obzerať za rýchlym "špeciálom" Mercedes Axor Johanna Elfinka (516), ktorý s ľahkým strojom môže poriadne prehnať aj súperov v prvej desiatke. Z Holandska doplňme ešte DAF-y Verheydena, Van Lankvelda alebo Ginaf po De Rooyovi Taliana Bellinu.

Zaujímavosťou bude premiérový štart v skorších štartoch známej motocyklistky Andrey Mayer, neskôr skvelej pilotky v osobných autách, tentoraz za volantom kamióna. Priateľka Stéphana Peterhansela bude svojho milého istiť ako vodička rýchlej asistencie stajne X-Raid. Pravdupovediac, piloti BMW budú spoliehať viacej na rýchleho čierno-modrého "anjela" Rešetnikova.

Aj Tatra a Liaz

Zabúdať nemožno ani na silnú konkurenciu z Českej republiky. Veď v prvej desiatke štartovej listiny sú hneď tri kamióny Tatra: Aleša Lopraisa (504), Andrého de Azeveda (508) a Marka Spáčila (509). Tatra je tak najpočetnejšie zastúpenou značkou v nasadzovaní elitnej desiatky. Ďalšia Tatra Martina Kolomého pôjde s číslom 525; MAN Roberta Randýska, ktorý ide rýchly doprovod stajne Offroadsport.cz, vyrazí s číslom 542. Jediný LIAZ, pilotovaný Vlastimilom Vildmanom, sa na štart postaví s číslom 519.

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.