Gigant menom Dakar - 3. časť

Pondelok, 27 december 2010

Štart dakarskej rallye sa blíži, prvý január 2011 je už na dostrel. Technika je už namieste, jazdci a posádky tiež. Aj my pokračujeme v našom seriáli z pera nášho spolupracovníka Andreja Haverdu, ktorý sa dlhodobo venuje najťažšej a najdlhšej rallye na svete. Dnes upriamil svoju pozornosť na najťažšiu techniku, na kamióni.

súťaž najťažšej techniky - kamiónov
Na Dakare púta veľkú pozornosť na seba aj súťaž najťažšej techniky - kamiónov

Medzi kamiónmi favoritom Kamaz

Tradičný favorit, ruský tím Kamaz Master, stavia na továrenskej úrovni a posiela do na Dakar hneď štvoricu vozidiel. S číslom 500 odštartuje Vladimír Čagin, na ktorého sa s najväčšou pravdepodobnosťou bude upínať tímová stratégia. Za Čaginom budú o miesta na pódiu bojovať Fidarus Kabirov (502) a Eduard Nikolajev (512), obaja už s víťazným štítom. Kabirov má na svojom konte dve dakarské prvenstvá, Nikolajev sa zase blysol pri poslednej Silk Way Rally.

To však nie je z ruskej liahne všetko. Kazašský auto klub vysiela "špeciál" Kamaz 4326 s motorom Cummins v modravých farbách z cyklistiky známej Astany. "Špeciál" bude pilotovať Artur Ardavičus (537). Aby toho nebolo málo, na rallye sa objaví ďalší "špeciál" riadený Sergejom Rešetnikovom ako rýchla asistencia siedmich vozidiel stajne X-Raid BMW. V tradičnej úlohe továrenského šprintujúceho servismana vyrazí na trať Ilgizar Mardejev (518).

Kamióny z krajiny veterných mlynov

Holandské farby bude hájiť predovšetkým tím De Rooy, početný nástup krajanov však napovedá, že účasť z krajiny veterných mlynov rozhodne nepredstavuje iba on. Gerard de Rooy (501) vyrazí na trať (s kamiónom Iveco) hneď po Čaginovi, tímový kolega Pep Vila Roca (506) o niečo neskôr. Obaja budú zozadu istení ako obvykle Hugom Duistersom (520) a tímová asistencia zaistí servis aj Hansovi Bekxovi (515) i Josephovi "Jo" Aduovi (524). Poslední dvaja menovaní sa predstavia s kamiónmi DAF.

Stajňa Veka Sport vyrazí na Dakar v plnej sile. Trojica červených "špeciálov" MAN má síce na Dakare už niečo odslúžené, ale vo svojej dobe pomáhala valcovať štartové pole vďaka technologickému náskoku. Rýchlosť Marcela Van Vlieta (503) a skúsenosti Franza Echtera (507) budú bezpochyby cenným aktívom. Majiteľ stajne Peter Versluis (522) bude na Dakare "na skúšku".

súťaž najťažšej techniky - kamiónov
Kamióny Tatra patrili a patria každoročne medzi najvážnejších uchádzačov o víťazstvo

Ginaf Rally Power spolu so servisným programom Ginaf Rally Service stavia na štart hneď sedem kamiónov! Továrenskú dvojicu Wulferta Van Ginkela (505) a Jana Lammersa (521) bude zozadu istiť tradičný servisman Edwin Van Ginkel (557). Z posádok klientov sa najviac čaká od Martina van den Brinka (511), menej už od Jacka Brouwersa (553) či Jose Sminka (542). Prekvapiť môže rýchly "špeciál" Marcela Schoo (530) zo stajne Dakar Team Holland.

Nová holandská neznáma

Neznámou je trojica vzhľadných strojov DAF tímu x-Dakar. Nové "špeciály" síce našli inšpiráciu vo vozidlách Hansa Bekxa, avšak pod úhľadným strihom konzervatívnych tvarov prinášajú rýchlu a výkonnú techniku. Ich piloti Frits Van Eerd (510) a Peter van den Bosch (523) navyše rozhodne nie sú na Dakare nováčikmi a budú mať v pätách identickú rapid assistance Eimberta Timmermansa (536).

Netreba zabúdať ani na tradičného dakarského rutinéra Jordiho Juvantenyho (517). Iste bude zaujímavé sledovať, či so šesťkolkou MAN opäť porazí všetkých kolegov, idúcich na vozidlách rovnakej značky v dvojnápravovom vyhotovení. Dvojica červeno-strieborných kamiónov Hino otca a syna Sugawarovcov prehovorí do klasifikácie vozidiel do 10 litrov a v dunách atacamskej púšte môžu byť obaja Japonci k videniu aj v popredí celkovej klasifikácie. Skôr sa však budú musieť obzerať za rýchlym "špeciálom" Mercedes Axor Johanna Elfinka (516), ktorý s ľahkým strojom môže poriadne prehnať aj súperov v prvej desiatke. Z Holandska doplňme ešte DAF-y Verheydena, Van Lankvelda alebo Ginaf po De Rooyovi Taliana Bellinu.

Zaujímavosťou bude premiérový štart v skorších štartoch známej motocyklistky Andrey Mayer, neskôr skvelej pilotky v osobných autách, tentoraz za volantom kamióna. Priateľka Stéphana Peterhansela bude svojho milého istiť ako vodička rýchlej asistencie stajne X-Raid. Pravdupovediac, piloti BMW budú spoliehať viacej na rýchleho čierno-modrého "anjela" Rešetnikova.

Aj Tatra a Liaz

Zabúdať nemožno ani na silnú konkurenciu z Českej republiky. Veď v prvej desiatke štartovej listiny sú hneď tri kamióny Tatra: Aleša Lopraisa (504), Andrého de Azeveda (508) a Marka Spáčila (509). Tatra je tak najpočetnejšie zastúpenou značkou v nasadzovaní elitnej desiatky. Ďalšia Tatra Martina Kolomého pôjde s číslom 525; MAN Roberta Randýska, ktorý ide rýchly doprovod stajne Offroadsport.cz, vyrazí s číslom 542. Jediný LIAZ, pilotovaný Vlastimilom Vildmanom, sa na štart postaví s číslom 519.

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
mini-slovakia
Aj tento rok sa už tradične bude konať zraz majiteľov a fanúšikov automobilov značky MINI. Rande si dali v prvý júnový týždeň, a bude to už v poradí 32. ročník. Zídu sa v Mara Campingu pri Liptovskej Mare v dňoch od 6. do 8. júna. Účastníci sa už teraz môžu tešiť na navigačnú rallye po cestičkách regiónu. Okrem jazdy si budú vychutnávať aj nádhernú prírodou, blízke termálne pramene a bohatú regionálnu kultúru. Stretnutie s centrom v Liptovskom Trnovci zavŕši spoločný obed a výletná jazda v kolóne automobilov MINI do obce Kvačany a potom peší výlet na Vodné mlyny Oblazy.
1-jaguar-xk
Nemecká tuningová spoločnosť zamerala posledne svoju aktivitu na vylepšenie modelu Jaguar XK (XK8/XKR z rokov 1996 - 2005). Pridáva mu exkluzívnymi externými komponentmi na športovosti a tiež na výkon orientovaný vzhľad. Aerodynamický balík spoločnosti Arden zahŕňa predný a zadný nárazník, prahové lišty a subtílny zadný spojler. Navrhnuté sú tak, aby nielen zlepšili vzhľad vozidla, ale aj zvýšili prítlak pre lepší jazdný výkon. Okrem toho ručne vyrábaná mriežka chladiča z leštenej nehrdzavejúcej ocele zlepšuje chladenie motora a bŕzd a tak sa optimalizuje celkový výkon vozidla. Takýto tuningový balík na vylepšenie Jaguara vyjde mierne nad tisíc eur.
orlen
Čerpacie stanice na Slovensku majú povinnosť ponúkať v zimnej motoristickej sezóne od 1. decembra do 28. februára zimnú motorovú naftu. Sieť čerpacích staníc Orlen ponúka v tomto období na výber aditivovanú motorovú naftu Efecta Diesel s čistiacimi účinkami alebo prémiovou Verva Diesel, ktorá má okrem starostlivosti o motorovú sústavu ešte posilniť aj filtrovateľnosť. Navyše na väčšine čerpacích staníc s obsluhou ponúka Orlen motoristom počas celého februára každý utorok tankovať drahšiu prémiovú zimnú naftu Verva Diesel za lacnejšiu cenu Efecta Diesel. Spomínaná Verva Diesel zaručuje nielen lepšie studené štarty motorov, ale aj hladší chod motora a nižšiu spotrebu paliva. Čerpanie prémiovej nafty Vervu Diesel za cenu Efecta Diesel sa vzťahuje nielen pre Slovensko, ale aj na čerpacie stanice Orlen v Česku a Maďarsku.