Gigant menom Dakar - 3. časť

Pondelok, 27 december 2010

Štart dakarskej rallye sa blíži, prvý január 2011 je už na dostrel. Technika je už namieste, jazdci a posádky tiež. Aj my pokračujeme v našom seriáli z pera nášho spolupracovníka Andreja Haverdu, ktorý sa dlhodobo venuje najťažšej a najdlhšej rallye na svete. Dnes upriamil svoju pozornosť na najťažšiu techniku, na kamióni.

súťaž najťažšej techniky - kamiónov
Na Dakare púta veľkú pozornosť na seba aj súťaž najťažšej techniky - kamiónov

Medzi kamiónmi favoritom Kamaz

Tradičný favorit, ruský tím Kamaz Master, stavia na továrenskej úrovni a posiela do na Dakar hneď štvoricu vozidiel. S číslom 500 odštartuje Vladimír Čagin, na ktorého sa s najväčšou pravdepodobnosťou bude upínať tímová stratégia. Za Čaginom budú o miesta na pódiu bojovať Fidarus Kabirov (502) a Eduard Nikolajev (512), obaja už s víťazným štítom. Kabirov má na svojom konte dve dakarské prvenstvá, Nikolajev sa zase blysol pri poslednej Silk Way Rally.

To však nie je z ruskej liahne všetko. Kazašský auto klub vysiela "špeciál" Kamaz 4326 s motorom Cummins v modravých farbách z cyklistiky známej Astany. "Špeciál" bude pilotovať Artur Ardavičus (537). Aby toho nebolo málo, na rallye sa objaví ďalší "špeciál" riadený Sergejom Rešetnikovom ako rýchla asistencia siedmich vozidiel stajne X-Raid BMW. V tradičnej úlohe továrenského šprintujúceho servismana vyrazí na trať Ilgizar Mardejev (518).

Kamióny z krajiny veterných mlynov

Holandské farby bude hájiť predovšetkým tím De Rooy, početný nástup krajanov však napovedá, že účasť z krajiny veterných mlynov rozhodne nepredstavuje iba on. Gerard de Rooy (501) vyrazí na trať (s kamiónom Iveco) hneď po Čaginovi, tímový kolega Pep Vila Roca (506) o niečo neskôr. Obaja budú zozadu istení ako obvykle Hugom Duistersom (520) a tímová asistencia zaistí servis aj Hansovi Bekxovi (515) i Josephovi "Jo" Aduovi (524). Poslední dvaja menovaní sa predstavia s kamiónmi DAF.

Stajňa Veka Sport vyrazí na Dakar v plnej sile. Trojica červených "špeciálov" MAN má síce na Dakare už niečo odslúžené, ale vo svojej dobe pomáhala valcovať štartové pole vďaka technologickému náskoku. Rýchlosť Marcela Van Vlieta (503) a skúsenosti Franza Echtera (507) budú bezpochyby cenným aktívom. Majiteľ stajne Peter Versluis (522) bude na Dakare "na skúšku".

súťaž najťažšej techniky - kamiónov
Kamióny Tatra patrili a patria každoročne medzi najvážnejších uchádzačov o víťazstvo

Ginaf Rally Power spolu so servisným programom Ginaf Rally Service stavia na štart hneď sedem kamiónov! Továrenskú dvojicu Wulferta Van Ginkela (505) a Jana Lammersa (521) bude zozadu istiť tradičný servisman Edwin Van Ginkel (557). Z posádok klientov sa najviac čaká od Martina van den Brinka (511), menej už od Jacka Brouwersa (553) či Jose Sminka (542). Prekvapiť môže rýchly "špeciál" Marcela Schoo (530) zo stajne Dakar Team Holland.

Nová holandská neznáma

Neznámou je trojica vzhľadných strojov DAF tímu x-Dakar. Nové "špeciály" síce našli inšpiráciu vo vozidlách Hansa Bekxa, avšak pod úhľadným strihom konzervatívnych tvarov prinášajú rýchlu a výkonnú techniku. Ich piloti Frits Van Eerd (510) a Peter van den Bosch (523) navyše rozhodne nie sú na Dakare nováčikmi a budú mať v pätách identickú rapid assistance Eimberta Timmermansa (536).

Netreba zabúdať ani na tradičného dakarského rutinéra Jordiho Juvantenyho (517). Iste bude zaujímavé sledovať, či so šesťkolkou MAN opäť porazí všetkých kolegov, idúcich na vozidlách rovnakej značky v dvojnápravovom vyhotovení. Dvojica červeno-strieborných kamiónov Hino otca a syna Sugawarovcov prehovorí do klasifikácie vozidiel do 10 litrov a v dunách atacamskej púšte môžu byť obaja Japonci k videniu aj v popredí celkovej klasifikácie. Skôr sa však budú musieť obzerať za rýchlym "špeciálom" Mercedes Axor Johanna Elfinka (516), ktorý s ľahkým strojom môže poriadne prehnať aj súperov v prvej desiatke. Z Holandska doplňme ešte DAF-y Verheydena, Van Lankvelda alebo Ginaf po De Rooyovi Taliana Bellinu.

Zaujímavosťou bude premiérový štart v skorších štartoch známej motocyklistky Andrey Mayer, neskôr skvelej pilotky v osobných autách, tentoraz za volantom kamióna. Priateľka Stéphana Peterhansela bude svojho milého istiť ako vodička rýchlej asistencie stajne X-Raid. Pravdupovediac, piloti BMW budú spoliehať viacej na rýchleho čierno-modrého "anjela" Rešetnikova.

Aj Tatra a Liaz

Zabúdať nemožno ani na silnú konkurenciu z Českej republiky. Veď v prvej desiatke štartovej listiny sú hneď tri kamióny Tatra: Aleša Lopraisa (504), Andrého de Azeveda (508) a Marka Spáčila (509). Tatra je tak najpočetnejšie zastúpenou značkou v nasadzovaní elitnej desiatky. Ďalšia Tatra Martina Kolomého pôjde s číslom 525; MAN Roberta Randýska, ktorý ide rýchly doprovod stajne Offroadsport.cz, vyrazí s číslom 542. Jediný LIAZ, pilotovaný Vlastimilom Vildmanom, sa na štart postaví s číslom 519.

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.