Gigant menom Dakar - 4. časť

Streda, 29 december 2010

V tejto časti seriálu pred štartom dakarského maratónu, ktorý pre nás pripravuje odborník na diaľkové rallye Andrej Haverda, sa pozrieme na motocyklistov a štvorkolkárov, ktorých súboje sú rovnako dramatické ako ich na dakarskej rallye zvádzajú automobily a kamióny. Práve medzi motocyklami má aj Slovensko svoje zastúpenie jazdcami Ivanom Jakešom, Štefanom Svitkom a Radkom Matoškom.

Kategória motocyklov
Kategória motocyklov je fyzicky veľmi náročná, o čom by mohol rozprávať Jaro Katriňák, viacnásobný účastník Dakaru, ale aj Ivan Jakeš a najmladší z našich, Štefan Svitko.

Absolútna špička v kategórii motocyklov pôjde na strojoch, ktorých motory sú obmedzené objemom do 450 cm³. Majú priniesť na zradných juhoamerických cestách viac bezpečnosti, aspoň teoreticky. Vďaka tomu stúpol záujem výrobcov motocyklov a tak sa môžeme tešiť na zaujímavé zápolenia jazdcov aj techniky. Podľa všetkého však budú o víťazstvo bojovať známe vytrvalostné esá Cyril Despres (KTM) a Marc Coma (KTM), víťazi posledných piatich ročníkov. S cieľom spanilo kráčať najnáročnejším podujatím sveta však hodlajú aj ich "nosiči vody" Juan Pedrero Garcia a Ruben Faria.

Na pole diaľkových maratónov vstúpila vlani aj Aprilia (Francisco Lopez Contardo, Alain Duclos, Gerard Farres Guell). Na scénu sa predrala aj značka so štylizovanou vrtuľou v znaku. BMW, ktorá slávila úspechy v rukách trojnásobného dakarského víťaza, tragicky zosnulého Richarda Saincta. Tentora sa predstaví s Fransom Verhoevenom a Paulom Goncalvesom. Z tímu vypadol Francúz David Frétigné, ktorý sa v októbri zranil na Marockej rallye.

Tím Yamaha Racing France budú reprezentovať Helder Rodrigues, Jordi Viladoms a Olivier Pain. Svoje "blues" si pôjdu aj David Casteu, Pal Anders Ullevalseter a Thomas Berglund. Za Hondu Europe či Beta zasa Jorge Martinez Boreo. Legendou bude Španiel Jordi Arcarons, chránenec aktuálnej svetovej šampiónky v triale Laii Sanzovej, ktorá je odhodlaná zaútočiť na víťazstvo v ženskej kategórii, a Talian Franco Picco, pamätník éry Thierryho Sabina – v rokoch 1988 a 1989 skončil dvakrát druhý.

Z niekdajšieho Československa sa "dakarským bacilom" nakazil okrem Slovákov Jakeša, Svitka a Matošku aj Čech a tímový kolega Ivana Jakeša z KM Racing tímu David Pabiška. Uvidíme i Jana Veselého na Yamahe, ktorý tiež vyrazí v ústrety vratkej nádeje, že uvidí cieľ.

Kategória motocyklov
Štvorkolky, resp. quady, sú zvláštnou kategóriou, ale aj spestrením dakarskej rallye

Štvorkolky: pohroma pre Patronelliho

Z počtu 33 quadov piatich značiek – Yamaha (15 strojov), CAN-AM (9), Polaris (6), Honda (2) a AGO (1) - sú "štvorkolesovou veľmocou" jazdci z Argentíny a Chile: na štarte ich bude hneď osemnásť!

Veľkým favoritom je päťnásobný víťaz, Čech Josef Macháček, ale aj Argentínčania Patronelliovci. Obhajcovi triumfu Marcovi Patronellimu však skomplikovala život havária zo začiatku decembra.

Dokončiť rallye mieni aj český jazdec Martin Plechatý. Do popredných priečok hodlajú prehovoriť aj Francúz Ch. Declerck, Poliaci Rafal Sonik a úradujúci európsky šampión v cross-country štvorkoliek Lukasz Laskawiec.

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.