Gigant menom Dakar - 5. časť

Štvrtok, 30 december 2010

V piatej, predposlednej časti dakarského seriálu, ktorý pripravuje náš spolupracovník Andrej Haverda, sa zameriame na najpočetnejšiu kategóriu – automobily.

kategória automobilov
Najsledovanejšou a najprestížnejšou na dakarskej rallye je kategória automobilov

V kategórii automobilov sa pokúsi stajňa X-Raid BMW ohroziť zdanlivo dominantnú pozíciu Volkswagenu. Na Dakare je však možné čokoľvek a značka s dvoma véčkami v znaku rozhodne nemá víťazstvo isté. X-Raid nasadí do 33. ročníka najväčšiu zostavu v jeho histórii, sedem vozidiel X3CC. "Jednotkou" je najúspešnejší jazdec dakarskej histórie, Stéphane Peterhansel s deviatimi víťazstvami na konte. Ten vlani držal priebežnú prvú priečku, ale technické problémy ho odsunuli na celkové 4. miesto.

Pre Dakar 2011 sa stajňa X-Raid BMW spojila so značkou energetického nápoja Monster Energy. Vozidlá Monster BMW budú, rovnako ako Peterhansel, pilotovať majster sveta quadov z roku 2005 Ricardo Leal dos Santos (inak najlepší súkromník posledného ročníka) a štvornásobný majster sveta v extrémnom lyžovaní Guerlain Chicherit. Ďalšími štyrmi pilotmi BMW sú Leonid Novitskiy, bývalý majster Európy a viacnásobný poľský šampión v rallye Krzysztof Holowczyc, Stéphane Schott a Orlando Terranova.

Siedmimi automobilmi bude disponovať aj značka z Wolfsburgu. VW Motošport predstaví pretekársky prototyp Race Touareg III s úplne novou aerodynamikou. Cieľom tohto púštneho dravca bude získať pre nemeckého konštruktéra tretie víťazstvo za sebou. Tromfom v rukáve je najmä španielsky ex-šampión z klasickej rallye Carlos Sainz. Otázkou zostáva, či sa El Matadore ako obhajca minuloročného víťazstva s pribúdajúcimi rokmi ubráni náporu mladšej generácie. O jeho skalp sa bude snažiť hlavne katarský olympionik v streľbe na skeet a kolega zo stajne Nasser Al Attiyah. Bez šance nie je ani víťaz Dakaru 2009 Juhoafričan Giniel de Villiers či Američan Mark Miller.

České zastúpenie

Po úspechu prahne aj Robby Gordon. Toho na Dakare čaká šiesta účasť, piatykrát s Hummerom. Pripomeňme, že ťaženie za celkovým víťazstvom začal už v roku 2006. Jeho neprehliadnuteľná "monsterbuggy" a dynamický jazdecký štýl sú súčasťou modernej dakarskej legendy. Nás však oveľa viac bude zaujímať ďalší "špeciál" Hummer H3 EVO, hoci možno s menšími ambíciami na úspech. Českú posádku bude tvoriť Zdeněk Sládek s Mílom Janáčekom; OffROAD 4x4 magazín bude mať teda priame zastúpenie na tomto podujatí aj v jeho 33. pokračovaní. Do americkej pôdy svoju vlastnú stopu bude zapisovať aj dvojica automobilov Vinland Dakar Teamu. Jeho šéf, Slovák Peter Mikula (so spolujazdcom Ivanom Novákom), si sadne za volant Toyoty; Čech Michal Kašpárek s Jendom Tománkom stavili na Mitsubishi.

kategória automobilov
Veľmi náročnou časťou juhoamerického Dakaru je zdolávanie dún púšte Atacama

Na štarte aj buginy

Do Buenos Aires vydala aj štvorica súťažných Nissanov belgickej stajne Overdrive Racing. Tvoria ju Alfie Cox, Aleksander Mironenko, Boris Garafulic a na poslednú chvíľu angažovaný Joan "Nani" Roma.

S pozmenenou zostavou a vylepšenými strojmi vyrazí do 33. rallye Dakar tím Alistera McRae. Do jednomiestnych bugín sa posadia ex-pilot F1 Norberto Fontana, argentínsky šampión cestovných vozidiel Juan Manuel Silva, juhoamerická hviezda cestovných vozidiel Emilio Spartaro, horolezec Albert Bosch a ďalší.

V triede vozidiel s pohonom jednej nápravy bude okrem iných s nástrahami trate bojovať aj Francúzska Isabelle Patissierová. Symbolizuje ďalší príspevok do skupiny ľahkých a dostupných bugín (na štarte sa ich objavia hneď dve desiatky), ktoré majú za cieľ oživiť scénu diaľkových súťaží. Dodajme, že najpočetnejšou značkou je Toyota (46 áut), nasleduje Mitsubishi (15) a Nissan (13). Pelotón tvoria stroje 27 značiek pozoruhodných konštrukčných prevedení i rôznych typov pohonov.

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.