Gigant menom Dakar - 5. časť

Štvrtok, 30 december 2010

V piatej, predposlednej časti dakarského seriálu, ktorý pripravuje náš spolupracovník Andrej Haverda, sa zameriame na najpočetnejšiu kategóriu – automobily.

kategória automobilov
Najsledovanejšou a najprestížnejšou na dakarskej rallye je kategória automobilov

V kategórii automobilov sa pokúsi stajňa X-Raid BMW ohroziť zdanlivo dominantnú pozíciu Volkswagenu. Na Dakare je však možné čokoľvek a značka s dvoma véčkami v znaku rozhodne nemá víťazstvo isté. X-Raid nasadí do 33. ročníka najväčšiu zostavu v jeho histórii, sedem vozidiel X3CC. "Jednotkou" je najúspešnejší jazdec dakarskej histórie, Stéphane Peterhansel s deviatimi víťazstvami na konte. Ten vlani držal priebežnú prvú priečku, ale technické problémy ho odsunuli na celkové 4. miesto.

Pre Dakar 2011 sa stajňa X-Raid BMW spojila so značkou energetického nápoja Monster Energy. Vozidlá Monster BMW budú, rovnako ako Peterhansel, pilotovať majster sveta quadov z roku 2005 Ricardo Leal dos Santos (inak najlepší súkromník posledného ročníka) a štvornásobný majster sveta v extrémnom lyžovaní Guerlain Chicherit. Ďalšími štyrmi pilotmi BMW sú Leonid Novitskiy, bývalý majster Európy a viacnásobný poľský šampión v rallye Krzysztof Holowczyc, Stéphane Schott a Orlando Terranova.

Siedmimi automobilmi bude disponovať aj značka z Wolfsburgu. VW Motošport predstaví pretekársky prototyp Race Touareg III s úplne novou aerodynamikou. Cieľom tohto púštneho dravca bude získať pre nemeckého konštruktéra tretie víťazstvo za sebou. Tromfom v rukáve je najmä španielsky ex-šampión z klasickej rallye Carlos Sainz. Otázkou zostáva, či sa El Matadore ako obhajca minuloročného víťazstva s pribúdajúcimi rokmi ubráni náporu mladšej generácie. O jeho skalp sa bude snažiť hlavne katarský olympionik v streľbe na skeet a kolega zo stajne Nasser Al Attiyah. Bez šance nie je ani víťaz Dakaru 2009 Juhoafričan Giniel de Villiers či Američan Mark Miller.

České zastúpenie

Po úspechu prahne aj Robby Gordon. Toho na Dakare čaká šiesta účasť, piatykrát s Hummerom. Pripomeňme, že ťaženie za celkovým víťazstvom začal už v roku 2006. Jeho neprehliadnuteľná "monsterbuggy" a dynamický jazdecký štýl sú súčasťou modernej dakarskej legendy. Nás však oveľa viac bude zaujímať ďalší "špeciál" Hummer H3 EVO, hoci možno s menšími ambíciami na úspech. Českú posádku bude tvoriť Zdeněk Sládek s Mílom Janáčekom; OffROAD 4x4 magazín bude mať teda priame zastúpenie na tomto podujatí aj v jeho 33. pokračovaní. Do americkej pôdy svoju vlastnú stopu bude zapisovať aj dvojica automobilov Vinland Dakar Teamu. Jeho šéf, Slovák Peter Mikula (so spolujazdcom Ivanom Novákom), si sadne za volant Toyoty; Čech Michal Kašpárek s Jendom Tománkom stavili na Mitsubishi.

kategória automobilov
Veľmi náročnou časťou juhoamerického Dakaru je zdolávanie dún púšte Atacama

Na štarte aj buginy

Do Buenos Aires vydala aj štvorica súťažných Nissanov belgickej stajne Overdrive Racing. Tvoria ju Alfie Cox, Aleksander Mironenko, Boris Garafulic a na poslednú chvíľu angažovaný Joan "Nani" Roma.

S pozmenenou zostavou a vylepšenými strojmi vyrazí do 33. rallye Dakar tím Alistera McRae. Do jednomiestnych bugín sa posadia ex-pilot F1 Norberto Fontana, argentínsky šampión cestovných vozidiel Juan Manuel Silva, juhoamerická hviezda cestovných vozidiel Emilio Spartaro, horolezec Albert Bosch a ďalší.

V triede vozidiel s pohonom jednej nápravy bude okrem iných s nástrahami trate bojovať aj Francúzska Isabelle Patissierová. Symbolizuje ďalší príspevok do skupiny ľahkých a dostupných bugín (na štarte sa ich objavia hneď dve desiatky), ktoré majú za cieľ oživiť scénu diaľkových súťaží. Dodajme, že najpočetnejšou značkou je Toyota (46 áut), nasleduje Mitsubishi (15) a Nissan (13). Pelotón tvoria stroje 27 značiek pozoruhodných konštrukčných prevedení i rôznych typov pohonov.

Autor: Andrej Haverda
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.