Piatok, 31 december 2010
Je tu posledný deň v roku, s ním aj posledná časť nášho dakarského seriálu, ktorý pripravoval náš spolupracovník Andrej Haverda. V nej sa vraciame k "ťažkým váham" – kamiónom. Kategória, ktorá prináša dramatické boje, veľké prekvapenia, ale aj veľké sklamania. S počiatočných ročníkov Dakaru ovládali túto kategóriu Holanďania, potom prišla česká, resp. československá Tatra a s ňou aj éra Karla Lopraisa. Potom šnúra víťazstiev Rusov a ich Kamazov. Kto ovládne tohtoročný Dakar? Štart je už zajtra, 1. januára 2011.

Kamióny: Česi a Slováci
Konkurencia medzi nákladnými vozmi bude opäť značná. Zo 68 kamiónov sú plná tretina "plnokrvné špeciály". "Iba z Holandska príde 25 truckov. Je to neuveriteľné v dobe hospodárskej recesie. Všetci najväčší konkurenti zbroja a posúvajú sa dopredu. Keď sme išli do Ruska na Silk Way Rally, myslel som si, že sme najsilnejšie ruské a holandské tímy dohnali. Kde že! Zase sú o krok pred nami," poznamenal Aleš Loprais.
Tak ako on, aj Milan Holáň s Josefom Kalinom z Loprais Tatra Teamu, sú súčasťou silnej konkurencie z Čiech, ktorá má v štartovej listine hneď štvoricu kopřivnických kamiónov. S ďalšími tatrovkami pôjdu trojice M. Spáčil/E. Baumgartner/D. Vršecký a M. Kolomý/J. Lamač/D. Kilián, Brazílčan André De Azevedo s J. Martinecom a M. Justom. V štartovej listine s Tatrou pôvodne figuroval aj Slovák Peter Baliga. Zásluhou V. Vildmana, L. Fajtla a J. Bervica bude mať svoje zastúpenie aj značka LIAZ. Stajňa OFFROADSPORT CZ posiela do pekla piesku ako rýchlu asistenciu MAN R. Randýseka, A. Kříčka a P. Súkopa. Zo Slovákov sa za volantom kamióna popri nováčikovi Emilovi Baumgartnerovi objaví v britskom tíme Rally Raid International Pavel Faško (so strojom MAN), ktorého čaká štvrtá účasť.
Kto porazí Rusov
Tradičný favorit, ruský tím Kamaz Master, stavia na továrenskej úrovni do súťaže hneď štvoricu vozidiel – V. Čagin, F. Kabirov, E. Nikolajev a I. Mardeev. S. Rešetnikov pôjde v úlohe rýchlej asistencie stajne X-Raid BMW . Posledný "špeciál" Kamaz (s motorom Cummins) nasadí do súťaže v modravých farbách z cyklistiky známej Astany kazašský autoklub so Arturom Ardavičusom.
Zoznam veľmi kvalitných súperov je však viac než dlhý a mnohí z nich môžu byť pre Rusov veľmi tvrdým orieškom. Ide o plejádu holandských posádok na truckoch značiek Iveco a DAF Trojica červených špeciálov MAN má síce na Dakare už niečo odslúžené, ale vo svojej dobe (2006 a 2007) pomáhala valcovať štartové pole vďaka technologickému náskoku. Rýchlosť Marcela Van Vlieta a skúsenosti Franza Echtera budú bezpochyby cennými aktívami. Zostavu doplní majiteľ stajne Peter Versluis.
Ginaf Rally Power stavia na štart hneď sedem kamiónov. Neznámou je trojica vzhľadných strojov DAF tímu X-Dakar. Nové "špeciály" s úhľadným strihom konzervatívnych tvarov povedú Van Eerd, Van den Bosch a Timmermans.
Zo zostávajúcich posádok netreba zabúdať na tradičného dakarského rutinéra Jordiho Juvanteny. Iste bude zaujímavé sledovať, či so šesťkolkou MAN opäť porazí všetkých kolegov, idúcich na vozidlách rovnakej značky v dvojnápravovom prevedení. Práve značka MAN bude mať najväčšie zastúpenie (18 vozidiel), nasleduje Mercedes (11), Ginaf (9), DAF (7), Kamaz (6), Renault a Tatra (obaja 5), Iveco (4), Hino (2) a LIAZ (1).

Miss ČR 2009 Aneta Vignerová, ktorá sa na tratiach Dakaru objavila v januári 2009 spoločne s Miss World i Miss ČR z roku 2006 Taťánou Kuchařovou, svoje zážitky zhodnotila takto: "Som skutočne rada, že som dostala možnosť zažiť Rallye Dakar a preniknúť do jeho zákulisia. Raz by som chcela podobne náročnú rallye absolvovať. Dunivý zvuk silných motorov je úžasný a je radosť pozerať sa na tú záplavu farieb, ladných kriviek a spútanej sily pod kapotami pretekárskych áut. Je to skvelý pocit, keď auto "vystrelí" a sila zrýchlenia vás zatlačí do sedačky."
Autor: Andrej Haverda